E60 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 521
    • Rauma

    Originally posted by JKK View Post
    ... En tiedä vaikuttaako esim. auton rengastus noin suureen eroon? Ainakin edellisessä E91:ssä siirtyminen 16" orggissetistä --> 18" raskaampaan rengaskierrokseen nosti kulutusta jotakuinkin litralla...
    Ei rengas/vannesetin painolla ole juurikaan kulutukseen vaikutusta. Kulutuserot johtuvat lähes pelkästään renkaan leveyden muutoksesta ja rengasmallien luontaisesta vierintäkitkaeroista.

    Renkaan ulkokehän halkaisijallakaan ei ole käytännössä vaikutusta kulutukseen, - virhenäyttämiin sitäkin enemmän. Ja tästä päästään itse asiaan: Ajettaessa normirenkailla, nopeusmittarin heitto on normaalisti - 5 ... -10 % (eli näyttää liian suurta nopeutta). Siirryttäessä suurempikehäisiin renkaisiin, nopeusmittarin virhe menee ensin nollille ja koon kasvaessa mennään + puolelle. Matkamittarissa on jopa suurempi virhe ja se käyttäytyy ihan samoin, kuin nopeusmittari. Testatkaa matkamittarinne vaikka GPS:llä; 100 km yhtäjaksoinen maantieajo kertoo jo aika paljon.

    Puhuttaessa kulutuksesta, pitäisi nämä tekijät ottaa huomioon. Yli litran heitot saman automallin välillä, samalla ajotavalla selittyy helpostikin rengastuksella, eikä siinä ole silloin kyse muusta kuin matkamittarin virheestä. Todellinen kulutus L/100 km saattaa olla ihan sama.

    Kulutusta ilmoittaessa/verrattaessa pitäisi aina ilmoittaa auton rengastiedot, keskinopeuslukema ja kulutus. Sekä nollata keskinopeuslaskuri ja kulutusmittari samalla kertaa. Lisäksi pitäisi kaivaa kulutusmittarin kertoja (normiasetus taitaa olla 1000?) esille ja ilmoittaa sekin.
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • -vellu
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 47
      • Vantaa

      Vaihto 17 tuumaisista 19 tuumaisiin ja rengaspaine 2,5 baria, kulutus oli aika tarkkaan litra enemmän satasella.

      Nyt kun nostin 19 tuumaisten paineita kolmeen baariin ja kulutus melkein tippui tuon saman litran verran

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5466
        • S:t Karins

        Originally posted by k0rppi View Post
        tuo oma pre facelift 530da meni talvikelissä 5.7l matkassa (varkaus - vantaa -varkaus) ja kesällä sitte 6.5l (varkaus - jyväskylä - tampere - loimaa - alastaro) ilmastointi ottaa sen 0.5l satkulle
        Omat kulutukset olen laskenut aina tankillisella löpöä eli matkana 750 - 1000 km. Mitenkä teillä on ollut kulutukset tuolla 1000 km matkalla keskinopeudella 60 km/h? Eli tuolla 5,5 l:n kulutuksella => 1200 km tankillisella?
        Kyllä minäkin pääsen kotoa vaikka Lohjalle (125 km) pihistämällä lähelle 6 l:aa...
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • k0rppi
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 784
          • Varkaus

          Originally posted by kt0510 View Post
          Omat kulutukset olen laskenut aina tankillisella löpöä eli matkana 750 - 1000 km. Mitenkä teillä on ollut kulutukset tuolla 1000 km matkalla keskinopeudella 60 km/h? Eli tuolla 5,5 l:n kulutuksella => 1200 km tankillisella?
          Kyllä minäkin pääsen kotoa vaikka Lohjalle (125 km) pihistämällä lähelle 6 l:aa...

          tuonne alastaron reissulle lähtiessä oli tripissä ~80km ja kotiin tullessa trippi pyörähti kerran ympäri ja näytti lukemaa 10km keskinopeus nousi 33 -> 53 ja se nopeus on nollattu joskus keväällä.

          Comment

          • cchaou
            Newbiemmer
            • Aug 2011
            • 18
            • Helsinki

            Kannattaako huolestua, kun ramppikiihdytyksessä sataseen (lämä pohjassa) automaatti 520d ei oikein suostu vaihtamaan isoille (5-6) vaihteille, vaan jättää kiihdytyksen jälkeen nelosen sisään, vaikka kaasu olisi kokonaan ylhäällä. Vaihto sportille ja manuaalilla kuutoselle, niin homma luistaa taas. Pari kertaa tänään tehnyt, ei koskaan ennen.

            Miten tuo automaatti nollattiin?

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              Originally posted by cchaou View Post
              Kannattaako huolestua, kun ramppikiihdytyksessä sataseen (lämä pohjassa) automaatti 520d ei oikein suostu vaihtamaan isoille (5-6) vaihteille, vaan jättää kiihdytyksen jälkeen nelosen sisään, vaikka kaasu olisi kokonaan ylhäällä. Vaihto sportille ja manuaalilla kuutoselle, niin homma luistaa taas. Pari kertaa tänään tehnyt, ei koskaan ennen.

              Miten tuo automaatti nollattiin?
              Virrat päälle ja 30 sekuntia lämä pohjaan, virrat pois ja auto käyntiin.
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                increased emissions

                Vaihdatin alipaineletkut ja hehkut,

                pari päivää ja auto antoi vikakoodin ruudulle, increased emissions, onko joku alipaineletku väärin jossakin kolossa vai onko tuo vika jostain muualta?
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • Mik@
                  BTCF Member
                  • Jul 2010
                  • 1413
                  • Nurmes

                  Originally posted by Mlatvala View Post
                  Vaihdatin alipaineletkut ja hehkut,

                  pari päivää ja auto antoi vikakoodin ruudulle, increased emissions, onko joku alipaineletku väärin jossakin kolossa vai onko tuo vika jostain muualta?
                  E61 520Da

                  Comment

                  • DerPastor
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 145
                    • Tku

                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Vaihdatin alipaineletkut ja hehkut,

                    pari päivää ja auto antoi vikakoodin ruudulle, increased emissions, onko joku alipaineletku väärin jossakin kolossa vai onko tuo vika jostain muualta?
                    Alipaineella ohjataan mm EGR-venttiiliä (pakokaasujen takaisinkierrätys typen oksidien vähentämiseksi). Jos EGR ei saa alipaineohjaustaan niin alkaa herjata Incresed emissionia. Kannattaa tsekata ne alipaineletkut ennen kun lähtee DPF:ää pähkäilemään. Vikakoodien luvulla selviää toki heti mistä kiikastaa.

                    Tossa kuva miten letkut menee:
                    Last edited by DerPastor; 15-08-2011, 11:24. Reason: Kuvan lisäys

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      Originally posted by DerPastor View Post
                      Alipaineella ohjataan mm EGR-venttiiliä (pakokaasujen takaisinkierrätys typen oksidien vähentämiseksi). Jos EGR ei saa alipaineohjaustaan niin alkaa herjata Incresed emissionia. Kannattaa tsekata ne alipaineletkut ennen kun lähtee DPF:ää pähkäilemään. Vikakoodien luvulla selviää toki heti mistä kiikastaa.

                      Tossa kuva miten letkut menee:
                      Kaksi päivää se oli hiljaa letkujen vaihdon jälestä ja sitten se pamautti ne tauluun,

                      ei siinä muuten mitään muttakun majordraken kanssa se dpf katsottiin just pari kuukautta sitten ja se oli puhdaspulmunen eikä ahdistanut lainkaan, jotenkin siksi en uskonut sen olevan mätä kun siitä on vain parituhatkm aikaa.

                      Täytynee lähtä katsomaan nuo EGR letkut, jos ne olis irti tai väärinpäin,

                      kiitos vastauksestasi.
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7551
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by Mlatvala View Post
                        Täytynee lähtä katsomaan nuo EGR letkut, jos ne olis irti tai väärinpäin,
                        Katso myös ne muut alipaineletkut. Siellä ahtoputkessa on läppä joka
                        ohjaa ilman virtausta, ja jos se kiinni kun pitäisi olla auki,
                        voi aiheuttaa tuon moottorivalon ilmaantumisen.

                        realoem:stä näet miten niiden letkuje pitää mennä...

                        Ja oleellisinta on että ne alipainekelloille menevät on oikein.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • TH88
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 127
                          • Isojoki

                          tosta keskikulutuksesta vielä että, kun oli alla 245/35/20 ja 255/35/20 niin kulutus oli orkkisrenkaisiin verrattuna noin 1,5 litraa enemmän. tällä hetkellä alla on 235/30/20 ja 285/25/20 niin kulutus orkkiksiin verrattuna noin litran.

                          Tällä hetkellä keskikulutus on 6,9 litraa ja toi on jotakuinkin viimesen 1500-2000 kilometrin matkalta ja enimmäkseen taajama-ajoo.

                          Kerran tuli kokeiltua kuinka pieneen kulutukseen autolla oikeen pääsee, ajankohta oli talvi lämpötila nollan molemmin puolin ja olin juuri tankannut auton täyteet niin keski kulutus oli noin sadan kilometrin jälkeen 4.9 litraa mutta kävi noin sekunnin verran 4,8 litrassa, mutta tämä oli sitten niin taloudellista matka-ajoa jota pystyin ajamaan, eli ylämäkeen ei kiihdytetty yhtään ja puolestaan alamäkeen nostettiin kaasu pois jne. ja sekin auttoi ettei liikkeellä ollut paljon muita autoilijoita. En sitten pystynyt jatkamaan tota ultimaalista kulutuksen pihistelyä kun saavuin pikatielle missä olikin sitten jo reilummin autoja liikkeellä, muutoin olisin ollut niin pahasti muiden tiellä...
                          E60 530 xda -08
                          E46 330 ci -02

                          EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

                          Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

                          Comment

                          • jani1632
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 2243
                            • Etelä-pohjanmaa

                            Mistä edullisesti laadukkaat M-sport puskurit E61:seen? Toimitusaikakin saisi olla kohtuullinen.
                            Mitä muuta noiden as. vaativat,sisälokasuojaa jne???????
                            Tallin täytteet:
                            E70 3.0d -09
                            E34 540ia -94
                            E39 520d -00
                            E39 528i M-sport -00
                            E60 520i -04
                            E30 -86
                            E61 520da -09

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8974
                              • Kellokoski

                              Originally posted by jani1632 View Post
                              Mistä edullisesti laadukkaat M-sport puskurit E61:seen? Toimitusaikakin saisi olla kohtuullinen.
                              Mitä muuta noiden as. vaativat,sisälokasuojaa jne???????
                              salesafter tai nick buksin-1. Molemmat oem osia.
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7551
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by _nixu_ View Post
                                salesafter tai nick buksin-1. Molemmat oem osia.
                                http://www.salesafter.eu/index.php/c...3_E60-E61.html
                                Komppaan tätä. Ja mukana tulee kaikki tarvittava jos ei tule LCI malliin. Ja buksinilta saa myös LCI malliin ihan avaimet käteen...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X