Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    Originally posted by kktune View Post
    Nyt kun tutkin asiaa tarkemmin niin tuonhan pitäisi suoriutua vakiokunnossakin sataan 5,3s ja varttimaili 14 sekuntiin. Onko auto ohjelmoinnin jälkeen selvästi nopeampi verrattuna vakioon?
    Kyllä erot vakiolla ja kunnolla softattuna on kuin yöllä ja päivällä
    Oma meni muistaakseni 365hp tehoilla 13.2 vartin jolloin 0-100 alle 5.5 sek.
    Olettaisin että 13 pintaan pitäisi mennä nyt..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • kktune
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 163
      • Tuusula

      Originally posted by miyli View Post
      Eroa on kyllä kun yöllä ja päivällä. Kyllähän 1s ero varttimaililla kertoo jo sen.
      Uskoisin ton 0-100km/h olevan lähempänä 4,7s kuin tuota 5. Ei tosta videosta pysty tarkkaan sitä toteamaan. Maililla oli myös 550d ja se meni vartin 13s luokkaa ja 235 km/h.
      Sille luvataan 0-100km/h 4.7s ja varttimaili 13s, omapaino on 1970 kg


      Auto oli softattu valmiiksi kun sen ostimme, mutta olen kokeillut samanlaista vakio 430d ja eron kyllä huomaa selvästi. Softaus paikkaa en muista, mutta Jyväskylän seudulla vaikuttaa. Auto toimii ihan normaalisti ja ei tule mitään vikakoodeja.

      Isompi cooleri olisi vielä tarkoitus laittaa talven aikana.
      No itsekin videolta katsoin että noin 4.8s voisi olla sataan kiihtysyys, hieman vaikea toki tarkasti mitata. Vähän nyt kyllä tuntuu turhalta koko softaus tuohon nykyiseen autoon, siitä ei kovin nopeaa saa kuitenkaan. Ajettiin tuossa äsken kaverin M135i JB4 map2 asennossa ja jumalauta että kiihtyy hyvin. Sellainenhan täsä pitää alkaa hankkimaan...
      F20 116i M-sport
      F11 530dA M-sport

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        Noi 0-100 kiihtyvyydet ja varttivedot ei parane softauksen kanssa siinä suhteessa mitä tehot, koska automaatti ja diesel.

        Dieseleiden automaattilaatikoiden ohjaus on tehty kuten bensassa, vedetään kierrokset tappiin asti kun dieselin vetoalue loppuu kuitenkin paljon ennen joka taas syö sen varsinaisen suorituskyvyn sieltä vaikka tuntuisi yleisesti vetoja olevan helvetisti enemmän ja onkin.

        Joten kun opettelee ajamaan sillä moottorilla ja ajaa manuaalilla niin voidaan saada merkittäviä eroja suorituskykyyn.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          Originally posted by makkis View Post
          Noi 0-100 kiihtyvyydet ja varttivedot ei parane softauksen kanssa siinä suhteessa mitä tehot, koska automaatti ja diesel.

          Dieseleiden automaattilaatikoiden ohjaus on tehty kuten bensassa, vedetään kierrokset tappiin asti kun dieselin vetoalue loppuu kuitenkin paljon ennen joka taas syö sen varsinaisen suorituskyvyn sieltä vaikka tuntuisi yleisesti vetoja olevan helvetisti enemmän ja onkin.

          Joten kun opettelee ajamaan sillä moottorilla ja ajaa manuaalilla niin voidaan saada merkittäviä eroja suorituskykyyn.
          Harvassa on ne dieselitkin joissa auttaisi ennen rajoitinta vaihdella isompaa, saa kyllä olla todella jyrkkä vääntökäyrä...
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6324
            • P-Pohjanmaa

            Originally posted by makkis View Post

            Joten kun opettelee ajamaan sillä moottorilla ja ajaa manuaalilla niin voidaan saada merkittäviä eroja suorituskykyyn.
            Täytyy todeta että itse en ainakaan paremmin vaihda kun tuo 8-lovinen
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              Originally posted by veku View Post
              Täytyy todeta että itse en ainakaan paremmin vaihda kun tuo 8-lovinen
              Ei varmasti kukaan vaihda, mutta kyllä paremmalla vääntö/teho alueella.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                Originally posted by Supra^ View Post
                Harvassa on ne dieselitkin joissa auttaisi ennen rajoitinta vaihdella isompaa, saa kyllä olla todella jyrkkä vääntökäyrä...
                No kyllä se vääntö hiipuu monessa dieselissä paaljon ennen maksimikierroksia (rajoitintahan dieselissä ei ole)
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  Originally posted by makkis View Post
                  No kyllä se vääntö hiipuu monessa dieselissä paaljon ennen maksimikierroksia (rajoitintahan dieselissä ei ole)
                  Hiipuu hiipuu, mutta pointtini oli että saa _todella_ paljon hiipua jotta on järkeä lyödä isompaa pesään edes 100rpm aikaisemmin. Se tiehen välittyvä voima kun tippuu sen verran radikaalisti jokaisella isommalla vaihteella, helppo se on kunkin itse laskeskella ja todeta. Ja niinkuin sanoin, sellaisiakin vehkeitä on, mutta vääntökäyrä saa siinä tapauksessa olla jo todella jyrkkää alamäkeä, eikä sellaisella ole enää edes mielekästä ajaa.

                  (ei ole ei, olisi vissiin pitänyt "rajoitin" laittaa)
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by makkis View Post
                    No kyllä se vääntö hiipuu monessa dieselissä paaljon ennen maksimikierroksia
                    Palautetaan mieliin yksi perusasia, moottorin teho = vääntö x kierrokset. Siksi on turha puhua pelkästä vääntökäyrästä, kun lopulta maksimitehoa haetaan koneesta ulos. Jos on dynokäyrä otettu niin sieltä näkee tehokäyrän maksimin (kohdasta missä vääntö ja kierrokset antaa huipputehon) ja se on se kohta mihin asti kannattaa konetta kierrättää. Mulla ei oo nyt oma lappu tässä käsillä mutta siitä näkee että kyllä se dieselilläkin tehohuippu aika lähelle maksimikierroksia menee.

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Manuaalissa ja automaatissa on kuitenkin suorituskyvyn kanssa todistetusti eroa.

                      Kertokaapa nyt syy minkä takia 530d automaatti kulkee vakiona 0-100 5,5s ja 100hp lisää ni menee 0-100 5,3s??

                      Bensaan 535i pistät 100hp lisää ni suorituskyky kasvaa reilusti.

                      Eli mistä tämä nyt sitten johtuu jos ei kerta tuosta mitä aiemmin kerroin???
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • arska86
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 309
                        • Helsinki

                        Originally posted by makkis View Post
                        Manuaalissa ja automaatissa on kuitenkin suorituskyvyn kanssa todistetusti eroa.

                        Kertokaapa nyt syy minkä takia 530d automaatti kulkee vakiona 0-100 5,5s ja 100hp lisää ni menee 0-100 5,3s??

                        Bensaan 535i pistät 100hp lisää ni suorituskyky kasvaa reilusti.

                        Eli mistä tämä nyt sitten johtuu jos ei kerta tuosta mitä aiemmin kerroin???
                        Joko teho ei olekaan kasvanut 100hp tai sitten se katoaa suditteluun.
                        Tietenkään joku kaupealle alueelle alle 3000rpm lisätty ylikova vääntöpiikki ei vaikuta suorituskykyyn vaikka auto tuntuisikin ripelätä ja lukema yksinään kuulostaa vakuuttavalta. Tuollaisessa 535i:ssä se teho kasvaa yleensä sen 100hp alkuperäiseen verrattuna koko alueella 4000rpm-6500rpm.

                        Omissa dieselautoissa tehon lisäys on kyllä näkynyt suoraan suorituskyvyn parantumisena.

                        Nykyinen 325da sai huippulukemiin 80hp/70nm parannuksen ja maililla loppunopeus kasvoi 20km/h (245->265km/h) ja varttimaili parani samalla radalla(Malmin lentokenttä) samoilla renkailla n. 0,5s ja loppunopeutta tuli kymppi lisää.
                        Last edited by arska86; 02-09-2017, 22:56.

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by makkis View Post
                          Kertokaapa nyt syy minkä takia 530d automaatti kulkee vakiona 0-100 5,5s ja 100hp lisää ni menee 0-100 5,3s??

                          Bensaan 535i pistät 100hp lisää ni suorituskyky kasvaa reilusti.

                          Eli mistä tämä nyt sitten johtuu jos ei kerta tuosta mitä aiemmin kerroin???
                          Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Olikos tällaisesta tapauksesta siis jotkut dynolaput ja vaikka myös käytännön suorituskyky testattu todistettavasti, että näin on käynyt? Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ollut ongelmia automaatin/renkaiden luiston kanssa?
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            Automaatissa olisi hyvä olla launch control tai lähteä jarrua vastaan, muuten turbiinin luistosta tulee äkkiä pari kymmenystä takkiin verrattuna manuaaliin missä on tiukka kytkin. Tuppaa vaan olemaan automaatilla aika raakaa leikkiä...Jotkut ohjelmantekijät rajoittavat automaattivaihteisten vääntöä (eli tehoa) pienillä vaihteilla ja se tietysti syö 0-100 aikaa kun se pääasiassa tulee ykkös ja kakkosvaihteella. Ja toinen seikka on se mitä yritin sanoa, että jos tietää oman auton tehokäyrältä maksimitehon kierrokset ja näkee että automaatin vaihdot eivät osu siihen, niin sitten kannattaa vaihtaa käsin oikealla kierrosluvulla. Muistaakseni ZF8hp:n sporttiohjelman manuaalipuolella vaihtoaikakin on nopein eli 200ms. Siinä nyt ainakin muutama eron lähde. Kyllä automaatillakin saa hyviä kiihdytysaikoja kun tietää kikat. 0-100 nyt on aika tylsä mitattava muutenkin. Enemmän iloa on kunnon vedosta ohituksissa ja varttimaililla. En tiedä millaisia eroja esim 80-120 välillä automaatin ja manuaalin välillä on jos on sama mylly autossa?

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Olikos tällaisesta tapauksesta siis jotkut dynolaput ja vaikka myös käytännön suorituskyky testattu todistettavasti, että näin on käynyt? Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ollut ongelmia automaatin/renkaiden luiston kanssa?
                              Ei tässä mitään myytinmurtaja testejä ole suoritettu, silloin en edes vääntäisi koko asiasta vaan sanoisin että asia vain on näin.

                              Tuo automaatin ja manuaalin erokin on todistettu vain yhdessä bmw:n moottori mallissa.

                              Muuten nämä suorituskyky erot on ihan eri ihmisten yleisiä mittauksia sekä puheita, kavereiden ja vieraiden, nettijuttuja ja naamatusten juteltuja.

                              Kuten myös tuolla zf lootan ohjelmamuutos topikissakin on paljon kehuttu kun muutellaan laatikon ohjelmaa.

                              Joten jos siinä laatikon softassa ei ole mitään "pielessä", miksi niitä muutellaan?

                              Miksi mun sanomisia väännellään joka suuntaan? (miksi noin, miksi näin, millä todennettu) Todistakaa itse toisin kun kerta niin kovasti väitätte.

                              Noi kaikki erot tuntee kuitenkin ihan persdynollakin.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • Hynde
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 338
                                • Rovaniemi

                                Originally posted by Puistis View Post
                                Kertokaapas foorumitietäjät minne kannattaisi viedä N47 ohjelmoitavaksi? Mieluiten PK-seudun suunnalla.

                                Tällä hetkellä olen miettinyt AJ-techin ohjelmointia BC Motorsilla tai Motorbitin ohjelmointia. Onko näiden välillä muuta käytännön eroa kuin se että Motorbitillä onnistuu penkitys?

                                Mitä mieltä olette EGR:n poisohjelmoimisesta? Kannattaako kun autossa ei ole webastoa?
                                Kirjoittelenpa tähän sinun kysymykseen, kun en jaksa muuallekaan erikseen kirjoitelle... Kauhea puolustelu alkaa tämän jälkeen, mutta eipä se minua kiinnosta pätkääkään, ennen kuin jonku kello näyttää muuta varttimailin jälkeen...

                                Nuo AJ:n softat vast. (ja niitä täällä asentelevat puuhailijat) ja penkki tulokset on on ihan huuhaata. Siellä saamutellaan anturien tietoja ja säädetään raja-arvoja sellaisiksi, etttä turvarajat paukkuu vasemmalta ja oikealta, vaikka anturien tiedon on säädetty pysymään "raja-arvoissa". Yksittäiset dyno tulokset (toki lähes 40-50hp poikkeama todellisuudesta) saadaan mukaviksi yhdellä vedolla, mutta oikeasti moottorin suorituskyky on täysin paska ja ne kuolevat pakolämpöihin/-paineisiin parista vedosta. Osalla pullahtelee pakosarjat paikaltaan jo dynossakin, puhumattakaan moottorivaurioista, joita täälläkin on noiden turaajien softin jäljiltä useita. Toki, ei niitä kovin monikaan täällä myönnä omasta häpeästä johtuten.

                                Jos haluat hyvän ohjelman autoosi, otat sen sellaiselta luotto mieheltä, joka tekee sen autoosi sovittaen siten, että kaikki vikadiagnostiikka toimii edelleen siten, kuten se on tehtaalla suunniteltu ja auton suorituskyky on sitä, mitä sen kuuluukin olla ohjelmoinnin jälkeen. Mikäli kiinnostaa käyttää referenssinä oikein tehtyä autoa verrattuna näihin tämän foorumin AJ/neve hööd softattuihin autohin, niin katsele tuolta showroomista minun autoa. Siinä on faktoja oikea 400hp vs. höpö höpö 450hp softatun 335d välillä.

                                Tiedän tasan yhden 335d auton Suomessa (toki varmasti on enemmänkin, mutta he eivät viitsi huudella), joka kellottaa rehellisesti kovempia aikoja ja jonka tehot on lähelle sitä, mitä siitä on luvattu. Sekään ei todellekaan ole näitä "luvatun maan" ja jeesustelevien softaajien tekemiä autoja.

                                Jokainen itseään kunnioittava osaa faktat yhdistellä, jos vähänkään viitsii...
                                Last edited by Hynde; 03-09-2017, 04:31.
                                Kaikki liha tottelee kuria...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎