Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Animali
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 37
    • Nurmijärvi

    #76
    Originally posted by y95sjave View Post
    Taitaa olla mullakin termarissa pientä häikkää, kun nykyisellään koneen lämmöt eivät 110 km/h motarilla nouse yli 72 asteen vaikka ajaisi yli 20 km. Kaupungissa ajettaessa lämpö on jotain 65 C. Kannattaako samantien laittaa EGR vaihtoon? Paljonko vaihtotyö+termari mahtaa maksaa liikkeessä, onko kukaan käynyt esim. Laakkosella vaihdattamassa? Auto on 530d 10/04.
    About näin tais olla hinnat Laakkosella:
    EGR Termostaatti: 35€
    Termostaatti: 55€
    Termostaatti vaihdettuna: 250€
    _________________
    BMW E61 LCI 530xdA -08
    Toyota Avensis -04

    ex:
    BMW E60 530dA -04
    Ford Mondeo 2.0 TDi
    MB R171 SLK350 -04
    MB W203 C220CDI -01
    Toyota Avensis -01
    Toyota Corolla -93
    Opel Ascona -86

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2979
      • Uusimaa

      #77
      Originally posted by Animali View Post
      About näin tais olla hinnat Laakkosella:
      EGR Termostaatti: 35€
      Termostaatti: 55€
      Termostaatti vaihdettuna: 250€
      Ongelmana auto oli hiukan viilee kaupungissa, välillä ei. Lämpömittari näytti toisinaan 4300, toisinaan 4600. Eli EGR se varmaan välillä kanitti.
      Olarissa merkkikerhon alennuksilla koko homma n 290 € (en alkanut arpomaan kummassa vika). Samalla sai toki uudet jäähdytinnesteet
      Autona 3/04 ja kilsoja 92 t.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        #78
        Esimerkki miten hommat voivat sopivasti mennä tässäkin pieleen..

        ................
        Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:02.
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #79
          Kertomuksesta päätellen kannattaa viedä auto seuraavalla kerralla jollekulle muulle ja vaikka vähän maksaakin siitä.. En tuollaisen "tein itse ja sain mitä sattui tulemaan"-tarinan väliin kehtaisi paljon merkkihuoltoja morkata vaikka itse tiedänkin niiden olevan pääasiallisesti huonosti koulutettuja..

          Mutta se alipaineletku lähtee kannen päästä alipainepumpulta. Dieselissä ei ole imusarjassa alipainetta koskaan eikä myöskään Vanosta.

          Mutta hyvä että värkki toimii.. Itse vaihtaisin vielä tiivistemömmöjen tilalle sen O-renkaan..
          ---

          Comment

          • Zao
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 40

            #80
            Vaihdoin kans itse egr termarin muutama viikko sitten, tilasin termarin käyttikseltä ja sieltä tuli tiiviste automaattisesti, koko termarin vaihtoon meni ehkä vartti. Joskus vastustaa, tällä kertaa ei.

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              #81
              ........................
              Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:02.
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #82
                Originally posted by Masatus View Post
                Millainen homma on vaihtaa tuoi oikea termostaatti joka tulee sinne vesipumpun viereen, laskeeko se kaikki nesteet kentälle kun vanhan nykäisee pois, ja tarviiko ilmailla jotenkin sen jälkeen.
                Niin oliko ilmaus tarvetta ja miten tapahtuu?

                Comment

                • Animali
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 37
                  • Nurmijärvi

                  #83
                  EGR Termari vaihdettu

                  Joo itsellä myös vaihdettu EGR-termari ja kyllähän se olisi ollut 15min homma tuon parin tunnin sijasta, jos ei vain olisi mennyt heittämään sitä pulttia sinne hihnapyörien joukkoon, jonne se lopulta jäi. Siinä riittikin rumbaa sitä metsästettäessä.
                  Itse Laakkoselta jouduin pyytämään tiivisteen erikseen, joitain senttejä se maksoi.
                  Pari desiä nestettä siitä tuli ulos vaihdettaessa.
                  Muuten vaihdon jälkeen toiminut hyvin paitsi pari kertaa on hetkellisesti herjannut jäähdytinnesteen tasosta.

                  Lämmöt paranivat huomattavasti ja kabiinikin lämpeää huomattavasti helpommin.
                  Ennen oli max. 60C ja nyt päästään 80-83C.
                  Pitäisikö tuon nousta tuonne 90C asti vai minkäs lämpöinen termari tuossa pitäisi olla, eli pitäisikö termari vaihtaa, että olisi optimaalinen.
                  Nyt on kyllä ihan riittävät lämmöt itselle.
                  _________________
                  BMW E61 LCI 530xdA -08
                  Toyota Avensis -04

                  ex:
                  BMW E60 530dA -04
                  Ford Mondeo 2.0 TDi
                  MB R171 SLK350 -04
                  MB W203 C220CDI -01
                  Toyota Avensis -01
                  Toyota Corolla -93
                  Opel Ascona -86

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1400
                    • Kuopio

                    #84
                    Noniin, päivitystä.

                    EGR termari vaihdettiin marraskuussa, lämmöt 63->n 80.
                    Nyt vaihdettiin päätermostaatti ja lämmöt nousee nyt motarilla jo parhaillaan 93 asteeseen (nojoo, oli pahvi vielä syylärin edessä, ilman pahvia 91)
                    Autossa ei ole niitä läppiä keulalla, voisi auttaa vielä asteen pari mutta en jaksa enää (ennen seuraavaa innostuspuuskaa.)

                    Auto käy tasaisemmin ja veikkaanpa että kulutus tulee laskemaan koska DPF puhdistuu paremmin johtuen korkeammasta käyntilämpötilasta. Samoin weban ei tartte jauhaa jatkuvasti. Sisälämmöt nousee nopeammin ja puhaltimista tulee kuumempaa. Kerron jahka tulee kilometrejä lisää.

                    Kallistahan tuo oli merkkiliikkeessä mutta menköön.

                    EDIT:
                    niin joo, auton saadessani alkoi hirvittämään, turbon ulina kuului helkkarin selvästi. Clavurion onneksi illalla äkkäsi yhden huohotinletkun olevan irti.. ei onneksi tämän isompi remppa. Pitää antaa palautetta vähän Wetterille...
                    Last edited by Ceeray; 03-03-2009, 20:39.
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • tjvirta
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 95
                      • Espoo

                      #85
                      Samat kokemukset kuin Ceeraylla. Kirjoittelin aiheesta toiseen threadiin:

                      ________________________________________
                      G31 520dA Business SportLine 2017

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        #86
                        Nyt takana eka pitkä matka. Lämmöt koko ajan tapissaan, 91-93C. Kulutus tippui puolisen litraa sataselle tasamatkalla. Hytissä ilmastoinnista saa nyt tarvittaessa oikeasti lämmintä ilmaa.

                        Moottori murisee eri tavalla, on pehmeämpi.

                        Kyllä se vain niin on että jos jäähyneste 80- niin moottori on liian viileä..
                        samoin kierrosten vaikutus moottorin lämpötilaan ei enää ole niin kamala kuin aikaisemmin. Ennen tippui jopa 53 asteeseen kun pakkolaittoi kolmosen motarilla. Nyt pysyy yli 80 ja nousee sitten lämmeten takaisin 90.

                        Eli termari oli jumissa eikä sulkeutunut kunnolla, kiertonopeus kasvoi->vuosi lisää.
                        Jos joku itse vaihtaa termaria niin kannattaisi ihan mielenkiinnosta katsoa mikä sitä jumittaa, onko suunnitteluvika vaiko paskaista jäähynestettä...
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          #87
                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Nyt takana eka pitkä matka. Lämmöt koko ajan tapissaan, 91-93C. Kulutus tippui puolisen litraa sataselle tasamatkalla. Hytissä ilmastoinnista saa nyt tarvittaessa oikeasti lämmintä ilmaa.

                          Moottori murisee eri tavalla, on pehmeämpi.

                          Kyllä se vain niin on että jos jäähyneste 80- niin moottori on liian viileä..
                          samoin kierrosten vaikutus moottorin lämpötilaan ei enää ole niin kamala kuin aikaisemmin. Ennen tippui jopa 53 asteeseen kun pakkolaittoi kolmosen motarilla. Nyt pysyy yli 80 ja nousee sitten lämmeten takaisin 90.

                          Eli termari oli jumissa eikä sulkeutunut kunnolla, kiertonopeus kasvoi->vuosi lisää.
                          Jos joku itse vaihtaa termaria niin kannattaisi ihan mielenkiinnosta katsoa mikä sitä jumittaa, onko suunnitteluvika vaiko paskaista jäähynestettä...

                          Oliko niitä termarin vaihto-ohjeita missään?

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #88
                            Katselin tuossa salavalikon kautta lämpöjä ja ne olivat 82 asteen tietämillä. Ulkona oli +16 astetta. Kannattaa tuon perusteella ryhtyä vielä vaihtamaan termareita? Mitäs lämpöjä teillä näyttää. Auto on e61 530d

                            Comment

                            • Lallevihtinen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 690
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              Katselin tuossa salavalikon kautta lämpöjä ja ne olivat 82 asteen tietämillä. Ulkona oli +16 astetta. Kannattaa tuon perusteella ryhtyä vielä vaihtamaan termareita? Mitäs lämpöjä teillä näyttää. Auto on e61 530d
                              Termareitten vaihdon jälkeen aina 90-93 astetta.
                              sigpic
                              BMW E93 335i & BMW M550Dx
                              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                              Comment

                              • _Dexi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 769
                                • Vihti

                                #90
                                Jumankekkulit, nythän tämä mielenkiintoseksi meni.

                                Vaihdoin tähän E60 530Dhen molemmat termarit vajaa viikko sitten kun kone kävi viileenä noin 72-75 välillä, harvakseltaan jopa 78-80.

                                Termarien vaihdon jälkeen homma korjaantu tottakai, ja kone lämpes muutamassa kilometrissa 90-93 välille ja pysy siellä tarkasti.

                                No vajaa viikko siinä meni, tänään tuumasin kattoa lämmöt taas salavalikosta kun ihmetteiln että kierrostenrajotin nousee kumman hitaasti tuossa työmatkalla.

                                20km rauhallisen maantieajon jälkeen oli 76 astetta, 40km kohdilla parin ohituksen jälkeen 82 ja sitten vasta kun perillä taajamassa kiihdytti kerran reilummin ja ajeli taajama-ajoa niin kipus 90 asteeseen.

                                Koitin samaa työmatkalla joka on 20km, sillon vaihdon jälkeen 10km kohdalla oli jo 90 astetta. Nyt 20km kohdalla oli vasta 82-83 astetta ja jos ajelee hiljempaa pintakaasulla niin lämpö tippuu 7 alkaville maantiellä.

                                Mitäs ihmettä..??


                                Eihän laakkoselta haetut termarit nyt oo voinut heittää veiviänsä muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen..?

                                Pistää hieman hämmentäen... Jos nyt lämpösillä tekee noin niin ei se nyt kondiksessa voi olla, mitä se sitten paukkupakkasilla oliskaan.
                                **********
                                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                                (ex. E60 530Da '04)
                                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                                (ex. E39 540i '98)
                                *

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎