Kyllähän siellä automaattivaihteiston öljyn lämmönvaihdin on ja jos fuskaa niin vaikuttaa todella paljon lämpöihin. Möykky maksaa plus miinus 200e ja vaihto noin tunnin homma kaikkinensa.
Heitäppäs jos kehtaat kaivella ni varaosanumero tolle kikkareelle...
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Hah, sanokaa mitä sanotte mutta enpä tuhlaakkaan rahoja uuteen vaihtimeen Tein pienen kuristimen laatikon lämmönvaihtimelle menevään letkuun niin nyt lämmöt maantiellä +90c ja kaupungissa 85c. Ja neste pääsee kyllä kiertämään eli ei ihan tukkoon ole lytätty. Näillä mennään ja viedään sitte Jollille huoltoon jos jotain hajoo niin saa samalla hirttää mut munista
Periaatteessa lämmönvaihtimen voi korjata.
Muutama on tullut purettua,
ilmeisesti se vahapanos ikää myöten pitenee (ei palaudu enään täysin)
ja termarit falskaa. Pitäis vähän lyhentää niitä termarien lautasten tappeja.
Pitäiskö jatkossa ottaa vaihto-osana vanha kun myy noita uusia, kohta on "kunnostettuja" tarjolla puoleen hintaan ;-)
tosin vaatis vähän testausta että avautuu siellä 90 asteen tietämillä...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Eikös noiden elementtien avautumislämpötila ole reilusti alle 90 C ja ne reagoi vaihteistoöljyn lämpötilaan, ei jäähdytysnesteiden.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Eikös noiden elementtien avautumislämpötila ole reilusti alle 90 C ja ne reagoi vaihteistoöljyn lämpötilaan, ei jäähdytysnesteiden.
Juuri näin. Nimen omaan on kiinni aina jos öljyt "sopivan" lämpöset. Tarvittaessa aukoo niitä röörejä että öljyt jäähtyy. Nyt ku ne falskaa niin laatikon öljyt kylmällä jäähyttää myös nesteitä.
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Eikös noiden elementtien avautumislämpötila ole reilusti alle 90 C ja ne reagoi vaihteistoöljyn lämpötilaan, ei jäähdytysnesteiden.
88 asteisia tais nekin olla. Tosin silloinhan termari on täysin auki.
Ja termareita on 2 kpl tuossa lämmön vaihtimessa, toinen auennee aiemmin?
Tastaaminen pitäisikin tehdä kierrättämällä ~90 asteista vettä pumpun avulla siellä öljypuolella... Tuota tietenkään ei voi tehdä kuin irto-osalle ja osa pitäis kuivata hyvin ennenkuin pistää autoon takaisin.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
88 asteisia tais nekin olla. Tosin silloinhan termari on täysin auki.
Ja termareita on 2 kpl tuossa lämmön vaihtimessa, toinen auennee aiemmin?
Tastaaminen pitäisikin tehdä kierrättämällä ~90 asteista vettä pumpun avulla siellä öljypuolella... Tuota tietenkään ei voi tehdä kuin irto-osalle ja osa pitäis kuivata hyvin ennenkuin pistää autoon takaisin.
Sehän termari osa irtoaa siitä alumiinisesta lämmönvaihtimesta 6mm ruuveilla. Laita suora levy tilalle kierrätys kokeilun ajaksi. Olisi tuossa kyllä itsellä valmis öljynvaihto "erikoistyökalu" tehtynä AO. osasta jolla tuon testin voisi tehdä.
tuossa tapin lyhennyksessä voisi olla ideaa JOS sen saa vielä toimimaan lyhennyksen jälkeen lauhduttimena.
Jotenkin olisi muistikuva jotta niissä messinkisissä termarin runkojen PÄÄSSÄ olisi ollut 90c lukema ?
pitänee kaivaa roskista ja tarkistaa ?!
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Tutkin vähän sitä vanhaa lämmönvaihdinta kun uuden sinne vaihdoin, niin mielestäni se termari reagoi vain jäähdytysnesteen lämpöihin??? Eli laatikon öljy kiertää siellä kokoajan lämmöistä riippumatta. Sitten kun kone käy kuumana niin termarit on auki ja jäähdytysneste lauhduttaa samalla laatikon öljyjä(lähinnä kesällä) Tai sit oon ihan hakoteillä
Onkos nyt näin, että se vika on aina siinä vaihteiston lämmönvaihtimen vesitermarinpuoleisessa osassa? Eihän siinä metallisessa lämmönvaihtimessa ole mitään älyä tai termaritoimintoa, eli öljy kiertää vain sen läpi?
Itsellä E60 n53 bensapata joka ei meinaa lämmetä vaikka kummatkin, pää ja vaihteisto (tässä ei ole egr termaria) termarit just vaihdettu. Tähän vaihteiston termarin saa erikseen ilman itse öljylämmönvaihdinta.
Onko hyviä ajatuksia miksi lämmöt ei nouse yli 70 asteen?
Onkos nyt näin, että se vika on aina siinä vaihteiston lämmönvaihtimen vesitermarinpuoleisessa osassa? Eihän siinä metallisessa lämmönvaihtimessa ole mitään älyä tai termaritoimintoa, eli öljy kiertää vain sen läpi?
Itsellä E60 n53 bensapata joka ei meinaa lämmetä vaikka kummatkin, pää ja vaihteisto (tässä ei ole egr termaria) termarit just vaihdettu. Tähän vaihteiston termarin saa erikseen ilman itse öljylämmönvaihdinta.
Onko hyviä ajatuksia miksi lämmöt ei nouse yli 70 asteen?
Siis siinä alumiinisessa möykyssä ei ole muuta kuin vesi/öljy kierrot. Eli se on nimenomaan se lämmönvaihdin/lauhdutin.
Purimpa joutessani vanhan lämmönvaihtimen palasiksi.
Pitäis kuvat laittaa jonnekin kun jaksais...
Termareissa oli merkit F ja 8, molemmat olivat samanlaiset.
Termarit lähtee lievällä väkivallalla irti,
ja on laitettavissa takaisin paikalleen.
Termareiden kannat on öljypuolella, termarin lämmetessä tappi painaa jousikuormitetut lautaset auki ja vesi pääsee virtaamaan
lämmönvaihtimeen.
Vesihän kiertää syyläri -> lämmönvaihdin -> vesiletku ennen vesipumppua/termarikoteloa ja siltä sitten normaaliin kiertoon...
<Spekulaatiot alkaa>
Periaatteessahan riittäis kuin sais noita termareita,
turha sitä runkoa (muovinen) tai itse alumiinistä lämmönvaihdinta olisi vaihtaa...
Termarit saa irti kun irroittaa alumiinisen lämmönvaihtimen muoviosasta,
ja vääntää meisselillä "kanavasta" termarin päätä...
Tapit lähtee vetämällä termarielementistä pois.
Vika on siinä että termarielementti puskee joko liian aikaisin (liian kylmänä)
tapin ulos tai tappi jumii ja ei mene kokonaan pohjaan.
Sama on ongelma on muidenkin termareiden kanssa näissä vehkeissä,
onkohan näissä käytetyt termarit jotenkin erilaisia kuin muissa autoissa,
valtaosassa termarit kestää kuitenkin vuositolkulla. Vai onko vika
jäädytysnesteen laadussa tai siinä että sitä ei vaihdeta...
Jos viittis uhrautua ja ottaa termarit irti uudesta ja vanhasta ja keittää niitä kattilassa niin näkisi miten ne käyttäytyy.
Ja voisi mitata mm. maksimi aukeaman. Jos vanhoissa aukeama
on saman verran ja tapahtuu samana aikaan, voisi tappia lyhentämällä "fiksata" tuon termarin.
Ja miettiä että jos pienentäis maksimiaukemaa vaikka 1/3 verran (tappia lyhentämällä) mikä todennäköisesti riittäisi jäähdytystehon kannalta Suomen olosuhteissa, tällöin termari aukeaisi vähän myöhemmin...
Miksiköhän noita termareita on kaksi tuolla? Olivat kuitenkin samanlaisia, ja kun molemmissa oli samat merkinnät niin luultavimmatusti aukeavat yhtäaikaa... Toisen voisi varmaan suomen olosuhteissa disabloida ottamalla tapin irti...
Laitappa kuvia ihan mielenkiinnosta. Jotenki kuvittelisin, että öljynlämmöt ei pääse suomessa kesäisinkään nousemaan niin ylös etteikö vehje toimisi vaikka koko lämmönvaihdin olisi ohitettu.
Purimpa joutessani vanhan lämmönvaihtimen palasiksi.
Pitäis kuvat laittaa jonnekin kun jaksais...
Termareissa oli merkit F ja 8, molemmat olivat samanlaiset.
Termarit lähtee lievällä väkivallalla irti,
ja on laitettavissa takaisin paikalleen.
Termareiden kannat on öljypuolella, termarin lämmetessä tappi painaa jousikuormitetut lautaset auki ja vesi pääsee virtaamaan
lämmönvaihtimeen.
Vesihän kiertää syyläri -> lämmönvaihdin -> vesiletku ennen vesipumppua/termarikoteloa ja siltä sitten normaaliin kiertoon...
<Spekulaatiot alkaa>
Periaatteessahan riittäis kuin sais noita termareita,
turha sitä runkoa (muovinen) tai itse alumiinistä lämmönvaihdinta olisi vaihtaa...
Termarit saa irti kun irroittaa alumiinisen lämmönvaihtimen muoviosasta,
ja vääntää meisselillä "kanavasta" termarin päätä...
Tapit lähtee vetämällä termarielementistä pois.
Vika on siinä että termarielementti puskee joko liian aikaisin (liian kylmänä)
tapin ulos tai tappi jumii ja ei mene kokonaan pohjaan.
Sama on ongelma on muidenkin termareiden kanssa näissä vehkeissä,
onkohan näissä käytetyt termarit jotenkin erilaisia kuin muissa autoissa,
valtaosassa termarit kestää kuitenkin vuositolkulla. Vai onko vika
jäädytysnesteen laadussa tai siinä että sitä ei vaihdeta...
Jos viittis uhrautua ja ottaa termarit irti uudesta ja vanhasta ja keittää niitä kattilassa niin näkisi miten ne käyttäytyy.
Ja voisi mitata mm. maksimi aukeaman. Jos vanhoissa aukeama
on saman verran ja tapahtuu samana aikaan, voisi tappia lyhentämällä "fiksata" tuon termarin.
Ja miettiä että jos pienentäis maksimiaukemaa vaikka 1/3 verran (tappia lyhentämällä) mikä todennäköisesti riittäisi jäähdytystehon kannalta Suomen olosuhteissa, tällöin termari aukeaisi vähän myöhemmin...
Miksiköhän noita termareita on kaksi tuolla? Olivat kuitenkin samanlaisia, ja kun molemmissa oli samat merkinnät niin luultavimmatusti aukeavat yhtäaikaa... Toisen voisi varmaan suomen olosuhteissa disabloida ottamalla tapin irti...
Tän pohjalta olisin sitä mieltä, että mun bensakoneen systeemissä vian on pakko olla jossain muualla, jos olettaa että uudet termarit on ehjiä.
Onko kukaan törmännyt siihen että jäähdyttimen vaihdolla tästä ongelmasta selvittäis? Sitä mulle nyt ehdotetaan. Uuden syylarin kierto on hitusen modattu vanhaan nähden. Siinä kierto vaihteiston ja muun nesteen kanssa on yhdistetty.
Comment