Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Harmi että LCI:ssä on tuo huonompi laatikko,
    muuten 525 olis paras virityskohde hinta-potentiaali suhteeltaan...
    Suuttimet vain uusiksi...
    Millaisia vääntöjä/tehoja Lci:n laatikko (automaatti) kestää?.
    Onko X-drivessä sama laatikko kuin vajaavetoisessa?.
    Eroaako Lci 525/530 automaattilaatikot toisistaan?.

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      Nyt ku tämä topicci rupes seilaamaan vähä laatikko puolelle niin jatkeempa pikkusen. Eli tänään tumppasin eka kertaa pre lci 530da:han 535da:n softan. Koekaniinina toimi alias Vekkulin pirssi ja auton omistajan mielestä vaikutus pikasella testilenkillä oli tuntuva parempaan suuntaan.

      Tästä on hyvä odottaa lisää tietoa kunhan laatikko oppii uudet (toivottavasti paremmat) kujeet.
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2855
        • Tampere

        Originally posted by Kissvesala View Post
        Nyt ku tämä topicci rupes seilaamaan vähä laatikko puolelle niin jatkeempa pikkusen. Eli tänään tumppasin eka kertaa pre lci 530da:han 535da:n softan. Koekaniinina toimi alias Vekkulin pirssi ja auton omistajan mielestä vaikutus pikasella testilenkillä oli tuntuva parempaan suuntaan.

        Tästä on hyvä odottaa lisää tietoa kunhan laatikko oppii uudet (toivottavasti paremmat) kujeet.

        Menikö tuo sillä mun reseptillä?
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9156
          • Oulu

          Originally posted by Kissvesala View Post
          Nyt ku tämä topicci rupes seilaamaan vähä laatikko puolelle niin jatkeempa pikkusen. Eli tänään tumppasin eka kertaa pre lci 530da:han 535da:n softan. Koekaniinina toimi alias Vekkulin pirssi ja auton omistajan mielestä vaikutus pikasella testilenkillä oli tuntuva parempaan suuntaan.

          Tästä on hyvä odottaa lisää tietoa kunhan laatikko oppii uudet (toivottavasti paremmat) kujeet.
          Ihan hyvää testiä! Olis tietysti voinut ensin nollata adaptaatiot ja ajaa koelenkki ennen uutta softaa, niin olisi voinut poissulkea adaptaatioiden vaikutuksen.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            Originally posted by tuikku View Post
            .
            Joo
            Ihan tavan 530 suuttimista jo tulee aika moinen muutos, jotain 25% luokkaa, 535 suutin ei anna siihen kun jotain 15% kork lisää.
            Luulen ettei pysty hyödyntämään, ilma ei yhdellä ahtimella riitä, ellei muuta johonkin sinkkiämpäri holsettiin.

            LCI mallissa on samat suuttimet530 ja 535d:ssä, piezot.
            Pre-lci:ssä on erit 525, 530 ja 535 malleissa,
            530:een tuli piezot jo 9/2005 alkaen,
            ja luutavimmatusti 2.5L 525:ssa on solenoidit eli siihen kävis
            pre-lci 535d:n solenoidit?

            Laatikko on siis LCI 525d:ssä heikompi kuin 530/535d malleissa,
            ja 530d/535d mallien laatikon perustyyppi on sama mutta mm. varaosanumero poikkeaa, mekaanista eroa ei taida juurikaan olla?
            Last edited by MajorDrake; 30-07-2014, 23:11.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              Originally posted by böntti View Post

              Menikö tuo sillä mun reseptillä?
              Istalla laskin plänin ja sen mukaan vetasin.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                Originally posted by Clavurion View Post
                Ihan hyvää testiä! Olis tietysti voinut ensin nollata adaptaatiot ja ajaa koelenkki ennen uutta softaa, niin olisi voinut poissulkea adaptaatioiden vaikutuksen.
                Pari viikkoa sitte nollattin samalla ku vaihettiin öljyt. Sillon ei parantunu juurikaan.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • exautisti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1267
                  • oulu

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  LCI mallissa on samat suuttimet530 ja 535d:ssä, piezot.
                  Pre-lci:ssä on erit 525, 530 ja 535 malleissa,
                  530:een tulee piezot jo 9/3005 alkaen,
                  ja luutavimmatusti 2.5L 525:ssa on solenoidit eli siihen kävis
                  pre-lci 535d:n solenoidit?

                  Laatikko on siis LCI 525d:ssä heikompi kuin 530/535d malleissa,
                  ja 530d/535d mallien laatikon perustyyppi on sama mutta mm. varaosanumero poikkeaa, mekaanista eroa ei taida juurikaan olla?

                  Eli tovi saadaan vielä ootella piezoja 530d:hen:think
                  -99 punane passatti

                  https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                  Tuikun softat
                  Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                  BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                  Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                  Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                  www.mcars.fi

                  Kysy 041-5056506

                  https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                  INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                  Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7524
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by exautisti View Post
                    Eli tovi saadaan vielä ootella piezoja 530d:hen:think
                    Hehhh... näppivirhe toki...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      Mennään nyt sitten oikein kunnolla OT:n puolelle. Onko kukaan tarkemmin tutkaillut mahdollisuutta piezo-suuttimien fittaukseen vanhempien solenoidien tilalle? Taipuuko vanhempi DDE raudan puolesta mitenkään noille?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Mennään nyt sitten oikein kunnolla OT:n puolelle. Onko kukaan tarkemmin tutkaillut mahdollisuutta piezo-suuttimien fittaukseen vanhempien solenoidien tilalle? Taipuuko vanhempi DDE raudan puolesta mitenkään noille?
                        Ilmeisesti ei onnistu,kun piezoja ohjataan molempiin suuntin ja solenoideja vain toiseen suuntaan.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1571

                          LCI pietsot menee noiden alkupään pietsojen tilalle kyllä. Täytyy odotella tuosta laatikonsoftan muutoksesta palautetta ja räpeltää se myös omaan jos on tuntuvasti parempi.

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Mennään nyt sitten oikein kunnolla OT:n puolelle. Onko kukaan tarkemmin tutkaillut mahdollisuutta piezo-suuttimien fittaukseen vanhempien solenoidien tilalle? Taipuuko vanhempi DDE raudan puolesta mitenkään noille?
                            Olen miettinyt ja vähän katsellutkin ohjelmia sillä silmällä.
                            Luulen, että ei onnistu, koska.
                            Ecun tyyppi vaihtuu samalla, kun suuttimet edc16c31 => edc16c35.
                            Suuttimissa toimintaperiaatteellinen ero, vanhemman ecun rauta ei tue muutosta.
                            Suuttimien ohjaus jännite muuttuu.
                            Lisäksi erot ruiskutusjärjestelmissä.

                            Muutos onnistuu, jos ecun vaihtaa samalla "uudemman" malliseen.
                            Siitä muutoksesta minulla taas sitten ei bemareissa ole kokemuksia.

                            Viritys käyttöä ajatellen näissä suuttimissa on sellainen merkittävä ero, että piezoa "komennetaan" molempiin suuntiin, se ei "itsekseen" tee mitään.
                            Silloin suuretkin suutinkartan prosenttimuutokset toteutuu ajatellulla tavalla.
                            Ja jos tuunaajan tehon nosto perustuu tähän, tulee hyvin tehoja ja on helppoa.

                            Solenoidi - mallisissa ongelmana on se, että toiminta perustuu suuttimen sisäisen paine-eron hallintaan. Hommaa toimittaa suuttimen päässä oleva solenoidi. Solenoidille ja sen toiminnalle on oma ohjaus, sisältäen muun muassa max aikarajat, myös tietty muutakin. Tässä suutin mallissa ohjaus ei siis suoranaisesti fyysillisesti liikuta sitä neulaa, vaan pyrkii ohjaamaan suuttimen sisäistä paineen vaihtelua siten, että polttoainetta pääsee suuttimen läpi haluttu määrä. Ongelmaksi näissä tulee se, että kun suutinkarttaa muutellaan, ei suuttimen sisäinen toiminta muutu silläkeinon kun pelkkä ruiskutusajan muutos antaisi olettaa. Ohjauksen rajoja tulee peliin mukaan ja ruiskutuksen laatu heikkenee => ei tule lisätehoa, tulee vaan lisäsavua.
                            No, joku kymmenkunta prosenttia nyt yleensä kuitenkin kärsii väännellä.

                            Kun virta katkeaa, piezo jää siihen asentoon, missä se olikin, solenoidi sulkeutuu.

                            Laatikon ohjauksissa on eroja
                            Näissä vanhimmissa on huonoin ja minulla on "aito" suomiauto jossa on kaikista surkein.
                            535,ssa sellainen ero, että luistoa vähemmän ja turbiini pyrkii lukittumaan kaikilla vaihteilla - siis parempi.
                            Lci,ssä muutakin parannusta, laatikot kestää huomattavasti paremmin vääntöä.

                            Perketinperketinperketinperketti
                            Suuttimen ostoksi menee, mitä enemmän mietin aihetta, vaikka jo lupasin itselleni, että lopetan tähän, mutta ei voi mitään, vaivaa niin ...
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • elreino
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 90
                              • s-joki

                              solenoidi suuttimen ongelmana on juurikin tuo paluuvirtaus säätely
                              railpainetta nostettaessa se väkisinkin aiheuttaa epätarkkuutta suutimen ajoitukseen varsinkin suuremmilla kierroksilla
                              uskoisin (en ole varma) että juuri nämä rail paine huijaus poksit hyödyntää kyseistä ilmiötä tuskin ne yksin pelkällä paineen nostolla kykenisivät samaan painetta pitäis nostaa niin rajusti että siitä tulisi murheita välittömästi
                              lupaukset niissä varmaan on riskisti yläkanttiin mutta jos edes 2/3 osaa tulisi niin sekin olis paljon pelkkään paineeseen nojaten


                              piazo suuttimeen tulee vaihtovirtaa eli kummassakin johdossa ilmenee vaihtelevasti plussaa ja miinusta vuorotellen napaisuutta vaihtamalla ajetaan auki ja kiinni suutin
                              eli tuskin onnistuu vanhalla eculla jossa on tasavirtaa toisessa johdossa miinus ja toisessa plussa

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Vähän tuli muutoksia suunnitelmiin...
                                Ahdin suuttui ja pieraisi pakosiiven pakoputkeen, puoleen väliin autoa.
                                Hirveä sotku moottori öljyn kanssahan siitä.
                                Piti vaihtaa entinen versio takaisin ja ylimääräisiä öljysauhuja päästellessä nyt mahtaa jokunen aika mennä.

                                No
                                Teetätän tilalle pikkuisen erilaisen ahtimen.
                                Muuten sama billetti , mutta ottopää kolmisen milliä suurempi, tarkoitus on saada vähän lisää räväkkyyttä lähtöön.
                                Lisäksi Antti täällä muuttaa suuttimet 535,sta vastaaviksi, niin saan senkin "huolen" kuntoon.

                                Laukalle lähtee ...
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎