Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 level control system failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • skillz
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 11
    • Lahti

    Terve, ensimmäisen bmw merkkisen auton (e61 535d -05) hankin itselleni puoli vuotta sitten ja pari päivää auto toimi moitteetta. Level control system failurea huudellut pitkään ja imuletku vaihdettu kun vakio oli monesta kohtaa halki ja jonkin sortin patentti tehty kun kompura oli vaihdettu wabco merkkiseen, 10mm letku liitettu vakio 6mm lvi nipalla jossa oli kierteet toisessa päässä. Alunperin vika oli jatkuva herjaaminen tosta tasonsäädöstä ja apukuskin puoli melkein maassa ja kuskin puoli ihan ylhäällä. Nyt on vaihdettu uusi kompura ja rele (takakontti täysin kuiva) ja level control failure tuli samantien kun autolla ajoi noin 10 metriä että pumppu lähti päälle. Nyt sit oli käynyt sillä tavalla että seuraavana päivänä pumpun vaihdon jälkeen perä tippui maahan ja siellä pysyy, kompurasta tuntuu vuotavan ilmaa pihalle käydessä siitä mistä puhaltaa ylipaineen pois, näyttää myös siltä että siinä on o-rengas pullahtanut ulos.

    Eli onko uusi kompura jo valmiiksi rikki ja mahdollisesti se jakoventtiili mikä jakaa ilman pussien välillä?

    Edit: kompura otettu irti, irrotettu se valkoinen mutikka ja laitettu o-rengas takas paikalleen ja nyt ei kompura vuoda. Hallitunkin kans nostettu perä ylös ja siitä aloin laskemaan alaspäin niin kompura lähti käyntiin mutta edelleen level control failure ja perä edelleen maassa.

    Edit 2 :
    Perän toimintaa tutkittu inpalla ja vikakoodiksi tulee 5f9a eli kompuran aikakatkaisu?
    Produktion Mode, garage Mode, shipping Mode pois päältä. Anturit antaa kuskin puoli -80 ja oikea -52 mikä täsmää perän asentoon, energiesave moden kun laittaa pois päältä alkaa kompura käydä ja aikakatkaisun jälkeen tulee takaisin. Testattu että kompura tuottaa ilmaa ja nyt on tilattu uusi jakoventtiili.

    Edit 3:
    Jakoventtiili vaihdettu ja letkut tarkistettu ja oli ehjät.
    Nyt toimii(toivottavasti)

    T: Jere
    Last edited by skillz; 03-10-2016, 11:10.
    Bmw e61 535d 2005

    Comment

    • apche
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 94
      • Somalia

      Täälläkin alkoi herjaamaan level control failurea toissapäivänä. Nollasin vikakoodit pari kertaa ja lopulta tänään oli persus kentässä ja ei kompura starttaillut. No koitin pikahuoltoon, mutta meinasivat että eivät paljon muuta voi kuin vikakoodit nollata. Jätin väliin ja päätin alkaa itse tutkimaan ennenkuin tilaan uuden kompuran ja vaihdan / vien huoltoon.

      Ensitöiksi otin kontin pohjalta romut eestä ja tarkistin ettei ole vettä vararengaskotelon alla. Ei ollut, joten rele kouraan ja akkulaturilla testaus jotta se naksahtaa -> Ok. No eikun takaoikea tunkilla ylös ja pohjamuovi edestä pois -> Hitosti märkää mutaa.
      Kompura oli uuden näköinen, eli vaihdettu jossain vaiheessa edellisen omistajan toimesta. Letkukin uudempaa mallia ja ehjännäköinen. Mietin jo että voisiko tuota kompuraa testata antamalla sille virtaa ja aloin virtajohtoja tutkimaan. No siellähän 3/4 johdoista oli puhki hiertynyt ja tod.näk. oikosulussa. Teippailin nyt alkuun teipillä nuo piuhat kuntoon ja kompurahan pärähti käymään kun starttasin auton. Success!
      -

      Comment

      • asdteme
        BTCF Member
        • Mar 2015
        • 756
        • P-Savo

        Originally posted by apche View Post
        Täälläkin alkoi herjaamaan level control failurea toissapäivänä. Nollasin vikakoodit pari kertaa ja lopulta tänään oli persus kentässä ja ei kompura starttaillut. No koitin pikahuoltoon, mutta meinasivat että eivät paljon muuta voi kuin vikakoodit nollata. Jätin väliin ja päätin alkaa itse tutkimaan ennenkuin tilaan uuden kompuran ja vaihdan / vien huoltoon.

        Ensitöiksi otin kontin pohjalta romut eestä ja tarkistin ettei ole vettä vararengaskotelon alla. Ei ollut, joten rele kouraan ja akkulaturilla testaus jotta se naksahtaa -> Ok. No eikun takaoikea tunkilla ylös ja pohjamuovi edestä pois -> Hitosti märkää mutaa.
        Kompura oli uuden näköinen, eli vaihdettu jossain vaiheessa edellisen omistajan toimesta. Letkukin uudempaa mallia ja ehjännäköinen. Mietin jo että voisiko tuota kompuraa testata antamalla sille virtaa ja aloin virtajohtoja tutkimaan. No siellähän 3/4 johdoista oli puhki hiertynyt ja tod.näk. oikosulussa. Teippailin nyt alkuun teipillä nuo piuhat kuntoon ja kompurahan pärähti käymään kun starttasin auton. Success!

        Itsellä oli parivuotta sitten sama vika, herkästi jää nuo johdot kokonaan huomaamatta, sitä kahtelee ongelmaa vaan muualta... ajattelin että mulla poikkeustapaus mutta näkyy muillakin nuo johdot hiertyvän
        better late than never

        E90 325i
        E30 M3
        E92 M3 Competition

        Comment

        • -TSM-
          Bimmer Rookie
          • Jan 2016
          • 94
          • Pirkanmaa

          E61 -05 repsikan puolen takakulma laski toissapäivänä ihan alas. Myös level control system failure ilmestyi näyttöön. Oli edellisviikolla pari kertaa parkissa ollessaan tehnyt sitä että kulma oli joko noussut tai laskenut ääriasentoon. Nyt ei kuitenkaan enää palautunut itsekseen.
          Eilen sitten vaihdettu uusi tasonsäätöanturi ja auto palasikin normaalille korkeudelle heti kun oli laskettu taas pyörilleen.

          Kuitenkin level control system failure herja jäi Idrive näyttöön.

          Uudessa osassa oli hieman eri koodin loppu kuin vanhassa, mutta piti kuitenkin olla autoon sopiva.

          Vaatiiko tuo nyt tietyn verran käynnistyksiä, kalibroinnin tai jotain muuta?

          Comment

          • Sampparaa
            Newbiemmer
            • Jun 2017
            • 4
            • Savonlinna

            Joo eli tälläkertaa tälläista. Auton perä oli kohonnut paikallaan ilmaan ja arvelin että se on varmaan siinä "garage" tilassa. Kuitenkin kun oven aukaisin seuraavan kerran niin rupesi kompura huutamaan ja huuti niin pitkään että kuskin puolen ilmapussi kirjaimellisesti räjähti tuhannen p....n pärreeks. Mistähän tuota vikaa rupeisi etsimään että minkä takia kompura jäi päälle ja perän nostaa ylikorkealle? :think

            Comment

            • jeppe56
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 65
              • Keminmaa

              Originally posted by Sampparaa View Post
              Joo eli tälläkertaa tälläista. Auton perä oli kohonnut paikallaan ilmaan ja arvelin että se on varmaan siinä "garage" tilassa. Kuitenkin kun oven aukaisin seuraavan kerran niin rupesi kompura huutamaan ja huuti niin pitkään että kuskin puolen ilmapussi kirjaimellisesti räjähti tuhannen p....n pärreeks. Mistähän tuota vikaa rupeisi etsimään että minkä takia kompura jäi päälle ja perän nostaa ylikorkealle? :think
              Vois olla kompuran releestä kärjet palanut kiinni ?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                Originally posted by jeppe56 View Post
                Vois olla kompuran releestä kärjet palanut kiinni ?
                Siltä tuo kyllä kuulostaa. Monesti tässä yhteydessä kompura lämpiää niin paljon, että muovinen hiilipidike sulaa ja kompura on entinen.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • KromiRob
                  Newbiemmer
                  • Jul 2014
                  • 17
                  • Espoo, Finland

                  Level control system failure - perä maassa

                  Moro,

                  Tänne tuli kans '09 e61 520d farkku ko. virheilmoitus ja perä ainakin kuskin puolelta maassa ja vähän kyyti pomppii.. kukas tämmöisen pystyisi fiksaa varaosia, tuntityötä ja bonusta vastaan kohtuu hintaan? Touhutonni ei kuulosta kivalta, joten Yv:llä voi laittaa. Auto on Espoossa ja siirtyy pk-seudulla tarvittaessa.

                  Kiitokset jo etukäteen
                  Last edited by KromiRob; 17-06-2017, 23:16.

                  Comment

                  • Sampparaa
                    Newbiemmer
                    • Jun 2017
                    • 4
                    • Savonlinna

                    Iso kiitos avusta. Nyt tietää mitä rupee tutkimaan kun sai viimesellä motivaation tuohon autoon takas 😊

                    Comment

                    • Sampparaa
                      Newbiemmer
                      • Jun 2017
                      • 4
                      • Savonlinna

                      Originally posted by Sampparaa View Post
                      Joo eli tälläkertaa tälläista. Auton perä oli kohonnut paikallaan ilmaan ja arvelin että se on varmaan siinä "garage" tilassa. Kuitenkin kun oven aukaisin seuraavan kerran niin rupesi kompura huutamaan ja huuti niin pitkään että kuskin puolen ilmapussi kirjaimellisesti räjähti tuhannen p....n pärreeks. Mistähän tuota vikaa rupeisi etsimään että minkä takia kompura jäi päälle ja perän nostaa ylikorkealle? :think
                      Jeppis jepulis eli vikaa on korjailtu osa kerrallaan eli pussi vaihdettu, kaikki releet vaihdettu ja ohjainboksi vaihdettu kun kappas kappas kontista löytyi muutama tippa vettä. Perä herjaa siitä huolimatta että ampuu välillä perseen ihan ilmaan ja releen irroittamisella rauhoittuu. Autocomilla olen saanut sitten perseen alas ja vikakoodeja löytynyt yleensä pari kipaletta: 5F99 Vakautusaika vika oikealla takana ja 5F97 kompressorin rele signaali liian korkea. Mistähän tätä vikaa rupeaisi seuraavana tonkimaan vai pitääkö johtoja ruveta suurennuslasilla tutkimaan :think

                      Comment

                      • Sampparaa
                        Newbiemmer
                        • Jun 2017
                        • 4
                        • Savonlinna

                        Originally posted by Sampparaa View Post
                        Jeppis jepulis eli vikaa on korjailtu osa kerrallaan eli pussi vaihdettu, kaikki releet vaihdettu ja ohjainboksi vaihdettu kun kappas kappas kontista löytyi muutama tippa vettä. Perä herjaa siitä huolimatta että ampuu välillä perseen ihan ilmaan ja releen irroittamisella rauhoittuu. Autocomilla olen saanut sitten perseen alas ja vikakoodeja löytynyt yleensä pari kipaletta: 5F99 Vakautusaika vika oikealla takana ja 5F97 kompressorin rele signaali liian korkea. Mistähän tätä vikaa rupeaisi seuraavana tonkimaan vai pitääkö johtoja ruveta suurennuslasilla tutkimaan :think
                        Ja vastaten omaan kysymykseen: näin 10h hampaitten kiristyksen ja itkupotkuraivareitten jälkeen on kiva heittää työkalut seinään ja huomata että pahin painajainen on toteutunut... kyllä! Tämä uusi ja toimivana pidetty ohjainlaite oli viallinen. Eikun vaihtamaan osia ehjiin, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :think

                        Comment

                        • Höpönassu
                          Newbiemmer
                          • Aug 2017
                          • 2
                          • Klaukkala

                          Moi, täällä uusi bemarin omistaja ja heti toki ongelmissa Eli autona toimii e61 530da -08 eli LCI ja ajettu nyt noin 198tkm.

                          Eli mennään itse ongelmaan...viime viikolla kävin aamulla noukkimassa kaksi duunikaveria kyytiin ja noin 200m ajon jälkeen tuli tuo nähtävästi kovin monelle tuttu herja "level control system failure". Ei varmaan ollut kovin mukavaa takapenkin rouvalle, kun selvisi mitä herja tarkoittaa.
                          Perä pysyi ihan ryhdissä koko päivän ja iltapäivästä sain auton tutulle korjaajalle piuhan päähän. Vikakoodista en enää tarkemmin muista mikä oli, mutta viittasi johonkin virransaantiin tai jotain vastaavaa!?
                          Piuhan kautta siinä yritettiin tehdä jotain testejä, jolloin lopputulos oli, että perä oli ihan tontissa eikä sieltä enää noussut. Kompura ei päälle lähtenyt kertaakaan.
                          Kompuraa ja letkuja tutkittiin myös eikä niissä vaikuttanut olevan mitään häikkää.
                          Korjaaja-setä lähti arvuuttelemaan, että josko rele olisi mennyt ja saikin semmoisen seuraavaksi päiväksi, mutta ei apua vaivaan. Sulakkeet kontissa siellä pelkääjän puolella oli kaikki kunnossa.
                          Jos oikein käsitin(en siis itse juurikaan tämmösistä asioista ymmärrä), että oli pakkosyöttänyt virtaa releelle? ja kompura oli lähtenyt päälle, mutta piuha jolla näin oli tehnyt alkoi sulaa.
                          Nyt ollaan semmoisessa tilanteessa, että pitäisi keksiä mistä se rele saa virran, koska näyttäisi homma tökkävän siihen ettei sinne tule mitään. Eli releeltä kompuralle homma pelaa.

                          Toivottavasti tuosta saa jotain selvää ja saa toki kysyä jos jotain olennaista tietoa uupuu. En tosiaan itse ymmärrä näistä mitään, mutta soittamalla saan korjaajalta lisätietoa.

                          Noin muuten ollut ehdottomasti paras auto mitä olen omistanut.

                          Comment

                          • nupaha
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 275
                            • Pohojanmaa

                            Originally posted by Höpönassu View Post
                            Moi, täällä uusi bemarin omistaja ja heti toki ongelmissa Eli autona toimii e61 530da -08 eli LCI ja ajettu nyt noin 198tkm.

                            Eli mennään itse ongelmaan...viime viikolla kävin aamulla noukkimassa kaksi duunikaveria kyytiin ja noin 200m ajon jälkeen tuli tuo nähtävästi kovin monelle tuttu herja "level control system failure". Ei varmaan ollut kovin mukavaa takapenkin rouvalle, kun selvisi mitä herja tarkoittaa.
                            Perä pysyi ihan ryhdissä koko päivän ja iltapäivästä sain auton tutulle korjaajalle piuhan päähän. Vikakoodista en enää tarkemmin muista mikä oli, mutta viittasi johonkin virransaantiin tai jotain vastaavaa!?
                            Piuhan kautta siinä yritettiin tehdä jotain testejä, jolloin lopputulos oli, että perä oli ihan tontissa eikä sieltä enää noussut. Kompura ei päälle lähtenyt kertaakaan.
                            Kompuraa ja letkuja tutkittiin myös eikä niissä vaikuttanut olevan mitään häikkää.
                            Korjaaja-setä lähti arvuuttelemaan, että josko rele olisi mennyt ja saikin semmoisen seuraavaksi päiväksi, mutta ei apua vaivaan. Sulakkeet kontissa siellä pelkääjän puolella oli kaikki kunnossa.
                            Jos oikein käsitin(en siis itse juurikaan tämmösistä asioista ymmärrä), että oli pakkosyöttänyt virtaa releelle? ja kompura oli lähtenyt päälle, mutta piuha jolla näin oli tehnyt alkoi sulaa.
                            Nyt ollaan semmoisessa tilanteessa, että pitäisi keksiä mistä se rele saa virran, koska näyttäisi homma tökkävän siihen ettei sinne tule mitään. Eli releeltä kompuralle homma pelaa.

                            Toivottavasti tuosta saa jotain selvää ja saa toki kysyä jos jotain olennaista tietoa uupuu. En tosiaan itse ymmärrä näistä mitään, mutta soittamalla saan korjaajalta lisätietoa.

                            Noin muuten ollut ehdottomasti paras auto mitä olen omistanut.
                            Elikkäs kompura pelaa... Oliskohan siitä mennyt tuo ohjausyksikkö rikki ? Se sijaitsee siellä vararenkaan alla "styroksi"kotelon sisällä. Mulla se meni, kun kattoluukun tyhjäysputket oli tukossa, niin uitti vedet juuri väärään paikkaan. Hinta oli jotain 300€ luokkaa ja vaati ohjelmoinin eli pelkällä boxin vaihdolla ei alkanut pelittämään.
                            työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                            kauppakassina Audi A3 sedan
                            kesäkissana Jaguar XKR

                            Comment

                            • Höpönassu
                              Newbiemmer
                              • Aug 2017
                              • 2
                              • Klaukkala

                              Originally posted by nupaha View Post
                              Elikkäs kompura pelaa... Oliskohan siitä mennyt tuo ohjausyksikkö rikki ? Se sijaitsee siellä vararenkaan alla "styroksi"kotelon sisällä. Mulla se meni, kun kattoluukun tyhjäysputket oli tukossa, niin uitti vedet juuri väärään paikkaan. Hinta oli jotain 300€ luokkaa ja vaati ohjelmoinin eli pelkällä boxin vaihdolla ei alkanut pelittämään.
                              Kiitoksia tästä vinkistä!!

                              Soitin asentajalle ja kerroin ehdotuksesi, mutta hänen mielestään ohjainyksikkö toimii. Perustelut meni yli oman ymmärryksen, mutta käsittääkseni se on todettu toimivaksi.

                              Harmittaa, kun auto ollut noin viikon jo pajalla ja vian etsimisessä ollaan umpikujassa tällä hetkellä.
                              Ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

                              Nyt muistin jotain meidän puhelusta, eli asentaja meinasi että ohjainyksikkö toimisi, koska läppärillä se perä kuitenkin laskee aina sen mitä pyydetään. Nosto ei vaan pelaa, kun kompura ei saa virtaa eikä lähde päälle. Näin.

                              Comment

                              • rotaN
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2015
                                • 211
                                • -

                                kun on tavaraa ollu kyydissä on välillä tuli level control fail ilmotus, no nyt perä on laskenu lopullisesti tonttiin. auton käynnistäessä kompura lähtee huutamaan, mutta perä ei nouse yhtään, kompura käy varmaan 30-50 sek, jonka jälkeen herja tulee. ennen on kyllä noussu ihan normaalisti ja nopeasti. veikkauksia voiko kompura olla kaput vaikka lähtee päälle? vai onko joku solenoidi hässäkkä kun tuntuu ettei ilma mene pusseille asti. entä kuinka usein tuon kompuran pitäs täyttää pusseja, tuntuu että joka aamu tai ainakin kerran päivään se huutaa..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎