Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    Originally posted by -rik View Post
    Tämä on nyt sitten jälleen kerran mun mielipide, ja jokainen saa niitä termareita vaihtaa vaikka joka viikko jos tykkää, itse taas tykkään viikonloppuna enemmän juoda vaikka kaljaa ja rassata emäntää, kuin autoa jatkuvasti Vaikka rakas harrastus tämä autojen parissa värkkääminen onkin
    Samaa mieltä. Kulutuksessa mulla ei oo ikinään mitään eroa. Aina pääsee 700 kilsaa ku valo syttyy

    Ei oikein tuu ikinä ajettua suomen päästä päähän niin ei osaa kertoa tuosta matka-kulutuksesta.

    Jostain syystä vaan itekin nykysin rassaan mielummin vaimoa kolmesta eripaikasta, enkä jumppaa termareitteni kanssa..
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • GT-555
      Bimmer Rookie
      • Jun 2012
      • 183
      • etelä

      En mäkää jumppais jos vaa lämpeis koppi. Mutku saa pakkasil ajella 40km ennenku voi ottaa hanskat pois
      e61 530da

      Comment

      • -rik
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 827
        • Rovaniemi

        Originally posted by Gonzalez View Post
        Tässä laskelmassa ei ole minkäänlaista pohjaa, et ilmeisesti ole mittaillut kulutusta lainkaan tai autosi on ehjä.
        En minä omasta päästä keksi näitä juttuja tänne. Tämä ei perustu mihinkään laskelmiin tai olettamuksiin, täysin kokemukseen. Olisin kyllä huomannut jos tankkausvälit ja trippikilometrit olisivat selkeästi muuttuneet. Ajan 90 %:sti samat reitit ja nopeudet kuukaudesta toiseen.

        Tuo lukema jonka heitin, on vain esimerkkilaskelma, ja ei varmasti kauas todellisuudesta heitä, koska jos se olisi tuota sinun mainitsemasi luokkaa, olisin jo ryhtynyt toimenpiteisiin uudestaan.

        Entiiä mistä johtuu, kusettaako salavalikon lämpömittari vai ovatko ihmiset liian vainoharhaisia?

        Sitä en kiistä etteikö se vaikuttaisi kulutukseen, tiedä sitten kuinka lineaarisesti se menee suhteessa lämpöihin, mutta ainakaan minun tapauksessani tuolla mainitsemallani alilämmöllä ei ole vielä silmin nähtävää eroa syntynyt.

        Jatketaan harjoituksia ja katsotaan sitten kun jäädään enemmän tavoitelämmöistä jos rupeaisi erot näkymään..
        Last edited by -rik; 27-11-2013, 15:49.
        ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

        Comment

        • pallooo
          Newbiemmer
          • Jan 2007
          • 20
          • Tampere

          Pärinää

          Rupee rasittaan jo bmw.

          Lämmöt pyöri 525Da.ssa 81-86 välillä. Kaasu pohjaanruntatessa mehut kiertoon ja lämmöt kävi 75-80 asteessa.
          Kulutus oli 8.1-8.6 maakunnassakin. Täältä lueskelin kun kaikilla lämmöt "yheksänkympin paikkeilla" ja en niitä millään omassa saanut 90 nousemaan vaikka teki mitä, no sitten päätin perjantaina ajoissa töistä tullessa poiketa KL.n tiskille ja otin egr.n ja päätermarin. Sitten hallille vaihtoon ja jo parin tunnin päästä olikin termarit vaihdettu ja flekti taaseen paikalla. En ehtinyt sitten lyhyellä kotimatkalla lämpöjä seurata sen enempää, ja emäntä ajeli autolla viikonpäivät. Seuraavana viikonloppuna taas auton rattiin ja keskikulutus 9.1, lämmöt alle 80 jatkuvasti.

          Kelitkin on tietysti viilenneet, mutta ei mee kaaliin. Tottakai uuskin osa voi olla viallinen, onko tullut moisia vastaan? Ja olikohan noissa alkuperäsissä vikaa, kun nekin varmaan tallin roskiksessa vielä nököttää?


          Ei mulla mitään "letkupihtejä" ole millä noita vesiletkuja tukkoon sais, tietty lukkopihdeillä vois kokeilla.
          Eikös ton ison alavesiletkun tulppaus tuki koko vesikierron? Että tottahan se sillon lämpiää oli mikä termari vaan sökö? Vai kuinka se kielis pelkästä päätermarista?

          Comment

          • Kosta87
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 178
            • Finland

            Originally posted by pallooo View Post
            Rupee rasittaan jo bmw.

            Lämmöt pyöri 525Da.ssa 81-86 välillä. Kaasu pohjaanruntatessa mehut kiertoon ja lämmöt kävi 75-80 asteessa.
            Kulutus oli 8.1-8.6 maakunnassakin. Täältä lueskelin kun kaikilla lämmöt "yheksänkympin paikkeilla" ja en niitä millään omassa saanut 90 nousemaan vaikka teki mitä, no sitten päätin perjantaina ajoissa töistä tullessa poiketa KL.n tiskille ja otin egr.n ja päätermarin. Sitten hallille vaihtoon ja jo parin tunnin päästä olikin termarit vaihdettu ja flekti taaseen paikalla. En ehtinyt sitten lyhyellä kotimatkalla lämpöjä seurata sen enempää, ja emäntä ajeli autolla viikonpäivät. Seuraavana viikonloppuna taas auton rattiin ja keskikulutus 9.1, lämmöt alle 80 jatkuvasti.

            Kelitkin on tietysti viilenneet, mutta ei mee kaaliin. Tottakai uuskin osa voi olla viallinen, onko tullut moisia vastaan? Ja olikohan noissa alkuperäsissä vikaa, kun nekin varmaan tallin roskiksessa vielä nököttää?


            Ei mulla mitään "letkupihtejä" ole millä noita vesiletkuja tukkoon sais, tietty lukkopihdeillä vois kokeilla.
            Eikös ton ison alavesiletkun tulppaus tuki koko vesikierron? Että tottahan se sillon lämpiää oli mikä termari vaan sökö? Vai kuinka se kielis pelkästä päätermarista?
            Mulla oli omassa samaa hommaa eli kun sen egr termarin vaihdoin kl varaosista niin meni vain huonompaan jokusen asteen verran..

            Comment

            • JJtalo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 350
              • Kokkola

              Oliko ne tarvike termarit mitkä laitoit ? Niissä on vissiin ollut aika paljonki sanomista.
              Itelleni laitoin orggikset(egr+pää) vuosi sitte, en oo lämpöjä jaksanu nyt kytätä mutta viime talvena ainakin lämpes tarpeeks, muistaakseni kun pakkasta oli luokkaa -25 niin maantiellä koneenlämmöt seilas 80-82 välillä, riittää mulle. Ja lämpimämmällä kelillä 85-88. En huomannut kulutuksessa mitään muutosta vaikka termarit vaihdoin, vanhat termarit oli tietääkseni alkuperäset. Ei pahvia tai läppiä keulalla.
              Jos lähtee tuota 90 astetta tavotteleen, saa termareita olla vaihtamassa puolenvuoden välein. varmaan riittää että lämmöt nousee yli 75 jos on hiukkassuodatin että alottaa polton.

              Comment

              • Koala
                Bimmer Rookie
                • Nov 2013
                • 85
                • Kouvola

                Mä vaihoin EGR-termarin ja nyt lämmöt nousee aika nopeesti 77-80 ja siihen jää.

                Tänään tuli kateltua tota kulutusta:

                -150km
                -93km/h keskivauhti
                - kulutus 6,0

                Eli onko mitään järkeä alkaa vaihtaa päätermaria kun hytti lämpenee, kulutus on noin pieni ja polttokin vissiin toimii noilla lämmöillä?
                W204 220cdi -11
                Ex E61 530d -04

                Comment

                • LasseE
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 416
                  • Kontiolahti/Joensuu

                  Kaksi vuotta sitten tuli uudet termarit (pää-ja egr) ja lämmöt pysyi -30 asteen pakkasellakin matka-ajossa yli 90°c..Nyt syksyllä ei enää jaksanut nostaa kuin 60°c,joten vaihdettiin jälleen molemmat termarit uusiin (meni takuun piikkiin) ja taas nousee lämmöt 90°c..Olisiko noissa tarviketermareissa sitten eroa kun osalla ei tahdo lämmöt nousta. Omasta löytyy myös läpät munuaisista,jotka varmaankin vaikuttaa lämpenemiseen.
                  Ex. E46 330d -05
                  Ex. e61 530da -05
                  Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                  Member of Team EastAudio
                  Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                  Comment

                  • Mikiis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 906
                    • Oulu

                    Originally posted by JJtalo View Post
                    Oliko ne tarvike termarit mitkä laitoit ? Niissä on vissiin ollut aika paljonki sanomista.
                    Itelleni laitoin orggikset(egr+pää) vuosi sitte, en oo lämpöjä jaksanu nyt kytätä mutta viime talvena ainakin lämpes tarpeeks, muistaakseni kun pakkasta oli luokkaa -25 niin maantiellä koneenlämmöt seilas 80-82 välillä, riittää mulle. Ja lämpimämmällä kelillä 85-88. En huomannut kulutuksessa mitään muutosta vaikka termarit vaihdoin, vanhat termarit oli tietääkseni alkuperäset. Ei pahvia tai läppiä keulalla.
                    Jos lähtee tuota 90 astetta tavotteleen, saa termareita olla vaihtamassa puolenvuoden välein. varmaan riittää että lämmöt nousee yli 75 jos on hiukkassuodatin että alottaa polton.
                    No mutta jos tarvike termarit on saman valmistajan, kun mitä "orkkikset", niin en ymmärrä miten ne on huonommat. Minä en usko, että valmistajalla eri linjat orkkiksille, ja tarvike termareille. Varsinkin, kun bmw merkki hiottu pois...
                    F11 530d -11
                    E91 -06 320d
                    x2 Tuikut
                    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                    Comment

                    • Mane400
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2003
                      • 76
                      • Etelä-Pohjanmaa

                      Näyttää noiden tarviketermareiden laatu olevan huonoa tai sitten osui maanantaimalli kohdalle. Vaihdoin päätermarin pari viikkoa sitten ja samalla tulppasin EGR-termarin. Sen jälkeen lämpeni pari kertaa normaalisti ja sitten taas lämmöt ulkolämpötilasta riippuen 50-65C. Koitin tuossa tulpata vielä lämmövaihtimen letkunkin, mutta eipä sillä ollut juuri vaikutusta. Kokeilin sitten ylävesiletkua, niin lämminhän se letku oli vaikka lämmöt moottorissa olivat alle 70C !!! Tukin sitten syylärin edustan täysin pahvilla ja ajoin n. 100km, niin lämmöt olivat 91-98C tasaisessa n. 90km/h ajossa. Otin sen jälkeen pahvin pois nokalta ja kappas saman tein lämmöt laskivat takaisin n.70 asteen tuntumaan motarilla ajettaessa 135km/h ja asteet olivat jossain nollan tienoilla...

                      Ei auta muuta kun mennä huomenna hakemaan orggis termari Treelta, ei noita tarvikeroskia viitti joka toinen viikko vaihdella, ei se ruuvaaminen niin kivaa kuiteskaan oo.

                      BTW missähän tuo moottorin lämpötila-anturi oikein sijaitsee, tuli vaan mieleen että milloinkahan sen sähköflektin pitäisi lähteä pyörimään, kun onhan tuo 98C melko paljon jo.

                      Comment

                      • Mikiis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 906
                        • Oulu

                        Se mitä minä tarkoitin tarvike termarilla, ettei osta ihan mitä sattuu, ja halvinta. Ihan OEM osaa kyllä löytyy tarvikkeenakin. Minä vaihdoin keväällä uudet pää/egr termarit, ja vieläkin lämmöt nousee yli 90 asteeseen. Hieman hitaasti, kun ei ole lämmönvaihdinta vaihdettu laatikkoon.
                        F11 530d -11
                        E91 -06 320d
                        x2 Tuikut
                        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                        Comment

                        • Mane400
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 76
                          • Etelä-Pohjanmaa

                          Eipä sitä tullut ihan mitään halvinta ostettua, yhdestä nimeltä mainitsemattomasta BMW nettikaupasta ostin termarin. Kyllähän noita termareita voidaan tehdä vaikka vinkuintiassakin, ei ne varmasti kaikki samalta linjalta tule. Kyllä osien suhteen on varmasti eroja, on ne tehty sitten esim. Euroopan tai Aasian markkinoille.

                          Joka tapauksessa sain kertaheitolla tarpeeksi tarvikeromusta.

                          Comment

                          • Mikiis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 906
                            • Oulu

                            Originally posted by Mane400 View Post
                            Eipä sitä tullut ihan mitään halvinta ostettua, yhdestä nimeltä mainitsemattomasta BMW nettikaupasta ostin termarin. Kyllähän noita termareita voidaan tehdä vaikka vinkuintiassakin, ei ne varmasti kaikki samalta linjalta tule. Kyllä osien suhteen on varmasti eroja, on ne tehty sitten esim. Euroopan tai Aasian markkinoille.

                            Joka tapauksessa sain kertaheitolla tarpeeksi tarvikeromusta.
                            Paljonko muuten orkkikset kustantaa, jos saa udella?

                            Ja jos porukalla on heittää orkkiksien kestävyydestä tietoa, niin kiinnostaisi kovasti. Muistelen vaan lukeneeni, ettei nekään kauhean pitkään kestä?
                            Last edited by Mikiis; 28-11-2013, 22:37.
                            F11 530d -11
                            E91 -06 320d
                            x2 Tuikut
                            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                            Comment

                            • Mik@
                              BTCF Member
                              • Jul 2010
                              • 1413
                              • Nurmes

                              Originally posted by Mikiis View Post
                              Ja jos porukalla on heittää orkkiksien kestävyydestä tietoa, niin kiinnostaisi kovasti. Muistelen vaan lukeneeni, ettei nekään kauhean pitkään kestä?
                              Minulla ollut samat orkkis pää ja egr termari n.2.5v ja hyvin pitää lämmöt vieläkin.
                              E61 520Da

                              Comment

                              • Mane400
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2003
                                • 76
                                • Etelä-Pohjanmaa

                                Originally posted by Mikiis View Post
                                Paljonko muuten orkkikset kustantaa, jos saa udella?

                                Ja jos porukalla on heittää orkkiksien kestävyydestä tietoa, niin kiinnostaisi kovasti. Muistelen vaan lukeneeni, ettei nekään kauhean pitkään kestä?

                                Itse maksoin orkkiksesta 60,50€, ei ollut kyllä kallis sekään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎