Juttelin yhen autoasentajan kanssa ko.aiheesta..hän on kytkenyt johonkin konehuoneessa olevaan liittimeen parkkilampun jolloin toi kytkentä toimii samalla tavalla..siinä mielessä fiksumpi ratkaisu ettei tarvi ruveta johtosarjaa katkomaan. En toki tiedä mikä liitin on kyseessä,mut tehdään operaatio mun autoon ennen talvea.Pitää laittaa sitten se "kytkentä-kaavio" tänne voorumiin
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys
Collapse
X
-
Originally posted by RJH View PostVarmistetaampa olenko ymmärtänyt oikein: Eli venttiilille menevät harm/musta ja ruskea poikki ja näiden väliin vastus. Jätetäänkö venttiilin kokonaan pois piiristä vai tinataanko venttiilin johdot takaisin, jotta vastus ja venttiili ovat ikäänkuin rinnan kytkettynä?
Kauko-ohjausasiaan vielä täsmennystä, toimiva järjestelmä riippuu suuresti autossa olevan ohjainkortin tyypistä. Ei siis suinpäin kannata rynnätä ohjainkauppaan. Täsmennän tätä vielä kun saan järjestetyksi aikaa tutkia noita e6x kortteja enemmän.Last edited by WSE1; 29-08-2010, 11:48.
Comment
-
-
Kyseessä tämä venttiili ja alin letku?
Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostVenttiilin toiminnan täydellinen ohittaminen vastuksella kuitenkin aiheuttaa sen että kylmissä olosuhteissa tyhjäkäynnillä ei lämpöä kabiiniin tule täydellä tehoilla.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostKannattaa kuitenkin kokeilla ennemmin tiivisteen poistoa, järjestelmä säilyy lähes alkuperäisenä ja vesiventtiilikin toimii muuten paitsi päästää aina osan kierrosta moottorille. Vesiventtiili löytyy kun irroittaa kuljettajan puolen sisälokasuojan, letkut voi puristaa kiinni letkupihdeillä niin nesteitäkään ei merkittävästi tule ulos, tiiviste on kaikkein alimmainen tiiviste venttiilin rungon pohjaosassa. Tiivisteen poistossa on myös se hyvä puoli että sen voi kohtuullisella vaivalla palauttaa sinne paikoilleen jos järjestelmä ei toimi toivotulla tavalla, tosin kukaan ei ole vielä reklamoinut. Venttiilin toiminnan täydellinen ohittaminen vastuksella kuitenkin aiheuttaa sen että kylmissä olosuhteissa tyhjäkäynnillä ei lämpöä kabiiniin tule täydellä tehoilla.
Kauko-ohjausasiaan vielä täsmennystä, toimiva järjestelmä riippuu suuresti autossa olevan ohjainkortin tyypistä. Ei siis suinpäin kannata rynnätä ohjainkauppaan. Täsmennän tätä vielä kun saan järjestetyksi aikaa tutkia noita e6x kortteja enemmän.
Comment
-
-
Originally posted by vesseli70 View PostHieman tarkempaa infoa tarvittaisiin vesiventtiilin tiivisteen poisto projektiin eli vesiventtiiliin tulee kolme letkua, kaikki kolme puristetaan kiinni ja irroitetaan ? Mutta täytyykö vesiventtiili irroittaa sisälokasuojasta jolloi se on paremmin käsillä vain näkyykö tiiviste kun katsoo alimman letkun reiästä sisään ? Puretaanko vesiventtiili ? Pitääkö letkujen kiinnilaittamisen jälkeen ilmata systeemi ? Kiitoksia etukäteen.E90 320D -08
Comment
-
-
Originally posted by kt0510 View PostKyseessä tämä venttiili ja alin letku?
Last edited by WSE1; 22-09-2010, 22:27.
Comment
-
-
Kiitos WSE1 hyvistä ohjeista. Itse tein tässä sopivan sunnuntaijumpan tekemällä ko. muutoksen ja siitä oppineena vielä pari lisäystä ohjeeseen. Itselläni on -07 E61 LCI
- Itse venttiili siis sijaitsee kuljettajan puoleisen iskunvaimentimen takana joten tunkilla auto ylös ja eturengas irti.
- Sisälokasuoja on kiinni useilla ruuveilla. Eli kaikki etupuolen ja keskiosan ruuvit irti. Yläreunassa on muuten yksi muovitappiliitos eli keskitappi nätisti ylös ja loput lähtee helposti pois. Huomaa myös lokasuojan reunassa yksi isompi ruuvi.
- Kun riittävästi ruuveja on auki, voi lokasuojaa siirtää sivuun sen verran että venttiilin saa näkyviin vaimentimen takaa (kuva 1)
- Irroita sähköliitin (lukitus liittimen kyljessä, aukeaa pienellä meisselillä nätisti nostamalla) ja irroita venttiili autosta (kaksi muovimutteria)
- Laita letkukiristimet paikoilleen. Itse ostin sellaiset metalliset letkukiristimet Biltemasta n. 7€/kpl
- Irroita venttiilin sivuilla olevat torx ruuvit (4kpl, koko T10)
- Irroita alaosa venttiilistä. Alaosan sisällä on ruskea muovinen holkki (Kuva 2). Huomaa holkin reunassa on reikä joka osoittaa letkun reikää kohti. Nosta holkki ylös sopivalla työkalulla. Hieman tiukka, mutta lähtee kyllä.
- Holkin alla on sitten se kyseinen kartiotiiviste, joka lähtee nyt helposti irti.
- Sitten kasaus käänteisessä järjestyksessä. Huomaa laittaessasi muoviholkkia takaisin että se on oikein päin ja holkin reikä osoittaa letkunreikää kohti.
Testasin sitten pikaisesti toimintaa tämän jälkeen (ulkona, autosta ikkunat auki ettei lämpene sisältä). Webaston käynnistyessä moottorin lämmöt +10c ja 30min jälkeen +46c eli toimii kuten pitää.
Comment
-
Quote:
Originally Posted by WSE1
Venttiilin toiminnan täydellinen ohittaminen vastuksella kuitenkin aiheuttaa sen että kylmissä olosuhteissa tyhjäkäynnillä ei lämpöä kabiiniin tule täydellä tehoilla.
Originally posted by RJH View PostJos on mahdollista jättää tuo venttiili vastuksen rinnalle, niin ajatuksenani oli laitaa tuohon vastuspiiriiin vielä (avaava) rele, joka saa herätteen esim. parkeilta. Tällöin webasto toimisi esilämmityskäytössä siten, että lämmittäisi sekä hyttää että mosaa. Kun taas auto laitetaan käyntiin, niin rele vetää ja katkaisee tuon vastuksen kautta menevän piirin ja webasto toimii kuten vakionakin.
Comment
-
-
Originally posted by RJH View Post
Talvi tulee ja tekisi mieli kokeilla tuota yllä olevaa huijauskytkentää tiivisteen poisoton sijasta. Ongelmana on vain tieto siitä, että voiko/pitääkö tuo vastus kytkeä venttiilin rinnalle? Joten vastuskytkennän tehneet, miten tuo kytkentä tehdään oikeaoppisesti?Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Itse hommasin 530d:n tuossa kesällä ja olen alkanut ihmettelemään että mites tuo webasto toimii. Alkuperäinen pitäisi olla ja auto on saksan tuonti. iDrivestä löytyy climaten alta independent ventilation ja independent heater kohdat. Ventilation (taukolämmitys?) lähtee toimimaan mutta heater kohtaan kun yritän laittaa ruksia niin ei onnistu. Ajastimeen jos laitan jonkin ajan niin ilmastoinnin namikoiden alle syttyy punainen valo mutta webasto ei lähde kuitenkaan pyörimään ollenkaan. Osaisikos joku auttaa?
Comment
-
-
Originally posted by cyan81 View PostItse hommasin 530d:n tuossa kesällä ja olen alkanut ihmettelemään että mites tuo webasto toimii. Alkuperäinen pitäisi olla ja auto on saksan tuonti. iDrivestä löytyy climaten alta independent ventilation ja independent heater kohdat. Ventilation (taukolämmitys?) lähtee toimimaan mutta heater kohtaan kun yritän laittaa ruksia niin ei onnistu. Ajastimeen jos laitan jonkin ajan niin ilmastoinnin namikoiden alle syttyy punainen valo mutta webasto ei lähde kuitenkaan pyörimään ollenkaan. Osaisikos joku auttaa?F10 530da xDrive -14
----------------
E92 330d -09
E93 325i -08
E92 330d -08
E61 535d -06
E91 320d -08
E46 330Ci -01
E61 525d -06
E90 320i -05
E46 325i -01
E46 318i -99
E36 316i -91
Comment
-
-
Originally posted by Weuli View PostHeater kohdan ruksin saa laitettua vaan kun moottori ei ole käynnissä. Ajossa auto päättää itse tarvitaanko webastoa lämmittämään sisätiloja. Ajastuksen ollessa kytkettynä se punainen merkkivalo kuuluu palaa siellä namikoiden alla. Mikäli ilma auton ulkopuolella on alle +13 asettetta pitäisi webaston alkaa käydä ajastamaasi aikaan. Lisäksi polttoainetta on oltava tankissa vähintään 100km? vastaava määrä.
Comment
-
-
Originally posted by cyan81 View PostMoottori ei ole ollut käynnissä kun yritin ruksia laittaa. Pakkastakin ollut melkein 10 astetta kun kokeilin webastoa ja dieseliä reilusti. Ilmeisesti siis jotain vikaa oltava tuossa? Ja ajastimeenhan laitetaan se kellonaika milloin on lähdössä liikenteeseen?F10 530da xDrive -14
----------------
E92 330d -09
E93 325i -08
E92 330d -08
E61 535d -06
E91 320d -08
E46 330Ci -01
E61 525d -06
E90 320i -05
E46 325i -01
E46 318i -99
E36 316i -91
Comment
-
Comment