Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • diffas
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 215
    • Lahti

    Selkeesti joku tän tapainen hakusessa http://www.automotivecomp.com/electranscon.html
    Kingdiesel Racing

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by tuikku View Post
      Ainoa,mikä enää harmittaa, on ihan liian korkeille kierroksille menevä vaihto kaasupohjassa, laatikko pitäis saada pyytämään uutta vaihdetta viimeistään neljässä tonnissa, olipa tilanne mikä tahansa, suorituskyvyn kannalta paras paikka varmaan olisi noin 3500 kohdalla, silloin seuraavan vaihteen veto alkaisi moottorinkin kannalta parhaalta kohden, eli kahden tonnin päältä.
      Tähän nyt ratkaisua varmaan pitää odotella jonkin aikaa.
      Saman huomioinut vakiossa 525d:ssä. Ohituksia (jos ripeästi haluaa suoriutua) ei kannata D:llä tai Sport+ modella suorittaa, molemmat huudattaa konetta täysin tarpeettoman korkeille rpm:lle, ~4500. Kiihtyvyys on jo persdynolla huomattavasti ripeämpää kun valitsee manuaalisesti vaihteen jolla kiihdytyksen lähtötilanteessa kierrokset asettuvat 2000-2500 välille, tästä vedätys (ei kickdownille) ~4000-4100 tasolle jossa isompi pykälä pesään. Yli 4100rpm huomaa Sport+:lla selvän nyykähdyksen ennen vaihteen vaihtumista 4500rpm kohdalla, aurinkokellolla mitattuna jokaisen 4100-4500 välillä menetetään 0,1-0,3sek kiihtyvyydestä.

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        .
        No, tähän minulla on sellainen vähän "halpa" ratkaisu, jonka toimivuutta olen nyt aamupäivän testaillut ja toimivaksi havainnut.
        Se ei ratkaise millään muotoa "oikealla tavalla" asiaa, mutta auttaa kiertämään ongelman.
        Ihan kaasupohjassa, kikdauni pohjaan painettuna, vaihtohetkelle on varmaan vaan yksi "kova" kriteeri, kierrosluku. Sitä en tiedä, mihin se on poltettu, moottorin ecuun vai vaihteiston.
        Kaikilla muilla kaasupolkimen asennoilla voin "pakottaa" vaihdon max kierrokset, mihin halutaan.
        Tämä meinaa siis myös kaasupolkimen asentoa : kikdaunia vasten.
        Tällöin kuitenkin poljin jo pyytää 100%,n suorituskykyä.
        No, laitoin nastan kaasupolkimen alle, juuri sellaisen, että poljin painuu pohjaan, muttei vielä naksauta kikdaunin relettä.
        Testerillä vielä varmistin, että täyttä kaasua pyytää ja ohjelmasta max vaihtokierrosluku alle neljään tonnin.
        Ja kas kummaa - toimii ja vaihto on parempi ja nopeampi ja seuraava vaihde tulee peliin jo selvästi alle kolmesta tonnista.
        Kerrankin joku "oma patentti" toimii.
        No, tämä ei nyt varsinaisesti ole mikään ratkaisu ongelmaan, se vaan kiertää sitä.
        Kiiissvesala vois varmaan tietääkkin saisko sen kikdaunin testerillä ihan poikkeen, mersussa sen merkkitesterillä saa.
        Sinänsä turhakin näissä, tiputtaa aina kaksi pykälää alemma ja kohta huomaa että on liikaa kierroksia ja vaihtaa isompaa ja vasta sitten mennään, turha kapistus.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • tovayryn
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 464
          • Kajaani

          Originally posted by tuikku View Post
          .
          No, tähän minulla on sellainen vähän "halpa" ratkaisu, jonka toimivuutta olen nyt aamupäivän testaillut ja toimivaksi havainnut.
          Se ei ratkaise millään muotoa "oikealla tavalla" asiaa, mutta auttaa kiertämään ongelman.
          Ihan kaasupohjassa, kikdauni pohjaan painettuna, vaihtohetkelle on varmaan vaan yksi "kova" kriteeri, kierrosluku. Sitä en tiedä, mihin se on poltettu, moottorin ecuun vai vaihteiston.
          Kaikilla muilla kaasupolkimen asennoilla voin "pakottaa" vaihdon max kierrokset, mihin halutaan.
          Tämä meinaa siis myös kaasupolkimen asentoa : kikdaunia vasten.
          Tällöin kuitenkin poljin jo pyytää 100%,n suorituskykyä.
          No, laitoin nastan kaasupolkimen alle, juuri sellaisen, että poljin painuu pohjaan, muttei vielä naksauta kikdaunin relettä.
          Testerillä vielä varmistin, että täyttä kaasua pyytää ja ohjelmasta max vaihtokierrosluku alle neljään tonnin.
          Ja kas kummaa - toimii ja vaihto on parempi ja nopeampi ja seuraava vaihde tulee peliin jo selvästi alle kolmesta tonnista.
          Kerrankin joku "oma patentti" toimii.
          No, tämä ei nyt varsinaisesti ole mikään ratkaisu ongelmaan, se vaan kiertää sitä.
          Kiiissvesala vois varmaan tietääkkin saisko sen kikdaunin testerillä ihan poikkeen, mersussa sen merkkitesterillä saa.
          Sinänsä turhakin näissä, tiputtaa aina kaksi pykälää alemma ja kohta huomaa että on liikaa kierroksia ja vaihtaa isompaa ja vasta sitten mennään, turha kapistus.
          Hatun nosto tälle keksinnölle. Yksinkertainen yleensä toimii. Paras osa on pois jätetty osa.
          MB W164
          ex: //DTM535

          Comment

          • Kissvesala
            Moderator
            • Jun 2010
            • 3110
            • Liminka

            Minäpäs selvitän saako kickdownin kohtuudella naplattua pois pelistä. sen verran tuossa pikaseen moottorin ohjainten koodaus filuja selailin että ainaki niisä jotaki väännön rajotukseen liittyvää lymyää. oma värkki vaan X3 niin hankala toimia koekaniinina tälle e6x sarjalle.
            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
            Kissvesala.fi
            Priva tai o443424479

            Comment

            • Mikiis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 906
              • Oulu

              Originally posted by Kissvesala View Post
              Minäpäs selvitän saako kickdownin kohtuudella naplattua pois pelistä. sen verran tuossa pikaseen moottorin ohjainten koodaus filuja selailin että ainaki niisä jotaki väännön rajotukseen liittyvää lymyää. oma värkki vaan X3 niin hankala toimia koekaniinina tälle e6x sarjalle.
              Pittääkö tulla kyllään:think
              F11 530d -11
              E91 -06 320d
              x2 Tuikut
              Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                Originally posted by Mikiis View Post
                Pittääkö tulla kyllään:think
                Periaatteessa joo. Nyt vaan vähä muuta puuhaa.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by tuikku View Post
                  Sinänsä turhakin näissä, tiputtaa aina kaksi pykälää alemma ja kohta huomaa että on liikaa kierroksia ja vaihtaa isompaa ja vasta sitten mennään, turha kapistus.
                  Juurikin tämän takia en ole koskaan täyskiihdytyksiä polkenut kd:lle vaan juurikin "naksahdusta" vasten vain. Todellakin hölmöltä tuntuu mitä tehtaalla on ajateltu tuon kd:n säädön suhteen, eikö ne siellä tiedä että diesel kulkee väännöllä eikä kierroksilla ?

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353






                    Näyttäis, että kohta ollaan finaalissa.
                    Pikku rutistus vielä.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Fabsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1754

                      Pitäisikö näillä eväin mennä jo 400 hv rikki?
                      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                      e30 318i -88

                      Comment

                      • tuikku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1353

                        .
                        Ei
                        Valitettavasti ei.
                        Niin kovasti, kun haluaisinkin nyt olla väärässä, niin noin 50mm pakoreijästä ei taida olla millään mahdollista saada riittävästi virtausta läpi, kompurapuoli saattaisi juuri ja juuri riittääkkin.

                        Tässähän ei nyt vielä oikeasti ole viriteltykkään, on vaan tehty sellainen "kahden ahtimen " käyttöön otto" huolto ...
                        Vähän huono-oppinen kun olen.
                        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          No niin, napluu taitaa lähestyä loppuaan.
                          Ahdin ja pakosarja vaihtui eilen, kiitos Terolle avusta.
                          Ahdin on hiljainen ja tuntuisi toimivan hyvin, savut hävisi - hetkeksi aikaa.
                          Kunhan ilmat lämpiää, niin pitää haalauta tehon mittaukseenkin.
                          Kulkukin on kohdillaan, lähtiessä keltainen valo vilkkuu ihan osakaasullakin, jos on pienintäkään epätasaisuutta tiessä, oli vaikka kuin lukkoperä.
                          Hyvän ahtimen Murolan paja tekee.
                          Hyvä oli edellinenkin, sanottakoon sekin, oikein hyvä.

                          Ahtopainetta on nyt 2,5bar, pysyy kurissa, ei piikittele, ei vielä mitään ylimääräistä ääntä ahtimeltakaan.
                          Muutaman hetken oli ihan savutonkin, mutta eihän sellainen käy päinsä joten oli "pakko" vähän lisätä syöttöjä.
                          Moottoriin menevän ilman määrästä en osaa oikein sanoa, kun se on yli maffin lukualueen => kun lukualue loppuu, siirtyy ohjelma automaattisesti paineohjatuksi, kunnes ilman määrä taas putoaa lukualueelle, jolloin palataan ilmamassa (lambda) ohjaukseen.

                          Syöttöjä on 100mg ohjelmasta, joka on monella eri testerilläkin todettu.
                          Lisäsyöttöä tulee lisäksi kun max railpaine on nostettu 1800baariin.
                          Näiden lisäksi suutinkarttaan on tehty 15% syötönlisäys.
                          Uskoisin, että max ruiskutusmäärän kokonaistaso voisi olla luokkaa 120-125mg/isku.
                          Teoreettinen max ruiskutusajan suurin pituus, jos kaikki mahdollinen toteutuu, on noin 1,3ms.
                          Tämä vastaa neljässä tonnissa aivan hiukan yli 31 asteen duraatiota, eli aivan ok vielä.


                          Tehdyt muutokset autoon:
                          Reilumman syötönlisäyksen kannalta tärkein yksittäinen tekijä moottoriin menevän ilman määrän lisäämiseksi on ahdin muutos.
                          Kunnollinen (siis ISO) cooleri varmistaa että lisäilma ei pelkästään paista moottoria, vaan todellakin lisää moottoriin menevän hapen määrää.
                          Näiden lisäksi ahtoputket kaikki on vaihdettu hiukan väljempiin ja kestävämpiin ja downpaippi väljempi.
                          Ohjelman olen naplannut itse.
                          Ei muuta varsinaisesti tehon tuottoon vaikuttavaa.

                          Muut muutokset:
                          Laatikon vahvistus Siekkisellä.
                          Tiedän, että se on kallista, mutta suosittelen lämpimästi kuitenkin, tulee niin suurin parannus tehon siirtoon ja laatikon käyttäytymiseen.
                          Lisäksi, samassa paikassa laitatin sen Quaifen, suosittelen sitäkin.
                          Tehokkaassa autossa luistonesto ihan "huomaamatta" rajoittaa tehoa, kun toinen rengas luistaa niin helposti, jo tämän poistuminen antaa erilaisen vasteen kiihtyvyydelle.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Kenzu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1285
                            • Vaasa

                            Nythän se kuulostaa hyvältä! Eli lähes kaikki tehty mitä "vakioon" voi tehdä!
                            Seuraavaksi vaihoehtona on sitten vaihtaa ahdin aivan eri tyyppiseksi ja tehdä pakosarja uudelleen!

                            Ei muutakuin penkkiin katsomaan miltä se vaikutaa
                            Lamborghini Gallardo
                            Ex:
                            F87 M2
                            F82 M4
                            F15 X5M50d
                            F31 330d
                            E60 M5
                            E46 M3
                            E63 645ci
                            E60 530d -07 M5D satinwhite
                            E36 M3 Turbo
                            E30 325 cäbi -92

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by tuikku View Post
                              .

                              Muut muutokset:
                              Laatikon vahvistus Siekkisellä.
                              Tiedän, että se on kallista, mutta suosittelen lämpimästi kuitenkin, tulee niin suurin parannus tehon siirtoon ja laatikon käyttäytymiseen.
                              Lisäksi, samassa paikassa laitatin sen Quaifen, suosittelen sitäkin.
                              Tehokkaassa autossa luistonesto ihan "huomaamatta" rajoittaa tehoa, kun toinen rengas luistaa niin helposti, jo tämän poistuminen antaa erilaisen vasteen kiihtyvyydelle.
                              Paljonko ~€ maksoi vahvistus ?

                              Sutimiseen auttanee vetotavan "muutos" ? (X)

                              Comment

                              • Kenzu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 1285
                                • Vaasa

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Paljonko ~€ maksoi vahvistus ?

                                Sutimiseen auttanee vetotavan "muutos" ? (X)
                                Vahvistus maksaa 3500€ avaimet käteen periaatteella!
                                Iso ero laatikoissa kuulemma, vaihtaa vaihteet remontin jälkeen tarkemmin ja nopeammin! Oli verrattavissa smg laatikon vaihtonopeuksiin..
                                Lamborghini Gallardo
                                Ex:
                                F87 M2
                                F82 M4
                                F15 X5M50d
                                F31 330d
                                E60 M5
                                E46 M3
                                E63 645ci
                                E60 530d -07 M5D satinwhite
                                E36 M3 Turbo
                                E30 325 cäbi -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎