Otin hieman "potkua" ja tulin sitten kaapista ulos. Tässä tulos.
Menin myymään edellisen kulkineeni nettiautossa pois ja autottomana (ei munatomana) miehenä hyppäsin Bremenin koneeseen ja kävin hakemassa toisen kapistuksen tilalle. Minulla on nyt -08 525 DA jonka lämmöt pysyttelivät välillä 60-75. Kaverini tiesi kertoa lämpöongelmista ja näytti miten mottorin lämmöt katsotaan salavalikosta ja yhdessä todettiin että minunkin peltilehmässä lämmöt ovat todella liian alhaiset. Eihän sitä lämmöistä tiedä mitään kun ei autossa ole lämpömittaria. Tulee väkisinkin mieleen että se lienee ollut tarkoituskin. Päämarkkina-alueella on sen verran lämmintä että termarit saa olla aina auki. Kylmää on vain marginaalialueilla, joten ihan sama mitkä ne lämmöt siellä on.
No tieto lisää tuskaa ja sitten ei kun kertomaan merkkihuollolle että kone käy kylmänä. Pienen keskustelun (salavalikosta sen näkee) jälkeen oltiin samaa mieltä että asiaa voisi tutkia. Huolto vaihtoi päätermarin ja ei kun baanalle. Vähän aikaa (n. 50 km) näytti että homma korjaantui, mutta ei. Taas sama tilanne. Lämmöt seilaa 60-75. Seuraavana vaihdettiin EGR termari ja taas vaikutti että homma korjaantui. No heti seuraavana päivänä (100 km ajoa) lämmöt taas tippui alas. Eipä hätää. Kaverini erinomaisten ohjeiden ja tämän palstan avuliaiden opastajien ansiosta tiesin kysyä huollosta miten on tämä automaattilaatikon lämmönvaihdin. Ensin sain vastaukseksi että nämä uudet dieselit käyvät niin vähällä polttoaineella että lämpöä ei tule. Toinen terävä kommentti oli ettei laatikon vaihdin mitenkään voi vaikuttaa koneen lämpöihin. No tätä en oikein sulattanut kun olin selvittänyt BTCF palstan komenntien perusteella että tosiaan lämmönvaihtimessa on termari ja että keulan jäähdyttimeltä tuleva neste tosiaan pääsee koneeseen automaattilootan lämmönvaihtimen kautta. Tilanne ei mennyt tivaamiseksi kun asiallinen huoltoneuvoja lupasi ottaa selvää maahantuojalta mitä seuraavaksi voisi tehdä. OK, kaikkihan näytti olevan menossa hyvään suuntaan kun asialle tehdään jotain. No eipä sieltä BMW:ltä tullut mitään vastausta kaverin kyselyihin tai sitten kyselyä ei mennyt koskaan eteenpäin. Muutama viikko siinä selviteltiin ja koetettiin saada BMW:n asiantuntijalta jokin vastaus, mutta miestä ei saa koskaan kiinni. No voi perhana. Mulla alkoi jo hieman keittämään kun olin koettanut maltilla saada asiaa eteenpäin mutta mitään ei tapahdu. Kyllähän nyt toinen saadaan puhelimeen jos tarvis on. Varmasti saadaan jos oikein yritetään. Itsekin joudun joskus menemään lujan läpi kun asia pitää saada eteenpäin, joten tiedän varmasti mistä puhun. Kysyin sitten toisesta merkkihuollosta huoltoneuvojalta ja sieltähän sain oikein viimeisen päälle viisaan vastauksen. "Automaattilaatikon lämmönvaihdin ei voi mitenkään vaikuttaa moottorin lämpöihin, koska se säätää vain automaattilaatikon lämpöjä". Piirsin oikein virtauskaavion asiasta ja kysyin, että eikö tämän mukaan vesi juuri pääse etujäähdyttimeltä koneeseen jos tomaatin lämmönvaihtimen termari fuskaa. Ei mitään mahdollisuutta. Nyt tuli pohjat. Bingo.
Nyt tuli jo hieman skitsofreeninen olo ja mieleen tunki ajatus että vittu nyt tämä kyllä tosiaan selvitetään. Pajunköyden syöttäminen loppuu tähän.
Ei muuta kun lisää tutkimista ja soitto kolmanteen merkkihuoltoon (Hartikaiselle). Siellä oli kuultu että myös automaattilootan lämmönvaihdin saattaa vaikuttaa alhaisiin lämpöihin. Huoltoneuvoja kysyi vielä että laitetaanko kysely BMW:lle olisiko heillä jotain ohjeita mitä pitäisi tehdä. No sopihan se minulle. Tosin jo ensimmäisestä merkkihuollosta oli kyselyä mennyt BMW:lle, mutta sieltä useista minun tiedusteluistani huolimatta asia ei edennyt.
Melkein jo epätoivoisena siitä, että merkkihuollon kautta asia ei tule etenemään olin jo valmis voimieni tunnoissa ottamaan yhteyttä BMW maahantuojaan tai sitten kaivamaan Saksasta valmistajalta hieman apuja. Kas kummaa, huoltoneuvoja (siis kolmas merkkihuolto ), joka kysyi minulta, että laitetaanko kysely BMW:lle, soitti ja kertoi että hän on saanut BMW:ltä ohjeita ja nyt auto pitäisi tuoda heille tutkimuksiin. Asia selvä; sovittiin aika ja sitten tutkimaan. Syyhän selvisi että automattilaatikon lämmönvaihtimen termari "vuotaa". Vielä kun varmistivat BMW:n kautta että voivat vaihtaa osan (takuu auto), niin sitten sovittiin uusi aika lämmönvaihtimen vaihtoon. Olin tosiaan niin mielissäni, että nyt näyttää asia etenevän, joten sovin huoltoneuvojan kanssa heti seuraavan huollon ja lisäksi pinenen lisävarustekaupan.
Homma eteni mallikkaasti vaikka pientä hankaluuttakin ilmeni. Uusi lämmönvaihdin oli halki mikä selvisi tietysti heti "pukilla". Selvittelyyn luonnollisesti meni hieman aikaa, joten huoltokin jäi siltä päivältä tekemättä ja auto jäi korjaamolle. Hienosti järestivät minulle siistin sijaisauton ja sitten taas seuraavana päivänä uusi yritys. No niinhän auto saatiin kuntoon ja huollot tehtyä vaikka taisi jo pakkasen panemat kiireet painaa enempi kuin tarpeeksi päälle.
Eipä jännitys loppunut tähän.
Enimäiset 40 km salavalikon lämpötilojen perusteella vaikutti hienolta. 88-93 lämmöt jatkuvasti ja ulkona -22 C. Ja sitten, lämmöt taas valuu alle 80 ja sitten alle 70. Kyllä alkoi jo tulla vittu ämpäri ikkunaa. 170 km matkalla tilanne ei parantunut. No sitten auto saikin jäädä 4:ksi tunniksi seisomaan, istumaan tai ihan mitä vaan. Sitten tien päälle. Kas kummaa lämmöt nousi 10 km matkalla 87asteeseen ja kohta oltiiin >90C. Sitten loput 70 km lämmöt 87-93. Ulkona pakkasta enimmillään -22. Aamulla taas 80 km ja lämmöt 85 - 91. Illalla sama matka ja samat lämmöt, eli vaikuttaa että homma olisi ratkeamassa. Se miksi vielä kerran kävi lämmöt alhaalla jäi epäselväksi (uutuuden jäykkä termari, ilmaa ja termarin laippa jäi vinoon (omia pohdintoja;huonoja syitä)), mutta ihan sama jos tästä eteenpäin lämmöt pysyy ylhäällä. Kilometrejä tulee viikossa n. 1000 joten kyllä tämä tästä tapansa näyttää.
Kiitokset Ilkka Poussulle Kuopion Hartikaisella (kolmas merkkihuolto) hienosta asenteesta asiakastyössä. Ainakin minun kohdalla asiaa selvitettiin hienosti ja asia haluttiin saada kuntoon. Rauhallisella asenteella asiakkaan kommetteja kuunnellen, asioiden selvittäminen, johtopäätöksien tekeminen ja toimiminen on oikea tapa hoitaa asiat etenpäin.
Tätä kirjoittaessa kului hieman VSOP:tä ja puita saunan uunissa.
Kiitokset Ilkka Poussulle Kuopion Hartikaisella (kolmas merkkihuolto) hienosta asenteesta asiakastyössä. Ainakin minun kohdalla asiaa selvitettiin hienosti ja asia haluttiin saada kuntoon. Rauhallisella asenteella asiakkaan kommetteja kuunnellen, asioiden selvittäminen, johtopäätöksien tekeminen ja toimiminen on oikea tapa hoitaa asiat etenpäin.
Ilkka hoitaa tätä minunkin "asiaa" tällä hetkellä ja ensi keskiviikkona sitten tuloksia pöytään. Hieno homma, että tilanne on selvästi korjaantunut, vaikka kieltämättä omituista on tuo lämpöjen sukeltaminen alussa.. :think
Kiitos hyvästä postauksesta
G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020 Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
No niin ja sitten tuloksia pöytään. Eli tänään vaihdettiin tuo lämmönvaihdin ja homma selvisi. Lämmöt kipusi 90 asteeseen noin 15 km:n ajon jälkeen pysyivät myös siellä. Se, että kabiinissa tarkenee niin myös moottori vetää ja kuulostaa paljon jouheammalta.
Nöyrät kiitokset kaikille vinkeistä ja jälleen kerran tuli todistettua se, että tämä on loistava foorumi, siitä kiitos teille
Tyhmä kysymys(kö?):
Täällä puhutaan nimenomaan automaatin lämmönvaihtimesta, mutta liekö manuaaliaskisessa autossa tuota? RealOEM:ssä osanumerolla 17217803830 löytyy toki tuo osa, eikä siinä erotella sitä mitenkään että se olisi vain automaattilootan yhteydessä...:think
Tyhmä kysymys(kö?):
Täällä puhutaan nimenomaan automaatin lämmönvaihtimesta, mutta liekö manuaaliaskisessa autossa tuota? RealOEM:ssä osanumerolla 17217803830 löytyy toki tuo osa, eikä siinä erotella sitä mitenkään että se olisi vain automaattilootan yhteydessä...:think
Tämä on hyvä kysymys, itseäkin kiinnostaisi.
Itsellä myös manuaali aski.
Mitä pikkasen olen lämpöjä pakkasella seuraillut muutaman kerran, tuntuu lämmöt pyörivän 83-86 asteen välillä, eli siis liian kylmänä?
Tyhmä kysymys(kö?):
Täällä puhutaan nimenomaan automaatin lämmönvaihtimesta, mutta liekö manuaaliaskisessa autossa tuota? RealOEM:ssä osanumerolla 17217803830 löytyy toki tuo osa, eikä siinä erotella sitä mitenkään että se olisi vain automaattilootan yhteydessä...:think
Ei ole manuaalissa öljyjen lämmönvaihdinta. Sehän vaatisi öljyille erillisen pumpun. Viimeistään eri jäähdytysletkuvaihtoehdot paljastavat tuon.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Tyhmä kysymys(kö?):
Täällä puhutaan nimenomaan automaatin lämmönvaihtimesta, mutta liekö manuaaliaskisessa autossa tuota? RealOEM:ssä osanumerolla 17217803830 löytyy toki tuo osa, eikä siinä erotella sitä mitenkään että se olisi vain automaattilootan yhteydessä...:think
Tossa vähän aikaisemmin Shappiren tapauksessa automaatin lämmönvaihtimen termostaatti oli vuotanut. Onnistuisiko joltain kuvalinkki, niin näkisi, millaisesta osasta kysymys?
Tossa vähän aikaisemmin Shappiren tapauksessa automaatin lämmönvaihtimen termostaatti oli vuotanut. Onnistuisiko joltain kuvalinkki, niin näkisi, millaisesta osasta kysymys?
Termostaatit on tuon muovisen takaosan sisällä letkuliitoksen jatkeena. Niitä termareita on siellä tosiaan kaksi, ilmeisesti aukeaa kahdessa vaiheessa. Ja tietenkään pelkkää termariosaa ei saa erikseen, vaan möltti alumiinia menee aina turhaan roskikseen.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Sinänsä on ihan toivottavaa, että siellä missä korjataan oikeasti autoja ei tehdä just niinkuin jollain foorumilla arvellaan...
...mutta lähinnä nyt olisin kuitenkin siitä huolestunut, että jos näitä lämpeämisvikoja on tosissaan jo -08 vuosimallin autoissa ja aina pitää niistä selvitäkseen vaihtaa/vaihdattaa/korjata 3 osaa (egr-termostaatti, termostaatti ja automaatin lämmönvaihdin), niin kuinka kalliiksi noiden takia tulee oikea vuosihuolto (ei siis se mitä i-drive ehdottaa)? Eli vuoden tai parin välein pitäis nämä kaikki vaihtaa? Vai kestääkö nuo oikeasti sitäkään...monella on tosiaan ongelma hävinny viikoks tai kahdeks aina kun on jonkun näistä osista vaihtanut. Onko tuo kuitenkaan varsinainen ratkaisu ongelmaan? Vai jumittaako se jäähdytysnesteen koostumus näitä osia vai mikä ihme näissä nyt on?
BMW on asentanut menestyksellisesti mm. EGR-termostaatteja jo vuodesta 2001. Ne ovat olleet susia jo alusta lähtien, jo takuuaikana ne ovat yleensä vuotaneet mutta omistajat eivät sitä yleensä tienneet. On melkoinen saavutus onnistua ryssimään tuote 10 v ajan eikä silti muuteta osia tai designia.
Uuden termostaatin vaihto tuo empiirisen kokemukseni mukaan helpotuksen lämpöongelmiin noin parista päivästä muutamaan kuukauteen.
Anteeksi offtopic, mutta en voi vastustaa kiusausta. Voisiko joku dieselin omistaja kehua tähän väliin, että kuinka mahtavia laitteita ne on. Ja tehdä vielä pari laskelmaa, että kuinka suuret vuosittaiset säästöt tulee 530d:n valitsemisesta bensamalliin verrattuna.
Samaa ihmettelen itsekin, kuin aiemmat kirjoittajat. Eli kyllä tuntuu olevan käytetyt ja ratkaisut näissä autoissa ihan uskomattoman paskoja! Siis onhan nämä topicin autot loistavia ajaa ja paljon hienoja ominaisuuksia löytyy. Mutta luotettavuus ja teknisten ratkaisujen laatu? Kuinka paljon näiden autojen ylimääräisiin korjauksiin menee vuositasolla rahaa, jos niiden halutaan toimivan kunnolla?
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Anteeksi offtopic, mutta en voi vastustaa kiusausta. Voisiko joku dieselin omistaja kehua tähän väliin, että kuinka mahtavia laitteita ne on. Ja tehdä vielä pari laskelmaa, että kuinka suuret vuosittaiset säästöt tulee 530d:n valitsemisesta bensamalliin verrattuna.
Samaa ihmettelen itsekin, kuin aiemmat kirjoittajat. Eli kyllä tuntuu olevan käytetyt ja ratkaisut näissä autoissa ihan uskomattoman paskoja! Siis onhan nämä topicin autot loistavia ajaa ja paljon hienoja ominaisuuksia löytyy. Mutta luotettavuus ja teknisten ratkaisujen laatu? Kuinka paljon näiden autojen ylimääräisiin korjauksiin menee vuositasolla rahaa, jos niiden halutaan toimivan kunnolla?
Täytyy puuttua tähän ettei ole ainostaan dieselmallien ongelma tuo termarien toimimattomuus. Jos vähän jaksaa selvittää niin ainakin kasikoneissa on ollut paljon "kylmäkäyntisyyttä". Toki ongelma ei samassa mitassa näy kabiiniin lämmönpuutteena, mutta jo muuten reilussa kulutuksessa se varmasti näkyy? Ei sille koneelle turhaan ole kai hyötysuhteen perusteella parasta lämpötilaa säädetty?
Taitaa olla vaihdelaatikon lämmönvaihdin myös bensamalleissa? Vai onko joku jäähdytin keulalla?
Kuten jo aiemmin oman mielipiteeni olen sanonut, glykoli ja liikkuvat muoviosat ei ole mun mielestä hyvä yhdistelmä.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment