Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elreino
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 90
    • s-joki

    epäilisin että tulee hyvä tuolla kolmen millin suurennuksella
    ilmamäärä varmaan tulee kasvamaan kierroksien yläpäässä
    jään odottelemaan vähintään 380hv teho lappua

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Päivitetäänpäs tätäkin, pitkästä aikaa.

      Ahdin on siis nyt "edellinen" versio.
      Uusi on tilattu ja jo lähetettykin tekijälle, toivottavasti Taiwanissa joku jo pian juoksee sorvin ääreen...
      Suutinasia pantu jalalle.
      Sitten tilasin vielä marteliukselta vähän niin kuin mittojen mukaan tehdyn takapöntön, kammiotyyppisen.

      Valurautaisesta "korvikepakosarjasta" muutama sananen.
      Minun mielestä laatu ihan ok, valu on pehmeää -> helppo työstää ja luulisi kestävän lämpötilojen muutoksia hyvin.
      Materiaalin paksuudessa ei ole säästelty.

      Yllättävintä siinä on kuitenkin se, että se virtaa selvästi vaki peltihäkkyrää paremmin.
      Ero on selvä.
      Niin selvä, että kun mulla on edelliselle ahtimelle valmis ohjelma, jossa ahdin on säädetty ihan sakkausrajalle ja sillä on ajettu kymmeniä tuhansia ja käytetty rullillakin useita kertoja, lappuja on täällä.
      Eli varmasti on toiminut.
      Niin tällä uudella valurautapakosarjalla virtaus on niin muuttunut, että eipä tietyllä osakaasuasennolla enää toiminutkaan kunnolla, vaan keräsi liikaa pakopainetta ja meinasi tukehtua (siis savutti kamalasti ja äänteli).
      Tavattoman kovapäinen kun olen, niin pari viikkoa tässä meni, että ymmärsin tapahtuman.

      Siis
      Pakosarja virtaa paremmin => moottorin läpi virtaava ilman määrä nousee => ahtimen siipien säätö entinen => pakopaine nousee liikaa entisillä asetuksilla => sylinterien huuhtelu kärsii, todellinen ilman määrä ei nousekkaan => ohjelmaa täytyy muuttaa siipien säädön kohdalta, jotta virtaus paranee ja pakopaine laskee.
      Näin on nyt tehty ja taas toimii.
      Halpa ja hyvä viritysosa.
      Vakiolla ahtimella ei pääse niin koviin virtauksiin, että muutokseen olisi tarvetta.
      Auto taas melko lailla savuton, aivan neljässä tonnissa kaasupohjassa pikku huntu tulee ...
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • -rik
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 827
        • Rovaniemi

        Tarkoitatko sitä engelsmannien tekemää pakosarjaa?
        ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Juu
          Paitti, ettei sitä englannissa ole tehty, vaan kiinaa veikkaisin.
          Amatöörin mielestä hiekkaan valetulta näyttää, eikä taida olla enää aikoihin Euroopassa niin tehty tuollaisia osia.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • Paarma78
            BTCF Member
            • Jun 2014
            • 291
            • Klaukkala

            Lainaan nyt tätä topikkia kun tässä on jo yleisemmälläkin tasolla käyty tätä optimointikeskustelua kuin vain ahtimen osalta. Todella informatiivinen ja mielenkiintoinen tietopaketti!

            Suunnitelmissa olis jossain vaiheessa tehdä DPF poisto ja sitten täräyttää isompi jäähy kiinni. Mahdollisesti samalla turbomodi billettisiivellä ja tällä AMG pakopesällä kuten tässäkin topicissa on hyväksi todettu.

            Varusteiden hankinnan suhteen olen ajatellut tilailla tuota jäähyä jo odottamaan projektia. Foorumilla on puhuttu kiinan RS500 jäähystä ja sitten tästä Airtecin vastaavasta (josta 60mm versio voisi olla soveltuvampi asennukseen).

            Kiinan RS500:


            Airtec 60mm:


            Auto on siis E60 530xd LCI M-sport korisarjalla.

            Kumpikohan näistä nyt sitten soveltuisi paremmin asennukseen (itse olen ollut kääntymässä tuon Airtecin puoleen, vaikka selkeästi kalliimpi on)? Airtecistä en ole löytänyt dimensiotaulukkoa josta tuo koko yksiselitteisesti kävisi ilmi. Molemmat riittänevät tuottamaan viileetä ilmaa yllä mainitut modit huomioiden(?).

            Yksi huomioonotettava asia lienee tämä aktiivinen vakionopeudensäädin joka autossani on. Aiheuttaako tämä hankaluuksia/muutoksia tämän isomman jäähdyttimen asennuksen suhteen?
            BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
            BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
            ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
            ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Paarma78 View Post
              Yksi huomioonotettava asia lienee tämä aktiivinen vakionopeudensäädin joka autossani on. Aiheuttaako tämä hankaluuksia/muutoksia tämän isomman jäähdyttimen asennuksen suhteen?
              Voi aiheuttaa. Isomma coolerin modanneet voisivat kommentoida että
              paljonko cooleri tulee "keulemmaksi", on siinä aktiivicruisen tutkan telineen takana vähän tilaa,
              voi vaatia telineen modausta, ei se mahdoton tehtävä ole,
              ja telinettä voi siirtää pari cm keulemmaksi modaamalla sitä,
              joutuu vain leikkaamaan tutkan ympärille tulevaa muovisyvennystä
              vähän matalammaksi...
              Last edited by MajorDrake; 30-08-2014, 00:24.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                Originally posted by MajorDrake View Post
                joutuu vain leikkaamaan tukan ympärille tulevaa muovisyvennystä
                vähän matalammaksi...
                :think parturissa käynti auttaa aina.
                Last edited by Kissvesala; 30-08-2014, 00:35.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by Kissvesala View Post
                  :think
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    .
                    Nyt on sellainen vuodenaika käsillä, että ihan muut aktiviteetit vie käytännössä kaiken ajan, niin että tällä saralla ei paljoa tapahdu.

                    Auto kuitenkin on ajussa ja pelaakin ihan ok.
                    Ahtimen ohjauksessa ohjelman suhteen mulla on käytössä "uusia" ideoita, jotka olisi pitänyt oikeastaan hoksata jo vuosia sitten.
                    Liittyvät ihan ilmamassaohjatun toimintaperiaatteeseen versus paineohjattu.
                    No, mersumieskin oppii hiljalleen jotain uuttakin.
                    Mersuissa on tärkeää saada paine heti nousemaan, jotta tulisi lisäsyöttöä, ilmamassaohjattu tarkkailee ilman määrää, ei painetta, meinaa käytännössä sitä että ahtimen siiville pitää järjestää eri säätö heräämisvaiheessa.

                    Coolerin malli mielestäni sellainen, jossa ahtoputkien lähdöt on "taakse", ei "sivulle". Helpottaa.

                    Uniikki kompurasiipi kuulosti tulleen, eiköhän ahdinkin ole sitten kohta kasassa.
                    En vain nyt osaa sanoa, milloinka mahdollisesti kerkiän vaihtamaan, mutta kerron sitten kokemukset, kävipä miten onnettomasti tahansa.
                    Jos toimii, niin kuin luulen, niin ei varmaan sitten muuta kannata laittaa, hintakin varmaan asettuu "kohdilleen", kun on malli valmiina.

                    Edellinenkin versio pelaa ja vieläpä hyvin, tässä koetetaan vaan vielä saada lisää ekstriimiä, heti-vastetta polkimeen, vaikka onpahan nuo laatikot särkyneet jo edellisilläkin versioilla ...
                    Ei tässä ole oikeasti mitään järkeä, kyllä tämä jo nyt kulkee varmasti ihan tarpeeksi.
                    Alkuperäiseen kompurakoteloon mahtuvalla siivellä on sellainen hieno ominaisuus, että se on hiljainen kun vakio, eikä sakkaa millään.

                    Suuttimien muutokseenkin on osat tulleet, siihenkin pitää sopia vaan päivä.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Originally posted by tuikku View Post
                      tässä koetetaan vaan vielä saada lisää ekstriimiä, heti-vastetta polkimeen,
                      Tuo lause sai pitkästä aikaa kiinnostumaan käyttöauton ohjelmoinnista. Pystytkö vaikuttamaan DPF:llisen auton kaasuun reagointiin tyhjäkäynniltä tai pintakaasulta?

                      Syy miksi itsellä kiristää päätä ajaa BMW:n (tai miksei muidenkin merkkien) 'moderneilla' dieseleillä, on juuri tuo kaasuun reagoinnin järjetön viive joka on aiheuttanut jo lukuisia vaaratilanteitakin kun paikaltaan risteyksen yli lähtiessä tai ryömintävauhdista johonkin väliin kiihdyttäessä ei moottorissa tapahdukaan mitään ennenkuin pikkuhiljaa on lisäilty polttoainetta ja saatu sitä kautta pakokaasua siipiä pyörittelemään. Tämän 'kiihdytyksen rakentaminen' on vienyt niin kauan aikaa että tilanne on ollut jo tovin ohi kun BMW lähtee rynnimään. Tämä viive näyttää kasvavan koko ajan moottoriperheen päivittyessä vähäpäästöisempiin.

                      Jos tuota ominaisuutta saisi muokattua sellaisessa autossa jossa on edelleen DPF paikallaan, olisin hyvin kiinnostunut. DPF toki poistuu jos on ihan pakko..
                      ---

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        -Tapi.
                        Ettei olisi jotain vialla, omani ainakin lähtee kuin jänis makuulta vaihteiston sport ja manuaali 1 vaihteella paikaltaan. D:llä on havaittavissa viivettä mutta omassani ainakin johtuu turbiinin luistosta, kierrokset kyllä hyppää heti ylös.

                        Itseasiassa kaipaisin säätöä kaasuvasteeseen jopa "löysempään"suuntaan kun tuntuu että normaaleissakin lähdöissä D:llä niskat repsahtaa hieman jarrulta kaasulle siirrossa, semmoinen "hyppy" siinä alussa ennen tirbiiniluiston alkua.

                        Huonos selostus ehkä.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          En tarkoita vain omaa autoani vaan kaikkia vastaavia ja montaa on tullut kokeiltua. Kaikissa on rasittava kuollut kohta siellä mistä pitäisi ponnistaa.

                          Siihen tottuu ja alkaa ennakoimaan kaasunkäyttöä. Itse asiassa pitkään käyttiksellä ajettuani meinasin pukata jonossa edeltäjän puskuriin bensakoneisella bemarilla kun vaistomaisesti tuli käytettyä "diesel-ennakointia" ja bensakone reagoikin heti eikä vasta hetken päästä.

                          Näillä dieseleillä tulee sellainen valheellinen "herkkyyden" tunne kun kaasu on siinä tyhjäkäynnin ja vedon rajalla ihan tunnoton muutoksille. Esim trailerin peruuttaminen ylämäkeen on mielenkiintoista kun kaasu on on/off ja sivullisen silmään näyttää ihan autokoulun ekalta harjoitustunnilta..
                          ---

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            .
                            Kyllähän siihen voi vaikuttaa, monellakin tapaa.
                            Muttamutta, dieselin raskaammat massat ja se että sitä voimaa oikeasti tulee vasta kun ahdin herää, niin aiheuttavat tietyt mekaaniset rajat toiminnalle.
                            Juuri tähän koetan saada parannusta ahtimen ottopään suurennuksella, max tehoon en usko vaikuttavan, kun jo vakiolla imureijällä saa niin paljon paineella ilmaa moottoriin, ettei pakosiipi oikein siitä selviä, luulen ma.
                            Mutta suuremmasta imureijästä pääsee hiukan enemmän ilmaa moottoriin heräämistilanteessa koko ajan, silloin ei pakosiipi vielä ahdista.
                            Yritän saada aikaan "lumipalloilmiön", koko ajan hiukan enemmän ilmaa alussa => heräämisen ajan koko ajan suurempi virtaus samalla paineella pakosiiven maksimiin asti => maffi huomaa muutoksen => koko ajan tulee pikkuisen aikaisemmin lisäsyöttöä, kunnes max taso tavoitetaan.
                            Yritän siis kuristaa sitä viivettä poikkeen => käyttömukavuutta lisää.
                            Ottopää sellaiseksi, että ahtimen saa halutessaan vaikka ahdistettua sakkaamaan, se siis tod näköisesti vaatii jo sitten oikeasti säätöä.
                            Toimivuuden olen muilla versioilla jo testannut ja toimii, tämä on vaan sellaista joutavanpäivästä hieromista, kun mikään ei oikein riitä, eikä mikään pelaa riittävän hyvin, mulla on vähän sellaista vaivaa...
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Hyvä että on sellaista vaivaa, se auttaa muitakin.

                              Onko tyhjäkäynnin ja yleisesti ottaen paineettomuuden hidas herääminen vain ahtimen design-ongelma kun minusta tuntuu että ei ole. Vanhemmissa M57-sarjan koneissa kun tuo viive on merkittävästi pienempi. M57N ja M57N2 välilläkin se viive vaan pitenee. Itse olen sen pähkäillyt liittyvän DPF:aan siten että palotapahtumaan ei voi antaa kerralla niin isoa polttoainelisäystä ilman ahtopainetta että siitä syntyisi kohtuuttomasti hiukkasia. Tämä lyhentäisi partikkeliloukun ikää ikävästi pidemmässä juoksussa. Siksi polttoainelisäys on pieni siihen asti kunnes se aikaansaa tarpeeksi pakokaasua ja se lumipallo lähtee suunnitellusti vierimään jonka jälkeen polttoainetta voi annostella vapaammin ja viiveet pienenevät.
                              ---

                              Comment

                              • Matson^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2113
                                • Seinäjoki

                                Varmaan johtuu juuri päästöjen pelosta.
                                Jonkun verran tuohon heräämiseen pääsee ainakin vaikuttamaan rukkaamalla ohjelmaa enemmän savua sallivaan suuntaan. Eli kun enää ei jäädä odottamaan happea, vaan polttoainetta "pölläytetään" reippaasti samantien niin moottori ja sitämyöten ahdinkin heräävätä nopeammin ja kone tuntuu "herkemmältä". Tämä nyt tietenkin näkyy sitten selvänä savuna, ennenkuin ilmakin alkaa liikkua.. Itse ennemmin savuttelen paremmin heräävällä moottorilla, vaikka eihän sillä nyt vieläkään mitään tekemistä ole vapari bensan kanssa..
                                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                                | Nissan Navara TREK-1 |
                                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎