Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 842
    • Espoo

    Sanokaapas viisaammat mikä kolmesta ehdokkaasta eniten vuotaa; pää-, egr-termari vai lämmönvaihdin? Kyseessä e61 535da pre-lci.

    Lämmöt nousee todella hitaasti normi maantienopeudessa jopa 85C, mutta jos vedättää kierroksia lähemmäs punarajaa, lämpö tippuu jopa 20C ja nousee taas hitaasti ylös normaalisti ajettaessa.

    Tyhjäkäynnillä lämpimänä luokkaa 78C.

    Termareilla ajettu reipas 50tkm, lämmönvaihdinta ei tietääkseni vaihdettu. Pitää testata tuo lämmönvaihdin lyttäämällä letku kasaan, kunhan sais pihdit haettua hallilta. Tilasin kyllä termarit jo varalta.
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • LasseE
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 416
      • Kontiolahti/Joensuu

      Originally posted by -rik View Post
      No itse en ryhtyisi vielä toimenpiteisiin jos yli 80 lämpeää..
      Kyllä sanoisin,että mikäli termarit on kunnossa niin pakkasesta riippumatta lämmöt pitäisi olla yli 90°c..Omassani oli kyseiset asteet jopa -35° asteen pakkasella maantieajossa. Tänä syksynä termarit fuskasi ja vaihtoon meni molemmat eli pää-ja egrtermari. Nyt lämpiää taas yli 90°c..
      Nuo termarit kannattaa mielestäni vaihdattaa korjaamolla,koska silloin takuu on voimassa. Itselläni meni juuri tänä syksynä molemmat takuuseen sekä osan hinnan että työn osalta ja tämä takuuhan on ainakin alkuperäisissä osissa 2 vuotta.
      Ex. E46 330d -05
      Ex. e61 530da -05
      Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
      Member of Team EastAudio
      Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1575

        Juu nousee ne lämmöt sinne 90iin ja aika nopeestikki kun kaikki on kunnossa. Minulla nuo on aikalailla vuoden välein vaihdettu uusiin ja nyt meni tuo 2v takuu justiin umpeen niin olisi vuoro ostaa uudet... jos jaksaa innostua.

        Comment

        • -rik
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 827
          • Rovaniemi

          Originally posted by LasseE View Post
          Kyllä sanoisin,että mikäli termarit on kunnossa niin pakkasesta riippumatta lämmöt pitäisi olla yli 90°c..Omassani oli kyseiset asteet jopa -35° asteen pakkasella maantieajossa. Tänä syksynä termarit fuskasi ja vaihtoon meni molemmat eli pää-ja egrtermari. Nyt lämpiää taas yli 90°c..
          Nuo termarit kannattaa mielestäni vaihdattaa korjaamolla,koska silloin takuu on voimassa. Itselläni meni juuri tänä syksynä molemmat takuuseen sekä osan hinnan että työn osalta ja tämä takuuhan on ainakin alkuperäisissä osissa 2 vuotta.
          No niinhän se on, tarkoitin lähinnä että tuommosen takia ei vielä kannata yöuniaan menettää, koska ei vaikuta esim. kulutukseen eikä muutenkaan vielä käy kylmänä. Toki jos takuuseen joku ruuvaa/intoa löytyy nii saa vaihtaa. Mutta itse ainakin jälleen kerran laittaisin ne termarirahat johonki kivempaan noilla lämmöillä ja toisekseen aina siinä oma organisointi on ku saa ruveta huoltoa takuuseen tappeleen ja varaileen aikaa, kiikuttaan huoltoon auto, varata kalenteriin aikaa, sumplia aikataulut töiden/muiden menojen väliin, hommata joku kyyti sinne töihin korjaamolta ja takaisin, kuunnella naapurin vittuilua ku bmw makaa joka kuukausi pajalla kuukautisessa termarirempassa, eikä tuo lähin huolto muutenkaan tuossa lähellä sijaitse. Siinä muutama konkreettinen esimerkki, miksi ITSE en enää jaksa koko ajan ylihuoltaa. saa toki muttei oo pakko
          ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

          Comment

          • casino
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 663
            • Keski-Suomi

            Originally posted by ///THe View Post
            Sanokaapas viisaammat mikä kolmesta ehdokkaasta eniten vuotaa; pää-, egr-termari vai lämmönvaihdin? Kyseessä e61 535da pre-lci.

            Lämmöt nousee todella hitaasti normi maantienopeudessa jopa 85C, mutta jos vedättää kierroksia lähemmäs punarajaa, lämpö tippuu jopa 20C ja nousee taas hitaasti ylös normaalisti ajettaessa.

            Tyhjäkäynnillä lämpimänä luokkaa 78C.

            Termareilla ajettu reipas 50tkm, lämmönvaihdinta ei tietääkseni vaihdettu. Pitää testata tuo lämmönvaihdin lyttäämällä letku kasaan, kunhan sais pihdit haettua hallilta. Tilasin kyllä termarit jo varalta.

            Vaihda se lämmönvaihdin niin rupeaa tarkenemaan😊
            Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
            Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
            http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

            e39 -530d touring 11/1999
            ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

            Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3144
              • Tampere

              Originally posted by -rik View Post
              No niinhän se on, tarkoitin lähinnä että tuommosen takia ei vielä kannata yöuniaan menettää, koska ei vaikuta esim. kulutukseen eikä muutenkaan vielä käy kylmänä. Toki jos takuuseen joku ruuvaa/intoa löytyy nii saa vaihtaa. Mutta itse ainakin jälleen kerran laittaisin ne termarirahat johonki kivempaan noilla lämmöillä ja toisekseen aina siinä oma organisointi on ku saa ruveta huoltoa takuuseen tappeleen ja varaileen aikaa, kiikuttaan huoltoon auto, varata kalenteriin aikaa, sumplia aikataulut töiden/muiden menojen väliin, hommata joku kyyti sinne töihin korjaamolta ja takaisin, kuunnella naapurin vittuilua ku bmw makaa joka kuukausi pajalla kuukautisessa termarirempassa, eikä tuo lähin huolto muutenkaan tuossa lähellä sijaitse. Siinä muutama konkreettinen esimerkki, miksi ITSE en enää jaksa koko ajan ylihuoltaa. saa toki muttei oo pakko
              Jos moottori käy jatkuvasti moottoritiellä kovin alilämpöisenä ja pirssissä on sähköinen lisälämmitin, lämpöjen alentuessä sähkövastus tuuppaa lisää lämpöä, taas jäähtyy --> lämmitetään... Lämpömittari siis seilaa hitaasti.

              Tämä kuluttaa akkua ja lyhentää sen elinikää. Laskeeko akun iän vaikkapa puolittumiselle sitten merkitystä on eri asia.

              Comment

              • LasseE
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 416
                • Kontiolahti/Joensuu

                Tuohon lämpenemiseen varmaan vaikuttaa myös merkittävästi se, onko keulassa läppiä munuaisten takana..Luulisi ainakin maantieajossa viilentävän paljon enemmän mikäli läppiä ei ole.
                Ex. E46 330d -05
                Ex. e61 530da -05
                Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                Member of Team EastAudio
                Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                Comment

                • PetriPT
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 290
                  • Ylöjärvi

                  Itselläni on 530D E61 2005 (valmistettu 21.12.2004).
                  Autossa on orkkis webasto ja keulalla läpät. Auto on tuotu saksasta.

                  Webasto oli päällä tänä aamuna noin 30min, jonka jälkeen noin 20min taukoa ennen käynnistystä kun en päässyt lähtemään liikkeelle aikataulun mukaisesti. Pakkasta -16,5 astetta, käynnistettäessä neste 0 astetta celsiusta salavalikosta tutkiskeltuna.

                  Noin 20km työmatkalla joka koostuu noin 50-50 kaupunkiajosta ja moottoritiestä, lämmöt kerkiävät juuri ja juuri moottoritiepätkällä nousemaan 93 asteeseen. Kaupunkiajossa noin 80 astetta.

                  Moottoritiellä jos kunnolla polkaisee kaasua niin moottorilämmöt putoaa noin 10 astetta hetkessä.

                  Kulutuksesta tuota aloin mielenkiinnosta seuraamaan, lämpöisemmällä maantieajossa 5,2l/100km - 6,3l/100km, nyt vaikea päästä alle 8l/100km...

                  Olisiko termariremontti aiheellinen vai mitä tuolle pitäisi tehdä? Kun luin tätä topiccia läpi niin osa meinaa että pitäisi olla yli 80, osa vannoo 90 asteen nimiin.... :think
                  Last edited by PetriPT; 17-01-2014, 09:43.
                  now. 530D E61 2005
                  ex. 325i A Touring 2004

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    Päätermari ja EGR termari vaihdettu justiin. Lämmöt nousee muutaman kilometrin ajon jälkeen about 50 asteeseen ja jää siihen. Sisälle puhaltaa lehmän henkäyksen verran lämpöä. Pitää nyt ilmata uudelleen vielä, mutta mitäs tämä puhe siitä lämmönvaihtimesta on? Kaveri ei ainakaan ole moisesta kuullut, että vaikuttaisi koneen lämpiämiseen millään tavalla ja kuitenkin huoltanut merkkiliikkeessä näitä kikottimia monta vuotta...

                    Editoidaas nyt se verran et kyllä lämmöt nousee tuon 50 asteen jälkeenkin kun ajoa jatkuu pidempään, mutta hyvin hitaasti, yli 65 asteen ei ole vielä lämmennyt. TS pitää ilmata uudelleen ja katsoa mikä on tulos sen jälkeen..
                    Last edited by Stone; 17-01-2014, 13:27.
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • Fabsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1754

                      Originally posted by PetriPT View Post
                      Itselläni on 530D E61 2005 (valmistettu 21.12.2004).
                      Autossa on orkkis webasto ja keulalla läpät. Auto on tuotu saksasta.

                      Webasto oli päällä tänä aamuna noin 30min, jonka jälkeen noin 20min taukoa ennen käynnistystä kun en päässyt lähtemään liikkeelle aikataulun mukaisesti. Pakkasta -16,5 astetta, käynnistettäessä neste 0 astetta celsiusta salavalikosta tutkiskeltuna.

                      Noin 20km työmatkalla joka koostuu noin 50-50 kaupunkiajosta ja moottoritiestä, lämmöt kerkiävät juuri ja juuri moottoritiepätkällä nousemaan 93 asteeseen. Kaupunkiajossa noin 80 astetta.

                      Moottoritiellä jos kunnolla polkaisee kaasua niin moottorilämmöt putoaa noin 10 astetta hetkessä.

                      Kulutuksesta tuota aloin mielenkiinnosta seuraamaan, lämpöisemmällä maantieajossa 5,2l/100km - 6,3l/100km, nyt vaikea päästä alle 8l/100km...

                      Olisiko termariremontti aiheellinen vai mitä tuolle pitäisi tehdä? Kun luin tätä topiccia läpi niin osa meinaa että pitäisi olla yli 80, osa vannoo 90 asteen nimiin.... :think
                      Sullahan on termarit kunnossa, jos se kerran nousee yli 90 asteen. Ei kait niitä kannata turhaan vaihdella.
                      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                      e30 318i -88

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        Originally posted by Stone View Post
                        Päätermari ja EGR termari vaihdettu justiin. Lämmöt nousee muutaman kilometrin ajon jälkeen about 50 asteeseen ja jää siihen. Sisälle puhaltaa lehmän henkäyksen verran lämpöä. Pitää nyt ilmata uudelleen vielä, mutta mitäs tämä puhe siitä lämmönvaihtimesta on? Kaveri ei ainakaan ole moisesta kuullut, että vaikuttaisi koneen lämpiämiseen millään tavalla ja kuitenkin huoltanut merkkiliikkeessä näitä kikottimia monta vuotta...
                        Kyllähän siellä automaattivaihteiston öljyn lämmönvaihdin on ja jos fuskaa niin vaikuttaa todella paljon lämpöihin. Möykky maksaa plus miinus 200e ja vaihto noin tunnin homma kaikkinensa.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • PetriPT
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 290
                          • Ylöjärvi

                          Originally posted by Fabsu View Post
                          Sullahan on termarit kunnossa, jos se kerran nousee yli 90 asteen. Ei kait niitä kannata turhaan vaihdella.
                          Juu eipä niin. Lähinnä mietiskelin vaan kun joku kirjoitteli että normaalisti pitäisi pysyä yli 90 asteen, nythän tuo pitää yli 90 vaan moottoritieajossa isolla vaihteella, kaupungissa 78-80 astetta.
                          now. 530D E61 2005
                          ex. 325i A Touring 2004

                          Comment

                          • -rik
                            BTCF Member
                            • Nov 2009
                            • 827
                            • Rovaniemi

                            Päätermari ja egr termarin toinen vaihe aukeaa 87-88 asteessa, eli lämmöt vaihtelee 88-9x asteen välissä kuormituksesta riippuen. Korkeilla kierroksilla vesipumppu työntää termareita enemmän auki josta johtuu äkillinen pudotus.

                            E: eli sulla vähä valskaa joku termari, koska kone viilenee pienellä kuormituksella... (Sama jos motarilla ajat pienellä vaihteella, pitäs viiletä)
                            Last edited by -rik; 17-01-2014, 13:14.
                            ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                            Comment

                            • kalevi67
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 47
                              • Pirkanmaa

                              On niitä ongelmia muissakin merkeissä. Juttelin taannoin yhden tutun Volvokuskin kanssa joka oli virittänyt keulalle (V70 D5) karseet pahvit (suorastaan härskin näköinen) kun oli kuulemma niin helevetin kylmä ajaa eikä kabiini lämmennyt. Näytin omasta bimmeristä kuinka saksalainen insinööri on osannut hoitaa asian fiksummin sulkeutuvilla läpillä. Kehuin samalla, että ei tarvitse palella ja ajaa pipo pässää kovillakaan pakkasilla (olin just vaihtanat kaikki termarit jota en tietenkään muistanut mainita). Taisin kyllä antaa vinkin lopuksi, että kannattaa tsekata termostaatti. En tiedä tekikö niin...
                              E61 530dA -04

                              Comment

                              • LasseE
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 416
                                • Kontiolahti/Joensuu

                                Originally posted by kalevi67 View Post
                                On niitä ongelmia muissakin merkeissä. Juttelin taannoin yhden tutun Volvokuskin kanssa joka oli virittänyt keulalle (V70 D5) karseet pahvit (suorastaan härskin näköinen) kun oli kuulemma niin helevetin kylmä ajaa eikä kabiini lämmennyt. Näytin omasta bimmeristä kuinka saksalainen insinööri on osannut hoitaa asian fiksummin sulkeutuvilla läpillä. Kehuin samalla, että ei tarvitse palella ja ajaa pipo pässää kovillakaan pakkasilla (olin just vaihtanat kaikki termarit jota en tietenkään muistanut mainita). Taisin kyllä antaa vinkin lopuksi, että kannattaa tsekata termostaatti. En tiedä tekikö niin...
                                Aikoinaan omassa s60:ssä niin ikään d5 dieselissä mullakin oli pahvit keulan sisässä, koska muuten ei lämmöt jaksaneet pysyä normaaleissa lukemissa ainakaan maantiellä. Jos pahveja ei ollut piti pitää webastoa päällä maantiellä ettei viima viilentänyt..ja termarikin oli uusittu.
                                Pahvien kanssa piti -30°c pakkasessakin täydet lämmöt.
                                Ex. E46 330d -05
                                Ex. e61 530da -05
                                Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                                Member of Team EastAudio
                                Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎