memebuy23buy

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tommi_n
    replied
    Minkä tason afr:ään pyrit säätämään syötön? Bsfc? Railpaine? Millä syöttö-/virtausmäärällä vakiosuuttimet on ns. tapissa?

    Jos ahtimen todetaan olevan hyvä ja onnistunut niin tukeeko pakopaineen sekä ahtoilman lämpötilan mittaus tätä?

    Ahdinmuutos kiinnostaisi kovasti tehdä. Kohde on jo pöydällä odottamassa mutta ahtimesta ei saa oikein mitään varmoja speksejä muutakuin suunnilleen ja kutakuinkin. Ei edes hintaa, edes Proturbolta......toivottavasti joku saa selville. Ei se niin salaista ja eksoottista voi olla, kai sen ropellin sinne koneistaa kuka tahansa kellä vähänkään on cnc-tekniikka hanskassa ja ymmärrys siitä mitä on tekemässä. Siinä pakopesän (pre-lci) valussa on noin 64mm ohkasimmillaan ulkohalkaisijaa niin kyllä tohon ikkunaan osuu jo 58,8-59mm reiän tekemään ihan varmasti. Siihen onnistuisi ehkä jopa suht helpolla täyttöhitsaamaan lisämateriaaliakin tueksi jos haluaisi vaikka 60-62mm turbiinin...tosin 8cm^2 kotelo on edelleen vain 8cm^2 kotelo... Ja vaikka itse päivittäin menetelmöin 5-akselisia koneistusvehkeitä olen silti valmis teettämään muutoksen muilla, kyse ei ole tietojen kalastelusta vaan siitä että haluan tietää mistä maksan ja pystyä seuraamaan mitä vaikutuksia milläkin muutoksella on. Sama "ongelma" vaivaa esim 6hp:n vahvistuksia, tietoa ei tipu vain kova hinta.

    Tuikulle tsemppiä viissatasen metsästykseen, kyllä se sieltä tulee kun noin lähellä jo on! Tarkoitus ei ole ..ttuilla eikä vähätellä, samassa veneessä tässä kaikki ollaan ja varmaan tarkoitus on ihan kaikkia hyödyttävää tietoa jakaa. :think

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Ei kait siihen mitään sen kummempaa tarvi osata sanoa, kun että tehonkestoa lisää suurempaan X35d,n ahtimeen.
    Imu- ja pakosiiven suurennus työ.
    Kyllä siellä ProTurbolla tiedetään, mistä on kyse, ole huoleti.
    Olis kyllä mukava että joku teetättäs muutoksen vähän vähemmän ajettuun autoon, niin ehkäpä tulis luotettavampi tulos.
    Ja vaikka Antin pajallakin - ei kait tuo niiin kauas vääryydestä menisi, rupeaisi eri ruiskutusjärjestelmien ja muutosten vaikutukset ilmitulemaan.
    Minulla kun on mahdollisuus mitata tehoa vastakun tiet sulaa.

    Kun nyt vielä ahtoja on alle kolmen kilon, niin olen aika varma että ahdin kyllä riittää selvästikkin yli viiden sadan käyttömukavuudesta tinkimättä.
    Ja jos tätä minimaallisen muutoksen tietä jatketaan, niin kuvittelen seuraavan muutoksen olevan siellä pumpun suunnalla.
    Tosin, nämä vakiosuuttimet alkaa myös olla aivan tapissaan - mutta sinisten lasien läpi katsottaessa viissatanen ylittyy.

    ... Harmi kun tämä oma on vähän sellainen rottelo - niin hiukan huolettaa että tässä nyt taas jää hampaan koloon jotain ... kyllä tämäkin taitaa lapasesta lähtä, niin siinä kuitenkin käy, kun tätä on niin vaikeaa vaan lopettaa johonkin ja ajella tyytyväisenä, niin kuin normaalit ihmiset tekee.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Hienoa Tuikku hienoa!
    Näillä keleillä ei onneksi niin kiirus ole, mutta jos vahingossa innostuu asioita ajamaan eteenpäin, milläs koodisanalla Pro-Turbo ymmärtää että haluttaisiin "Tuikun resepti"?

    Leave a comment:


  • PP hutsu
    replied
    Onnistuu se pukkien päältäkin. Mutta varmasti mielekkäämpää jos pääsee nosturille. Itse makasin betonilattialla tämän homman x3 3.0d bemariin.


    sd
    Originally posted by H3nu View Post
    Kuinka paha toi dpf/kat pöntön irroitus on m57n2? Aattelin vaan että saanko pukkien varassa omassa tallissa irrotettua?

    Leave a comment:


  • enins
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Pumppu on se vakio ysikymppinen.
    Vakio satakymppi antoi mersussa 490 takapyörille, että likellä limiittiä varmaan ollaan.

    Vääntötietoa ei ko. penkistä saanut, eikä sitä laskettukkaan.
    Kun nyt ensi alkuun keskityin vaan siihen että saan toimimaan kunnolla ja näen sen mitä sieltä sitä voimanpaskoo olisi tulollaan ja että miten se ahdinmuutos pelaa, näihin halusin ensin saada varmuuden.
    Mutta arvailisin, että noin tuhannessa se varmaan on.

    Nyt pelaa jo aika hyvin, pikkuinen notkahdus on vielä siinä kohden kun pieneltä siirtyy isolle ahtimelle, mutta sitä vaivaa, mikä ennen oli ettei pikkuinen ollut pelissä ollenkaan, ei enää ole, tai tältä se tuntuu.
    Loppuviikosta on sitten siinä kuosissaan varmaan, millä talvi mennään.
    Pumpun vaihdolla ei ole kiire, kun eihän tuossa voi nyt kaasua painaa, kun pikkuvarpaalla ja kolmio vilkkuu.

    Syöttömäärää vielä justeeraamalla niin, että pyydetty railpaine vielä toteutuu, saattaa tulla jotain lisääkin tehoon, mutta valitettavasti en tällä kokoonpanolla nyt viidensadan ylitykseen usko, mutta todella toivon, että olen väärässä tässä. Ehken jollain vähemmin ajetulla se onnistuukin, toivottavasti. Aivan selkeä parannushan tuossa jo nytkin on ja varsin kohtuullisilla ja helpoilla muutoksilla, johon pitäisi tieten olla tyytyväinen, muttamutta ...
    Pumpun lääkkeeksi ensihätään uusi tiivistesarja (jos saa kuten mersuun):think.
    Mersuissa se voi parantaa tuottoa hyvinkin runsaasti, eikä maksa kuin muutaman kympin.

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Kuinka paha toi dpf/kat pöntön irroitus on m57n2? Aattelin vaan että saanko pukkien varassa omassa tallissa irrotettua?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Pumppu on se vakio ysikymppinen.
    Vakio satakymppi antoi mersussa 490 takapyörille, että likellä limiittiä varmaan ollaan.

    Vääntötietoa ei ko. penkistä saanut, eikä sitä laskettukkaan.
    Kun nyt ensi alkuun keskityin vaan siihen että saan toimimaan kunnolla ja näen sen mitä sieltä sitä voimanpaskoo olisi tulollaan ja että miten se ahdinmuutos pelaa, näihin halusin ensin saada varmuuden.
    Mutta arvailisin, että noin tuhannessa se varmaan on.

    Nyt pelaa jo aika hyvin, pikkuinen notkahdus on vielä siinä kohden kun pieneltä siirtyy isolle ahtimelle, mutta sitä vaivaa, mikä ennen oli ettei pikkuinen ollut pelissä ollenkaan, ei enää ole, tai tältä se tuntuu.
    Loppuviikosta on sitten siinä kuosissaan varmaan, millä talvi mennään.
    Pumpun vaihdolla ei ole kiire, kun eihän tuossa voi nyt kaasua painaa, kun pikkuvarpaalla ja kolmio vilkkuu.

    Syöttömäärää vielä justeeraamalla niin, että pyydetty railpaine vielä toteutuu, saattaa tulla jotain lisääkin tehoon, mutta valitettavasti en tällä kokoonpanolla nyt viidensadan ylitykseen usko, mutta todella toivon, että olen väärässä tässä. Ehken jollain vähemmin ajetulla se onnistuukin, toivottavasti. Aivan selkeä parannushan tuossa jo nytkin on ja varsin kohtuullisilla ja helpoilla muutoksilla, johon pitäisi tieten olla tyytyväinen, muttamutta ...

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Kelin ollessa täällä kehitysalueella harrastuskelvoton, kävin päiväseltään Kokkolan autohuollon penkissä puimuria rääkkäämässä.
    Noin 480hv oli parhaat vedot.
    Korkeapainepumpusta vaan nyt loppuu teho, railpaine ei pysy enää halutussa.
    Vanhuksen neljäsataatuhatta pohjalla ei tieten auta nyt yhtään, tuoreemmalla pumpulla olis voinut viiteensataan päästäkkin.
    Täytyy panna mietintämyssy päähän ja koettaa nyt keksiä jotain, yritän loppuviikosta uudestaan.

    Ahtimessa on hyvin vielä varaa, alkupölläyksen jälkeen savu loppuu, muutos on onnistunut, niin kuin pitikin.
    Toiminnassa ei mitään puutteita verrattuna alkuperäiseen.
    Ahdinasia on nyt selvä - toimii.

    Korkeapainepumppuasia ei - siihen tulee varmaan päivitys talven mittaan.

    Kertauksena vielä muutokset:
    Muutos pelkästään suurempaan ahtimeen.
    Cooleri se vaakneri
    Ahtimen imuputkimuutos.
    Dpf poistettu
    Softa, eikä sitten muuta

    Muun muassa katti on vielä paikoillaan ja muutenkin pakoputki vakio.
    Ahtoputket vakiot, pikkuahdin vakio ym ym.

    Tulos on ensialkuun ihan ok, olisin nyt kuitenkin toivonut, että olis ollut vaikka hiukan tuuria, muttakun ei niin ei.
    Kävi juuri niin kuin ounastelinkin, ahdin pelaa, ruiskutusjärjestelmä ei.
    Lappuja ei ole, kun työ on kesken, loppusäädön jälkeen sitten.
    Aika maukkaat tehot noille modeille
    Paljo työnsi vääntöä?

    Leave a comment:


  • veku
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Kelin ollessa täällä kehitysalueella harrastuskelvoton, kävin päiväseltään Kokkolan autohuollon penkissä puimuria rääkkäämässä.
    Noin 480hv oli parhaat vedot.
    Korkeapainepumpusta vaan nyt loppuu teho, railpaine ei pysy enää halutussa.
    Vanhuksen neljäsataatuhatta pohjalla ei tieten auta nyt yhtään, tuoreemmalla pumpulla olis voinut viiteensataan päästäkkin.
    Täytyy panna mietintämyssy päähän ja koettaa nyt keksiä jotain, yritän loppuviikosta uudestaan.

    Ahtimessa on hyvin vielä varaa, alkupölläyksen jälkeen savu loppuu, muutos on onnistunut, niin kuin pitikin.
    Toiminnassa ei mitään puutteita verrattuna alkuperäiseen.
    Ahdinasia on nyt selvä - toimii.

    Korkeapainepumppuasia ei - siihen tulee varmaan päivitys talven mittaan.

    Kertauksena vielä muutokset:
    Muutos pelkästään suurempaan ahtimeen.
    Cooleri se vaakneri
    Ahtimen imuputkimuutos.
    Dpf poistettu
    Softa, eikä sitten muuta

    Muun muassa katti on vielä paikoillaan ja muutenkin pakoputki vakio.
    Ahtoputket vakiot, pikkuahdin vakio ym ym.

    Tulos on ensialkuun ihan ok, olisin nyt kuitenkin toivonut, että olis ollut vaikka hiukan tuuria, muttakun ei niin ei.
    Kävi juuri niin kuin ounastelinkin, ahdin pelaa, ruiskutusjärjestelmä ei.
    Lappuja ei ole, kun työ on kesken, loppusäädön jälkeen sitten.


    Nämä F1x 35d kanssa pitäs ottaa työn alle oikeen kunnolla, näissäkin kun on noita pullonkauloja vähän siellä sun täällä.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Kuulostaa kyllä hyvältä jo nyt.

    Oliko pumppu vakiona tuossa R90?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Kelin ollessa täällä kehitysalueella harrastuskelvoton, kävin päiväseltään Kokkolan autohuollon penkissä puimuria rääkkäämässä.
    Noin 480hv oli parhaat vedot.
    Korkeapainepumpusta vaan nyt loppuu teho, railpaine ei pysy enää halutussa.
    Vanhuksen neljäsataatuhatta pohjalla ei tieten auta nyt yhtään, tuoreemmalla pumpulla olis voinut viiteensataan päästäkkin.
    Täytyy panna mietintämyssy päähän ja koettaa nyt keksiä jotain, yritän loppuviikosta uudestaan.

    Ahtimessa on hyvin vielä varaa, alkupölläyksen jälkeen savu loppuu, muutos on onnistunut, niin kuin pitikin.
    Toiminnassa ei mitään puutteita verrattuna alkuperäiseen.
    Ahdinasia on nyt selvä - toimii.

    Korkeapainepumppuasia ei - siihen tulee varmaan päivitys talven mittaan.

    Kertauksena vielä muutokset:
    Muutos pelkästään suurempaan ahtimeen.
    Cooleri se vaakneri
    Ahtimen imuputkimuutos.
    Dpf poistettu
    Softa, eikä sitten muuta

    Muun muassa katti on vielä paikoillaan ja muutenkin pakoputki vakio.
    Ahtoputket vakiot, pikkuahdin vakio ym ym.

    Tulos on ensialkuun ihan ok, olisin nyt kuitenkin toivonut, että olis ollut vaikka hiukan tuuria, muttakun ei niin ei.
    Kävi juuri niin kuin ounastelinkin, ahdin pelaa, ruiskutusjärjestelmä ei.
    Lappuja ei ole, kun työ on kesken, loppusäädön jälkeen sitten.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by Jande View Post
    Jännitys tivistyy, laitahan heti juttua kun pääset testaamaan.
    Itellä vähän epäselvää että sopiiko tuo 335/535 ahdin paketti 330d 2007 kanteen suoraan?
    Kyllä kait se sopimisen puolesta sopii, eriasia kannattaako, entä jos valitset sopivan kokoisen yhden ?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    No joo
    Jonkin verran kerkesin testaamaankin.
    Syötöt aivan pikkuista vaille tapissa, yritetty passata siihen ~500,n.
    Ahdot 2,7bar
    Savun määrää, railpaineen pysymistä (=riittäkö pumppu), tai ahtopainetta ei ole vielä testerillä varmistettu.
    Ne koitan hoitaa nyt viikonloppuna valoisaan aikaan, jos ensi viikolla sitten kävis penkissä.

    No, sulalla, märällä asfaltilla talvirenkailla tuntuu rajusti vetävän, eipä juuri puolta kaasua enempää voi käyttää, sutii niin raivokkaasti. Jos keli jatkuu sulana, vaihdan takasiin saksan kitkat, niissä on vähän enemmän ryhtiä.
    Toivon että perstuntemukset on sitten tottakin.

    Ahdin on ihan äänetön.
    Jos savuttelee, niin nostan ahtoja, nyt ei syöttöjä tästä lasketa.
    Voi olla, että kolmisen kiloa kuitenkin ahtopainetta tarvitaan, sittenpä tuon näkee.

    Alapään puuttuvaan vääntöön taisin löytää selityksen.
    Joko pakosarjan läppäkello vähän vuotaa, tai alipaineventtiili on sökö.
    Läppää säätämällä kiinnipäin sain mielestäni jo paljonkin parannusta.
    Täytyy varmaan venttiili ja kello ostaa varuiksi uudet.

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Tämähän on melkein ku joulua oottas.

    Leave a comment:


  • Jande
    replied
    Jännitys tivistyy, laitahan heti juttua kun pääset testaamaan.
    Itellä vähän epäselvää että sopiiko tuo 335/535 ahdin paketti 330d 2007 kanteen suoraan?

    Leave a comment:

Working...
X