Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 dieselin ostajan/omistajan työ/vinkkilista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nuuskis
    BTCF Member
    • Sep 2007
    • 99
    • Kuortane

    #31
    Diesel farmariin auto on joka tapauksessa vaihdettava, nykyisessä autossa ei kyllä muuta valittamista löydy kuin tuo huohotusjärjestelmä...

    Imusarjan läpät nyt olisi poistettava ehdottomasti.
    Dieselin käryt ja mahdolliset jäätymiset on ennestäänkin tuttuja..
    Ja laatikko tulisi olemaan manuaali.

    Eikös e39 dieseleissä ollut polttoainepumppujen kanssa jotain hajoamisongelmia, onkos e60/61 vielä sama ongelma?
    E39 525i -01

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      #32
      Originally posted by Nuuskis View Post
      Diesel farmariin auto on joka tapauksessa vaihdettava, nykyisessä autossa ei kyllä muuta valittamista löydy kuin tuo huohotusjärjestelmä...

      Imusarjan läpät nyt olisi poistettava ehdottomasti.
      Dieselin käryt ja mahdolliset jäätymiset on ennestäänkin tuttuja..
      Ja laatikko tulisi olemaan manuaali.

      Eikös e39 dieseleissä ollut polttoainepumppujen kanssa jotain hajoamisongelmia, onkos e60/61 vielä sama ongelma?
      Se dieseli ei edelleenkää käryä enää missään muualla ku tankatessa ja jos ei ole dpf:ää niin pakoputken päässä. Ja onko joku oikesti saanut moisen laitoksen jäätymään? Itse ajelin tuossa ainakin nuo kaikki pakkaskelit ongelmitta, parhaimmillaan -33 astetta. 40tkm takana (yht. mittarissa 260km) ja mitään diesel tekniikkaan liittyvää osaa ei ole vaihdettu, no ok. hehkutulpat ja niiden ohjainlaite, mutta tuolla välillä olis bensakoneeseen kyllä jo parit sytytystulpat vaihdettu.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Nuuskis
        BTCF Member
        • Sep 2007
        • 99
        • Kuortane

        #33
        Jäätyykö tuo huohotusjärjestelmä dieseleissä samoin kun bensakoneissakin, vai onko tuo vaan bensakoneiden ongelma?
        E39 525i -01

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3861
          • Nokia

          #34
          Originally posted by joko View Post
          Se dieseli ei edelleenkää käryä enää missään muualla ku tankatessa ja jos ei ole dpf:ää niin pakoputken päässä. Ja onko joku oikesti saanut moisen laitoksen jäätymään? Itse ajelin tuossa ainakin nuo kaikki pakkaskelit ongelmitta, parhaimmillaan -33 astetta. 40tkm takana (yht. mittarissa 260km) ja mitään diesel tekniikkaan liittyvää osaa ei ole vaihdettu, no ok. hehkutulpat ja niiden ohjainlaite, mutta tuolla välillä olis bensakoneeseen kyllä jo parit sytytystulpat vaihdettu.
          40tkm aikana parit sytytystulpat vaihdettu? Mistä tiedät ettei autoosi ole vaihdettu ko. osia jos se on ollut sinulla 220tkm lähtien?

          Originally posted by Nuuskis View Post
          Diesel farmariin auto on joka tapauksessa vaihdettava, nykyisessä autossa ei kyllä muuta valittamista löydy kuin tuo huohotusjärjestelmä...
          Miksi vaihdettava? Pakottaako joku? Et ilmeisesti ole vaihtanut/vaihdattanut cold climate -huohotinta?
          Last edited by Tomi T; 13-01-2010, 20:24.
          BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

          ex. 54*BMW

          Comment

          • Nuuskis
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 99
            • Kuortane

            #35
            Se nyt vaan on vaihdettava, en alkaa siitä sen enempää kertomaan.
            Toissa talvena vaihdettu kaikki uudet eristetyt putken ja eristetty separaattori ja viikko taaksepäin sain öljyt kuitenkin ulos venttilikopantiivisteen välistä.
            E39 525i -01

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              #36
              [QUOTE=Tomi T;1894364]40tkm aikana parit sytytystulpat vaihdettu? Mistä tiedät ettei autoosi ole vaihdettu ko. osia jos se on ollut sinulla 220tkm lähtien?


              Ei vaan bensa-autoon on vaihdettu nuo sytystulpat jo pariin otteeseen tuohon 260tkm mennessä. Kyllä sen nyt herranjestas näkee mitenpaljon osilla on suurinpiirtein ajettu ja onko paikat olleet ennemmin auki. Imusarja ei ole ollut poissa ennemmin kun minä sieltä läpät poistin heti auton saatuani. Ja nuotten hekujen vaihdolla ei ole mitään rahallista merkitystä ainakaan minulle, tiedän että ne menee nyt koko sen ajan kun auto minulla on. Enemmän huolehtisin turbiini/softa vioista jonka taki nuo automaatit tahtoo monesti nytkyttää ja tässä on ihan sama onko sielä e60 nokalla bensa vai diesel kone. Dieselin tapauksessa nuota vikoja varmaan tulee vian enemmän ilmi koska valtaosa e60 korisista suomessa on dieseleitä? Tämä tosin on vain arvaus, mutta oletan että dieseliä noista suurin osa on?
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Tomi T
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 3861
                • Nokia

                #37
                [QUOTE=joko;1894434]
                Originally posted by Tomi T View Post
                Enemmän huolehtisin turbiini/softa vioista jonka taki nuo automaatit tahtoo monesti nytkyttää ja tässä on ihan sama onko sielä e60 nokalla bensa vai diesel kone.
                Ei se nyt ihan noinkaan ole.

                BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                ex. 54*BMW

                Comment

                • Cor_Major
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 73
                  • Finland

                  #38
                  Onkos noita huohottimia näistä oikeasti jäätynyt paljonkin? Mulla 520d saksantuonti (ilman muutoksia) ja kesti ajella parinakin päivänä 150km lenkin pakkasen ollessa 30-34,5 astetta ilman ongelmia. Tuon perusteella ainakaan nelosdieselin huohotin ei helpolla jäädy. Lämmöt tosin nousivat tuolloin vain 65 asteeseen, muttei nyt tarvinnut siltikään palella.

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    #39
                    [QUOTE=Tomi T;1894445]
                    Originally posted by joko View Post

                    Ihan, sukulaisella ollut myös tismalleen samanlailla käyttäytyvä 525 e60 bensa ja samaa nykimistä on havaittu jopa manuaalissa että ei asiat aina ole niin yks selkoisia... Mistä tuo diesel vihasi on muuten kehkeytynyt, itselle tulis tätänykyä kyllä tehokas dieseli vaikken ajaisi kun 5tkm vuodessa, siksi koska mikään asia ei nykydieselin kohdalla enää häpeä bensamalleille. Ja muistetaan että puhutaan aina samasta moottorikoosta, 520d häviää varmaan monilta osin 545i:lle, mutta esim. 530d ja 530i niin minä en keksi yhtään syytä miksi auton pitäisi EHDOTTOMASTI olla tuo bensa.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3861
                      • Nokia

                      #40
                      Originally posted by joko View Post
                      Ihan, sukulaisella ollut myös tismalleen samanlailla käyttäytyvä 525 e60 bensa ja samaa nykimistä on havaittu jopa manuaalissa että ei asiat aina ole niin yks selkoisia... Mistä tuo diesel vihasi on muuten kehkeytynyt, itselle tulis tätänykyä kyllä tehokas dieseli vaikken ajaisi kun 5tkm vuodessa, siksi koska mikään asia ei nykydieselin kohdalla enää häpeä bensamalleille. Ja muistetaan että puhutaan aina samasta moottorikoosta, 520d häviää varmaan monilta osin 545i:lle, mutta esim. 530d ja 530i niin minä en keksi yhtään syytä miksi auton pitäisi EHDOTTOMASTI olla tuo bensa.
                      Ei mulla mitään diesel-vihaa ole, mutta ihmettelen vain tätä nykyistä diesel-vouhotusta. Tietysti jos pitää sitä hyvänä asiana että koko ajan ajetaan täysi vääntö käytössä (paitsi tietysti alle ~2000rpm, jotka on isolle bensakoneelle ne käyttökierrokset), ja hyväksytään nuo moneen kertaa mainitut dieselin haitat + dieselvero, niin mikäs siinä. Itse en moista ihan heti ole ostamassa kuitenkaan, enkä suosittele jossei aja todella paljon.

                      Mutta tosiaan sekin on todettava että huonoon suuntaan nämä uudet bensakoneetkin ovat menneet esim. M52:sta luotettavuuden suhteen. EGR karstoittaa venttiilit iloisesti ja tosiaan noissa suorasuihkukamoissa ollut ongelmia. No, aika näyttää miten ne toimivat kun tulee vähän ikää lisää.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 54*BMW

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #41
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        enkä suosittele jossei aja todella paljon.
                        Jos otetaan huomioon ainoastaan polttoaine ja dieselvero, niin about 15tkm on raja kannattavuudelle vertaamalla 530i ja 530d malleja. Tuo määrä tulee kyllä aika äkkiä täyteen.

                        Comment

                        • jarkk0
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 26

                          #42
                          E61 omistajaksi aloin n. 3 kk sitten. 530 Da, ajettu oli silloin 150 tkm. Sen jälkeen on tehty seuraavaa:

                          - imusarjan läpät poistettu
                          - startti uusittu
                          - egr- ja päätermostaatti vaihdettu
                          - automaattilaatikon lämmönvaihdin vaihdettu
                          - panoraamakatto jää joskus auki-asentoon
                          - tasonsäädön kompura vaihdettu

                          Täytyy sanoa, että auto on loistava ajaa. Mutta laatu ei todellakaan päätä huimaa. Noilla kilometerillä ei saisi olla noin paljon vikoja. Aikaisempi auto oli Volvo V70, saman ikäinen ja yhtä paljon ajettu, ei ensimmäistäkään vikaa ollut. Tarkoitus ei ole herättää tästä mitään Volvo-BMW keskustelua. Nuo viat tulevat varmasti jossakin vaiheessa vastaan. Itse olen tietenkin nuo jo maksanut eli pitäisi olla huolettomia kilometrejä edessä. Lisäksi pakosarjahan näissä hajoaa aika aikaisessa vaiheessa.

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #43
                            Originally posted by MakeH View Post
                            Jos otetaan huomioon ainoastaan polttoaine ja dieselvero, niin about 15tkm on raja kannattavuudelle vertaamalla 530i ja 530d malleja.
                            Jos vertaillaan niin uusia tai takuunalaisia autoja, ettei isoja vikoja vielä ole, ei tuo laskelma merkkaa juuri mitään arvonaleneman rinnalla. Toki, joissain erittäin isojen koneiden tapauksissa bensa-autojen arvonalenema on dieselautoja nopeampaa jostain kumman syystä.

                            Jos taas vertaillaan luokkaa 150tkm+ ajettuja autoja, sisältyy dieseliin riskejä kalliista remonteista. Tämä ei ole Rudolf Dieselin vika, vaan turbotekniikan ja sen avulla luodun teho- ja kulutuskilpailun. Dieselit ovat kuin kireälle pingotettuja viulunkieliä kuluttaessaan joka vuosi yhden dL:n vähemmän ja tuottaen 5hv enemmän.

                            Tarkasti asiaa ei voi sanoa kukaan, mutta kyllä tuo polttoainelaskelman antama kilometrilukema kannattaa nyt ainakin tuplata, ellei peräti triplata, ennen kuin lähtee dieseleiden tielle. Mulla tuli juuri pari päivää sitten 5tkm täyteen uudella koneella, jonka sujautin E91:een tasan kk sitten. Silti puntaroin koko ajan josko sitä siirtyisi bensa-autoihin.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • Kuul4
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 226
                              • Salo - Somero - UKI, akseli

                              #44
                              Eikö olisi helpompaa, kun kaikki vaan ajaisi juuri sillä kiesillä mikä itsestä tuntuu parhaimmalta, turha näistä on täällä kinastella. Kuitenkin jonkun "isän kummin kaimalla" on ollut kyseinen auto jossa kaikki viat, tai sitten ihan unelmapeli.. Ajattehan kuitenkin itse autollanne, eikä foorumi"kaverinne"...

                              Kokemuksien jako on tietysti suotavaa, mutta turhan usein ketjut muuttuu ihmeellisiksi juupas-eipäs väittelyiksi.
                              Last edited by Kuul4; 14-01-2010, 09:14.
                              Autoton

                              EX: E61 535d, Audi A4 B7 2.0T Avant quattro -05, Audi S6 C5 Avant manual -00, Audi A6 C5 2.8 Avant quattro -98, Audi TT 1.8T MK1 -99, VW passat 3BG 1.8T -01, VW Golf MKII 1.4 -90, Honda Prelude 2.0 4WS -88.

                              Comment

                              • Murska
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2004
                                • 382
                                • Savo

                                #45
                                Originally posted by MakeH View Post
                                Jos otetaan huomioon ainoastaan polttoaine ja dieselvero, niin about 15tkm on raja kannattavuudelle vertaamalla 530i ja 530d malleja. Tuo määrä tulee kyllä aika äkkiä täyteen.
                                Niin, vertaamalla pelkästään polttoainekuluja (+ dieselin käyttövoimavero) tilanne on tosiaan tuo

                                Mikähän on tilanne jos siihen laitetaan kaikki muut (todelliset)kulut päälle.:think

                                Noh ei sitä varmaan kukaan osaa määritellä, aina "tuurista" kiinni. Omalla kohdalla on sinänsä käynyt tuuri kun n.130tkm pensa pemareilla on tuulut päästeltyä, ettei mitään suurempaa/kallista ole eteen tullut. Siksi aion luottaa bensavehkeisiin jatkossakin
                                Last edited by Murska; 14-01-2010, 11:41.
                                e61 530i touring M-sport LCI -08
                                Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                                Ex:e46 330i -01 Sedan
                                Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎