Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Niiiin sitä voi ihminen erehtyä...
    Itse kuvittelin, että jos kirjoitan jotain ahtimista, niin joudun sitten selittelemään monta sivua.
    Mutta ilmeisesti tämä olikin selvä juttu kaikille, eikä kukaan kyseenalaista minua ... mikä kyllä hivelee viimeaikoina ryvettynyttä itsetuntoanikin.
    Kiitos vaan kaikille.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      Originally posted by tuikku View Post
      .
      Niiiin sitä voi ihminen erehtyä...
      Itse kuvittelin, että jos kirjoitan jotain ahtimista, niin joudun sitten selittelemään monta sivua.
      Mutta ilmeisesti tämä olikin selvä juttu kaikille, eikä kukaan kyseenalaista minua ... mikä kyllä hivelee viimeaikoina ryvettynyttä itsetuntoanikin.
      Kiitos vaan kaikille.

      Luen tätä kuin raamattua
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        Ei kyllä itsellä ainakaan ole sellaista kokemusta että pystyisin arvioimaan ahtimen siipigeometrian mitoitusta, joten tyytyväisenä olen lukenut vaan vierestä. Asiallista kirjoitusta, lisää tätä.

        Comment

        • pouri
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 370
          • 06 area

          Mites noin ihan mielenkiinnosta, ero alipaine- ja sähköohjattujen turbojen välillä. Onko alipaineella ohjatuilla ahtimen siivillä muuta asentoa kuin auki tai kiinni? Sähköohjatuilla ilmeisesti saa ihan portaattomasti säädettyä säätösiipiä, mutta onko säädön välivaiheille tarvetta vai riittääkö pelkkä auki/kiinni? Millä kierrosluvulla tuo säätö mahtaa tapahtua esim. tuossa sinun autossa?
          Diesel, fuel of satin man

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            Suorasuihkareiden dieselahtimien tietämys on (Suomessakin) tavattoman ohuessa langassa, sitä ei käytännössä ole.
            Sanottakoon selvyyden vuoksi, etten itsekkään tunne asiaa niin tarkasti, että tuntisin kykeneväni varsinaisesti viisastelemaan asian tiimoilta.

            Monenlaisia ahtimia olen autoissani kokeillut, varmaan harva kuitenkaan useampaa.
            Minulla on tieten ollut sellainen helpotus, että itse teen ohjelmatkin, se on auttanut tässä.
            Niin että mielipiteen muodostaminen asiasta on ollut helpompaa, kun toiset on saanut pelaamaan selvästi paremmin, kun toiset.

            Sähköohjaus on parempi, mutta kyllä alipaineisetkin pelaa kunnossa ollessaan hyvin.
            Jos alipaineohjatun haluaa muuttaa sähköservolle, on mersun ja bemarin sähköservot parhaimmat tarkoitukseen, niissä on "aivot" servossa, eikä ne siis tarvi ohjelmasta kun PWM signaali tiedon.

            Vnt-ahtimen ohjaus ei "rauhoitu" yhteen asentoon, kun ainoastaan silloin kun halutaan max kiinni, tai max auki.
            Käytännössä se elää ihan koko ajan, pienimmätkin muutokset rasituksessa ja kierrosluvussa vaikuttaa siipien ohjaukseen.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              Originally posted by pouri View Post
              Mites noin ihan mielenkiinnosta, ero alipaine- ja sähköohjattujen turbojen välillä. Onko alipaineella ohjatuilla ahtimen siivillä muuta asentoa kuin auki tai kiinni? Sähköohjatuilla ilmeisesti saa ihan portaattomasti säädettyä säätösiipiä, mutta onko säädön välivaiheille tarvetta vai riittääkö pelkkä auki/kiinni? Millä kierrosluvulla tuo säätö mahtaa tapahtua esim. tuossa sinun autossa?
              Sekä sähkö- että alipaineohjatussa on portaaton säätö, PWM-moduloitu signaali. Sähköohjatussa signaali menee suoraan turbon kylkeen niitattuun servoon ja alipaineohjatussa pressure converterille. En pysty sanomaan onko signaali täsmälleen sama eli voiko alipaineohjatun tilalle heittämään sähköohjatun. Veikkaisin ettei ole ihan niin yksinkertainen. Arvaisin myös, että alipaineohjatussa on hiukan enemmän latenssia.

              WDS sanoo DDE 5.0:sta alipaineohjauksella:

              Function
              The adjustable blades are adjusted by a control lever on the turbine housing. The control lever is linked to the vacuum unit on the turbocharger by a control rod. The vacuum unit moves the control rod in and out according to the vacuum applied to it.
              The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. Depending on the activation status and controlled by the DDE control unit, it switches a variable vacuum to the vacuum unit. In this way, the control rod is set in the required position. The pressure converter is activated by a square-wave signal with duty factors (= variable pulse width) between 5% and 95%.

              Checking variable turbine geometry

              • Maximum stroke of control rod: 10 mm
              • the control rod must be fully RETRACTED (= maximum turbo pressure) at 650 mbar vacuum applied at the vacuum unit
              • the control rod must be fully EXTENDED (= minimum turbo pressure) at 0 mbar vacuum applied at the vacuum unit

              Comment

              • pouri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 370
                • 06 area

                Ok, eli alipaineohjattuakin säädetään noin teknisesti. Jotenkin kuvittelin, ettei sitä karaa liikuttavaa alipainekelloa saa pysymään missään väliasennossa. Tuo sinällään selittää myös sen alipainevaraajan siellä turbon lähellä.
                Diesel, fuel of satin man

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  Originally posted by MNi View Post
                  Sekä sähkö- että alipaineohjatussa on portaaton säätö, PWM-moduloitu signaali. Sähköohjatussa signaali menee suoraan turbon kylkeen niitattuun servoon ja alipaineohjatussa pressure converterille. En pysty sanomaan onko signaali täsmälleen sama eli voiko alipaineohjatun tilalle heittämään sähköohjatun. Veikkaisin ettei ole ihan niin yksinkertainen. Arvaisin myös, että alipaineohjatussa on hiukan enemmän latenssia.
                  Näyttäisi näissä (E46/60)pystyvän, mutta "täydellinen" toiminta vaatii muutokset softaan, käytännössä ahtimen ohjauskarttojen kopioimisen ja siirtämisen sähköohjatusta.
                  Siis johtojen siirto alipaine mokkulasta ahtimen kylkeen.
                  Sitä en tiedä, onko sillä kannatusta muuten.
                  Alipaine ohjaus on ihan ok.
                  Ennemminkin polttaisin ruutia ahtimen pikku paranteluun.
                  Reilu ilmantuotto ja paineen kesto korvaa kyllä hienosti ohjauksen pikku puutteet.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    .
                    Saataisko jotain keskustelua ahtimista aikaiseksi,jos sekoitan vähän mersua joukkoon...

                    Tässä Audi/Bmw ahtimessa, siis 2260,ssä.
                    On mielestäni sellainen "kummallinen" ominaisuus Garrettin ahtimeksi, että imusiipi on jo vakionakin niin tehokas suhteessa pakosiipeen, että jo ihan vakiosetillä saa pakopuolen tukkoon.
                    Eli kaiken helpoimmalla ...ja halvimmallakin saa lisää virtausta pelkän pakosiiven vaihdolla/vaihdatuksella.
                    Helpoiten tarjolla on mersun 2359 ahtimesta noin pari milliä suuremmalla halkaisijalla oleva, on vielä halpakin, vähän toista sataa...
                    Pakosiiven porauksen kanssa ei ihan niin nöpön nuukaakaan ole, riittävän väljään reikään, jotta kuumanakin mahtuu varmaan olemaan.
                    Ei välttämättä tarvi ohjelman tekijältä mitään ylimääräistä tuunausta, heti toimii, lisää syöttöjä vaan ...
                    Luulisin että parilla millillä jotain parikymmentä heppaa ....
                    (Ne on vielä halpoja hevosia,todella)

                    320cdi mersun ahdin 2359 on mielestäni oikeammin, tai perinteisemmin kasattu.
                    Imusiipi on tehottomampi ja pakosiipi isompi.
                    Pakopuoli hanskaa helposti sen, mitä imusiipi tuottaa, helppo säätää niin, että pakopaine on ahtojen alle.
                    Mersun ahtimeen tulee sitten ihan hyvä päivitys vaihtamalla puimurin tai rinkelikeulan ahtimen vakio imusiipi, joka on hinnaltaan ~puolet pakosiivestä...
                    Jos lisäksi cooleri ja mappi on vaihdettu, niin mersusta oikeasti jo sitten suuttimet loppuu, vaikka nostaisi ruiskutuspaineen ihan tappiin.
                    Mutta ihan kuitenkin bemarin ~700/300 vauhtiin näyttäisi rahkeet riittävän.
                    Paine ohjatussa mersussa on sellainen helppous, että max tehon kierrosluvun saa loppupelissä helposti siihen kohti, kun haluaa.
                    Bemarissa se taitaa mulla olla vielä hakusessa.

                    Vähän mersua joukkoon, niin lähtee puimurikin laukalle.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Vähän vielä vääntömomentista ja syöttömääristä, joilla niihin päästään.
                      Ihan näiden tämän mallisten ohjelmassakin näin menee, on myös testattu käytännössä.
                      Taulukossa on syöttömäärä (mg) suhteessa kierroslukuun halutulle väännölle.
                      Saavutettuun vääntömomenttiin vaikuttaa olennaisesti moottorin omat mekaaniset ominaisuudet eri kierrosluvuilla.
                      En usko että ollaan sattumalta päädytty tiettyihin ratkaisuihin.
                      Eri merkeillä on eroja, mutta pieniä.

                      Taulukosta näkee, että vakiossa autossa noin 65mg max syöttö.
                      Jos suutinkarttaan ei koske, niin vakiokuosissaan 85mg,lla voi odottaa noin 650nm max vääntöä.
                      Mikä on kyllä ihan hyvä ja ongelmaton määrä kunnossa olevalle vakio tekniikalle.
                      Sata milliä ei aivan 800,n riitä, on myös todettu käytännössä, mutta tosi lähelle menee .....
                      Railpaineen nosto 1600 => 1800bar antaa noin 10mg lisäsyöttöä.
                      110mg on siis max ilman suutinkartan varsinaista vääntelyä.
                      Sen jälkeen tod. syöttömäärän arviointi on todellakin arviointia.

                      3750rpm kohdalla 300hv rikkominen vaatii noin 78mg todellista syöttöä ja noin 560nm vääntöä.
                      Ja neljän sadan yli 100mg.
                      Syöttömääriä ja vääntöjä voitte kummastella lähettämistäni käyristä.
                      Netistä löytyvillä laskureilla voi väännöt muuttaa tehoksi.
                      vaikka tuolta, HuuHaa

                      Syöttömäärää vastaava, tai sen tarvitsema ilman määrän saa aivan riittävällä tarkkuudella kertomalla syöttömäärän 15,sta, tulo on milligrammoja/isku.

                      Ahtimen tuottamien ilman määrien riittävyydestä muistaakseni olen kirjoittanut jotain jo aiemmin.

                      No, ahtimeen ja ilmamääräänhän tämä kuitenkin loppui.

                      Last edited by tuikku; 22-03-2014, 09:56.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • hatemi
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 106
                        • Jkl

                        Todella mielenkiintoista tarinointia. Varsinkin tuo syötönmäärään liittyvä laskeskelu liittyy aikalailla omaankin projektiini.

                        Loggasin omastani tänään syöttöjä, ahtoja ja MAF arvoja. Kai tässä ollaan pikkuhiljaa vakioahtimen rajoilla kun keskialueella ahtaa jo jonkinverran yli pyydetyn.
                        Parissa tonnissa syöttöä 78mg, MAF näyttää 1280mg ja ahtoja vajaa 1.3bar.
                        Vajaa 2500rpm päästään yli 90mg syöttöön. Ilmaa menee noin 1400mg ja ahtoja jotain yli MAPin maksiminäyttämän eli +1.58bar.
                        Tuo syötönmäärä jatkuu noin kolmeentonniin josta pikkuhiljaa alkaa ilmamäärä laskemaan. Neljässä tonnissa karvan päälle 80mg veilä syöttöä.

                        Jos sen ahtimen saisi jossain vaiheessa päivitettyä. Nykyinen suorituskyky ei tunnu enää miltään.
                        tdituning.fi

                        Comment

                        • bmwbmw
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1370
                          • Kainuu

                          Originally posted by hatemi View Post
                          Todella mielenkiintoista tarinointia. Varsinkin tuo syötönmäärään liittyvä laskeskelu liittyy aikalailla omaankin projektiini.

                          Loggasin omastani tänään syöttöjä, ahtoja ja MAF arvoja. Kai tässä ollaan pikkuhiljaa vakioahtimen rajoilla kun keskialueella ahtaa jo jonkinverran yli pyydetyn.
                          Parissa tonnissa syöttöä 78mg, MAF näyttää 1280mg ja ahtoja vajaa 1.3bar.
                          Vajaa 2500rpm päästään yli 90mg syöttöön. Ilmaa menee noin 1400mg ja ahtoja jotain yli MAPin maksiminäyttämän eli +1.58bar.
                          Tuo syötönmäärä jatkuu noin kolmeentonniin josta pikkuhiljaa alkaa ilmamäärä laskemaan. Neljässä tonnissa karvan päälle 80mg veilä syöttöä.

                          Jos sen ahtimen saisi jossain vaiheessa päivitettyä. Nykyinen suorituskyky ei tunnu enää miltään.
                          Tämähän nyt ei liity mihinkään millään tavalla mutta ehjä MAPpi kyllä ymmärtää 3bar asti ahdot M57n/M57n2 moottoreissa..
                          sigpic
                          Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            .
                            Hatemilla on rinkelinokkainen auto.
                            Siinä on erilaiset diaknoosirajat.

                            BMW,n mappi lukee itseasiassa vähän ylikin kolmen baarin ahtoja.

                            Ilman määrien ja syöttömäärien tarkkailu on sillä tavoin "tärkeää", että jos ilma riittää, muttei syöttöjä tule, niin ohjelmassa on vielä jotain, jota ei ole hoksannut.

                            Sitten sellainen juttu, että jos tiedät kertoneesi ohjelmassa syöttömäärän rehellisesti ja oikein ja pystyt testerillä sen todentamaan, niin se antaa kyllä nimenomaan vääntökäyrän osalta vertailupohjaa mitattuun tulokseen.
                            Jos ei - niin sitten pitää taas miettiä.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • hatemi
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 106
                              • Jkl

                              Jeps rinkulakeulasta kyse.
                              Syötönmäärät pitäisi täsmätä niin hyvin kun nuo alueiden venytykset saa täsmäämään. 100mg akseli ja 1800bar akseli molemat laskettu, mutta mahdollisimman realistisiksi. Tällä hetkellä maksimia rajaa IQ->NM kartta joka päättyy noin 93MG syötöille.

                              Suunnitteilla oleva päivitys ahdin on BW S244V. Tuossa on lähtöjään 56mm jätöllä oleva turbiini ja 44/67MM kompura. Vakiossa 44.5 turbiini ja 43/59mm kompura. Kuten mitoista huomaa, on tulevassa ahtimessa kompuran ja turbiinin mitoitus lähtöjään aika suurella erolla. Tuo 56mm pakonen virtaa VNT ahtimessa varmasti huomattavasti enemmän kuin tuo aneeminen kompura. Luultavasti ei alkuperäisessä käytössä siipiä auota juuri ollenkaan. EGR:n tehostamiseksi tuota VNT:tä käytetään. Ja ilmeisesti kyseessä joku suhteellisen tasakierroksilla toimiva moottori.
                              Noh 3 litraisen virityskäyttöön tuo 44mm otollinen kompura ei piisaa mihinkään. Pikkumoottorissa saattaisi jopa tuolla trimmillä pelatakkin, tosin samaan virtaukseen pääsee Audin,Bemarin tai Mersun GTB sarjan 2260 ahtimillakin. Ja huomattavasti herkemmin heräävässä paketissa.
                              Tämän ahtimen kompurakoteloon saa mahtumaan noin 52mm otolla olevan siiven. Sitten alkaa materiaali menemään jo todella ohueksi sakkauskanavaan. Tuollaisella nykyaikaisella 52mm siivellä pitäisi päästä jo helpostikkin siihen mihin vakio polttoainepuoli venyy.
                              Tässä yksi esimerkki kompurasta joka passaisi käyttöön hienosti. Jos tuollaisen siiven saisi vaan koneistettua tähän Borgin akseliin käyväksi.

                              tdituning.fi

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Olisko sulla laittaa jotain linkkiä ahtimesta ?
                                Kuka noita täällä uutena myy ?
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎