Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    Originally posted by Naussi View Post
    Mikäs olisi laadukas "tarvikelevy" jarruihin.
    Ate, brembo, textar, bosch, zimmermann esimerkiksi
    Last edited by Tome; 14-11-2016, 19:59.

    Comment

    • A22G
      Newbiemmer
      • Sep 2012
      • 6
      • Tampere

      e61 525xda lci täristelee aika tuntuvasti (rattiin ja penkkiin, välillä jalkoihin/lattiaan) tuossa 90-110 vauhdissa. Välillä vähän parempi, välillä todella ikävä. Talvikiekot kävin juuri tasapainottamassa, 15g heitto löytyi ja muuten rengasliikkeen äijät kehuivat rengaspuolella olevan kaikki kunnossa. Tasapainotuksen jälkeen melkein sanoisin että penkkiin tärräys väheni ja rattiin tärräys paheni.

      Jarruttaessa ei väpätä eikä tärytä ja alle 80 vauhdeissa auto liikkuu oikein hienosti ja tärinöittä. 120+ vauhdissa tärinät lievenee myös liki kokonaan.

      Täällä monella on vissiin se apparin penkin väpätys ollut se yleisin ongelma? Itsellä sinällään erilainen tilanne, että apparin puolelta ei tunne yhtään mitään, mutta kuskin paikalta kyllä toteaa tutinan jokainen joka on autolla ajanut.

      Kulkee myös nätisti suoraan mutta kaistanvaihdoissa/korjausliikkeeissä olen semmoisen pienen ominaisuuden huomannut, että kun kääntää vaikka kaistaakin vaihtaessa/ohittaessa, niin auto tuntuu vastustavan hetken ja sitten hyökkää liiankin innokkaasti käskytettyyn suuntaan. Tekee autosta pirun levottoman oloisen juurikin kaistanvaihdoissa/ohituksissa.

      Ostin auton juuri loppuviikosta, että jos on ehdotuksia miten lähteä vikoja korjaamaan, niin voisi vielä jonkun korjaamoreissun saada myyjäliikkeen piikkiin.


      Edit: raidetankojen sisemmissä nivelissä väljää
      Last edited by A22G; 20-12-2016, 21:08.

      Comment

      • tabasco
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 851
        • fin

        Originally posted by A22G View Post
        e61 525xda lci täristelee aika tuntuvasti (rattiin ja penkkiin, välillä jalkoihin/lattiaan) tuossa 90-110 vauhdissa. Välillä vähän parempi, välillä todella ikävä. Talvikiekot kävin juuri tasapainottamassa, 15g heitto löytyi ja muuten rengasliikkeen äijät kehuivat rengaspuolella olevan kaikki kunnossa. Tasapainotuksen jälkeen melkein sanoisin että penkkiin tärräys väheni ja rattiin tärräys paheni.
        Originally posted by A22G View Post
        Kulkee myös nätisti suoraan mutta kaistanvaihdoissa/korjausliikkeeissä olen semmoisen pienen ominaisuuden huomannut, että kun kääntää vaikka kaistaakin vaihtaessa/ohittaessa, niin auto tuntuu vastustavan hetken ja sitten hyökkää liiankin innokkaasti käskytettyyn suuntaan. Tekee autosta pirun levottoman oloisen juurikin kaistanvaihdoissa/ohituksissa.
        Mitkäs renkaat/vanteet siellä nyt on? Koko, merkki?

        Kannattaa testata kokonaan toisilla pyörillä, että miten käyttäytyy.

        Comment

        • jouskari318is
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 215
          • Tampere

          sovitteet/renkaat

          Postaillaanpa tänne kun yksi potilas on nyt terve. Eli ostin e61 LCIn äskettäin ja ongelma oli talvirenkailla tärinät 80 km/h -> nopeuksista. Suurimmat tärinät lähti kun pesin vanteet sisäpuolelta jotka olivat todella likaiset.

          Tasapainotettiin, paineita säädettiin ym, 80km/h asti auto oli jo suht OK mutta viimeistään motarilla tutinat alkoi.

          Koska GoodYear nastarenkaat olivat jo suht huonot päätin ostaa tarjouksesta uudet Michelin X-ICE kitkat. Samalla huomasivat Treen Lielahden Rengasmaassa että vanteissa (jotka luulin olevan orkkis) onkin 74,1mm keskireikä ja napa on 72,6. Ilmeisesti vanteet ovat vanhemmasta 5-sarjasta tai replicat (?)

          Soviterenkaat paikalleen ja misukat alle, nyt menee todella hienosti täysin ilman tärinöitä!

          Tätä ennen oli myös jarrusatulat jo herkistelty.

          edit: lisätään vielä renkaan koko joka siis originaali 225/55/16.
          Last edited by jouskari318is; 14-02-2017, 15:33. Reason: edit: lisätty renkaan koko

          Comment

          • musscle
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 115
            • Turku

            Mahtaisiko tämä ongelma sopia tähän ketjuun parhaiten.
            Ongelmana e60 525d 06 manuaalin kanssa seuraanlainen ongelma:

            5- tai 6- vaihteilla noin suurinpiirtein parhaalla moottorin vääntömomentilla (jotain 2000 kierroksen paikkeillako?) kun survasee nilkan suoraksi, tulee jyrinää / tärinää joka häviää pian kun kierrokset nousee ja vääntömomentti laskee.

            Nosturilla tarkistettu eilen kardaani sen verran mitä lämpösuojan irrottamalla näki. Kardaani ei heilu eli tukilaakeri pitäisi olla kondiksessa? Eikös tuo kardaani heilusisi senttikaupalla jos tukilaakeri olisi valmis?
            Puslia on väännelty, ja mitään löysää ei ollut.

            Onko jäljellä enää vauhtipyörä, vai muita mahdollisia vikakohteita?

            Jo ostaessani auton, kytkimen liikeradan puolessa välissä "rouhaisee" eli olisiko painelaakeri menossa? Korjaamon mekaanikko väitti ettei ole painelaakeri vaan vauhtipyörä. Ei tunnu kyllä luontevalta että vauhtipyörä pitäisi kytkimen puolessa välissä tuollaisen laakerivauriolta kuulostavan rohinan.

            Kytkin ylhäältä sammuttaessa pitää ihan pienen "välykset vähän kolahtaa- äänen" , ei siis mitään kolinaa suoranaisesti. Kytkin pohjassa sammuettaessa ei tule sitä ääntä.

            Autolla menty 310tkm ja se ohjelmoitiin 470nm:iin heti ostaessani, en tiedä toiko ohjelmointi ongelman, vai ei.
            Last edited by musscle; 15-02-2017, 13:14.

            Comment

            • Janne S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 437
              • Keminmaa

              Kyllähän tuo vaikuttaa, että kytkinremontti on tiedossa varsinkin noilla kilsoilla. DMF vauhtipyörä ei kestä vanhemmuuttaan noita vääntöjä ja pohjaa kovan väännön ansiosta.
              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by musscle View Post
                Mahtaisiko tämä ongelma sopia tähän ketjuun parhaiten.
                Ongelmana e60 525d 06 manuaalin kanssa seuraanlainen ongelma:

                5- tai 6- vaihteilla noin suurinpiirtein parhaalla moottorin vääntömomentilla (jotain 2000 kierroksen paikkeillako?) kun survasee nilkan suoraksi, tulee jyrinää / tärinää joka häviää pian kun kierrokset nousee ja vääntömomentti laskee.

                Nosturilla tarkistettu eilen kardaani sen verran mitä lämpösuojan irrottamalla näki. Kardaani ei heilu eli tukilaakeri pitäisi olla kondiksessa? Eikös tuo kardaani heilusisi senttikaupalla jos tukilaakeri olisi valmis?
                Puslia on väännelty, ja mitään löysää ei ollut.

                Onko jäljellä enää vauhtipyörä, vai muita mahdollisia vikakohteita?

                Jo ostaessani auton, kytkimen liikeradan puolessa välissä "rouhaisee" eli olisiko painelaakeri menossa? Korjaamon mekaanikko väitti ettei ole painelaakeri vaan vauhtipyörä. Ei tunnu kyllä luontevalta että vauhtipyörä pitäisi kytkimen puolessa välissä tuollaisen laakerivauriolta kuulostavan rohinan.

                Kytkin ylhäältä sammuttaessa pitää ihan pienen "välykset vähän kolahtaa- äänen" , ei siis mitään kolinaa suoranaisesti. Kytkin pohjassa sammuettaessa ei tule sitä ääntä.

                Autolla menty 310tkm ja se ohjelmoitiin 470nm:iin heti ostaessani, en tiedä toiko ohjelmointi ongelman, vai ei.
                Ainakin e39:n kohdalla kardaanin ristinivelessä millin välys tutisutti autoa niin helvetisti. Toki vakionopeusnivel oli tässä tapauksessa kuivanut ja varmasti kulunut. Ehjä kardaani tilalle ja tutinat hävisi. Tämä vain vinkiksi, ja en tunne e60, että onko näissä kestävämpi kardaani.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • dieselrules
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 197
                  • ToRnIo

                  Tätä palstaa lukiessa minunki on pakko mainita oma tarina joka alkoi jo 2v sitten.
                  Vaihoin silloin kuluneet etulevyt ja palat. Enään en muista täristikö ne vanhat levyt mut oli kuluneet niin paljon et vaihoin. Puhistettu pinnat yms. N.2000km ja alkoi levyt tärisyttään(brembot). Meni talvi siinä ja keväällä aloin miettiin et mikä nuissa mättää. Herkistelty on liukupinnat jne ja vaihoin uet levyt(zimmerman) ennen Kalmariin lähtöä. 1500km ja alkoi tärinä tuntuun. Takasin tullessa kovasta vauhista jarruttaessa ei meinaa näpeissä pysyä. Kattastuksessa on kolisteltu ja väännetty, eikä väjyyksiä löydy. Etummaisen alatukivarren helat vaihoin keväällä, olivat paskat. Vähän jo riemun kiljahuksia päästelin ja tilasin uuet zimmermannit. No niin ne alkoi 2000km aikoihin täriseen. Tänään meen ja vaihan tiivistesarjat mäntiin ihan varmuuden vuoksi. En ole kyllä huomannu et mäntä takertelis kun on pois satulaa käyttäny. Nesteet pitää kans vaihtaa samalla. Elikkä 3krt on levyt vaihettu ja sama toistuu edelleen. Uusilla levyilla jarruttaa tasaisesti. Pitää nyt kokeilla sitä et toinen jarruttaa ja pyörittää heti et laahaako. Se on alkanu tuntuun ainoalta järkevältä syyltä. Helvetin ärsyttävä vika. Välillä ku hellun Primeralla ajaa niin eipä nipponissa jarrut tärisytä. Helevetin mukavalta tuntuu... satulan tapit on vaihttu ja tiivisteet. Oikeata kumirasvaa rasvana.

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    Originally posted by dieselrules View Post
                    Tätä palstaa lukiessa minunki on pakko mainita oma tarina joka alkoi jo 2v sitten.
                    Vaihoin silloin kuluneet etulevyt ja palat. Enään en muista täristikö ne vanhat levyt mut oli kuluneet niin paljon et vaihoin. Puhistettu pinnat yms. N.2000km ja alkoi levyt tärisyttään(brembot). Meni talvi siinä ja keväällä aloin miettiin et mikä nuissa mättää. Herkistelty on liukupinnat jne ja vaihoin uet levyt(zimmerman) ennen Kalmariin lähtöä. 1500km ja alkoi tärinä tuntuun. Takasin tullessa kovasta vauhista jarruttaessa ei meinaa näpeissä pysyä. Kattastuksessa on kolisteltu ja väännetty, eikä väjyyksiä löydy. Etummaisen alatukivarren helat vaihoin keväällä, olivat paskat. Vähän jo riemun kiljahuksia päästelin ja tilasin uuet zimmermannit. No niin ne alkoi 2000km aikoihin täriseen. Tänään meen ja vaihan tiivistesarjat mäntiin ihan varmuuden vuoksi. En ole kyllä huomannu et mäntä takertelis kun on pois satulaa käyttäny. Nesteet pitää kans vaihtaa samalla. Elikkä 3krt on levyt vaihettu ja sama toistuu edelleen. Uusilla levyilla jarruttaa tasaisesti. Pitää nyt kokeilla sitä et toinen jarruttaa ja pyörittää heti et laahaako. Se on alkanu tuntuun ainoalta järkevältä syyltä. Helvetin ärsyttävä vika. Välillä ku hellun Primeralla ajaa niin eipä nipponissa jarrut tärisytä. Helevetin mukavalta tuntuu... satulan tapit on vaihttu ja tiivisteet. Oikeata kumirasvaa rasvana.

                    Luultavasti siellä on jossain välystä etupyöräntuennassa. Ei niin paljon, että katsuri sitä löytäisi, mutta riittävästi saamaan aikaan em. ilmiön. Nuo isot jarrut aiheuttaa tärinää, ja sitten pyöräntuennan välykset tuovat tärinän esiin. Tärinä sitten kaivaa lisää tilaa itselleen joka jarrutuksella ja efekti pahenee. Levyjen vaihto auttaa jonkin aikaa - kunnes levyt eivät enää toimi täysin tasaisesti (normaali tilanne, joka ei haittaa ehjässä autossa).


                    Näin minä olen tätä yrittänyt järkeillä pohjautuen omiin ja muiden kokemuksiin aiheesta. Toki varmasti jarrulevy- ja palavalinnoilla on myös merkitystä.

                    Comment

                    • atcc
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2014
                      • 373
                      • Joensuu

                      Originally posted by dieselrules View Post
                      Tätä palstaa lukiessa minunki on pakko mainita oma tarina joka alkoi jo 2v sitten.
                      Vaihoin silloin kuluneet etulevyt ja palat. Enään en muista täristikö ne vanhat levyt mut oli kuluneet niin paljon et vaihoin. Puhistettu pinnat yms. N.2000km ja alkoi levyt tärisyttään(brembot). Meni talvi siinä ja keväällä aloin miettiin et mikä nuissa mättää. Herkistelty on liukupinnat jne ja vaihoin uet levyt(zimmerman) ennen Kalmariin lähtöä. 1500km ja alkoi tärinä tuntuun. Takasin tullessa kovasta vauhista jarruttaessa ei meinaa näpeissä pysyä. Kattastuksessa on kolisteltu ja väännetty, eikä väjyyksiä löydy. Etummaisen alatukivarren helat vaihoin keväällä, olivat paskat. Vähän jo riemun kiljahuksia päästelin ja tilasin uuet zimmermannit. No niin ne alkoi 2000km aikoihin täriseen. Tänään meen ja vaihan tiivistesarjat mäntiin ihan varmuuden vuoksi. En ole kyllä huomannu et mäntä takertelis kun on pois satulaa käyttäny. Nesteet pitää kans vaihtaa samalla. Elikkä 3krt on levyt vaihettu ja sama toistuu edelleen. Uusilla levyilla jarruttaa tasaisesti. Pitää nyt kokeilla sitä et toinen jarruttaa ja pyörittää heti et laahaako. Se on alkanu tuntuun ainoalta järkevältä syyltä. Helvetin ärsyttävä vika. Välillä ku hellun Primeralla ajaa niin eipä nipponissa jarrut tärisytä. Helevetin mukavalta tuntuu... satulan tapit on vaihttu ja tiivisteet. Oikeata kumirasvaa rasvana.
                      Onko tarkistettu että napa on varmasti suora? Minulla kans kieroutti levyjä edestä. Kuskinpuolen navassa oli pieni heitto ja se korjaantui laakerin vaihdolla. Sen jälkeen ei enää levyt menneet kieroiksi.
                      Uudella levyllä pienen heiton korjaa satulan liike ja sitä ei juuri ajossa huomaa. Jarrulevy ilmeisesti lämpenee epätasaisesti ja ajan kanssa menee kieroksi.
                      F15 X5 M50d -15
                      Ex:
                      F11 530dA xDrive -11
                      E61 530xdA M-sport LCI -07

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        Originally posted by atcc View Post
                        Onko tarkistettu että napa on varmasti suora? Minulla kans kieroutti levyjä edestä. Kuskinpuolen navassa oli pieni heitto ja se korjaantui laakerin vaihdolla. Sen jälkeen ei enää levyt menneet kieroiksi.
                        Uudella levyllä pienen heiton korjaa satulan liike ja sitä ei juuri ajossa huomaa. Jarrulevy ilmeisesti lämpenee epätasaisesti ja ajan kanssa menee kieroksi.
                        Ääni kierolle navalle. Minulla oli vastaava ongelma e39:ssä ja ehdin vaihtaa kaikki osat etupäähän ennen kuin ongelman aiheuttaja löytyi. Heittokello vaikka Biltemasta ja mittaat napojen suoruuden.
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • MakeJ
                          BTCF Member
                          • Jun 2005
                          • 324
                          • Hml

                          Originally posted by Vesa View Post
                          Ääni kierolle navalle. Minulla oli vastaava ongelma e39:ssä ja ehdin vaihtaa kaikki osat etupäähän ennen kuin ongelman aiheuttaja löytyi. Heittokello vaikka Biltemasta ja mittaat napojen suoruuden.
                          Aikoinaan sama homma täällä myös e39:n kanssa. Heittokellolla tosiaan helppo mitata.
                          E60 535dA LCI -07 M-sport
                          E39 530dAT -99 "M-sport"

                          Comment

                          • isolohko
                            BTCF Member
                            • May 2004
                            • 902
                            • Kymenlaakso

                            mikähän on jarrulevyn kierouden toleranssi? Tuossa sigun etulevyissä oli vasen 0.03mm ja oikea 0.09mm bachon heittokellolla mitattuna.

                            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                            Comment

                            • atcc
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2014
                              • 373
                              • Joensuu

                              Originally posted by isolohko View Post
                              mikähän on jarrulevyn kierouden toleranssi? Tuossa sigun etulevyissä oli vasen 0.03mm ja oikea 0.09mm bachon heittokellolla mitattuna.
                              Ei pitäis noin pienen heiton tuntua vielä missään. Omien mittailujen perusteella noin 0.5mm heitolla alkaa tuntua. Paitsi jos satulan liukutapit jumissa niin tuntuu aika pienikin heitto.
                              F15 X5 M50d -15
                              Ex:
                              F11 530dA xDrive -11
                              E61 530xdA M-sport LCI -07

                              Comment

                              • isolohko
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 902
                                • Kymenlaakso

                                Originally posted by atcc View Post
                                Ei pitäis noin pienen heiton tuntua vielä missään. Omien mittailujen perusteella noin 0.5mm heitolla alkaa tuntua. Paitsi jos satulan liukutapit jumissa niin tuntuu aika pienikin heitto.
                                Ok, täytyypä ihmetellä lisää, alustasatsi ja etupään puslat olisi vaihtolistalla seuraavaksi muutenkin, kunhan jostain saa tekijän tai korjaamoajan, niin näkee sitten, mitä ne vaikuttaa.

                                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎