Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Kyllä tämä on ihan näiden perusasioiden ympärillä pyörimistä.

    Se ilman määrä, jonka saa moottorin ja koko järjestelmän läpi virtaamaan, määrittää saatavan tehon määrän. Laadukkaalla ruiskutusjärjestelmällä ja -tapahtumalla se ilma otetaan käyttöön. Oikein mitoitettu ja moottorin toimintaa hyvin tukeva voimansiirto sitten varmistaa, että saatu teho muuttuu hyvällä hyötysihteella työntäväksi voimaksi.

    En osaa sanoa, mistä nämä ideat aina tulee.
    Minun on hyvin vaikea olla tyytyväinen näihin autoihini, ehken se siitä aina lähtee.
    Kyllähän mulla monesti suunnitelmat muuttuukin, tähänkin piti alunperin tulla iso hukkaportillinen, mutta pitkät välitykset antoi idean yrittää nyt ihan jotain muuta. Pikkuahtimesta saatu teho kyllä yllätti minutkin, tämä riittää.

    Osien valinta perustuu sitten ihan kansakoulun matematiikkaan. Halutun tehon ilmamäärä on helposti haarukoitavissa, samoin ruiskutusmäärä. Sitten vain ahtimen karttoja katselemaan, laskemalla selviää myös, tarvitaanko isommat suuttimet, ruiskutuaika max tehon kierroksilla määrää.

    En ole teknisen alan ihmisiä, enempi niinku riihitonttu.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Päivittäisinkö hiukan tilannetta.

      Kaksi ja puoli viikkoa ajettu evoluutioversiolla entisestä ahtimesta. Ahtimen käytös on erilaista entiseen verrattuna.
      Samoin kun niihin vakiokuoriin tehtyihin.

      Tämä näyttäisi tarvitsevan vähän enemmän voimaa heräämiseen, isomman ottopään ominaisuus varmaan. Entisillä säädöillä kahdessa tonnissa tapahtuu nyt todella raju muutos, loppuversiossa pitää hillitä tätä kohtaa. Auto hyökkää ihan kunnolla - joka vaihteella - puolikaasulla. Yläpäätä ei voi millään kokeilla nyt, kun pitoa ei vaan ole. Tehoista en voi sanoa takapuolituntumalla mitään, mutta ei kait nuo vähentyneet ole, paremmat on osat nyt.

      Kun ajaa rauhallisesti, niin vaihteisto kelaa tuossa 1300-2500rpm välissä, jossa veto on tasaista ja aivan riittävän voimakasta.

      Sitä rajuutta ja vastetta hain ja näyttää että sitä myös isolla kädellä on tulossa.
      Samalla ahtimeen vähemän kierroksia samalle ilman määrälle, toivoisin että antaisi vähän kestävyyttäkin, mutta sen aika näyttää.
      Mikäli tämä 11.lapainen evo- mallin billetti kestää, niin suosittelen tämän laittoa, vaatii kompurakotelon koneistamista ja pikkuisen säätämistä ohjelmasta, mutta herääminen on kun laitettaisiin naru kaasupolkimesta ahtopainemittariin, vaste on niin hyvä.

      Tämä ensimmäinen oli hiukan kalliimpi, mutta kunhan Anton noita muutaman tilaa, niin eiköhän se hinta painu normaaliin tasoon. Penkityksessä on pikku viive, mutta tulee kyllä.
      On tämä nyt jo kuitenkin mulle selvää, että tämä on se kolmelitraisen siipi ja vakio koteloon menevä pienemmille moottoreille.

      Osa räväkkyydestä menee varmaan uuden kannen piikkiin, sekin tuntuu toimivan kivasti.
      Olotila on varovaisen toiveikas, ainakin kaikki hyvin toimii.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • jp_olli
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 101
        • Kalajoki

        Autoelektroniikan huoltoa
        Teho-optimointeja
        Varaosia pikselikorjauksiin
        www.sercap.fi
        044-0760422

        Comment

        • lurkki3
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 657
          • ylivieska

          Oonko nyt ymmärtäny oikein tuikun puheista että ilmamassamittari ohjaa ainoastaan egr:ää?jos egr poistettu käytöstä ohjelmoijan toimesta ja tulpattu niin onko tuo maffi nyt ihan turha jos ei kerta muuta tarkkaile kuin egr:ää?
          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
          Bagged e32
          Ex E61 525d m-sport -06
          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            En ole sanonut, enkä kirjoittanut noin.
            E39 Bemarin ecu on ilmamassaohjattu, miten luulet toiminnalle/ohjaukselle käyvän, jos maffi otetaan pois.
            Last edited by tuikku; 11-02-2015, 09:42.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • lurkki3
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 657
              • ylivieska

              Originally posted by tuikku View Post
              .
              En ole sanonut, enkä kirjoittanut noin.
              E39 Bemarin ecu on ilmamassaohjattu, miten luulet toiminnalle/ohjaukselle käyvän, jos maffi otetaan pois.
              Niin ajattelin itsekkin....tuli vain luettua jotain todella vanhaa treadia vuodelta 2006 jossa oli puhetta että suorasuihkarissa massamittari ohjais vain egr:ää.
              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
              Bagged e32
              Ex E61 525d m-sport -06
              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                .
                Kyllä kyllä, paineohjatussa mersussa ja uudemmissa bemareissa tilanne on hiukan toisenlainen.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  .
                  Kävin jarrupenkkiin pääsyä odotellessa toisilla rullilla.
                  Tämä on ihan hyvä dyno tämäkin, mutta rullien paino ei nyt vaan enää riitä, ei tule tarpeeksi rasitusta.
                  Softa on vaiheessa, ihan perstuntumalta tehty ensimmäinen versio, teho ja vääntö tulee jarrupenkissä olemaan toisenlainen.
                  Alavääntöäkin on tässä erikseen leikattu, no muoto alkaa tod näk olemaan ok.
                  Neljässä tonnissakin vielä yli 400.
                  Testailu loppui heti alkuunsa, kun alavesiletku irtosi rautalankaliitoksesta ja puski nesteet lattialle, sitä alkoikin sitten korjailu ja kotia päin ajelu ....

                  No, ihan ok kuitenkin 416hp, 870nm

                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    Ei perrhana...

                    Oletko kerennyt kurkata mikä miun ohjelmassa mättää
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1365
                      • Lempäälä

                      Hatunnoston paikka kyllä, jälleen kerran. Onkos näissä 3.0 koneissa jonkinnäköistä maailmanennätystä olemassa/hakemassa, noinniinku yhdellä turbolla ?
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        Mahtavaa tuikku!
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          Originally posted by repsa View Post
                          Hatunnoston paikka kyllä, jälleen kerran. Onkos näissä 3.0 koneissa jonkinnäköistä maailmanennätystä olemassa/hakemassa, noinniinku yhdellä turbolla ?
                          En tiiä onko maailman ennätyksiä tämmösistä, mutta eiköhän se tuo Tuikun auto maha olla tehokkain lajissaan.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            Tuo tehokäyräkin on kyllä hyvän mallinen
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • vekkuli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1326
                              • Liminka

                              Iso hatun nosto täältä!
                              E93 ///M3
                              E60 530dA aka M5
                              F11 525dA Xdrive
                              Tesla model 3 LR MY22

                              Comment

                              • suppari
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4049
                                • Turku

                                Hieno ryhti
                                sigpic
                                P:0409699000

                                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                                huollot/korjaukset!

                                BMW E&F sarjaan.
                                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎