Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuikku
    replied
    .
    BMW,n vakiokytkin ei kestä pyhätöntä viikkoa, jos yli 650nm,n laittaa vääntöä.
    Se on melkein maailman helpoin homma saada luistamaan ...
    Se, että vääntöä joutuu hiukan rajoittamaan, ei merkitse sitä, että max tehosta tarvitsisi tinkiä.

    Kun oikein tällää väännön kohdilleen, niin noin 700 luokaa olevilla väännöillä saa nelisatasen juuri ja juuri rikottua.
    Käytännössä vääntöä pitää aina rajoittaa.

    Hiukkassuodattimen poistolla, jos se kerran toimii, ei ole kummoista merkitystä, en suosittele toimivan osan särkemistä.
    Näistä E60/61 3L kuusipyttyisistä käytännössä kaikista +300 lähtee vakio osilla jos on kunnossa, oli suodatinta, tai ei.
    Vääntöä sitten niin paljon että voimansiirto nöyrtyy, helposti. Olipa automaatti, tai man.

    Leave a comment:


  • jardahl
    replied
    Originally posted by nachi View Post
    Minkälaisia lukemia näistä LCI 25d -malleista irtoaa, konehan on M57TU2D30-UL? Manuaali oletettavasti rajoittaa?
    Originally posted by Siim View Post
    197hp -->> 280/600
    204hp -->> 320/700
    Entäpä LCI 530d ilman DPF:ää?

    Leave a comment:


  • Siim
    replied
    Originally posted by nachi View Post
    Minkälaisia lukemia näistä LCI 25d -malleista irtoaa, konehan on M57TU2D30-UL? Manuaali oletettavasti rajoittaa?
    197hp -->> 280/600
    204hp -->> 320/700

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied


    Tossa se ketju, josta puhuin.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Kiitos linkistä.Eipä ole tuolla muuten tarvinnut "kahlailla"...

    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
    Tuplasti "Meseä".Eipä ole tuolla(kaan) tarvinnut isommin "kahlailla"...
    Last edited by Heguli 31; 16-05-2015, 14:43.

    Leave a comment:


  • nachi
    replied
    Minkälaisia lukemia näistä LCI 25d -malleista irtoaa, konehan on M57TU2D30-UL? Manuaali oletettavasti rajoittaa?

    Leave a comment:


  • Chailou
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jos/kun tuikku innostuu sitä tähtikeulaa "duunaamaan",niin laitatko tänne linkkiä jos jonnekkin nettiin meinaat vastaavan tarinan kehityksestä kirjoitella.Vaikka onkin itselle täysin vieras merkki,niin itse kehityskertomus olisi varmasti ainakin itseäni kiinnostavaa luettavaa.

    Toivottavasti myös tuollaisen coupe-kolmosprojektin saat aloitettua mahdollisimman pian.

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Onhan Tuikun väyrysen (W210) mersun tarinaa mersufoorumilla. Sekin motti koki melko muutoksen, tulipa rivakka kauppakassi siitäkin...

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Jos/kun tuikku innostuu sitä tähtikeulaa "duunaamaan",niin laitatko tänne linkkiä jos jonnekkin nettiin meinaat vastaavan tarinan kehityksestä kirjoitella.Vaikka onkin itselle täysin vieras merkki,niin itse kehityskertomus olisi varmasti ainakin itseäni kiinnostavaa luettavaa.

    Toivottavasti myös tuollaisen coupe-kolmosprojektin saat aloitettua mahdollisimman pian.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Pelkällä ohjelman muutoksellahan näistä vanhemmistakin jo lähtee hiukkassuodattimella, tai ilman se +300/700. Sen jälkeen lisäteho alkaa jo sitten maksamaan. Hiukkassuodattimen paikoillaan olo voi aiheuttaa tihentynyttä polttoväliä, jos ollaan jo ehtoopuolella. Ahdin ja cooleri käytännössä määrittää vakiomoottorista saatavan max tehon määrän.

    Vakiot suuttimet riittää luokkaan 360, tämän jälkeen pakopaine kasvaa juuri sen verran suureksi, ettei pakoventtiilit pysy kunnolla kiinni ja tehon nousu tyssää. Ei siis varsinaisesti johdu siitä, että suutin olisi liian pieni, vaan todella löysistä pakosien jousista, pakokaasuja pääsee takaisin sylinteriin sotkemaan seuraavaa palotapahtumaa.

    Ahtimen voi päivittää "neljän sadan ahtimeksi".
    Lisäksi tarvitaan (535 suuttimet), cooleri, downpaippi ja (pako)venttiilin jousien vaihto, niin 400 paketti on siinä.


    Nelisatanen/tuhat nm meni puhki jo ilman jousienkin vaihtoa, mutten oikein sitä suosittele, liian pienillä kierroksilla.

    Eri variaatiot aiheesta antaa eri tehoja.
    Voimansiirto kestää autom. aika yleisesti noin 700nm, uudemmissa noin 800. Vahvistuttaminen on kallista, mutta kuitenkin suosittelen, toiminta muuttuu niin paljon miellyttävämmäksi.
    Manuaalivaihteisista en oikein osaa mitään sanoa, vakiokytkimen kesto jotain luokkaa 650, eli vähän sellaisen "kierroskoneen" tyylisen joutuu tekemään.

    Itse aloittaisin ahtimesta, lisäilmasta ei ole haittaakaan.
    Cooleri varmistaa lisätehon käytettävyyden lämpimälläkin ilmalla.
    Daunpaippi, hiukkaspönttö juttu tulee hetikohta tarpeelliseksi.
    Suuttimet/jouset on sitten jo vähän extriimiä.

    Todella napakasti kulkevan vanhan katiskan saa jo ihan ahdin/laatikko päivityksellä, kenellä on ollut mahdollisuus olla esim Siekkisen auton kyydissä, voivat varmasti tämän vahvistaa.

    GMmä ja virittelyt ei sovi samaan lauseeseen, valitettavasti se on vaan niin.
    Ehdottomasti vaihtaisin 5hp19,sta, sellainen malli kun jo mallistossa jo on, E38 ja E46 330i.
    Vaihteiston ohjain sama siemens, joten vaihdon täytyy olla melkein bolt -on.
    Kardaani 330i,stä, jossa tuo vaihteisto jo onkin, samoin laatikon ja ohjainpurkin välinen johtosarja, sitten vaikka Kissvesala kertomaan purkille, että vahteisto on muuttunut, eipä muuta.
    Last edited by tuikku; 16-05-2015, 06:50.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Mahdottoman mielenkiintoinen on ollut tämä ketju ja aina foorumille tullessa on tullut malttamattomana odoteltua onko jotain uusia käänteitä ja läpimurtoja tapahtunut trimmailussa.

    Viitsisitkö Tuikku vielä tehdä yhteenvedon, että mistä ja missä järjestyksessä tehon nälän tyydyttäminen on viisainta näissä M57N:ssä aloittaa? Ohjelma tietty ensin, mutta osien vaihdon alkaessa onko ensin 535d-suuttimet vai modattu ahdin? Mitkä speksit ahtimelle, ja jne. Missä vaiheessa cooleri ja pakoputkisto alkavat ahdistamaan? Sekin olisi mukava lisä summaukseen, että minkälaisiin tehoihin on odotettavissa päästä milläkin osan vaihdolla (+softalla), jotta osaisi vähän ennakoida milloin viimeistään GM-aski antautuu. Tuon ZF:n vaihto e46:een olisi myös hieno pioneerihomma. Kiitokset latua aukaisevasta työstäsi!

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Kiitos vaan
    Mielenkiintoinen ~puolitoista vuotta on ollut minullakin.
    Ja voi olla, ettei tämä vielä tähän lopu, pikkuisen on sellaista ilmassa, että Anton saattaisi tehdä mulle vaikkapa edelleenkin pikkuisen suuremman VNT-ahtimen, jos vaikka luokkaa 50hv saisi vielä puristettua lisää yhdellä "pikkuahtimella". Aika näyttää, miten käy ...

    Leave a comment:


  • tommipommi
    replied
    Kiitos Tuikulle! Oli oikein jännää lukea tätä ketjua iltaisin läpi ja sai siinä elää vähän niinkun virihengessä mukana, vaikkei itellä nyt paljoo tietämystä autoista tai varsinkaan turboista olekkaan ja paljon vähemmän oli ennen tätä seikkailua! Helvetinmoinen kauppakassi on nyt ainaskin rouvalla! Toivotan onnea tuleviin projekteihin, oli sitten mersuu tahi bemarii, molempi parempi mielenkiinnolla varrothaan
    -tommi

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    ZF,n laatikko vaan GM,n tilalle 5hp19 varmaan käy ja saa vahvistettua, sellainen suunnitelma itsellä oli, mutta se nyt "odottelee".
    Vaihteiston ohjainpurkki ja tarvittava johtosarja laatikkoon E38,sta.
    Almost "vedä narusta, nauti kesästä".

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Tuo E46 coupe on minullakin todennäköisesti seuraava pilattava aihio. Tosin tällä kertaa manuaalina kun ei ole järkeä hankkia sellaista automaattia joka ei kestä. Audin on ilmeisesti tilattu jotain parempaa osaa laatikkoon, eli sillä on ajeltava nyt vielä ainakin hetken ja testattava miten uusi loota pelaa.

    Mersupuolella on kyllä kanssa ihan potentiaalisia moottoreita. Ainakin Markon mittausten perusteella kannet virtaavat sen verran että aika iso osa moniventtiilisistä bensan kansistakin jäävät kakkoseksi. Vielä kun ne saisivat niihin autohin kunnon penkit

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎