Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Orvix
    BTCF Member
    • Sep 2008
    • 140
    • Akaa

    #76
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ko. termari pitäisi laittaa sinne imusarjan alle mahdollisimman lähelle konetta,
    heti sen muoviholkin jälkeen letkuun nro 4

    Ongelmahan tuossa voi olla että esim. eger jäähyssä vesi lämpiää,
    mutta kuuma vesi ei kunnolla kierrä sieltä eteenpäin kun ylävesiletkussa on "tulppa". Tosin luultavimmatusti tuo letkutermarin "vesihelmi" päästää sen verran virtausta läpi että tämä ei ole ongelma...

    Tuon muoviholkin jälkeen sitä juuri ajattelin.

    Mun autosta on EGR poistettu käytöstä. Egr termari on vielä paikoillaan, mutta ajattelin senkin heittää pois ja tulpata letkut.

    Hain Motonetistä tuollaisen 89 asteisen termarin eikä siinä ole vesihelmeä lainkaan vaan on täysin umpinainen. Olisikohan ajatusta varmuuden vuoksi porata 1.5 mm reikä termariin?
    E91 325d -10 M-Sport

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #77
      Originally posted by Orvix View Post
      Tuon muoviholkin jälkeen sitä juuri ajattelin.

      Mun autosta on EGR poistettu käytöstä. Egr termari on vielä paikoillaan, mutta ajattelin senkin heittää pois ja tulpata letkut.

      Hain Motonetistä tuollaisen 89 asteisen termarin eikä siinä ole vesihelmeä lainkaan vaan on täysin umpinainen. Olisikohan ajatusta varmuuden vuoksi porata 1.5 mm reikä termariin?
      Toimi koekaniinina ja testaa ensin ilman reikää?

      Onhan sulla inpa tms. jolla näet laatikon lämmöt? Ja olihan sulla automaatti?

      Lämpöongelmia tuskin tulee talviaikaan mutta entäs kesällä asuntovaunu perässä?
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Orvix
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 140
        • Akaa

        #78
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Toimi koekaniinina ja testaa ensin ilman reikää?

        Onhan sulla inpa tms. jolla näet laatikon lämmöt? Ja olihan sulla automaatti?

        Lämpöongelmia tuskin tulee talviaikaan mutta entäs kesällä asuntovaunu perässä?
        Jos saan kerättyä tarpeeksi rohkeutta ja lähen tohon hommaan niin taidan sen reiän kuitenkin porata. Termari oli vaan 6,90, niin ei mene konkurssiin vaikka tekee toisenkin version.

        Ei ole autossa automaattia eikä koukkua saati sitten asuntovaunua. Arveluttaa hiukan onko 89 asteinen liian kuuma tuossa kohtaa. Tarjolla olisi vielä 83 asteinen kesätermari, mutta sitä ei ollut hyllyssä. Helppo termari on harrastuksen nimissä ottaa vaikka kesäksi pois kun ei puolta autoa tarvitse purkaa.
        E91 325d -10 M-Sport

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          #79
          OK, tee 1 mm reikä,
          termareissa joissa on vesihelmi on yleensä isompi reikä mutta reiässä on tappi, en kyllä tiedä miksi...
          Last edited by MajorDrake; 09-01-2015, 15:35.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            #80
            En usko että 89 on liian kuuma.
            Käytännössä koneessa vesi voi olla joku 3-5 kuumempaa mutta ollaan aika kaukana turvarajasta joka on siellä 110 asteen tienoilla.

            Ja tuo asteluku on se milloin termari on kokonaan auki, eli se rupeaa aukeamana jo joitain asteita aiemmin.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Orvix
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 140
              • Akaa

              #81
              Originally posted by MajorDrake View Post
              OK, tee 1 mm reikä,
              termareissa joissa on vesihelmi on yleensä isompi reikä mutta reiässä on tappi, en kyllä tiedä miksi...
              Olisko tappi sitä varten ettei mee ajan saatossa tukkoon kun se siinä reiässä heiluu.

              Vertailin nyt pihassa termaria vesiletkuun ja näytti kyllä siltä, että termari voi letkun sisään mahtua. Postailen sitten tänne miten käy, jos uskallan patentin tehdä.
              E91 325d -10 M-Sport

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #82
                Vaihdoin seiskaan joku aika sitten päätermarin ja laatikon lämmönvaihtimen.
                Nyt tarkenee ja lämmöt nousee webaston avittamana sinne 88-90 tuntumaan minne kuuluukin (egr-termari ja lämmönvaihdin deletoitu kokonaan).

                Alla olevassa kuvassa vasemmalla viime vuonna ostettu Motonetin tarviketermari (made in Italy) ja oikealla marmorilta haettu uusi. Rakenteessa aika raaka ero lautasten ja jousien osalta alkuperäisosan hyväksi, huomattavasti tykympää tekoa. Kännykuvan laatu ei paras mahdollinen, mutta kyllä siitä jotain näkee. Alkuperäinen on 10-15e kalliimpi, joten tuossa ei kannata säästää.
                Attached Files
                Last edited by Gonzalez; 11-01-2015, 16:05.
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Orvix
                  BTCF Member
                  • Sep 2008
                  • 140
                  • Akaa

                  #83
                  Tänään sain oman kokeilun tehtyä. Suunnitelma muuttui matkan varrella sen verran, että laitoin Rellun 89 asteisen letkutermostaatin sittenkin alavesiletkuun päätermarin kaveriksi. Ylävesiletkuun en sitä uskaltanut laittaa koska letkun tukkiminen katkaisee paisuntasäiliön korkin alla näkyvän vesisuihkun. Arvelin, että tuolla saattaa olla vaikutusta esim. ilmautumiseen tms., enkä halunnut ottaa riskiä.

                  Alavesiletkuun termari kuitenkin pujahti, enkä oikein osaa sanoa onko hommasta hyötyä kun olosuhteet ulkona vaihtelee. Ei se ainakaan huonompaan suuntaan mennyt, ehkä hiukan nopeammin saattaa lämmetä.

                  Testikierroksella auton ulkolämpömittari näytti -12.5 ja moottoritiellä lämmöt nousi parhaimmillaan 93 asteeseen, tosin lämppäri oli asetettu kaikkein kylmimpään asentoon. Sitten kun laittoi pyynnöksi 21, niin nopeasti moottorin lämmöt tippui 83 asteeseen ja jäi siihen. Kotipihassa weban ajastamisen jälkeen oli koneessa lämpöä enää 75 astetta.

                  Näiden kokemusten perusteella en kyllä mitenkään pysty uskomaan, että näissä pysyisi lämmöt siellä 88-90 asteen tienoilla muulloin kuin kesällä tai sitten on yksilöeroja tai 3-sarja eroaa muista. Mun auto on siis 2010 325d manuaalilaatikolla, egr softattu pois ja webastoon tehty letkumuutos, jotta lämpenee myös kone. Syylärin edessä ei ole läppiä/kaihtimia tai muitakaan tukkeita. Tarvike päätermarilla ja alkuperäisellä uudella Egr-termarilla ajattu alle tankillinen vaihdon jälkeen.

                  Sellanen vielä, että ahtoputki jäi rempassa löysälle ja sytytti moottorin vikavalon. Saako tuon pois akunkengän irrottamalla vai meneekö INPA-hommiksi?
                  E91 325d -10 M-Sport

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7524
                    • Jyväshyvä

                    #84
                    Eihän tuo termari voi toimia alavesiletkussa.
                    Mistä sinne pääsis kuuma vesi?

                    Pitäisiköhän se jähdytysleku kääntää toisinpäin josta lähtee paisarille letku?
                    Jos vaikka liittimet sattuisivat sopimaan.
                    Ts. laittaa jo koneen päästä letku lähtemään paisarille ja
                    sen haaran jälkeen pistäisi siihen sen letkutermarin...
                    Last edited by MajorDrake; 11-01-2015, 23:19.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #85
                      Originally posted by Orvix View Post

                      Sellanen vielä, että ahtoputki jäi rempassa löysälle ja sytytti moottorin vikavalon. Saako tuon pois akunkengän irrottamalla vai meneekö INPA-hommiksi?
                      Eikai tuosta vikaa voi jäädä. Vai miten pitkään sä noin ajelit?
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        #86
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Eihän tuo termari voi toimia alavesiletkussa.
                        Mistä sinne pääsis kuuma vesi?

                        Pitäisiköhän se jähdytysleku kääntää toisinpäin josta lähtee paisarille letku?
                        Jos vaikka liittimet sattuisivat sopimaan.
                        Ts. laittaa jo koneen päästä letku lähtemään paisarille ja
                        sen haaran jälkeen pistäisi siihen sen letkutermarin...
                        Minusta tuo toimii nyt sillä tavalla, että kun alkuperäinen termostaatti aukeaa, niin tällöin kuuma vesi pääsee letkutermarin anturille. Letkutermarin anturi osottaa kohti konetta. Alkuperäisestä termarista olisi voinut kaivaa sisällön pois, jolloin kylmän veden pääsy kiertoon olisi pelkän letkutermarin varassa.

                        Tuossa ylävesiletkun liittimien kääntämisessä on ajatusta. Paisuntasäiliön ja ylävesiletkun yhdysputki pitäisi vain jatkaa. Haaroitus tulee ennen letkutermaria, jolloin ilmauksenkin luulisi toimivan. Täytynee laittaa asia hautumaan.
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • Orvix
                          BTCF Member
                          • Sep 2008
                          • 140
                          • Akaa

                          #87
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Eikai tuosta vikaa voi jäädä. Vai miten pitkään sä noin ajelit?
                          Kyllä mä hetken siinä pyörittelin. En osaa keksiä mistä muustakaan olisi moottorivalon sytyttänyt. Tilanne nyt jo ohi sillä valo sammui kun tuli muutaman kerran käynnistettyä auto.
                          E91 325d -10 M-Sport

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7524
                            • Jyväshyvä

                            #88
                            Veski kulkee alavesiletkussa syyläriltä koneeseen,
                            toki jos letkutermari on täysin ummessa niin lämpö siirtyy jossain vaiheessa sinne letkutermarillekin mutta epäilen että toimiiko tuo OK esim. kesällä kun lämpöä on liiaksi asti. Ylävesiletkussa sen paikka olisi loogisempi...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              #89
                              Originally posted by Mlatvala View Post
                              Eikai tuosta vikaa voi jäädä. Vai miten pitkään sä noin ajelit?
                              Jaa miks ei vois? Kun ei saavuta toivottua ahtoa niin pukkaa vikakoodia ainakin :think
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Orvix
                                BTCF Member
                                • Sep 2008
                                • 140
                                • Akaa

                                #90
                                Lisätermari ei tosiaan tuolla alavesiletkussa toimi. Tänään kun lämpötila nousi plussan puolelle niin piti moottoritiellä nostaa jalka kaasulta kun moottorin lämmöt vilautteli jo 97 astetta.
                                E91 325d -10 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎