Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

    Originally posted by Jukke View Post
    Tutun tuntuisia oireita myös omassa e60:ssä vuosimallia -10.

    Oireet alkoivat jouluaattona, kun pakkasta oli rapeat 25 astetta ja piti lähteä ajamaan sukulaisiin. Ainoa asento joka toimi ilmastoinnissa(laaja) oli huurteen poisto tuulilasilta. Muissa asennoissa puhallin ei lähtenyt päälle missään asennossa. Myös keskuslukko temppuili, yhdellä avaus painalluksella aukesi vain etuovet ja toisella kerralla myös takaovet. Normaalisti aukeavat kaikki ovet kerrasta.

    Auto myös herjasi suurta akun varauksen heikkenemistä, sekä lopulta illalla kotipihassa ilmoitti että akun varaus todella alhainen. Seuraavana päivänä hieman jännitti lähtisikö auto ollenkaan enään käyntiin. Pakkanen oli laskenut n. 16 asteeseen. Ihmetys oli suuri kun kaikki muut oireet oli kadonnut paitsi tietokoneen herja akun lisääntyneestä jännitteen laskusta. No auto ajoon ja noin 30min matka maantiellä, jonka jälkeen auto seisoi parituntia lohkon päässä ja uudelleen ajoon, tällä kertaa ei ollut enään mitään häiriöilmoituksia tai vikoja jäljellä.

    Ennen oirehtelun alkua auto oli seissys pari viikkoa paikoillaan ajamattomana. Lohkossa auto kerkesi olla useamman tunnin ennen ajoon lähtöä.

    Kysymys kuuluukin, johtuuko vika kylmästä kelistä= akku"jäässä" ei ottanut latausta kunnolla vastaan, vai tuosta edellä mainitusta valvonta-anturin johdosta. Ymmärtääkseni kyseisen johdon oireilu on ollut enemmänkin alkupään autojen ongelma? Oma auto kuitenkin vasta alle vuoden ikäinen
    Omassa E60:ssä vuosimallia-08 aivan samat oireet, tosin puhallin toimi koko ajan normaalisti.
    Noiden mainitsemiesi lisäksi kello nollautui ja "welcome lights"-toiminto ei toiminut ( sytyttää parkit+enkelit kun lukot avaa, jos valot "auto" asennossa ).
    Ajelin autolla kuitenkin pari kertaa päivässä, noin 30min matkoja ja auto lähti aina käyntiin normaalisti, hehkutuskin toimi.
    Mittasin akun napajännitteen ja se oli 11.7V ja tuolloinkin auto kuitenkin käynnistyi.
    Koko ajan auto varoitti lisääntyneestä akun jännitteen laskusta.
    Oireet ilmestyivät 23.pvä ja hävisivät tänään.
    Jännite akussa nyt 12.3V, täytyy mitata mikä se on aamulla.
    Jos jännite ei ole laskenut, pitäisikö akku silti vaihtaa?
    Vai onko nyt sitten niin, että -25C pakkasessa 30min ajo ei ehdi ladata akkua tarpeeksi?
    Last edited by Vesper; 25-12-2010, 19:33.

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      12.3V tarkoittaa tyhjähköä akkua. Lataa se nopsaa ennenkuin joku yö pakkasella jäätyy pilalle.

      Comment

      • Vesper
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 240
        • Vantaa

        Originally posted by Perlenbacher View Post
        12.3V tarkoittaa tyhjähköä akkua. Lataa se nopsaa ennenkuin joku yö pakkasella jäätyy pilalle.

        Mittasin juuri akun jännitteen, 12.1V, joten ilmeisesti pitää ajella
        huomenna tekemään akun rasitustesti ja luultavasti hankkimaan uusi akku.

        *EDIT*

        Eli kurvailin tänään akkuliikeesseen, jossa akulle tehtiin rasitustesti.
        Akku oli vaihtokunnossa. Nyt on uusi 90Ah akku, toivottavasti korjautui sillä.
        Last edited by Vesper; 27-12-2010, 10:16.

        Comment

        • r_vesa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 117
          • Finland

          Originally posted by r_vesa View Post
          Viime talvena oli kovia pakkasia ja sen myötä noita varoitusvaloja syttyi muutaman kerran. Täksi talveksi asensin alkuperäisen akun (5vuotta ja 80Ah) ympärille lämmittimen sekä eristeet. Uusi akku olisi tullut samoihin hintoihin mutta halusin tutkia tätä varoitusvalojen syttymisongelmaa.

          Tarkoituksena oli että jonkinlaista raporttia käyttökokemuksista foorumilaisille laittaisin mutta toistaiseksi on käynyt samoin kun jos kesällä ottaa sateenvarjon kainaloon niin saa koko illan kulkea ilman sadetta
          Tähän mennessä: ajotietokoneen mukaan kylmin keli -27 astetta. Auto lähtenyt käyntiin ilman lämppäreitä sekä sahaamista. Muutamat vikavalot jotka ovat ilmestyneet ovat sammuneet hetken ajon jälkeen (akku lämmennyt?) tai uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Vaikuttaisi siis että akun lämmittimellä sekä eristeillä on positiivinen vaikutus E60 talvikäyttöön. Valitettavasti mittaustuloksia ei ole esittää joten tämä on 'mutua' lyhytaikaisen käytön perusteella.
          '11 M-Sport 528i
          '15 KTM 1190 R

          Comment

          • Janne S
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 437
            • Keminmaa

            Välillä jotain positiivistakin, ei ole yhtään kertaa auto itkeny jännitteensäätimen vaihdon jälkeen, vaikka on ollu kovat pakkaset pitkään. Hiilet vaikutti melko kuluneilta, tosin vertalukohtaa uus vs. vanha ei ole, säätimen rakenteesta johtuen. Mikäli kilsoja alkaa oleen 130 paikkeilla/enemmän, vaihtaisin tuon säätimen ihan ekana, enkä tuhlais rahoja uuteen akkuun, joka ei epäsäännöllisiä häiriöviestejä välttämättä poista. Säädin kuitenkin alle puolet akun hinnasta ja yhtä lailla kulutustavaraa.
            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              Originally posted by MiiHuh77 View Post
              Elikkä tilanne on seuraava:
              Autoon laitettiin asennusliikkeessä uusi Eberi kaukosäätimineen. Ko laite toimii hienosti mutta aina eberin käytön jälkeen, kun lähtee ajamaan ei puhallin puhalla kakkostehoa lujempaa. Ehkä vasta noin 100km ajon jälkeen puhaltimeen tulee lisää henkeä. Vaikka auto seisoisi useamman päivän pakkasessa, niin jos jättää tuon Eberin käyttämättä niin puhaltimen saa heti käännettyä täysille niin halutessaan.

              1. Olisiko akun tyypin vaihdon lisäksi vielä pitänyt koodata tuo battery reneval vai hoituiko se tuon akkutyypin koodauksen kanssa?

              2. Onko todennäköistä, että tuo ylempänä jossain mainittu valvonta-anturin sisältävä miinuskaapeli on vaihdon tarpeessa?

              3. Pitääkö eberistä kertoa autolle jotenkin erikseen? Eli jos pitää niin muuttaako tuo tilanteen niin että se ikään kuin antaa lisää marginaalia akun purkautumiseen anna noita battery disharge -varoituksia ja ennen kaikkea puhaltimen tehorajoituksia?
              Puhallinohjausongelma viittaisi siihen että ilmastoinnin ohjaus menee epämääräiseen tilaan ilman vikakoodia johtuen joko linbus katkaisun tai puhallinvaihdon liian myöhäisestä palautumiskytkennästä. Ilmeisesti asennuksessa on käytetty ns. fanmasteria? loppupelissä vaihtorele+vastuspaketilla saavutetaan parempi lopputulos joskin ilman puhallusnopeuden säätömahdollisuutta (eber käytössä kun virrat eivät ole päällä). Toki todennäköisimmin tämäkin ongelma johtuu akkujännitteestä.

              1. Ainakaan renewal "koodauksesta" ei ole mitään haittaa tuossa yhteydessä.

              2. Ei ole todennäköistä. Sen sijaan tarkista latausjännite ja kaikki akun lähellä olevat kaapeliliitokset + ja - napa, välittömästi ajon jälkeen pariin otteeseen etteivät lämpene=huono liitos ja jännitehäviöitä. Latausjännitettä kannattaa seurata ajaessa valikko 9 (mittariston piilovalikot). 13,6 - 14.4 väliin pitäisi jännitteen sopia pääsääntöisesti.

              3. Ei tarvitse, eikä ole järkevästi mahdollistakaan ellei lisää varustekoodiin aux heater, tästä tosin tulee turhia vikahälytyksiä orkkis väyläweban puuttuessa. Toki ilmastoinnin ohjauksen yksittäisiä parametrejä voi tarvittaessa muuttaa erikseen.

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 445
                • Oulu

                Täälläkin on virran vähyydestä kärsitty (520d -08 MY09). Antoi vinkkejä jo viime talvena. Toistaiseksi auto on lähteny käyntiin ilman ongelmia. Sähkölaitteet vaan tekee ihmeellisiä juttuja.
                - Vain etuovet aukeaa eikä lähestymisvalot syty samassa yhteydessä
                - puhallin pyörii vain hitaasti
                jne
                Mitään discoa mittaristo ei ole pitänyt vaan auto on hallitusti tiputtanu laitteita pois päältä.

                Wetterille tie vie.....
                ja akku vaihtoon.

                "Increased battery discharge" tarkoittaa käsittääkseni sitä että auton ollessa sammuksissa joku laite on kuluttanut liikaa virtaa. Ei siis ole kyse akun varauksen määrästä eikä jännitteestä. Ajatus lienee ilmoittaa että jos joku laite menee rikki eikä sammukaan (eli voi kuluttaa akun tyhjäksi ennen aikojaan)
                Tuota ilmoitusta tulee usein kun laitan auton käyntiin.
                Raja-arvo tuolle on käsittääkseni 50mA tai 80mA riippuen mistä paperista tuota lukee.

                Normaalisti jännite on ~12.7V ja nyt mulla näyttää olevan usein vain 11.9V. Jännitteen laskiessa virran pitää kasvaa samassa suhteessa jotta laite saa tarvitsemansa tehon. Semmoinen on mahdollista että tuo lisävirta aiheuttaa juuri ja juuri virran raja-arvo ylityksen (hälytys on siis tässä tapauksessa harhaanjohtava). Fiksumpi systeemi olisi semmoinen jossa mitattaisiin tehonkulutusta (jännite ja virta) eikä pelkästään virtaa. Tällöin ei pakkasen aiheuttama jännitteen alenema aiheuttaisi turhia hälytyksiä.

                Viikonloppuna kun käytin auton pesussa tuli kesken pesun "very low battery" tms. Tämä varmaan tarkoittaa että akun jännite on oikeasti alhaalla eli ei ole saanut ladattua akkua. En silloin tiennyt miten jännitteen voi katsoa. Auto lähti kuitenkin käyntiin ilman ongelmia.

                Myöhemmin katsoin että latausjännite pyörii 14.8V paikkeilla.
                Akkulaturin (25A CTEK) mukaan lataus yön aikana saa akun täyteen, mutta kun laturin irroittaa, jännite ei pysy kauaa.

                Toisaalta on tainnu tehtaalla jäädä ohjelmointisuunnittelu kesken koska jos akku ei ota virtaa vastaan (lataa esim vain 1A niin kuin joku oli mitannu) niin eihän tuon takia pitäisi muita laitteita sammuttaa virran säästämiseksi. Kyllähän laturi työntää tuon yhden ampeerin lisäksi tarvittaessa vielä 200A virtaa jonka pitäisi hyvinkin riittää puhaltimelle yms. laitteille (muistelen että esitteen mukaan autossa on ~2800W laturi)

                Mistä virran loppumisen tunnistaa? Latausjännitteen tippuminen on sen merkki että laturista loppuu tehot (tai jos mittaavat laturin työntämän virran määrää ja vertaavat laturin nimellisarvoon). Vasta noissa tilanteissa laitteiden määrää kannattaa rajoittaa.

                Nyt virtaa aletaan säästämään seuraavassa järjestyksessä:
                Priority of consumers Power reduction Control unit
                Heated rear window Pulsing IHKA
                Seat heating level 2 SM
                Seat heating 50 % SM
                Active seat Off SM
                Heater blower 75 % IHKA
                Steering wheel heating Pulsing SZL
                Heater blower 50 % IHKA
                Mirror heating Off TM
                >from 09/2005: KGM
                Heated rear window Off IHKA
                Seat heating Off SM
                Steering wheel heating Off SZL
                Active seat ventilation Off SM
                Heater blower 25 % IHKA

                Eli viimeisenä keinona on puhaltimen nopeuden tiputtaminen 1/4 osaan maksimista.
                Tuossa listassa ei kylläkään puhuta mitään valoista eikä keskuslukituksesta mutta näyttää nekin tippuvan pois.
                Last edited by ekaBMW; 05-01-2011, 08:55.
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • Vesper
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 240
                  • Vantaa

                  Originally posted by ekaBMW View Post
                  Täälläkin on virran vähyydestä kärsitty (520d -08 MY09). Antoi vinkkejä jo viime talvena. Toistaiseksi auto on lähteny käyntiin ilman ongelmia. Sähkölaitteet vaan tekee ihmeellisiä juttuja.
                  - Vain etuovet aukeaa eikä lähestymisvalot syty samassa yhteydessä
                  - puhallin pyörii vain hitaasti
                  jne
                  Mitään discoa mittaristo ei ole pitänyt vaan auto on hallitusti tiputtanu laitteita pois päältä.

                  Wetterille tie vie.....
                  ja akku vaihtoon.

                  "Increased battery discharge" tarkoittaa käsittääkseni sitä että auton ollessa sammuksissa joku laite on kuluttanut liikaa virtaa. Ei siis ole kyse akun varauksen määrästä eikä jännitteestä. Ajatus lienee ilmoittaa että jos joku laite menee rikki eikä sammukaan (eli voi kuluttaa akun tyhjäksi ennen aikojaan)
                  Tuota ilmoitusta tulee usein kun laitan auton käyntiin.
                  Raja-arvo tuolle on käsittääkseni 50mA tai 80mA riippuen mistä paperista tuota lukee.

                  Normaalisti jännite on ~12.7V ja nyt mulla näyttää olevan usein vain 11.9V. Jännitteen laskiessa virran pitää kasvaa samassa suhteessa jotta laite saa tarvitsemansa tehon. Semmoinen on mahdollista että tuo lisävirta aiheuttaa juuri ja juuri virran raja-arvo ylityksen (hälytys on siis tässä tapauksessa harhaanjohtava). Fiksumpi systeemi olisi semmoinen jossa mitattaisiin tehonkulutusta (jännite ja virta) eikä pelkästään virtaa. Tällöin ei pakkasen aiheuttama jännitteen alenema aiheuttaisi turhia hälytyksiä.

                  Viikonloppuna kun käytin auton pesussa tuli kesken pesun "very low battery" tms. Tämä varmaan tarkoittaa että akun jännite on oikeasti alhaalla eli ei ole saanut ladattua akkua. En silloin tiennyt miten jännitteen voi katsoa. Auto lähti kuitenkin käyntiin ilman ongelmia.

                  Myöhemmin katsoin että latausjännite pyörii 14.8V paikkeilla.
                  Akkulaturin (25A CTEK) mukaan lataus yön aikana saa akun täyteen, mutta kun laturin irroittaa, jännite ei pysy kauaa.

                  Toisaalta on tainnu tehtaalla jäädä ohjelmointisuunnittelu kesken koska jos akku ei ota virtaa vastaan (lataa esim vain 1A niin kuin joku oli mitannu) niin eihän tuon takia pitäisi muita laitteita sammuttaa virran säästämiseksi. Kyllähän laturi työntää tuon yhden ampeerin lisäksi tarvittaessa vielä 200A virtaa jonka pitäisi hyvinkin riittää puhaltimelle yms. laitteille (muistelen että esitteen mukaan autossa on ~2800W laturi)

                  Mistä virran loppumisen tunnistaa? Latausjännitteen tippuminen on sen merkki että laturista loppuu tehot (tai jos mittaavat laturin työntämän virran määrää ja vertaavat laturin nimellisarvoon). Vasta noissa tilanteissa laitteiden määrää kannattaa rajoittaa.

                  Nyt virtaa aletaan säästämään seuraavassa järjestyksessä:
                  Priority of consumers Power reduction Control unit
                  Heated rear window Pulsing IHKA
                  Seat heating level 2 SM
                  Seat heating 50 % SM
                  Active seat Off SM
                  Heater blower 75 % IHKA
                  Steering wheel heating Pulsing SZL
                  Heater blower 50 % IHKA
                  Mirror heating Off TM
                  >from 09/2005: KGM
                  Heated rear window Off IHKA
                  Seat heating Off SM
                  Steering wheel heating Off SZL
                  Active seat ventilation Off SM
                  Heater blower 25 % IHKA
                  Eli viimeisenä keinona on puhaltimen nopeuden tiputtaminen 1/4 osaan maksimista.
                  Tuossa listassa ei kylläkään puhuta mitään valoista eikä keskuslukituksesta mutta näyttää nekin tippuvan pois.
                  Omassa autossa oli ( 2008 E60 ) samat oireet. Ei siellä mikään laite virtaa kuluttanut, akku vain oli finaalissa. Teetin rasitusmittauksen akkuliikkeessä, ja siinä selvisi että jännite oli alhainen ( 12 V ) ja akusta tuli tehoa ulos vain noin 200A.
                  Uusi akku paikalleen ja sen jälkeen ongelmaa ei ole ollut.
                  Last edited by Vesper; 05-01-2011, 15:26.

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 445
                    • Oulu

                    Kyllä täytyy todeta että on akkujen laatu tullu reilusti alaspäin vuosien saatossa. Ennen akulla pärjäsi 7-10 vuotta, nyt reilu 2 talvea. Liekö sitten vihreiden aikaansaannosta ettei saa enää laittaa kunnon aineita akkujen sisälle? Vai onko akkutehtaat rahanhimossa alkaneet tekeen huonompia akkuja (=enemmän myyntiä)?

                    Pitäkää sitten mielessä että kunhan auton on saanut käyntiin niin ei sitä akkua enää pureta. Nykyautoissa on sen verran isot laturit että ne työntää virtaa sen mitä laitteet tarvii ja samalla akku "latautuu". Paitsi että kylmässä ei lataudu. Mutta pointti on se että akku ei ajon aikana enää purkaannu.
                    Webasto ja HIFI jutut on sitten erikseen (itellä ei ole)
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • tjvirta
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 95
                      • Espoo

                      Kovin on tutun kuuloista täälläkin....tosin olen vielä välttänyt akun vaihdon.

                      Eli toistaiseksi 3 vuotta on tapahtunut aina seuraavaa talvisin: Kun ajelee pitkään ainoastaan lyhyitä matkoja vielä kovassa pakkasessa, päätyy auto lopulta tähän virransäästötilaan. Koittakaa muuten pyyhkimiä...mulla on se kaikkein nopein asento kadonnut ja muistaakseni penkinlämmittimet lakkaa toimimasta. Jos ajelee pitempiä matkoja (yli puoli tuntia jne..) ei vikatilaa ilmaannu.

                      Korjaus kolmena vuotena peräkkäin: pari yötä akku ylläpitolatauksessa sellaisella Ctek laturilla. Sitten toimii taas tyypillisesti aika pitkään ennen seuraavaa säästötilaan vaipumista..riippuu ajoista. Akku alkuperäinen 2004 ja ajeltu 150tkm. Varmaan se alkaa olla ehtoopuolella, mutta toimii kuitenkin. Lähtee käymään ainakin 25 asteen pakkasesta (kovempaa ei oo ollu täällä etelässä), eikä käyntiinlähdössä ole mitään erityisen vaivalloista - kun vikatila ilmaantuu.

                      Takuuseen (Europlus) tähän vaihdettiin huollon toimesta puhaltimen etuvastuksiakin...mutta luultavasti siis turhaan koska auton mielestä 3 litran dieselistä ei saa tarpeeksi virtaa puhaltimen pyörittämiseen :think
                      ________________________________________
                      G31 520dA Business SportLine 2017

                      Comment

                      • ZimmerA
                        Newbiemmer
                        • Nov 2010
                        • 13
                        • Jyväskylä, Finland

                        Mielenkiintoista keskustelua

                        Jäin vielä miettimään että kuinka mahtaa käydä jos autolle ei kerro että siihen on vaihdettu suurempi akku? Autoni menetti virrat joulunalla kovilla pakkasilla ja piti vaihtaa kuusi vuotta vanha orkkisakku tarvikeakkuun (80Ah -> 100Ah).

                        Auto siis pelaa hienosti, eikä virheilmoituksia ole tullut vaikkei mitään koodauksia ole tehtykään. Ilmeneekö ongelmat sitten myöhemmin?

                        E60 525iA -04
                        F11 525dA xdrive 2012
                        ex. E61 530dA xdrive LCI 2009
                        ex. E61 520dA LCI 2007
                        ex. E60 525iA 2004

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3105

                          Originally posted by ZimmerA View Post
                          Jäin vielä miettimään että kuinka mahtaa käydä jos autolle ei kerro että siihen on vaihdettu suurempi akku? Autoni menetti virrat joulunalla kovilla pakkasilla ja piti vaihtaa kuusi vuotta vanha orkkisakku tarvikeakkuun (80Ah -> 100Ah).

                          Auto siis pelaa hienosti, eikä virheilmoituksia ole tullut vaikkei mitään koodauksia ole tehtykään. Ilmeneekö ongelmat sitten myöhemmin?

                          E60 525iA -04
                          Kokemuksesta voin kertoa, että en ole huomannut mitään ongelmia kun n. vuosi sitten akun vaihdoin 90Ah -> 100 Ah. Nollaus tehtiin, mutta akun kokoa ei merkkiliike saanut silloin muutettua. Kyseessä siis normaali akku molemmissa tapauksissa. Kaikki sähköongelmat tosiaankin loppuivat pelkällä akun vaihdolla. Tuli vuosi sitten testattua melkein kaikki mahdollinen kun virrat oli aina loppu:

                          - päävirtakaapeleiden liitokset
                          - päämaadoitukset
                          - mitattua jännitettä laturilta ja akulta
                          - mitattua virtaa käynnissä sa sammuksissa

                          Ai niin, vuosi sitten talvella ajoin lyhyttä matkaa eli n. 10km ja samuksiin ja sitten taas muutama kilsa jne. Tämä syksy ja talvi on mennyt sitten taas ns. tienpäällä, joten akkukin ehtii ajossa paremmin latautua. Myös TERMOSTAATIT (pää- ja egr-termarit) vaihdoin viime talvena. Moottorin käyntilämpötilalla on merkitystä siihen, että ladataanko akkua vai ei (joku päästöihin liittyvä juttu)

                          Eli kokemuksesta voisin sanoa jos ajelette näillä dieseleillä lyhyttä matkaa ja jos vielä termarikin on rikki ni virrat loppuu takuu varmasti. Ylläpitolaturi on varmaankin ratkaisu tähän edellyttäen että termarit on kunnossa. Omassani sitä ei kuitenkaan vieläkään ole kun auto toimii toistaiseksi kuin kello
                          Last edited by poke; 16-01-2011, 19:44.
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            Originally posted by Janne S View Post
                            Juu, tuohan ei muuta tehny ku kävi i drive ja radio pimeenä pari sekunttia, tuosta virottuaan perinteiset punaset rattaat mittaristossa ja pari muutakin vikailmoitusta, seuraavassa startissa puolen kilsan jälkeen kaikki ok.
                            Noniin tekihän se tämänkin. Onneksi uusi jännitteensäädin menee paikalleen huomenna.. Jännä ilmentymä tosiaan, mutta hyvin erilainen kuin entiset IBS murheet. Hiukan kylmäsi kun pamahti kaikki sähköt hiiteen, onneksi tulivat takaisin. Taitaa moottorinohjauksella olla joku erillinen suojaus koska auto pysyi käynnissä, vaikka ilmeisesti kävi ylijännitteillä.

                            Harmi että bemari on valinnut ranskalaista osaa autoon esim boschin sijasta. Taitaa tuo startti ja laturi setti olla melkonen murheenkryyni. Ei ole yksi eikä kaksi starttia kun on vaihdettu jo pienillä kilsoilla ainakin kutosdieseleihin.
                            Ja varsin kriittisiä osia kumpikin.

                            Alan ammattilaista lainatakseni:
                            AA: Minkä merkkinen laturi siinä on?
                            V: Valeo.
                            AA: Siinä se vika sitten jo tulikin..
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • k0rppi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 784
                              • Varkaus

                              sieltä piilovalikosta kun vetää resettiä niin käy samanmoinen temppu, että kaikki sähköt häviää hetkeks.

                              paljos teillä tuo piilovalikko näyttää voltteja? omassa se on näyttäny parin kilsan ajon jälkeen 14.3-16.8v välillä. voltit tasaantuu kuitenkin parin lisäkilsan jälkeen sinne 14.9-15v

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                Originally posted by r_vesa View Post
                                Tähän mennessä: ajotietokoneen mukaan kylmin keli -27 astetta. Auto lähtenyt käyntiin ilman lämppäreitä sekä sahaamista. Muutamat vikavalot jotka ovat ilmestyneet ovat sammuneet hetken ajon jälkeen (akku lämmennyt?) tai uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Vaikuttaisi siis että akun lämmittimellä sekä eristeillä on positiivinen vaikutus E60 talvikäyttöön. Valitettavasti mittaustuloksia ei ole esittää joten tämä on 'mutua' lyhytaikaisen käytön perusteella.
                                Samalla tapaa se poistui vaikka akku ei ollut kääritty mihinkään, ja varmasti on ollut edelleen yhtä jäässä.
                                Vika ei ole akun lämpötilassa 99% varmuudella. Toki jos sinne jonkun rotanpesän haluaa eristää niin ok. Ja voihan se akun virranottokykyä parantaa, en sitä sano. Nuo ongelmat vaan ei johdu siitä koska akussa kapasiteettia on vaikka kuinka.
                                Mitenkäs E39 ja missä kaikissa akut on about samalla paikalla? Miksei niissä ole ollut ongelmia?
                                Osassa autoja akku on etuloksun sisässä. Ei sekään lämmin paikka ole, edes ajossa. Miksei ne jäädy?

                                Yhtäläistä noiden ylläpitolaturien kanssa. Hyvä siirtää ongelmaa mutta viat ei tule kuntoon. Jos autossa on weba/eberi ja ajetaan muutama kilsa kerrallaan, niin ymmärrettävää, mutta ei kai nyt ole tarkoitus että noin uutta autoa roikotetaan latauksessa joka yö.

                                Paikataanko öljyvuodotkin sahajauholla ja syyläri kananmunalla tämän logiikan mukaan?
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎