E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TommiT
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Kävin tänään tallilla vaihtamassa ne alipaine linjat parempilaatuisiin
    Mitä letkua laitoit? Itsekkin pitäisi ne vaihtaa.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Olet oikeassa.
    Äkkiä teinkin sitten metalliputkesta, valmiista 45 asteen mutkasta.
    "Uuden" putken sisähalkaisia on 60mm, joka on myös ahtimen ottopään koko.
    Parannusta kuitenkin reilusti alkutilanteeseen.




    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Kannattaa huomioida että silikoonit menee olemattomastakin alipaineesta ruttuun. Nimimerkillä kokemusta on. Avoimena ollut 100mm 90 asteen mutkakin meni ruttuun ja otti komurasiipeen kiini.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Kävin tänään tallilla vaihtamassa ne alipaine linjat parempilaatuisiin ja samalla huomasin jotain, mikä siinä purkaessa oli jäänyt huomioimatta. Nimittäin että ilman ottoputki putsarilta ahtimelle kutistuu lopulta ihan olemattomaksi. ahtimelle tultaessa halkaisija on vain 40mm. Se on aivan liian vähän. Asialle on pakko tehdä jotain.
    Ensi alkuun taidan tehdä niin, että silikoniletkulla otan kiinni kompuran ilmanoton ulkopuolelta ja katkaisen imuputkesta sopivan palan pois.
    Silläkeinon luulisin että noin 70millin halkaisijaan pääsee.

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Aikamoinen punnerrus oli ahtimet irrottaa.
    Mutta nyt paketti on irti ja huomenna paketissa Lappeenrantaa kohden menossa. Täytyy vaan toivoa, ettei kovin kauaa menisi.

    Näytösti, että alipaineletkuja olisi kahta kokoa, onko joku jo vähän yrittänyt korjatakkin. Oletteko yhdellä letkukoolla selvinneet.
    Originally posted by Clavurion View Post
    Eikös ne nyt kaikki lähtöjään ole 3,5 mm sisähalkaisijalla.
    Joo, kaikki ovat 3,5mmx2,0mm.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .Näytösti, että alipaineletkuja olisi kahta kokoa, onko joku jo vähän yrittänyt korjatakkin. Oletteko yhdellä letkukoolla selvinneet.
    Eikös ne nyt kaikki lähtöjään ole 3,5 mm sisähalkaisijalla.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Aikamoinen punnerrus oli ahtimet irrottaa.
    Mutta nyt paketti on irti ja huomenna paketissa Lappeenrantaa kohden menossa. Täytyy vaan toivoa, ettei kovin kauaa menisi.

    Näytösti, että alipaineletkuja olisi kahta kokoa, onko joku jo vähän yrittänyt korjatakkin. Oletteko yhdellä letkukoolla selvinneet.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Siipikokoja olen kuutioinut jo aiemminkin, eikä ne ole oikeastaan siitä muuttuneet, eli kompressorin ottopää noin 55mm ja noin 71 millin jättökin siihen riittää. Pakosiiven jättöpää noin 60 millinen.
    Tarkempi tieto jääköön sitten tekijän taakse, kertoo jos kertoo, tärkeintä on että toimii.
    Oikeasti tässä tähdätään siihen viiteen sataan, pelivaroja ei oikeastaan jätetä, kun luulen että suuttimet on siinä jo aivan tapissaan ja vähän ylikin.
    Lci,ssä on sitten potentiaalia enempäänkin.

    Tämän vanhemman mallin pakopesä taitaa olla toisenlainen kun uudemmissa.
    Tässä enemmän työstövaraa, ... jospa vaikka riittävästi.
    Jos niin kätevästi onnistuu, niin pitää kuutioida mahdollisuutta vaihtaa vanhemman mallinen pakopesä uudempaan ahtimeen.
    Mutta eipä tässä ole vielä mitään valmista.
    Varmaa kuitenkin on, että ahdin suurenee, tavalla tai toisella.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Tuikku, hienoa että otit tämän työnalle! Vanhempi pumppu on jo vaihdettu ja ilmahan tästä loppuu. Lopputalvesta voisi turbojumppaa tehdä (tämän topikin pohjalta) ja sinulta mahdollisesti softaa ostaa.

    Leave a comment:


  • AiM
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    Omastani sen verran, että tiistaina olisi tarkoitus purkaa ahtimet poikkeen.
    Muutos tulee vaan suurempaan, pikkuinen jää ennalleen.
    Muutostyö on sovittu Pro Turbon kanssa, tarkoitus olisi, että jos saisi aikaiseksi sellaisen kohtuuhintaisen paketin toimenpiteelle ilman mitään eksoottisia ja kalliita osia.
    Siipikoot tulee sellaiset, joilla pitäisi se viissatanen ahtimien puolesta rikkoontua, että jonkinlainen kunnollinen etu tulisi ja vastine rahalle.
    Toinen juttu on sitten se, mihin vakiotekniikka moottorissa, parannetulla coolerilla riittää, mutta se kyllä kohta selviää.
    Tässä yritän kuutioida sellaista ajatusta, että mitä sen "tavan" lastutuksen jälkeen, kun osia suuremmin vaihtamatta haluaisi vakiosta ruiskutusjärjestelmästä kaiken hyödyn irti.

    Sama tietty pätee lci-malleihinkin, mutta niihin pitää tällaisen vanhemman pumppu vaihtaa.
    Millaiset ja minkä kokoiset siivet tulee? Ja sitten se oleellisin; vaihtuuko pakopesä?

    Leave a comment:


  • lurkki3
    replied
    Pitää varmaan live datalla seurata siirtopainetta miten käyttäytyy.selannut juttuja ulkomaan merkkiuskollisten foorumia ja ilmeisesti rail pumppu jaksaa työntää hiukan enemmän ku vaihtaa siirtopumpun isompaan,tiedä sitte onko tuosta mitään apuja

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Osaiskohan Antti neuvoa.
    Varmaan sitten pitää pumpun sisältä elementtejä suurentaa.
    Minulla on hyvin vähän kokemusta näistä vanhemmista, mutta pumpun tuotto kokemuksieni mukaan loppuu jo reilusti ennen kolmea sataa - tai se perustuu omaan mittaustapaani, joka antaa vähän nuukasti.

    Omastani sen verran, että tiistaina olisi tarkoitus purkaa ahtimet poikkeen.
    Muutos tulee vaan suurempaan, pikkuinen jää ennalleen.
    Muutostyö on sovittu Pro Turbon kanssa, tarkoitus olisi, että jos saisi aikaiseksi sellaisen kohtuuhintaisen paketin toimenpiteelle ilman mitään eksoottisia ja kalliita osia.
    Siipikoot tulee sellaiset, joilla pitäisi se viissatanen ahtimien puolesta rikkoontua, että jonkinlainen kunnollinen etu tulisi ja vastine rahalle.
    Toinen juttu on sitten se, mihin vakiotekniikka moottorissa, parannetulla coolerilla riittää, mutta se kyllä kohta selviää.
    Tässä yritän kuutioida sellaista ajatusta, että mitä sen "tavan" lastutuksen jälkeen, kun osia suuremmin vaihtamatta haluaisi vakiosta ruiskutusjärjestelmästä kaiken hyödyn irti.

    Sama tietty pätee lci-malleihinkin, mutta niihin pitää tällaisen vanhemman pumppu vaihtaa.

    Pikkuahtimen toiminnalle en ole nyt tehnyt mitään korjaavaa toimenpidettä.
    Vuotavan takailmapussin tilalle on hankittu uusi, vaihtamatta.
    Muutenpa auto alkaisi olla iskussaan, muutostyön ja korjauksen jälkeen voisi viedä ulkoa ja päältä fixattavaksi.

    Leave a comment:


  • lurkki3
    replied
    Kertokaahan nyt diesel velhot apuja miten tuon cp1 (1350mbar)pumpun saa tuottamaan hiukan enemmän...tuikun vinkin jo kokeilin mutta ei apuja.saako näihin parempia sisuskaluja että tuotto kasvaisi?koska tuo m57n koneen rail pumpun asennus ei olekkaan niin yksin kertainen homma

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Mietitäänpä ...
    Jos testerille tulee väännöksi 370nm.
    Ja todellinen vääntö on 340.
    Niin eihän se ole kumpikaan, ei pyydetty, eikä toteutunut.
    Se on ohjelman "sisäistä, ohjelmallista" vääntöä, sen täytyykin olla hiukan suurempi, kuin se ulostuleva, joka on sitten leikattu sinne 340-tasoon.
    Eli, ohjelmassa on mahdollisuus 370 vääntöön, sitä on siis "liikaa", varmaankin siksi, jotta se 340, mitä luvataan, niin sillä olisi mahdollisuus toteutua ainakin lähes joka tilanteessa, vaikka anturitiedot joissain tapauksissa hiukan jo pyrkisi rajoittamaan.

    Näin olen ymmärtänyt tämän "ristiriidan".

    Jeps, näinhän se meneekin kun vähän järkeilee.
    Mulla vaan näkyy testerille tuo 370, ja oikeassa maailmassa se on kutakuinkin 400, auto siis ei ole vakio. Vakiosoftaa saattaisikin olla monessa mielessä helpompi ymmärtää mutta siihen ei ole vielä löytynyt mahdollisuutta ainakaan tasantarkkaan saman softaversion tiimoilta. Duraatiokartat on vielä löytämättä, ja olettaisin että niistä loppuu skaala kesken, jos haluaa syöttöjä lisäillä lähemmäs sataan.

    Toivottavasti ei haittaa että näitä täällä pähkäilen, eipä vaan sopivampaa topicia ainakaan toistaiseksi ole, ja täältä löytyy tietotaitoa.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Mietitäänpä ...
    Jos testerille tulee väännöksi 370nm.
    Ja todellinen vääntö on 340.
    Niin eihän se ole kumpikaan, ei pyydetty, eikä toteutunut.
    Se on ohjelman "sisäistä, ohjelmallista" vääntöä, sen täytyykin olla hiukan suurempi, kuin se ulostuleva, joka on sitten leikattu sinne 340-tasoon.
    Eli, ohjelmassa on mahdollisuus 370 vääntöön, sitä on siis "liikaa", varmaankin siksi, jotta se 340, mitä luvataan, niin sillä olisi mahdollisuus toteutua ainakin lähes joka tilanteessa, vaikka anturitiedot joissain tapauksissa hiukan jo pyrkisi rajoittamaan.

    Näin olen ymmärtänyt tämän "ristiriidan".

    Leave a comment:

Working...
X