Originally posted by veku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
-
-
Originally posted by tovayryn View PostHuippua Tuikku!!! Ootetaanpa sulia teitä ja minä pakkauvun kyllään!
Koeta nyt malttaa, jotta saan vielä ensin osat vaihdettua ja auton rikottua ...
Ei se nyt niin kummalliselta tunnu, siihen tottuu niiiiiiin äkkiä.
Mukavinta on se, kun veto alkaa niin alhaalta ja heti.
Uuden ahtimen hiukan suurempi ottopää kääntää kompurakarttaa hiukan enempi "kallelleen", jolloin parhaan hyötysuhteen alueet siirtyy suuremmille ilman (=tehon) määrille.
Kansimuutoksen lisäksi toivon tämän omalta osaltaan auttavan vetävien kierrosten nostamista tuhannella kierroksella.
Lisäksi minulla on sellainen (epärealistinenkin) toive, että kun ahtimen hyötysuhde nimenomaan kierroksilla kasvaa, niin voisin pikkuisen tiputtaa ahtopainetta ja saisin ahto/pakopaine suhdetta paremmaksi ja pakokaasut paremmin pysymään pakosarjan puolella => paremman syl. täytöksen kautta kuitenkin käytännössä enemmän ilmaa sylinteriin.
Ja kun ja jos tämä kokeiluvaihe joskus päättyy, niin maksimi ruiskutusmäärää voi aivan hyvin tiputtaa ja saada tuota vääntökäyrää muutenkin vähän inhimillisemmäksi.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
.
Jos nyt tulevaisuuteen tuijottaisi, niin tässä voisi olla sellainen mahdollisuus vielä, että pakosiipeä olisi varaa pari milliä vielä kasvattaa, kun vaan tietyt ehdot toiminnassa täyttyy.
Nyt amg on ~51/49mm, mahdollisuus saattaisi olla 53/51mm samalla profiililla.
Pari milliä lisää halkaisijaa antaa nyt perstuntumalta ainaskin vähintään pari- kolmekymmentä heppaa lisää virtaustakapasiteettia.
Ja kun pakosen jättöpää kasvaa, niin siinä voisi jo sitten taas miettiä pikkuisen kompurasiiven ja ottopään kasvattamistakin ~viiteen kymmeneen milliin ... = lisää ilmaa ja niin edelleen ja niin edelleen ...CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
.
No, ei nyt tunnu oikein miltään nurkalta syntyvän keskustelua.
Jospa kirjoittaisin jotain ajatuksiani buimurin tuplaturbosta, niin eiköhän jo jotain ilmene ...
Ensiksi se pikkuahtimen tilanne.
Pikkuahdin herättelee suurempaa, siitä kait voimme olla yhtä mieltä. Toinen homma sillä on olla "näennäisesti" mukana vielä liian suurilla kierroksilla, jotta matka- ajossakin saataisiin pakopainetta riittävästi muodostumaan.
Siis kun pikkuahdinta viritetään, on vaarana että sen toimintaikkuna laajenee edelleen => pakopaine hyppää ja pysyy korkeana pitkään.
Tehonnostotarkoituksissa ei enää pakopaineita haluta "vaalia" mitenkään, vaan niistä halutaan eroon.
Johtopäätös tässä vääjäämättä on, että pikkuahtimen toiminta pitää saada aivan minimaalliseksi. Se saa herätellä isomman, mutta heti sen jälkeen se pitää sulkea toiminnasta pois.
Säädön tekisin niin, että ensin pakosarjan läppä niin kiinni, kun mahdollista ja katsoisin tuleeko ilman määrään notkoa alkuun, tarvittaessa säätöä löysätään, niin että ilman määrä kasvaa koko ajan, eli isokin herää.
Ison ahtimen tilanne.
Käytännössä ison ahtimen hommana on puskea paljon ilmaa moottoriin, pikkuahdin on siinä hommassa vaan ja ainoastaan haitolla, heräämisvaiheen jälkeen kaikki pakokaasuvirran voima pitää ohjata isolle ahtimelle, kun halutaan voimaa. Isolla ahtimella on suurien ilman määrien käsittelyssä niin paljon pienempää parempi hyötysuhde. Sillä pitää olla. Pakokaasujen "voimaa" ei kannata tuhlata jakamalla sitä perunan kokoiselle pillerille, yhtään.
Näissä on isokin ahdin niin pieni, että käytännössä pikkuahdin pitää olla poissuljettuna viimeistään kahdessa tonnissa.
Ahdinpuuhastelut:
Pikkuahtimelle korkeintaa joku huolto, ei muuta. Sen homma ei vaikeudu tässä ajatusmaailmassa, vaan helpottuu.
Isompaan ahtimeen kompurasiiveksi, yllätys yllätys, vakion kootelon kuoriin käypäinen, garrettin gtx kopio billetti, tuollainen:
Ei tarvi olla mikään "extended tip", paras vetoalue sattuu paremmin kohdilleen ilman.
Hyötysuhde parhaimmillaan siinä ~450 kohdilla ja venymisvaraa varmaan viiteen sataan.
Riittää, tai ei, se on erinomainen tähän tarkoitukseen.
Koska en oikein usko, että ruiskutusjärjestelmä oikein paljon yli 450 tason pysyy kartalla, vaan nyykähtää.
Ottopään koko säilyy noin 50mm,ä, mikä on ok.
Pakosiiveksi niin iso, kun on mahdollista laittaa.
Jos kkk27,n pakosiipi ei halua mahtua, niin pitää valmistajalle kinuskiin laittaa kirje, että sorvaa aihiosta pari milliä poikkeen, niin mahtuu.
Kompuran päivittämisen ehdoton edellytys on, että pakosiipeäkin saadaan paremmin virtaamaan, muuten aivan hyödytön hommeli, typerää oikeastaan.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Tuikku, harvoin olen saanut kunniaa lukea yhtä asiapitoista ja hyvää topikkia kuin tämä. Hienoa on myös kuinka avoimesti kerrot pioneerityöskentelystäsi.
Nimimerkkisi on tuttu jo yli kymmenen vuoden ajalta. Ja asenteestasi tykännyt alusta lähtien. Jatkahan vain samaan malliin! .. Kyllä tässä vähän jo 35d omistajana poskia punottaa.G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
.
Kiitos kiitos
Kyllä tämä aihe ja siihen suhtautuminen joskus valuu yli äyräittensä.
Vielä keski-ikäinen mies kuitenkin jostain kiihtyy.
Pääasiassa harrastushan tämä minulle on, mutta varmaan monella "ammattituunaajallakin", sekä ahtimien, laatikoiden ym ym tekijöillä on samankaltaisia ajatuksia, että tässä on työ ja harrastus samassa. Tässä nurkassa maailmaa on (onneksikin) niin vähän ihmisiä, ettei oikein mistään rikastumisesta ehken kannata haaveilla...
Sellaista vuoropuheluhan tässä vähän kaipaisi.
Toistaiseksi on ollut vähän sellainen fiilis tiedon jakamisesta, että minä jaan ja toiset vastaan ottaa.
Lukijoita on kuitenkin hirmuinen määrä.
Eikä tällainen kalkkunakaulainen äijä autotallissa yksinkertaisesti voi olla aina oikeassa, se on mahdottomuus.
Saa olla eri mieltäkin, ainakin yritän olla lyttäämättä toisen perusteltua mielipidettä.
Valitettavan usein kyllä se eriävä mielipide sitten valuu asiattomuuksiinCdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Noo nyt en oo varma olenko eri mieltä vai en, mutta pieni tarkistus ymmärsitkö väärin, vai ymmärsinkö minä lukemani väärin
Eli pakokaasuja ohjaava luukkuhan sulkee/avaa virtausta isolle ahtimelle, eli pientä ahdinta ei luukkuja ohjaamalla voi ns. sulkea pois.. kuten luulen sinun kirjoittaneen.
Siellä on aina savut pesässä vaikka luukut olisi missä asennossa. Tokihan se on periaatteessa ja käytännössä pois käytöstä/ei tee työtä, kun luukku on kokonaan auki isolle. Silloinhan pikkuahtimen turbiinin tulo ja jättö puolella vallitsee sama (pako)paine, pyörii mukana minkä pyörii tekemättä mitään hyödyllistä.
Itse asiasta olen samaa mieltä, eli turhasta pakopaineesta olisi päästävä eroon.
En tiedä millä auto noita luukkuja ohjailee, onko niille oikein omat helposti muunneltavat kartat vai tekeekö moottorinohjaus itsenäisiä ratkaisuja sen mukaan minkäverran ilmaa pyydetään ja mitä ahtimien on oletettu tehdaskunnossa tuottavan?
Isohan on kokonaan mukana 3000 kierroksen paikkeilla, tapahtuukohan vaihto yhtään portaittain vai kerralla? Mihinkäähän tuo ei mene alle 3t jos alipaineletkut vuotaa, eli kun pakokaasulla on vapaus poistua helpointa reittiä ison ahtimen läpi. Että sen puolesta ainaki vakio kokoonpanossa tuntuisi pienikin olevan aika merkittävässä roolissa.
En näe kompuran suurentamista ihan noin mustavalkoisesti pelkästään typeränä, jos ei turbiiniin kosketa. Toki perää siinä ajatuksessa on, koska pakopuoli on tukkoinen, eikä tilanne ainakaan helpotu sillä että moottoriin sullotaan vain enemmän ilmaa. Mutta on siitä kokemuksien mukaan silti jonkin verran hyötyä tehon kannalta.. palaako se "turha" polttoaine kuitenkin sen verran paremmin, ettei pakopaine kuitenkaan nouse, jos nyt ei laskekkaan mut..Last edited by Matson^; 12-12-2014, 10:52.| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
-
.
Joo, olet oikeassa, tuli ajatuskatkos, vaikka olen minä niitä toiminta-animaatioita tuijottanut senkin sata kertaa.
Läppä pitää olla koko ajan mahdollisimman auki.
Alipainelinjan häiriötilanne voisi mielestäni selittyä sillä, että kun alipainetta puuttuu, niin hukkaportti napsahtaa auki, sitä ohjataan alipaineella.
Vetoa on silloin juurikin vaan sen verran, mitä pikkuahdin jaksaa punnertaa.
Kierrosten noustessa isommalle pakosiivelle tulee tarpeeksi virtausta toimintaa varten.
Niin kuin tiedämmekin, tässä järjestelmässä paineet pysyy ja lopulta karkaakin, vaikka hukkis olisi auki.
Se pakosarjan läpän ohjaus mersun samanlaisessa systeemissä (4 syl) toimii ylipaineella. Sille ei ole mitään ohjainta, vaan letku tulee painekellolle ihan vaan ahtopainepuolelta. Siis kun ahdot nousee, niin läppä alkaa liikkua.
Läppä/ahdin systeemi on ikään kuin "itseohjautuva", hukkaportti sitten valvoo että max ahdot pysyy kurissa.
Ohjelmasta en ole löytänyt mitään ahtimien väliseen ohjailuun liittyvää.
Miettikääpä että kannattaako järjestelmään, jossa on valmiiksi niin tehokas imusiipi ilmantuotossa, ettei hukkaportti saa ahtoja pysymään kurissa, niin lisätä edelleen potkua ilman tuottoon, eikö paras muutos aluksi olisi pakosiiven vaihto suurempaa, siten että sen kokoluokka olisi sellainen, että saisi edes vakion imusiiven pysymään "kurissa" ja sen koko virtauskapasiteetti saataisiin käyttöön ?
Vakio 71 millinen siipi on oikeasti jo melko iso ja tehokas.Last edited by tuikku; 12-12-2014, 12:12.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Hukkaportti on mielestäni (ali)paineettomana kiinni, eli ei kaasut sitä kautta ainakaan pikku kierroksilla karkaa maailmalle vaikka alipainelinja olisikin mykkä.
Kun taas ahtimien välinen läppä vedetään alipaineella kiinni, eli (ali)paineettomana pakokaasut menee sinne mihin tahtoo > isommasta pihalle, jolloin se vetoki on kateissa alle 3t. No lambda kun on säädetty ohjelmassa sallivampaan suuntaan, niin herää varmaan "pakottamalla" vähän ennenkin.
No se tieto nyt ei tähän tehon nostoon tai pakopaineisiin auta tuon taivaallista, mutta kuitenki tällä periaatteella järjestelmä pelaa.
Pakosiipä olisi hyvä kasvattaa juu, mutta nyt ainakin näyttää ettei se kovin helposti ole ainakaan mahdollista.| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
-
.
No joo, tästä oli apua.
Kolmen alipaineventtiilin ohjauksen löysin nyt sitten ohjelmasta.
Enpäs hoksannut asiaa aikaisemmin kuuklella tutkia.
Hukkaportti toimii (aina) niin päin, että alipaine vetää sen kiinni ja alipaineen "määrällä" säännellään portin tiukkuutta, se on suuressa rasituksessa löysemmällä ja heräämisvaiheessa tiukemmalla.
Kun järjestelmään näin tulee vika, niin portti aukeaa, eli menee "turvallisempaan" suuntaan.
Kiitos, tästä oli kovasti apua.
Läpät voi siis pakottaa, mihin asentoon haluaa.
Tämäpä oli hyvä uutinen.
Edit: Ja olit oikeassa myös sen suhteen, että pikkuahdinta ei tiputetakkaan pois kokonaan missään vaiheessa.Last edited by tuikku; 12-12-2014, 17:44.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
.
Ahdin puuhastelua on nyt kaksi päivää harrastettu kiivaasti ja näiden tuplaturbojen toiminta ohjelmassa ja käytännössä alkaa tuntua siltä, että on hanskassa.
Lähempi tutustuminen aiheeseen vaatisi oman auton, mutta mutta
Tilanne, kun alipainetta on järjestelmässä, syystä tai toisesta liian vähän:
Jälkeenpäin huomasin, että tämän olisi hoksannut animaatioista ja kuvistakin.
Kun auto on sammuksissa tai alipainetta vuotaa järjestelmästä, niin alipainekellojen sisällä olevat palautusjouset pukkaa tangot suoriksi.
Tällöin hukkaportti aukeaa, ison ahtimen läppä pakosarjassa aukeaa, samoin ahtoputkessa oleva.
Pakokaasut pyrkivät pienimmän vastuksen kautta ulos, se reitti on isomman ahtimen läpi ja avonaisesta hukkaportista pois.
Järjestelman heräämistä siis hidastaa avonainen hukkis ja pikkuahtimen paitsiossa olo.
Normaalisti vakio-ohjelmassa pikkuahdin on ohitettuna kokonaan vain hiukkaspöntön puhdistuspolton ja vikatilan aikana.
Kaikissa normi ajotilanteissa se pyörii vähintään matkassa, sitä en osaa sanoa, että tekeekö se joka tilanteessa varsinaisesti "työtä", vai onko "mukana" esim viiveiden poiston takia.Last edited by tuikku; 14-12-2014, 17:27.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
Comment