E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra^
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    Kyllä, hyvältähän tuo näyttää.

    On kartta/kartat jotka muuttaa vääntömomentin syöttömääräksi.
    Vakio-ohjelma pyytää noin 65mg maksimissaan, jolla se 340nm toteutuu, mikäli autosi on se, mitä luulen.
    Sinä tulkitset nyt näyttöjä hiukan väärin.
    85mg on suutinkartan suurin arvo, joka voisi vaikka toteutua noilla ilman määrillä, mikäli asian osaa ohjelmassa oikein kertoa...
    370nm on rajattu väännönrajoittimella, se on ohjelman sisäistä vääntöarvoa, jolla se 340 voisi todellisuudessa toteutua, kunhan ecu on ottanut kaikki (ulkoisetkin) tekijät huomioon.
    On siellä rajoittimia lisääkin.
    Juu, nuo kartat on kyllä tiedossa, montaa muuta asiaa tässä vielä tutkiskellaan.
    Kysymys pelkistettynä: Onko DDE:ltä ulos tuleva ainoa logattava vääntöarvo pyydetty vaiko toteutunut vääntömomentti?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Phenon kehittämä Testo-softa? Tekee kivaa käppyrää ja voi ihan yksitellen valita seurattavat arvot.
    Tuossa exceliin tuotu parit arvot ...

    Onko näissä EDC16-mokkuloissa jokin muuntotaulukko väännölle (pyyntö vs toteutuva) jemmassa, vai mikä mahtaa olla syy kun pyydetään 415nm = 85mg syöttöä. 85mg toteutuu ja DDE muuntaa sen n. 370nm (vai arvioiko laskemalla jotenkin ihan oikeasti toteutuvaa?). Ei sillä että kauheasti väliä taitaa olla, tärkeämpää että pyydetty syöttömäärä toteutuu.
    Kyllä, hyvältähän tuo näyttää.

    On kartta/kartat jotka muuttaa vääntömomentin syöttömääräksi.
    Vakio-ohjelma pyytää noin 65mg maksimissaan, jolla se 340nm toteutuu, mikäli autosi on se, mitä luulen.
    Sinä tulkitset nyt näyttöjä hiukan väärin.
    85mg on suutinkartan suurin arvo, joka voisi vaikka toteutua noilla ilman määrillä, mikäli asian osaa ohjelmassa oikein kertoa...
    370nm on rajattu väännönrajoittimella, se on ohjelman sisäistä vääntöarvoa, jolla se 340 voisi todellisuudessa toteutua, kunhan ecu on ottanut kaikki (ulkoisetkin) tekijät huomioon.
    On siellä rajoittimia lisääkin.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Ihan on vakio auto kaikin puolin lukuun ottamatta cooleria.
    Ahtoja on 2,5bar maksimissaan ja syöttöjä jotain 130mg.
    Pitää kattoa niitä lämpöjä, jos löydän sopivan testerin, joka helposti piirtäisi käyrää sellaisessa muodossaan, että siitä saisi kuvankin aikaiseksi.
    Phenon kehittämä Testo-softa? Tekee kivaa käppyrää ja voi ihan yksitellen valita seurattavat arvot.
    Tuossa exceliin tuotu parit arvot:



    Onko näissä EDC16-mokkuloissa jokin muuntotaulukko väännölle (pyyntö vs toteutuva) jemmassa, vai mikä mahtaa olla syy kun pyydetään 415nm = 85mg syöttöä. 85mg toteutuu ja DDE muuntaa sen n. 370nm (vai arvioiko laskemalla jotenkin ihan oikeasti toteutuvaa?). Ei sillä että kauheasti väliä taitaa olla, tärkeämpää että pyydetty syöttömäärä toteutuu.
    Last edited by Supra^; 08-11-2015, 00:26.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Ihan on vakio auto kaikin puolin lukuun ottamatta cooleria.
    Ahtoja on 2,5bar maksimissaan ja syöttöjä jotain 130mg.
    Pitää kattoa niitä lämpöjä, jos löydän sopivan testerin, joka helposti piirtäisi käyrää sellaisessa muodossaan, että siitä saisi kuvankin aikaiseksi.

    Leave a comment:


  • tommi_n
    replied
    Hyvin se vakiomutkakin jaksaa ilmaa työntää näköjään.

    Meikäläistä ja varmaan muitakin kiinnostais cooleria ajatellen ahtopaine ja se ilman lämpötila maffilla vs imusarjassa? Ahtoputket edelleen vakiot ja egr-venttiili paikallaan?

    Minkälaisilla syöttömäärillä saavutettu toi 421hv? Pakopaine/-lämpötila?

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Alipaineletkujen lisäksi ongelma voisi olla myös siinä läpässä jolla pudotetaan pikkuahdin pois? Toista topicia lainaten "Compressor bypass plate".

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Cooleri oli "omassakin" mittauksessa mukana, erona se, että rullilla oli kesärenkaat takana, joilla oli tieten luistoa vähemmän, kun kitkoilla maantiellä.
    Tehokkaassa dieselissä takarenkaat sortaa aina, huomasipa sitä, tai ei ja se näkyy kyllä mittauksessa. Pitäis olla sliksit mittausta varten - mutta ei tämä niin vakavaa ole ja jotenkin tuntuu "oikeammalta" että maantiellä mitattuna teho on pikkuisen pienempi. Tämä malli sopii minulle.

    Tuo ero, ~20hv ei ole kun 5%,n luokkaa ja vastaa aikaisempia kokemuksia aiheesta.
    En vaan kehtaa temppuilla mitenkään noiden tulosten kanssa, jotta saan toistenkin autoista sitten vastaavan kokoluokan tuloksia ja uskottavuus hommassa säilyy.
    Ei tässä ole mitään liian helppoa mulle.

    Tuohon ahtimien toimintaan täytyis keksiä jotain, ilmeisesti kannattaisi aloittaa niistä alipaineletkuista ....

    Leave a comment:


  • casino
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Siekkisen Jarkko oli touhunnut dynoajan läheiseen pajaan.
    No - samapa tuo oli käydä, kun olin muutenkin siellä käymässä.

    Kolme vetoa, joista kaksi samanlaista, niissä ei jostain syystä pikkuahdin halunnut toimia, siksi vääntöä puuttuu.

    Yhdessä pikkuinen oli mukana, mutta tuloksena oli liikaa luistoa rullilla.

    No, tulos kuitenkin ihan hyvä, 421hv.
    Cooleria lukuunottamatta siis vakio auto.

    Cooleri vaikuttaa ihan yllättävän paljon näköjään.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Siekkisen Jarkko oli touhunnut dynoajan läheiseen pajaan.
    No - samapa tuo oli käydä, kun olin muutenkin siellä käymässä.

    Kolme vetoa, joista kaksi samanlaista, niissä ei jostain syystä pikkuahdin halunnut toimia, siksi vääntöä puuttuu.

    Yhdessä pikkuinen oli mukana, mutta tuloksena oli liikaa luistoa rullilla.

    No, tulos kuitenkin ihan hyvä, 421hv.
    Cooleria lukuunottamatta siis vakio auto.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by Flanker35M View Post
    S!

    Tuikku. Kiinnostas kokemukset tuosta Wagnerin IC, pelittääkö ja onko hinnan väärti? Itellä ei kauheasti kiinnostais repostella autoa eli lähinnä bolt-on ratkasua etin.
    Kaikkinensa maksoi 850€
    Hinta tuntuu vähän suolaiselta, mutta todella helppo ja nopea asennus korvaa mielestäni korkeahkon hinnan.
    Ei ole paljoa vakiota suurempi.
    Iso kiinalainen on varmasti parempi.
    Jospa tällä kuitenkin se viissatanen rikkoontuisi.

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Eikös ohjeessa nimenomaan sanottu, että älä leikkaa mitään . Tai sitten e92 ohje eri. se on tosi jämpti, mutta kyllä se sinne menee (suosittelen 2 henkeä asennuksee).

    Ihan jees tulos tuli 535d:stä!

    Joo, huvin vuoksi paloteltiin vaan kun ei muuta keksitty.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by exautisti View Post
    Asennus on todella helppo,muutama muovi piti silpoa ja muutama jäi kokonaan pois. Ehkä 30 min...
    Eikös ohjeessa nimenomaan sanottu, että älä leikkaa mitään . Tai sitten e92 ohje eri. se on tosi jämpti, mutta kyllä se sinne menee (suosittelen 2 henkeä asennuksee).

    Ihan jees tulos tuli 535d:stä!

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by Flanker35M View Post
    S!

    Tuikku. Kiinnostas kokemukset tuosta Wagnerin IC, pelittääkö ja onko hinnan väärti? Itellä ei kauheasti kiinnostais repostella autoa eli lähinnä bolt-on ratkasua etin.
    Asennus on todella helppo,muutama muovi piti silpoa ja muutama jäi kokonaan pois. Ehkä 30 min...

    Leave a comment:


  • Flanker35M
    replied
    S!

    Tuikku. Kiinnostas kokemukset tuosta Wagnerin IC, pelittääkö ja onko hinnan väärti? Itellä ei kauheasti kiinnostais repostella autoa eli lähinnä bolt-on ratkasua etin.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Lukkoperä, cooleri ja oikeat 535,n suuttimet on nyt asennettu.

    Vakio ahtimilla, sekä -suuttimilla lähti tästä rottelosta ihan pikkuista vaille 400hv (398,8) tehoa, sekä noin 845nm vääntöä.

    Mitattu edelleen entisellä paikalla kolmos vaihteella.
    Renkaina kitkat, jotka tietty hukkaa tehoa, kun luistavat kiihdytyksessä, mutta ei voi nyt mitään, eipähän ole ainakaan liian positiivinen tulos.
    Kierroksilla kolmosella ei oikein vastus riitä.
    Nelos vaihteella max tehon kierrosluku siirtyy selvästi yli neljän tonnin, mutta myös vauhti kasvaa niin suureksi, että ei ole oikein paikkaa, missä mitata.
    Saisi totuuden mukaisemmat tulokset.

    No kuitenkin, noin neljäsataa ajetulle, käytännössä vakioautolle tulos on ihan ok.

    Leave a comment:

Working...
X