Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 dieselin ostajan/omistajan työ/vinkkilista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mttm
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 19

    E60/61 dieselin ostajan/omistajan työ/vinkkilista

    Meinasin tämän kysymyksen laittaa tonne toiseen osioon (miten paljon E60 on parempi kun E39....), mut menee aika paljon off topic, joten aloitetaan uus....

    Voitteko siis arvon E60 omistajat kertoa jotain omia mielipiteitä ja kokemuksia seuraavista asioista:

    - ylläpitokustannukset (vs esim. E39, onko radikaaleja eroja?)
    - rehellisesti sanottuna, mitä ongelmia tulee yli 2ootkm ajetuissa?
    - automaatit kiinnostaa, ja miel. dieselit, onko automaatit esim. paskoja jo 200tkm ajettuna?
    - muita käyttökokemuksia?

    Duunaritasolla alkaa tosiaan olemaan nuo E60 hinnat, sen takiahan tässä ko. asioita kysellään...... se vaan on ollu suosikkiauto tuo E60 siitä lähtien ku se tuli, ja kevät vielä niin pientä kuumetta puskee.....
  • Mikozu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 256
    • Tampere

    #2

    Tuo linkin 520dA oli koeajossa kuukausi sitten. Kilsojahan siinä oli jo reippaasti (260tkm)ja ollut taksina, mutta yllättävän vähän tuntui ajossa. Alusta pitänyt omasta mielestä mitään kummempia kolinoita tms. Ajelin sillä vajaa 500km ja automaatti toimi nätisti kokoajan, luulisi että jos siinä olisi ollut jotain hämminkiä niin olisi huomannut jo tuon pituisella koeajolenkillä.
    Tesla Model 3 Performance -21
    MB Sprinter -23

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      #3
      Omanni ostin 6kk sitten, -03 530da ja ostohetkellä ajettu 220tkm, nyt 240tkm. Vaihtoon on mennyt kampiakselin hihnapyörä(kuminen vaimennin mennyt rikki), lisäksi vaihdatin laatikkon öljyt ja suodattimen. Muuta ei muistu mieleen että olis tehty, airbagin vikakoodin kävin kerran kuittauttamassa pois. Auto on kaikinpuolin hyvässä kunnossa, kuluvaa osaa menee sillointällöin toki, edellien omistaja vaihtanut juuri ennen myyntiä jarrupalat eteen ja vas. pyöränlaakerin. Alustan osista en tiedä mitä on vaihdettu ja koska mutta juuri viimeviikolla leimattu puhtain paperein.
      Eikä mielestäni pitäisi tälläiselle autolle olla mikään ongelma tuo +200tkm ajomäärä, mitään faktaa ei tietysti ole mutta kyllä tuon perustekniikan PITÄISI kestää helposti 500tkm (kone, laatikko jne.)

      Kuluvaa osaa saa kaupasta uutta ja niitä menee samanlailla oli auto sitten 100 tai 300tkm ajettu, eli enemmänkin kiinnittäisiin huomiota auton todelliseen kuntoon kun mittarilukemaan. Omassanikin on penkit ja sisusta yleensäkkin vielä todella hyvässä kunnossa, joka kielii siitä että auto on ollut pidemmässä matka-ajossa (ensimmäisinä vuosina kuitenkin ajettu n. 50tkm/vuosi)
      Laatikon rikkoitumiseen olen itse kyllä varautunut niin ei tule sitten ikävänä yllätyksenä, olikos näihin muuten saksassa joku paikka mistä sai kohtuu edullisesti peruskunnostettuja laatikoita turbiinin kera?

      Sellainen vika omassani että kierrokset seilaa joskus kylmänä, rauhoittuu kun ajaa stepillä tai sitten nostaa nopeuden lähelle 120km/h. Ei ole muuttunut miksikään 20tkm aikana mitä itellä ollut ja merkkiliikkeen mielipide oli ettei kannata tehdä mitään muuta kun vaihtaa öljyt ja suodatin sekä päivittää ohjelma. Ne tehtiin muttei mitään merkittävää muutosta tullut, vanhat öljyt olivat puhtaat ja hyvännäköiset eli laatikko ei varmaankaan ihan hajoamispisteessä kuitenkaan ole. En tiedä onko "vika" edeleen ohjelmoinnissa vaiko turbiinissa/jossain muualla, mutta en jaksa tuolla enää päätäni vaivata. Heti kun laatikko lämpenee niin mitään ongelmaa ei enää ole. Monessa alkupään e60 on tuota kierrosten humppaamis vikaa, toiset pitää ominaisuutena, minusta ei pidä olla ominaisuus tämän hintaluokan autossa. Eli kierrokset vaihtelee tasakaasulla ajettaessa 70-110 nopeuksissa n. 200 kierrosta elikkäs turbiinin lukituksessa kai jotakin häiriötä.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6325
        • P-Pohjanmaa

        #4
        jokolla olikin jo hyvät kommentit.
        Jos auto on pidetty kunnossa niin ei pidä säikähtää mittarilukemaa,ajotuntuma kertoo paljon missä kunnossa auto on.
        Peruskone varmasti kestää ,alustaahan noissa kilometreissä pitää jo hieman uusia,itse tein ex e39:ssä niin että laitoin kerralla kaikki uutta(iskarit\tukivarret yms) näin olikin huoletonta ajoa taas.
        Monesti kunnossa oleva 250 tkm ajettu on ajoltaan parempi kuin lopussa oleva 150 tkm ajettu
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • APA530
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 108

          #5
          Ei ole kokemusta E39 mutta E60 omistajana olen erittäin tyytyväinen autoon.
          Ostin auton 60tkm ajettuna saksasta ja kunto on kuin lähes uusi.
          Nahkapenkeissä pienenpientä istumakulumaa, mutta siihen se sitten jääkin.
          Täyshuolto tehty 60tkm ja nyt mittarissa 75tkm eli n.15tkm reilussa puolessa vuodessa. Valomoduuli vaihdettu takuuseen, oli jo rikki kun Suomeen tuli. Joskus talvella ei meinannut kierrokset nousta yli 3000, nopea liittimien läpikäynti konehuoneesta poisti ongelman joten mitään ongelmaa ei ole autossa ollut.

          Dieselin kulutus on naurettavan pientä suhteessa tehoon.
          Osien hinnoista ei ole muuta kokemusta kuin valomoduli 400e + ohjelmointi + asennus...

          Huikea auto, hyvä ajaa, tehokas, mielestäni hyvännäköinen ja kohtuu tilava farmarina.

          ps. E61 myytävänä m-sporttina
          nyt: E61 535dAt
          EX Carbon Schwarz
          M-Sport 530d

          sigpic

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1400
            • Kuopio

            #6
            APA , paljos sulla soppaa sitten kuluu? Mikä vuosimalli?
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • APA530
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 108

              #7
              Matka-ajossa menee n.7l esim tku-hki-tku 7.1l oli viimeksi. Voisipa ilmeisesti päästä alle 7 litrankin...

              Nyt seka-ajossa kohtuu iloisella kaasujalalla 8.8litraa

              Pahimmillaan raskaalla kaasujalalla ja talvella on mennyt 9.5litraa keskikul.

              Sellaisia lukemia täälläpäin.

              Ja vuosimalli on 2005
              nyt: E61 535dAt
              EX Carbon Schwarz
              M-Sport 530d

              sigpic

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                #8
                Kerrotko vielä keskinopeuden kullakin kulutuslukemalla. Pelkät litrat eivät kerro mitään.

                Huolto/korjaustiheyden osalta E61 on samantyyppinen kuin E39 eli korjaamot eivät ole vieraita. Sähköhämminki on myös yleisempää kuin E39:ssä. Toisaalta dieselimoottoreiden kanssa ei ole niin paljon ongelmaa, eli uudemmat kehitysversiot ovat selvästi vähentäneet vikatiheyttä (pl. läpät). Ilmamassamittarit ja turbot ei sakkaa niin herkästi.

                Ajopuolella E61 on kokonaisuutena parempi kuin E39. Hiljaisuudessa ei ole eroa, mutta alustaongelmat eivät ole niin yleisiä kuin E39:ssä.

                Muotoilun puolesta E39:n on auttamatta vanhentunut kun E61 on 6 vuoden jälkeenkin vielä muotoilullisesti kuranttia tavaraa. Vasta nyt muut seuraavat muotoilun osalta 5-sarjalaista.
                Last edited by MarttiKK; 17-04-2009, 17:39.

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #9
                  Tuohon muotoilujuttuun yhdyn myös.

                  Katsokaapa Opel Insignian sivulinjoja ja valolinjoja. Aika paljon löytyy samoja elementtejä kuin E60. Joskin vähän vielä virtaviivaistettuna , mutta kuitenkin.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • TBman
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 76

                    #10
                    Joo...
                    Bemuja on ollut useita. E60 korisista on toinen nyt menossa, vasta 200Tkm mittarissa. Ei ole porsinut mistää "tietopaikasta" sensijaan meni pariviikkoa sitten moottoriöljyn lauhdutin vaihtoon. Tappelin sen vian löytämiseksi tallissa ainakin 4 viikonloppua (nestetippa, pari tippaakin) ennenkuin paikallistin vian lauhduttimen yläreunaan, blokin puolelle. Syyllinenkin löytyi siinä samassa. Elikkä alumiiniseen lauhariin vastasi laturille menevien johtojen liitin ja oli nytkytellyt siinä reiän sitten.
                    Todella vähäinen vuoto ja "tosimies" olisi vetänyt vielä 100 Tkm mittariin, ennenkuin olisi alkanut vaivaamaan ja käynyt sit vasta asiaan, mutta kun olen tällainen säätäjä, niin pakko se nesteen alkuperä oli löytää.

                    Tässä autossa ei ole tarvinut vaihtaa vesipumppua, kuten kävi edelliselle E60 530dA:lle.

                    Edellisellä E60 ajoin 430Tkm eikä tosiaan jättänyt välille kertaakaan, serkkupoika on repinyt siihen jo lähes 600Tkm mittariin ja joka aamu lähtee pakkasestakin lämmittämättä tulille.

                    Kalliimpia autoja on kuin myös halvempia käytön suhteen. Mielestäni OK kapistus, vittumaisen hintainen ostaa uutena ja arvo tippuu, kuin flyygelin liitosuhde parvekkeelta startattuna.
                    Huollon hinnat karanneet taivaisiin, en ymmärrä tosin miksi, kun konehuone on aika normilaitteistoa kumminkin.. Ei mitään tavattoman eksoottista ainakaan.

                    En jaksa kaivertaa ajopäiväkirjaa esiin ja laskea keskikulutusta, mutta viimeisessä huollossa joku mekatsuista jeesusteli keskinopeutta joka oli jäänyt nollaamatta ennen huoltoa
                    Kun öiseen aikaan liikun pääasiassa, niin tosiaankaan en ole tontinostohommissa, eli Beltronics vahtii etusektoria ja mä pidän tallaa syvällä..
                    Työmatkaa on siis 420km, suuntaansa.

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Taitaa ollakin suomen eniten ajettua e60 tuo sun ex 600 tkm kelattu 530d.
                      Onko tekniikalle tehty mitään ,onko manuaali vai tomaatti ?
                      Varmasti kiinnostaa monia mitä noihin kilometreihin pitänyt tehdä ko autolle ns perushuoltojen lisäksi.
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        #12
                        Originally posted by TBman View Post
                        Kun öiseen aikaan liikun pääasiassa, niin tosiaankaan en ole tontinostohommissa, eli Beltronics vahtii etusektoria ja mä pidän tallaa syvällä..
                        Työmatkaa on siis 420km, suuntaansa.
                        [OT]Asenne kunnossa. Niin ja aika rapsakka työmatka.[/OT]
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • mttm
                          Newbiemmer
                          • May 2007
                          • 19

                          #13
                          jep, kiitoksia hyvistä ja kattavista vastauksista!!

                          Mitä muuten olette mieltä näistä nettiautossa olevista 220tkm-260tkm ajetuista E60:sistä, suht edullisesti ainakin sais jo...esim. vm. -2007 on yks.

                          Taitaa vaan olla monet entisiä takseja (520dA ja alv -vähennyskelpoisia), mut onhan tuolla joukossa ihan perinteisiä 530dA mallejakin, suht edullisesti siis. Tuossakin taksiasiassa lienee hyvät ja erittäin huonot puolet. Oispahan ainakin huollettu hyvin, mut se lyhyt ajo entäs se?? Esim. automaattilaatikolle, tekeekö hallaa tms.? eipä varmaan

                          Comment

                          • TBman
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 76

                            #14
                            Originally posted by veku View Post
                            Taitaa ollakin suomen eniten ajettua e60 tuo sun ex 600 tkm kelattu 530d.
                            Onko tekniikalle tehty mitään ,onko manuaali vai tomaatti ?
                            Varmasti kiinnostaa monia mitä noihin kilometreihin pitänyt tehdä ko autolle ns perushuoltojen lisäksi.
                            Joo-o... Vesipumppu korkkasi, alustaan muutama hela...
                            Edes laatikkoöljyjä ei ole vaihdettu... Siis kun peli lähti minulta, loppui huoltotoiminta, "tarpeettomana"...
                            Eli on todella rujossa käytössä se peli nyt.. Ei ole muuten vaihdettu yhtään polttoaineen suodinta siihen autoon..

                            Harvoin olen muuten nähnyt E60 tavarasäiliössä moton kouraa.. Ei väliä, vaikka pikkuisen menee "ruttuun" pelti.. jeesus.. Että tällaisia automiehiäkin löytyy.

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1400
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by TBman View Post
                              Joo-o... Vesipumppu korkkasi, alustaan muutama hela...
                              Edes laatikkoöljyjä ei ole vaihdettu... Siis kun peli lähti minulta, loppui huoltotoiminta, "tarpeettomana"...
                              Eli on todella rujossa käytössä se peli nyt.. Ei ole muuten vaihdettu yhtään polttoaineen suodinta siihen autoon..

                              Harvoin olen muuten nähnyt E60 tavarasäiliössä moton kouraa.. Ei väliä, vaikka pikkuisen menee "ruttuun" pelti.. jeesus.. Että tällaisia automiehiäkin löytyy.
                              Ristus..

                              Noh, eipä tolla muutenkaan noilla maileilla ole muuta kun käyttöarvoa, porsii kun porsii.

                              Miljuuna kun menee rikki niin tehdas haluaa varmaan ostaa sen takasi?
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎