Kyllä se taitaa johtua ennemminkin sieltä akun päästä, tai latauksesta jos ei varaudu kunnolla, tai liitosten kontakteista, tai jopa viallisesta startista.
Useat samalla koneella ja startilla olevat yksilöt kun kuitenkin pyörittävät, jos ei nyt virkeästi niin kuitenkin asiallisesti.
Webasto kuormittaa akkua vain pienellä virralla ja se on aivan eri asia kuin käynnistyksen nykäisemä virtapiikki.
Akku kuormitustestiin, latausjännite mittaukseen ja starttauksen jännitehäviömittaus vielä akun ja startin välillä niin päästään jäljile. Startin toiminnan voi todentaa mittaamalla virran huippuarvoa pidolla olevalla pihtivirtamittarilla ja vertaamalla ohjearvoihin. Jos startissa kuulostaa olevan jokin mekaanisesti vialla (esim laakerit) niin silloin tuo kyllä haukkaa turhan paljon virtaa ja pyörittää laiskasti ankkurin hangatessa kenttää...
Mulla on uusi 100Ah akku ja latausjännitekkin 14,4V luokkaa eli näiltäosin asian pitäisi olla kondiksessa.. Tottunu et dieseli lähtee heti käyntiin ja nyt joutuu sahaan jopa sekunnin..
Mulla on uusi 100Ah akku ja latausjännitekkin 14,4V luokkaa eli näiltäosin asian pitäisi olla kondiksessa.. Tottunu et dieseli lähtee heti käyntiin ja nyt joutuu sahaan jopa sekunnin..
Samat täällä, nuo on kunnossa. Katsotaan sitä starttia sitten vähän tarkemmin kun saadaan pöydälle...
Kyllä se taitaa johtua ennemminkin sieltä akun päästä, tai latauksesta jos ei varaudu kunnolla, tai liitosten kontakteista, tai jopa viallisesta startista.
Useat samalla koneella ja startilla olevat yksilöt kun kuitenkin pyörittävät, jos ei nyt virkeästi niin kuitenkin asiallisesti.
Webasto kuormittaa akkua vain pienellä virralla ja se on aivan eri asia kuin käynnistyksen nykäisemä virtapiikki.
Akku kuormitustestiin, latausjännite mittaukseen ja starttauksen jännitehäviömittaus vielä akun ja startin välillä niin päästään jäljile. Startin toiminnan voi todentaa mittaamalla virran huippuarvoa pidolla olevalla pihtivirtamittarilla ja vertaamalla ohjearvoihin. Jos startissa kuulostaa olevan jokin mekaanisesti vialla (esim laakerit) niin silloin tuo kyllä haukkaa turhan paljon virtaa ja pyörittää laiskasti ankkurin hangatessa kenttää...
Tarkistettu lataus ja kuormitettu laturia ja lataus ok, akun jännite ok (uusi akku)...
Onko kellään vaihdettu starttia erilaiseen tai isompaan?
Käytä nyt ihan ensin siellä piuhan päässä niin jatketaan arvailuja sen jälkeen
Epäilen ettei tällä toimenpiteellä saada suurempaa lisävalaistusta tuohon starttausasiaan... jollei sitten korjaaja ole sen verran valveutunut että osaa tutkia hommaa muutenkin samalla.
Noihin on vaihdettu startteja melkeen urakalla. Yks tapa selvittää ongelmaa, on mitata startille menevä virta, ja tietenkin silloin, kun autoa käynnistetään. Jos menee luokkaa 400 amppeeria, niin se on liikaa. Tuollaisella virtamäärällä autohan liikkuis jo pelkällä sähköllä. Ehjä startti ei tarvitse kuin ehkä puolet tuosta.
Noihin on vaihdettu startteja melkeen urakalla. Yks tapa selvittää ongelmaa, on mitata startille menevä virta, ja tietenkin silloin, kun autoa käynnistetään. Jos menee luokkaa 400 amppeeria, niin se on liikaa. Tuollaisella virtamäärällä autohan liikkuis jo pelkällä sähköllä. Ehjä startti ei tarvitse kuin ehkä puolet tuosta.
En ole sähkömies, eikös startti pyöri paremmin jos saa paljon virtaa vai käsitinkö asian väärin?
ja miksi startille menisi liikaa virtaa, onko se silloin startissa vika?
En ole sähkömies, eikös startti pyöri paremmin jos saa paljon virtaa vai käsitinkö asian väärin?
ja miksi startille menisi liikaa virtaa, onko se silloin startissa vika?
Jos startin laakerointi on väljä, vastaa pyörivä roottori kenttäkäämien rautoihin ja tämän aikaansaama kitka vastustaa pyörimistä ja kuluttaa energiaa = startti ottaa liikaa virtaa ja pyörii laiskasti. Kaapeleiden vahvuuksia ei ole mitoitettu viallisen startin virrantarpeeseen, jolloin jännitehäviö kasvaa ja startin vauhti hidastuu oli akku kuinka hyvä tahansa.
En ole sähkömies, eikös startti pyöri paremmin jos saa paljon virtaa vai käsitinkö asian väärin?
ja miksi startille menisi liikaa virtaa, onko se silloin startissa vika?
No mitä toi komentti hyödyttää? ei ainakaan vian etsintään...tunnustin jo että en ole sähkömies ja tajusin jo homman, en ajatellut vaan asiaa ihan loppuun asti...
Olen monesta paikasta lukenut ongelmista starteissa näissä kuusipyttyisissä dieseleissä. Kiinnostuin asiasta kun oma saksantuonti tuntuu kuvin nihkeältä pyörittämään konetta.
Vein tutkimuksiin Metroautolle, mistä tuomio -> startti ottaa noin tuplat ohjearvoihin nähden....tiistaina menossa vaihdettavaksi europlussan piikkiin - kerron miten käy vaihdon jälkeen.
Comment