Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asdteme
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 757
    • P-Savo

    On nämä termarit näissä vaan lujia. Puolitoistakuukautta sitten vaihdoin erehdyksissään tarviketermarin, se kesti aivan koko viikon. Sitten oli lämmöt taas 65-70c asteessa. Sen jälkeen kävin hakemassa orggistermarin ja lämmöt pysyi hyvin 87-94c. Katselin tuossakin välillä lämpöjä ja hyvin pysyi kohdallaan. Eilen satuin taas avaamaan salavalikosta lämmöt ja yllätys yllätys, lämmöt taas 70c nurkilla. Ei auta kun laittaa pahvia keulaan, näitä termareitahan saa olla vaihtamassa jokaviikko...

    EDIT: Keulapahveilla pysyy hyvin 90-94c lämmöt.
    better late than never

    E90 325i
    E30 M3
    E92 M3 Competition

    Comment

    • Janne S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 437
      • Keminmaa

      Nonni, työnsin kans tuon 89 asteisen termarin paikoilleen, lämmöt näyttäs pikaisen kaupunkikierroksen tiimoilta asettuvan toivotulle tasolle eli yli 83 astetta joka tilanteessa. Seurataan lämpöjä tarkemmin sunnuntaina, kun pitää ajaa 500 kilsaa ruottiin. Muutama kuva ja seikkaperäiset ohjeet operaatiosta.

      Wahler 3029.89 ja pari lemmaria 50mm aukimitta. Termari 14.90 paikallisesta varaosaliikkeestä. Termariin porasin 2mm reiän jotta lämmin vesi pääsee pitkää letkua pitkin termarille asti. Siitä ei tullu kuvaa otettua.


      Luonnollisesti ensiksi tuo peltikäikäle eestä pois


      Seuraavaksi rautasahan terällä viistosti sen verran uraa, että saa talttapää meisselillä väännettyä halki tuon tehtaan liitoksen. Näin vältytään sahaamasta letkua rikki.


      Tuossa näkee miten sahattu. Sitten paisuntasäiliöstä ja syyläristä liittimet irti. Joku iso rätti kannattaa uhrata letkun alle, nestettä tulee pari kolme litraa.


      Sitten vaikein osuus, saada tuo mötikkä tungettua letkuun pari kolme senttiä. Itsellä oli nesteet ajon jäljiltä lämpimät, varmaan vähän pehmensi letkua. Sormella pyöräytin tavan moottoriöljyä letkun sisäpintaan ja termarin päälle.
      painoin tuolla syylärin liitinkappaleella termaria, toki siihen voi käyttää jotakin muutakin sopivaa, vaikka hylsyä. Tuo nyt ei ainakaan vahingoita termaria.


      Lemmarit kireelle ja letkut paikalleen, nestettä paisariin ja kovaa ajoa.
      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

      Comment

      • zeizei
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 147
        • Oulu

        Hyvät ohjeet Janne S. Helppo homma laittaa. Itse uitin letkun päätä välillä kuumassa vedessä jotta kumi joustaisi enemmän. Aikaisemmin lämmöt n. 75 astetta, nyt vaihtelee 88-91 asteessa. Tositestiin termari pääsee vasta ensi kesänä kun vetelen asuntovaunua.
        BMW X3 -15
        BMW 530D -08
        BMW 320D -99
        BMW 525TDSA Touring -98
        BMW 318IS -90

        Comment

        • asdteme
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 757
          • P-Savo

          Originally posted by Janne S View Post
          Nonni, työnsin kans tuon 89 asteisen termarin paikoilleen, lämmöt näyttäs pikaisen kaupunkikierroksen tiimoilta asettuvan toivotulle tasolle eli yli 83 astetta joka tilanteessa. Seurataan lämpöjä tarkemmin sunnuntaina, kun pitää ajaa 500 kilsaa ruottiin. Muutama kuva ja seikkaperäiset ohjeet operaatiosta.
          Joko Janne sai katseltua lämpöjä? Kuinka käyttäytyy maantiellä pidemmällä matkaa?
          better late than never

          E90 325i
          E30 M3
          E92 M3 Competition

          Comment

          • zeizei
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 147
            • Oulu

            Ei jaksa mulla -8 asteen pakkasella 80km/h vauhdissa kuin n. 72 +-5 astetta. Tämä siis vaikka Clion termostaatti ylävesiletkussa 2,5mm reiällä. Nollakeleillä viime viikolla nousi 89 asteen paikkeille. Seuraavaksi teippaan/peitän nuo munuaiset ja osan alailmarei'istä. Pää- ja EGR-termostaatti vaihdettu uusiin originaaleihin 2 vuotta ja n. 50000km sitten, lämmönvaihdin viime keväänä.
            BMW X3 -15
            BMW 530D -08
            BMW 320D -99
            BMW 525TDSA Touring -98
            BMW 318IS -90

            Comment

            • Janne S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 437
              • Keminmaa

              Kyllähän ne siellä 83-87 pyöri koko matkan, pakkasta oli koko matkan pari astetta. Seuraillaan tilannetta ko tulee enempi pakkasta.
              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Ei näihin mitään virityksiä kannattaisi tehdä, OMG termarit ja vaihtimen toiminnan tarkistus sekä jollain testerillä vaihteiston lämpöjen zekkaus.

                Hyvin on toiminut tarviketermarit kohta kolme vuotta...

                Comment

                • asdteme
                  BTCF Member
                  • Mar 2015
                  • 757
                  • P-Savo

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Ei näihin mitään virityksiä kannattaisi tehdä, OMG termarit ja vaihtimen toiminnan tarkistus sekä jollain testerillä vaihteiston lämpöjen zekkaus.

                  Hyvin on toiminut tarviketermarit kohta kolme vuotta...
                  Yksi tarviketermari ja yksi orkkistermari nyt antautunu 3 kuukauden aikana... Tarvike kesti viikon, orkkis puoltoistakuukautta. Nytpä sitten ajetaan talviaika keula tukossa... Se niistä hyvistä kestoista.
                  better late than never

                  E90 325i
                  E30 M3
                  E92 M3 Competition

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by asdteme View Post
                    Yksi tarviketermari ja yksi orkkistermari nyt antautunu 3 kuukauden aikana... Tarvike kesti viikon, orkkis puoltoistakuukautta. Nytpä sitten ajetaan talviaika keula tukossa... Se niistä hyvistä kestoista.
                    Asennuksessa virhe tai sitten siellä on jotain muuta vikaa.

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      Vallan tuntuisi olevan arpakauppaa miten kestää. Laadukkaana myyty Triscanin tarviketermari oli valmis vuodessa, orkkikset on yleensä kestäneet hieman kauemmin. Huonoja ne kestot silti on, vaikka asennusvaiheessa voitelisi yksisarvisen spemulla...

                      Comment

                      • asdteme
                        BTCF Member
                        • Mar 2015
                        • 757
                        • P-Savo

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Asennuksessa virhe tai sitten siellä on jotain muuta vikaa.
                        Liekkö se sitten asennusvikaa kaikilla tässä ketjussa kun pitänyt ruveta kehittelemään muuta ratkaisua?
                        better late than never

                        E90 325i
                        E30 M3
                        E92 M3 Competition

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10065
                          • KVLA

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Asennuksessa virhe tai sitten siellä on jotain muuta vikaa.
                          Kyllä se vaan on niin,että ihan arpapeliä mikä termari kestää ja mikä ei. Orkkis tai tarvike,ihan sama tilanne. "Asennusvirhe" noille on melko mahdoton tehdä.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Kyllä se vaan on niin,että ihan arpapeliä mikä termari kestää ja mikä ei. Orkkis tai tarvike,ihan sama tilanne. "Asennusvirhe" noille on melko mahdoton tehdä.
                            Asennusvirhe=vuoto, eikai noita muuten voi väärin asentaakkaan...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Mohko
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 164
                              • Rauma

                              Pistetäänpä tänne kysymys, nyt kun termari pitäisi vaihtaa.

                              Vanha termari pois, niin tyhjeneekö koko järjestelmä siinä samalla?

                              Vai kannattaako suosiolla valutella järjestelmä tyhjäksi alkuun?
                              F15 X5 40e -17
                              G30 530e -20
                              Honda CBR XX


                              EX:
                              E38 730
                              E34 525
                              E36 325
                              Honda CBR 1000F
                              206 GTI
                              E60 lci 530D 08
                              F20 114i Msport
                              E30 320i Cabrio 90 old school
                              F30 330e M-Sport -17

                              Comment

                              • asdteme
                                BTCF Member
                                • Mar 2015
                                • 757
                                • P-Savo

                                Originally posted by Mohko View Post
                                Pistetäänpä tänne kysymys, nyt kun termari pitäisi vaihtaa.

                                Vanha termari pois, niin tyhjeneekö koko järjestelmä siinä samalla?

                                Vai kannattaako suosiolla valutella järjestelmä tyhjäksi alkuun?

                                Tyhjenee, vähemmällä sotkulla pääset kun lasket nesteet pihalle heti alakuun.
                                better late than never

                                E90 325i
                                E30 M3
                                E92 M3 Competition

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎