Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alttu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 519
    • Nummela

    F10/11 pyöränkulmat

    Käytin auton nelipyöräsuuntauksessa kun ratti hieman kenotti vasemmalle. Täytyy viedä vielä uudelleen, koska ei edelleen ratin ollessa suorassa vie oikealle.

    Kulmista enemmän tietävät, onko tuo taka-akselin camper aivan turhaan noin paljon miinuksella? Koska takanta kauempaa katsoessa renkaat on häiritsevän paljon kenollaan. Suuntaus tehtiin kesävanteilla 275/30/20 ja talvirenkaat on 235/50/18, talvirenkaiden kapeus tosin lisää näennäisesti kaltevuutta..

    Tässä raportti
    Attached Files
    F15 30d ///M-SPORT
    Ex.
    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Noilla taka campereilla renkaat kuluu sisälaidasta pilalle kun ulkolaidassa on vielä puolikas jäljellä.

    Miksi arvot on vihreät? 1.5 +-0.25 ei ole yli 2.
    Ovat sitten säätäneet väärää puolta jos minulta kysytään.

    Kannattaa pyytää säätämään ne takacamperit mahdollisimman lähelle nollaa...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post

      Miksi arvot on vihreät? 1.5 +-0.25 ei ole yli 2.
      1 tunti 50 minuuttia + 25 minuuttia on 2 tuntia 15 minuuttia joten ihan vihreällä pitäisikin olla.

      Toki itse jos olisin säätänyt olisin säätänyt camberit siihen minimiin jolloin rengas olisi mahdollisimman pystyssä ja molemmin puolin toki identtisesti.

      Lisäksi arvot 20 tuumaisilla eroaa melkoisesti 18 tuumaisten arvoista joten olisi suositeltavaa säätää kulmat erikseen kesä ja talvirenkaille.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • alttu
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 519
        • Nummela

        #4
        Miksi yleensäkin tavoitetaso on -1,50 luokkaa? Onko suuntauslaitteisto jonkun rengasvalmistajan tuote...siinä tapauksessa ymmärrän

        Ensi viikolla uudestaan... Huvittavaa sinänsä, koska en koskaan ole ensimmäisellä säätökerralla saanut kulmia kohdilleen, parhaimmillaan olen kolmesti käyttänyt jälkisäädössä!
        F15 30d ///M-SPORT
        Ex.
        F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by alttu View Post
          Miksi yleensäkin tavoitetaso on -1,50 luokkaa? Onko suuntauslaitteisto jonkun rengasvalmistajan tuote...siinä tapauksessa ymmärrän

          Ensi viikolla uudestaan... Huvittavaa sinänsä, koska en koskaan ole ensimmäisellä säätökerralla saanut kulmia kohdilleen, parhaimmillaan olen kolmesti käyttänyt jälkisäädössä!
          Suosittelen kokeilemaan jotain toista säätömestaa.

          Noi suositellut arvot tulee aina autonvalmistajalta samoin kuin toleranssit joihin pitäisi säätää.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            #6
            Tuossa pieni tarina meidän edellisestä autosta, F11 530d xdrive ja adaptive drive -alusta: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...4&postcount=81

            Noilla sun nykyisillä kulmilla menee kyllä ainakin 20" kumit pilalle ennen ku huomaatkaan.
            Last edited by böntti; 27-11-2014, 21:16.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • K70
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2009
              • 503
              • Vantaa

              #7
              Kun et ton kauempana Konalaa asu, niin en voi kuin suositella erästä sakasalaisnimistä tiettyyn automerkkiin keskittynyttä pajaa, jossa henkilö joka omaa viininpunaisen avataren säätää ne kohdilleen...kokemusta on yhden sepän korjailuista ja hyvä tuli.
              S212, E350CDI, -11

              Comment

              • alttu
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 519
                • Nummela

                #8
                Originally posted by K70 View Post
                Kun et ton kauempana Konalaa asu, niin en voi kuin suositella erästä sakasalaisnimistä tiettyyn automerkkiin keskittynyttä pajaa, jossa henkilö joka omaa viininpunaisen avataren säätää ne kohdilleen...kokemusta on yhden sepän korjailuista ja hyvä tuli.
                No silläkin pajalla olen joskus käyttänyt ja lopputulos oli sama, säätäjä todennäköisesti oli eri

                Mutta täytyy nyt samaan hintaan saada kulmat kuntoon. Schmiedmann on sen verran suosittu että ei alle kahden viikon taida saadaa aikoja...
                F15 30d ///M-SPORT
                Ex.
                F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3102

                  #9
                  jotensakin tuntuu siltä ettei ne takapyörät voi koskaan olla ainakaan liian pystyssä camberien suhteen.

                  Omassa säädätän aina camberit takana punaiselle alueelle siten että ne ovat mahdollisimman pystyssä. Siitä huolimatta tuntuu, että ainakin 20" kesärenkaissa kuluu sisälaita hieman enemmän.
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10037
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Robi View Post
                    Lisäksi arvot 20 tuumaisilla eroaa melkoisesti 18 tuumaisten arvoista joten olisi suositeltavaa säätää kulmat erikseen kesä ja talvirenkaille.
                    Meinaatko,että kun kulmat säädetään (lähinnä camperit pystympään + aurauksien hienosäätöä) noille leveille ja matalille 20" kesärenkaille sopiviksi,niin huomaat jotain eroa ajo-ominaisuuksissa tai renkaiden kulumisessa kun alle laitetaan 18" talvirenkaat?Ja alusta kulmat pitäisi veivata aina takaisin kun renkaita vaihdellaan vuodenaikojen mukaan.Tuskimpa vaan.Kyllä ne kesäkumien säädöt toimii muillakin renkailla ilman ongelmia.

                    Tilanne on täysin toinen jos kulmat on ruuvattu 18" renkaille ja sitten lyödään leveät kesäläskit alle niiden asetuksilla.
                    Last edited by Heguli 31; 28-11-2014, 21:28.

                    Comment

                    • Paarma78
                      BTCF Member
                      • Jun 2014
                      • 291
                      • Klaukkala

                      #11
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Meinaatko,että kun kulmat säädetään (lähinnä camperit pystympään + aurauksien hienosäätöä) noille leveille ja matalille 20" kesärenkaille sopiviksi,niin huomaat jotain eroa ajo-ominaisuuksissa tai renkaiden kulumisessa kun alle laitetaan 18" talvirenkaat?Ja alusta kulmat pitäisi veivata aina takaisin kun renkaita vaihdellaan vuodenaikojen mukaan.Tuskimpa vaan.Kyllä ne kesäkumien säädöt toimii muillakin renkailla ilman ongelmia.

                      Tilanne on täysin toinen jos kulmat on ruuvattu 18" renkaille ja sitten lyödään leveät kesäläskit alle niiden asetuksilla.Kuten tässä aloittajalle nyt on käynyt.
                      Mulla jätettiin 275/30/20 säädön kanssa camberit sinne kahden hujakoille vaikka pyysin että laittaavat minimiin. Kävin asiasta juttelemassa mutta lopputulos oli ettei säätöjä muutettu (kysyin koska säätöpaperin mukaan oli tehty 18" arvoilla).

                      Nyt joku 5tkm ajettuna uusilla renkailla (Nankang NS-20) ja mittailin tönärillä pinnat takasista. Pinta oli kauttaaltaan 0.5mm sisällä eikä sisäreunastakaan yhtään enempää kuluneet. Paineet 3.25bar. Ja tämä oli neliveto E60 jos sillä mitään vaikutusta (topikkihan liittyi uudempaan malliin).
                      Last edited by Paarma78; 28-11-2014, 10:03.
                      BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                      BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                      ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                      ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Paarma78 View Post
                        Ja tämä oli neliveto E60 jos sillä mitään vaikutusta (topikkihan liittyi uudempaan malliin).
                        Nimenomaan, tässä puhuttiin nyt eri autosta. 2 asteen camberilla meiltä meni iloisesti sisäreunat hampaalle suhteellisen lyhyellä ajosuoritteelle.

                        Mitä tulee tuohon liian pystyssä olevaan renkaaseen, kannattaa sitäkin miettiä. Mulle sanoi Euromasterin ukko että täysin pystyssä oleva rengas "taittuu alle", ei normiajossa mutta ääritilanteissa (hirven väistö jne). Jos "taittuu alle" eli sisäreuna menettää pidon, katoaa kumin kokonaispidosta suuri osa. En itse tällä perusteella ainakaan laittais 0° camberia.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1836
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by alttu View Post
                          Miksi yleensäkin tavoitetaso on -1,50 luokkaa?
                          Koska oletetaan että autolla ajetaan joskus muutakin kuin viivasuoraa tietä. Noilla kulmilla on oma vaikutus kaarreominaisuuksiin.

                          Rata-ajon 3-4 asteen campperit tosin voi suosiolla unohtaa normaaliautoilussa
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7527
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Originally posted by Robi View Post

                            Lisäksi arvot 20 tuumaisilla eroaa melkoisesti 18 tuumaisten arvoista joten olisi suositeltavaa säätää kulmat erikseen kesä ja talvirenkaille.
                            Mutta miksi? Leveys tietysti yleensä samalla kasvaa kun vannekokoa kasvatetaan mutta maalaisjärjellä ajateltuna ei pitäisi juurikaan olla merkitystä kulmiin jos vannekoko muuttuu mutta renkaan leveys (ja kehä) pysyy samana...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10037
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Koska oletetaan että autolla ajetaan joskus muutakin kuin viivasuoraa tietä. Noilla kulmilla on oma vaikutus kaarreominaisuuksiin.
                              Tosin Suomen nopeusrajoituksilla et huomaa onko takacamperit -1.30 vai -1.50 muusta kuin kesän jälkeisestä rengaskulumasta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎