Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikiis
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 906
    • Oulu

    Originally posted by Hemi View Post
    Se on siellä dealerin bisnestä joka hyväksytään koska laatikon öljynvaihtoja pidetään "normaalina"(sitä paitsi, tiedämmekö onko niissä kaikki käytetyt öljyt BMW omin LL-speksein?).

    Euroopasta löytyy siis satoja tuhansia kertomuksia kuinka ko.laatikot ovat tässä viimeisen 10-vuoden vihreälätkäisten olemassa ollessa korkkaillut?
    Jostain syystä kuitenkin näillä täälläkin ajellaan 400-500tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa ja jos kerran "tiedetään" että laatikko ei tuota voi ilman öljyjen kanssa läträämistä kestä, niin missä ovat ne kaikki hajonneet laatikot?
    Siis puutteelliseen voiteluun korkanneet laatikot?
    Niitähän pitäisi jo löytyä vm.-98-05 haarukasta euroopasta muutama miljoona?
    Eli täälläkin olevat ZF laatikot, on vain susia, kun alkavat hajoileen, ennen 200tkm?
    F11 530d -11
    E91 -06 320d
    x2 Tuikut
    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

    Comment

    • Krister
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 227
      • PK-seutu

      Pitää varmaankin tarjota Hemille FAKTAA että ovat hajonneet.. Ei usko muuten tai sitten löytyy jokin muu luonteva syy.

      Pitää ilmeisesti tulla tänne E6x puolelle suoltamaan samaa schaibaa kuin tuolla e9x laatikon öljynvaihtotopicissa. Ei riitä että ZF suosittelee laatikolle öljynvaihtoväliä mutta kun BMW Finland ei niin niitä ei Hemin mielestä saa vaihtaa jostain kumman syystä.

      Originally posted by Hemi View Post
      Se on siellä dealerin bisnestä joka hyväksytään koska laatikon öljynvaihtoja pidetään "normaalina"
      FAKTAA tälle?
      Last edited by Krister; 23-02-2014, 00:03.
      Supra MKIV 6spd lhd
      W212 E350CDI

      Ex: E39 530d

      Comment

      • TheRipper
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 5003
        • Paimio

        Eikös ZF ole laskenut että automaatin keskimääräinen käyttöikä on n. 200tkm...?

        Sen ajan se kestää niillä siellä olevilla "lifetime" öljyillä koska se on se laatikon laskettu elinikä.

        Kyllä säännöllisillä öljynvaihdoilla tuo ikä on helppo tuplata ja triplatakin.

        Ja vanheneehan se öljykin joten vuodetkin kannattaa ottaa huomioon eikä aina tuijottaa vaan pelkkiä kilometrejä.

        Itsellä ainakin menee tuosta E65 vaihtoon heti kun ajoaika taas alkaa...nyt mittarissa 85tkm ja ikää tuo 11 vuotta. Ei se ainakaan hukkaan mene se homma ja raha...jos 400€ maksaa öljyt+suodin+vaihtotyö niin aika halpaa on verrattuna uuteen laatikkoon..
        F10 523iA 2010

        Ex: E39 528iA 1997
        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
        Ex: E65 745iA 2003
        Ex: E46 318i 1998
        Ex: E34 525iA 1989

        Comment

        • bmwbmw
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1370
          • Kainuu

          Kyllä jollain nyt kannattaa jo heräillä pilvilinnoista. ZF:n rikkinäisiä, tai pitäisikö sanoa vajaatoimisia laatikoita on suomenmaalla enemmän kuin arvaakaan. Niistä tosiaan tuntuu harva yleisesti huutelevan. ZF tosin on paljon kestävämpi kuin GM pakkojen yms. osalta mutta voinen sanoa että venttiilikoneiston osalta susia, mutta korjattavissa helposti. Tosin vähän turhan herkästi e9x/e6x akselilla luullaan laatikkoviaksi jotain moottorin puolelta tulevaa. Ovat naimisissa keskenään niin paljon että ihan ärsyttää..
          Last edited by bmwbmw; 23-02-2014, 06:22.
          sigpic
          Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

          Comment

          • tniemin
            BTCF Member
            • Apr 2010
            • 81
            • Tampere

            Originally posted by TheRipper View Post
            Eikös ZF ole laskenut että automaatin keskimääräinen käyttöikä on n. 200tkm...?

            Sen ajan se kestää niillä siellä olevilla "lifetime" öljyillä koska se on se laatikon laskettu elinikä.
            Pari viikkoa sitten lueskelin huoltoliikkeen tiatsikasta automaattilaatikon eliniästä (softa oli joku autodatan tyyppinen ohjelma, jonka nimee en muista).

            Tutkailin kuitenkin noiden automaattilaatokoiden tietoja ja osassa ZF:n laatikoissa lukee "lifetime 240000 km".

            Osassa sitä ei mainita, mutta ainakin toi lukema antaa osviittaa, kuinka pitkään Günter on suunnitellut vaihdelaatikon kestävän ja lifetime öljyt riittävät kyllä tuon lootan eliniän.

            Itse vaihtelen öljyt 100000 km välein, koska ajattelin ajaa samalla laatikolla pitempään.
            Last edited by tniemin; 26-02-2014, 02:22.
            E61 BMW 530dA M-Sport -05
            E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
            ---
            EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by tniemin View Post
              Pariviikkoa sitten lueskelin huoltoliikkeen tiatsikasta automaattilaatikon eliniästä (softa oli joku autodatan tyyppinen ohjelma, jonka nimee en muista).

              Tutkailin kuitenkin noiden automaattilaatokoiden tietoja ja osassa ZF:n laatikoissa lukee "lifetime 240000 km".

              Osassa sitä ei mainita, mutta ainakin toi lukema nataa osviittaa, kuinka pitkän voidaan ajella ennen laatikon vaihtoa ja lifetime öljyt riittävät kyllä tuon lootan eliniän.

              Itse vaihtelen öljyt 100000 km välein, koska ajattelin ajaa samalla laatikolla pitempään.
              Eli, niitä +240tkm ajettuja ZF:n askeja pitäisi olla maailmassa miljoonatolkulla rikkinäisinä johtuen puutteellisesta voitelusta?
              mm.täällä BTCF:llä kun ajosuoritteet alkaa näissä vihreälätkäisissä olemaan kautta linjan enemmän ja kuitenkaan suurimpaan osaan ei niitä öljyjä ole vaihdettu, voitelun puutteeseen korkanneita laatikoita on vähän pirusti?
              Missähän saisi tutustua näiden vaikkapa kymmenen sisuskaluihin jossa on ihan kiistattomat merkit voitelun riittämättömyydestä jos=kun laatikko on korkannut?
              Eli, mikä näissä on konkreettisesti riittämättömän voitelun vuoksi pettänyt(see laatikkohan ei "riku", vaan sieltä aina hajoaa jotakin tarkasti toiminnallista...mitä ja miten)?

              Comment

              • mr81
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 300
                • PK-seutu

                Jos lampulle annetaan eliniäksi 10.000h eise tarkoita sitä et kaikki lamput pääsevät tuon yli. Tuolla logiikallasi Suomessa ei ole yhtään pajaa jotka joutuisi korjaamaan ZF laatikoita. Kestäähän moottoritkin 100tkm alkuperäisillä öljyillä.
                E65 730d '08 Monaco blue
                Ex: E60 523iA '08

                Comment

                • tniemin
                  BTCF Member
                  • Apr 2010
                  • 81
                  • Tampere

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli, niitä +240tkm ajettuja ZF:n askeja pitäisi olla maailmassa miljoonatolkulla rikkinäisinä johtuen puutteellisesta voitelusta?
                  mm.täällä BTCF:llä kun ajosuoritteet alkaa näissä vihreälätkäisissä olemaan kautta linjan enemmän ja kuitenkaan suurimpaan osaan ei niitä öljyjä ole vaihdettu, voitelun puutteeseen korkanneita laatikoita on vähän pirusti?
                  Missähän saisi tutustua näiden vaikkapa kymmenen sisuskaluihin jossa on ihan kiistattomat merkit voitelun riittämättömyydestä jos=kun laatikko on korkannut?
                  Eli, mikä näissä on konkreettisesti riittämättömän voitelun vuoksi pettänyt(see laatikkohan ei "riku", vaan sieltä aina hajoaa jotakin tarkasti toiminnallista...mitä ja miten)?

                  Eihän ZF:n ilmoittama elinikä tarkoita sitä, että laatikot vikaantuvat juuri noilla kilsoilla.
                  Elinikä on varmaan määritelty siksi, ettei valmistajan tarvitse huolehtia "yli-ikäiseten" laatikoiden reklamaatioista.

                  Todellinen elinikä selviää vaan ajamalla.
                  Saattaahan vaihteisto kestää 500tkm ilman mitään ongelmaa tai kaipaa huoltoa jo 100tkm jälkeen.

                  Kuitenkin takuiden rauettua huolto/korjauskulut voi osoittaa rekisteriotteesta löytyvälle henkilölle.
                  Ja jos öljynvaihto aiheuttaa laatikon vikaantumisen, niin lasku taas samaan paikkaan.
                  E61 BMW 530dA M-Sport -05
                  E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                  ---
                  EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                  Comment

                  • despe540
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 155
                    • Tampere

                    Terve!
                    Soittelin mielenkiinnosta nyt korjaamoille tekevätkö yhä öljynvaihdon huuhtelumenetelmällä. Pirkanmaalla 2 toimijaa sanoi, että eivät näe järkeväksi huuhtelua, jos laatikko toimii nätisti ja kun kilometrejä on "vain" se 180tkm.
                    Pelkälle vaihdolle uusine öljyine ja suodattimine hintaa tulisi se 450€.
                    Kun taas edelliseen autoon vaihto huuhtelemalla maksoi suuinpiittein saman verran powermaticilla

                    Tiiä sitten mikä on järkevää? Onko porukka aina huuhdellut laatikon ölpän vaihdon yhteydessä?
                    525d - 08 M-sport

                    ex:525d - 05
                    ex:320d -04
                    ex:540i -93

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2319
                      • Uusimaa

                      Originally posted by despe540 View Post
                      Tiiä sitten mikä on järkevää? Onko porukka aina huuhdellut laatikon ölpän vaihdon yhteydessä?
                      Nykyään tuntuu että mikään näihin vekottimiin liittyvä ei ole järkevää..

                      Varmaan se menee niin, että autojen pitoon tarkasti ja tunteella suhtautuvat tekevät aina vaihdon huuhtelemalla. Ne joille nämä on vain pakollisia käyttöesineitä tekevät miten tekevät. Jos tekevät laisinkaan. Ja silti tuntuvat selviävän autoillaan siinä missä autofriikitkin. Tuntuu että huuhteluvaihto on enemmän friikkien touhuja (itseni mukaanlukien).

                      Ilman huuhtelua tehtynä vaihdon jälkeen n. puolet on uutta öljyä ja toinen puoli vanhaa. Miten tämä sitten vaikuttaa, siitä ei varmaan paljon ole tutkimuspohjaista faktaa. Tosin mutu-faktaa onkin tarjolla sitten senkin edestä. Omat lootaöljynvaihtoni olen aina teetättänyt huuhtelemalla, koska tekijöitä nykyään on, ja hintakin tuntuu olevan sama molemmilla menetelmillä. Eihän me moottoriöljyjäkään puolittain vaihdeta, vaikka ensimmäiset 200tkm sitenkin menisi ihan hyvin….
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5003
                        • Paimio

                        Originally posted by despe540 View Post
                        Terve!
                        Soittelin mielenkiinnosta nyt korjaamoille tekevätkö yhä öljynvaihdon huuhtelumenetelmällä. Pirkanmaalla 2 toimijaa sanoi, että eivät näe järkeväksi huuhtelua, jos laatikko toimii nätisti ja kun kilometrejä on "vain" se 180tkm.
                        Pelkälle vaihdolle uusine öljyine ja suodattimine hintaa tulisi se 450€.
                        Kun taas edelliseen autoon vaihto huuhtelemalla maksoi suuinpiittein saman verran powermaticilla

                        Tiiä sitten mikä on järkevää? Onko porukka aina huuhdellut laatikon ölpän vaihdon yhteydessä?
                        Periaatteessa jos öljyn vaihtaa usein (kerran vuodessa) ja aina SAMAA öljyä niin huuhdonta ei ole tarpeen...Mutta enemmän tulee vahinkoa kuin hyötyä jos vaihtaa eri öljyt ihman huuhtelemista...näin ainakin olen kuullut ja täälläkin siitä ollut puhetta.

                        On muuten aivan sikamainen hinta tuo...jos suodatin maksaa 130€ tiivisteineen ja öljy (ravenol 6hp) n. 70€ (siis se kymmenisen litraa joka sinne ilman huuhdontaa menee) niin ihan kiva on työn osuus...
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Zamppa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 291
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          On muuten aivan sikamainen hinta tuo...jos suodatin maksaa 130€ tiivisteineen ja öljy (ravenol 6hp) n. 70€ (siis se kymmenisen litraa joka sinne ilman huuhdontaa menee) niin ihan kiva on työn osuus...
                          Ei kai sinne mene ees 10l huuhtomatta? Joku viis vois olla näin näppituntumalla lähempänä ja siitäkin saa valutella litran propusta ohi

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5003
                            • Paimio

                            Originally posted by Zamppa View Post
                            Ei kai sinne mene ees 10l huuhtomatta? Joku viis vois olla näin näppituntumalla lähempänä ja siitäkin saa valutella litran propusta ohi
                            Niin eihän sieltä läheskään kaikki pois tule...se on totta.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10031
                              • KVLA

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Periaatteessa jos öljyn vaihtaa usein (kerran vuodessa)
                              Ei kai kukaan vaihda automaatti laatikkoon öljyjä kerran vuodessa?Hullun hommaa.Jos ei puhuta jostain kaupparatsun tai taksin ajomääristä (100-150tkm/vuosi).

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5003
                                • Paimio

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Ei kai kukaan vaihda automaatti laatikkoon öljyjä kerran vuodessa?Hullun hommaa.Jos ei puhuta jostain kaupparatsun tai taksin ajomääristä (100-150tkm/vuosi).
                                Kyllä minä ainakin tiedän muutaman joka tuon tekee kilometreistä riippumatta.
                                Ja laatikoilla painettu 500tkm+ joten kaipa siitä jotain hyötyäkin sitten on...en kyllä itse viitsisi ihan noin usein vaihdella...kun ei koskaan ole tarkoitus mitään 500tkm ajaa autolla kuitenkaan.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎