.
Tuollainen, rahti Suomeen +60€
Mielelläni kerron kokemuksia aiheesta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by AiM View PostTuossa testin alussa, ensimmäisellä sivulla, se oli mainittu; Wagner EVO 1 Performance, 200001022. N54 135i sopiva tuote siis jolla ei ole mitään tekemistä E6X 535D välijäähdyttimen kanssa.
Tuleeko Topicin autoon mikä cooleri?
Leave a comment:
-
-
Pitää myös sanoa, että täälläkin ainoastaan positiivinen kokemus Wagnerista diesel käytössä.
Oma kokemus on, että ei helposti yli 50 asteen mene, vaikka miten kenkii. 1/4 maililla kun orkkis IC:llä olin loggaillut niin imulämmöt huiteli yli 100 asteen.. + muulloinkin loggailussa havaittavissa lähellä 100 lukemia. Nykyään siis Wagnerilla noi 40-44 on aika normaali, kun nelosvaihteella vetäsee pitkän vedon.
Taloudellisin ratkasu varmasti on tuo metalonivesi ruikka ja saa lämmöt vielä alemmas. Onko siitä sitten hp hyötyä enään paljoa niin sitä en tiiä..
Leave a comment:
-
-
Tuon testin pohjalta en kuitenkaan tekisi liian pitkälle tehtyjä johtopäätöksiä, ainakaan dieselistin näkökulmasta. Testissä W:n ilmoitettu paino on väärin ja D-mallin osalta hyödyt ahtolämpötiloihin ovat kiistattomat, nimenomaan toistuvissa pitkissä dynovedoissa että tienpäällä. Vaikea sanoa onko EVO1/EVO2/Diesel-mallien välillä eroa rakenteessa, EVO1 vain 20mm pienempi syvyydeltään.
Painehäviön osalta en asiaa kuitenkaan osannut ajatella. Tuikku toivottavasti kuittaa mikäli tuo on kelvoton tuote.. jos on niin uutta verkonpainoa mökillä onkin jo kaivattu!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jacques View PostMosselman yllättäen huomasi testeissä oman tuotteensa parhaimmaksi, ja olipahan Wagnerin painosta kadonnut melkein puolet pois.
Wagnerin omistajana kiinnostaa Tuikun tulevat kokemukset tuosta IC:stä, onko oikeasti noin huono kuin väitetään.
Dieselin osalta voi vain todeta että penkissä ahtolämmöt OEM jäähyllä kipusivat yli 90c kun Wagnerilla pysyi alle 50c. Tämä rauhallisemmalla 84mg softalla.
Tosiasiahan on se, että tuossa on raakaa mitattua dataa eri välijäähdyttimistä ja lopputulos on tuo -se että suosittu Wagner nyt sattui ko. testissä menestymään jopa vakiota huonommin, pisti ainakin minut miettimään kaksi kertaa kyseisen tuotteen hankintaa. Itse päädyin hankkimaan halvan kiinalaisen non-bolt-on kennon. Asiahan sinänsä ei suoranaisesti koske tätä topiccia koska mittaukset ovat tehty N54 bensakoneisessa 135i:ssä.
Huomionarvoista on myös tuo painehäviön mittaaminen, eikä pelkän jäähdytystehon tarkkailu, sillä painehäviöllä on iso merkitys korkealla painesuhteella toimivassa dieselin kompurassa.
Omasta ei ole painehäviöitä vielä tullut mitattua, ahdistaa minkä ahdistaa -todennäköisesti vähemmän kuin Wagnerin tekele. Jäähdytysteho mielestäni riittävä kun dynossakin; ambient 19 astetta, imulämpö maffilla 27 astetta ja imusarjassa 57 astetta parhaimmillaan/pahimmillaan.
Originally posted by Tommix View PostNiin, ja ratkaisevaa lienee mikä Wagnerin cooleri on kyseessä?Last edited by AiM; 25-10-2015, 16:19.
Leave a comment:
-
-
Mosselman yllättäen huomasi testeissä oman tuotteensa parhaimmaksi, ja olipahan Wagnerin painosta kadonnut melkein puolet pois.
Wagnerin omistajana kiinnostaa Tuikun tulevat kokemukset tuosta IC:stä, onko oikeasti noin huono kuin väitetään.
Dieselin osalta voi vain todeta että penkissä ahtolämmöt OEM jäähyllä kipusivat yli 90c kun Wagnerilla pysyi alle 50c. Tämä rauhallisemmalla 84mg softalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
Tilasin coolerin tuolta Wagner tuuningilta.
Vähän oli mielestäni tyyriin oloinen, mutta jospa se olisi sitten hyvä.
Eniten tässä painoi päälle tuo syksy ja asennuksen helppous ja nopeus.
Jospa kohta saisi tuon lukkoperänkin jo pois kuljeksimasta paikoilleen myös ja saisi ahtimen päivitykseen.
Lukkoperä tulee ilmeisesti edellisestä 530D:stä? Mites sen Markon kairaaman kannen kanssa -oliko se nyt sitten lopulta niin paljon parempi 530D:ssä että sen myös 535D:hen laitat?
Originally posted by tuikku View PostNoin viiden sadan ahtimessa pakosiiven jättöpää on luokkaa 60mm.
Voi olla suurempikin, mutaman millin suurennus ei vielä haittaa.
Kompura billettinä, otto noin 55mm, jättö 71-76mm.
Jos ja kun vara-ahtimen joutuu turbiinipäivitykseen laittamaan, niin kiinnostaisi toki kokeilla vastaavankokoista kompuraa kuin nyt, mutta 7+7-lapaisella EFR-tyylisellä kompuralla joka oletettavasti toimii paremmin korkealla painesuhteella ja karttakin saattaisi jatkua alapäässä alemmas.
Kompura saisi minun mielestä olla jotain noiden puolestavälistä;
EFR7064
EFR7670
Leave a comment:
-
-
.
Tilasin coolerin tuolta Wagner tuuningilta.
Vähän oli mielestäni tyyriin oloinen, mutta jospa se olisi sitten hyvä.
Eniten tässä painoi päälle tuo syksy ja asennuksen helppous ja nopeus.
Jospa kohta saisi tuon lukkoperänkin jo pois kuljeksimasta paikoilleen myös ja saisi ahtimen päivitykseen.
Noin viiden sadan ahtimessa pakosiiven jättöpää on luokkaa 60mm.
Voi olla suurempikin, mutaman millin suurennus ei vielä haittaa.
Kompura billettinä, otto noin 55mm, jättö 71-76mm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
"pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
Tehonlisäykseen ei varsinaisesti liity mitään kummallista, tai edes hienoutta.
Riittää kun tuntee moottorin toimintaperiaatteen ja osaa valita sen mukaiset osat, joilla riittävä ilman- ja polttoaineen määrä saavutetaan, ei sen kummallisempaa.
Ohjelmalla, tai ohjelmoimalla ei saa oikeastaan yhtään tehoa lisää, ei yhtään.
Sillä saa vaan otettua käyttöön sen, mitä kulloisessakin kokoonpanossa osat pystyvät tuottamaan ja vain sen.
Reilumman tehonlisäyksen mahdollistavat asiat on täällä tulleet esille jo monta monituista kertaa.
Ja ne ovat käytännössä sopivan kokoinen, -set ahtimet, riittävä ahtoilman jäähdytys ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jolla saadaan aikaiseksi tarpeellinen polttoaineen ruiskutusmäärä laadukkaasti.
Aina ja joka kerta näissä pyöritään ihan tiiviisti sen toimintaperiaatteen ympärillä.
Kunhan moottori on kasattu edes jollain tavoin järjellisen kokoisilla komponenteilla, jotka ovat ehjiä, saa sen kyllä ohjelmankin puolesta pelaamaan.
Varsinainen toiminnallinen hyvyys tai huonous muodostuu sitten siitä, miten hyvin muutetut osat pelaavat suhteessa toisiinsa.
Ahdin on viritetyssä dieselissä melkeinpä tärkein komponentti miellyttävän toiminnan hakemisessa, viridieseli toimii juuri niin hyvin, kuin miten ahtimen saa pelaamaan.
Tuon "järkevän" 500hp ahtimen kanssa saa vielä hetken raapia päätään. Jottei menisi ihan joojoiluksi ja jeesusteluksi, niin pitäisikö alkaa miettimään millainen tuon 500hp ahtimen tulisi olla?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
"pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
Mukava tosiaan seurata kun tosiharrastajat hakee ns pullonkaulat autoista.
Omakin auto kaipaisi toisaalta lisää tehoa mutta kun tuolla pysyy nykyselläänkin muiden autojen imussa niin taitaa mun virittelyt olla tässä.
Seuraavat 50 -70 hp kun maksaa sen 3000e..
Leave a comment:
-
-
.
"pohjanmaan poijjaat" taitaa olla vaan yksi aikamies...
Tehonlisäykseen ei varsinaisesti liity mitään kummallista, tai edes hienoutta.
Riittää kun tuntee moottorin toimintaperiaatteen ja osaa valita sen mukaiset osat, joilla riittävä ilman- ja polttoaineen määrä saavutetaan, ei sen kummallisempaa.
Ohjelmalla, tai ohjelmoimalla ei saa oikeastaan yhtään tehoa lisää, ei yhtään.
Sillä saa vaan otettua käyttöön sen, mitä kulloisessakin kokoonpanossa osat pystyvät tuottamaan ja vain sen.
Reilumman tehonlisäyksen mahdollistavat asiat on täällä tulleet esille jo monta monituista kertaa.
Ja ne ovat käytännössä sopivan kokoinen, -set ahtimet, riittävä ahtoilman jäähdytys ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jolla saadaan aikaiseksi tarpeellinen polttoaineen ruiskutusmäärä laadukkaasti.
Aina ja joka kerta näissä pyöritään ihan tiiviisti sen toimintaperiaatteen ympärillä.
Kunhan moottori on kasattu edes jollain tavoin järjellisen kokoisilla komponenteilla, jotka ovat ehjiä, saa sen kyllä ohjelmankin puolesta pelaamaan.
Varsinainen toiminnallinen hyvyys tai huonous muodostuu sitten siitä, miten hyvin muutetut osat pelaavat suhteessa toisiinsa.
Ahdin on viritetyssä dieselissä melkeinpä tärkein komponentti miellyttävän toiminnan hakemisessa, viridieseli toimii juuri niin hyvin, kuin miten ahtimen saa pelaamaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JarnoE36 View PostJa Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.
Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
Kesällä varmasti oli 500hp + kaasuilla ja vakioturboilla.
On kyllä melkoisia velhoja nämä pohjamaan pojat
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JarnoE36 View PostJa Ilokaasuilla..Antti olisi varmaan paras vastaamaan itse mutta kun käytin oman auton kesällä niin kertoi yli 500hp tuloksista kaasuilla. Valitteli että pitää säätää auto erikseen aina kaasuille.
Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by veku View PostMuutokset turboihin(isoon vähän isompikin) ja 90 pumppu..
Sorry offtopic mutta en voi voinut olla nauramatta kesällä kun ajoin Ajtechille ja tuumin että nyt löyty oikea tie kun tien pinnassa oli enemmän kumia kuin renkaissa. Koko katu aivan burniksia täynnä
Leave a comment:
-
Leave a comment: