Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 akun vaihto..koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raimo Miettinen
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 320

    Originally posted by HTK12 View Post
    Kuten tuossa edellä todettiin, niin eiköhän se ole uuden akun hankinta edessä. Nykyisin ei akut enää ole hirveän pitkäikäisiä kun on kaikenlaista sähkölaitetta, webasto yksi kovimmista akun rasittajista.
    Näin olen ymmärtänyt. Sivukommenttina ja yksittäistapauksena uusin itse eilen 25/11 -päiväyksellä olleen alkuperäisen akun 350tkm ajettuun 530d:hen! Ihmeen pitkään pääsi, kun tänätalvena alkoi herjaamaan.
    BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

    Comment

    • P.T.
      Bimmer Rookie
      • May 2019
      • 67
      • Oulu

      Originally posted by majgul View Post
      Mulla kans 2 viikkoa vanha 105ah agm. Samaa charge battery herjaa saa kovilla pakkasilla. Defan ylläpitolaturi tulee kylkeen lohkariin ensiviikolla. Eiköhän siihen lopu herjat.
      Tuota on minullakin tehnyt koko auton omistamisen ajan, jos pakkasta enemmän kuin -20. Tänäkin aamuna 260km ajoa, lähtöpaikassa pakkasta -14 ja perillä -31 ja "Charge Battery" auton sammuttaessa. Tuo akun sijoittaminen tuonne kylmään tilaan ei näitä pakkaskelejä ajatellen ole kyllä mikään optimaalinen.

      Sitten ylläpitolaturi: ainakin tuollaisella itsellä olevalla halpis ylläpitolaturilla ladatessa auto herjaa yleensä seuraava aamuna "increased battery discharge while stationary" (tai jotain sinne päin), vaikka akku on kyllä täyteen ladattu. Johtunee "äly"laturin latausohjelmasta? Perinteisellä tyhmällä laturilla ladatessa tuota ei mielestäni ole tullut.
      Last edited by P.T.; 19-02-2021, 19:13.
      --
      F07 530D GT xDrive

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        Originally posted by pyyn0 View Post
        "Charge battery" ilmoitus nyt ei ole mikään kumma juttu reilulla pakkasella. Itsellä 2viikkoa vanha 105ah vartan akku ja silti 40min ajon jälkeen saattaa pärähtää tuo ilmoitus kun sammuttaa. AGM akut nyt ei vaan pakkasella ota sitä virtaa vastaan.
        Okei. Minulle tuli tuollaisessa käytössä tuo herja. Vikaa ei löydy ja mietin 5 vuotta vanhan akun vaihtoa. Latasin pari kertaa Ctekillä, nyt ei ole herjaillut. Autossa Webasto käytössä ja kotihalli aina plussan puolella.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Originally posted by Raimo Miettinen View Post
          Näin olen ymmärtänyt. Sivukommenttina ja yksittäistapauksena uusin itse eilen 25/11 -päiväyksellä olleen alkuperäisen akun 350tkm ajettuun 530d:hen! Ihmeen pitkään pääsi, kun tänätalvena alkoi herjaamaan.
          Hyvin tosiaan on kestänyt, tovi sitten vaihtui 300tkm ajettuun -15 F11 akku. Sammutteli sisävalot, puhallintimen tehoa tiputti, ratinlämmitin pois jne. jne. Toki sen akun lataamista voi ensin kokeilla, mutta kyllähän akut on kuluvia osia kuten muutkin.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • jönssi86
            Bimmer Rookie
            • May 2020
            • 38
            • Kuopio

            Originally posted by HTK12 View Post
            Hyvin tosiaan on kestänyt, tovi sitten vaihtui 300tkm ajettuun -15 F11 akku. Sammutteli sisävalot, puhallintimen tehoa tiputti, ratinlämmitin pois jne. jne. Toki sen akun lataamista voi ensin kokeilla, mutta kyllähän akut on kuluvia osia kuten muutkin.
            Minullakin se sammutti sisävalot ja mm. ovenkahvojen valot todella nopeasti.

            En vielä ostanut uutta akkua, vaan latasin vanhan CTEK laturilla. Akku vaikutti laturin mukaan melko tyhjältä ja täyteen lataaminen kesti lähemmäs 15-20 tuntia. Mitään herjoja ei ole tullut ja auto on pelannut lataamisen jälkeen ok. Pitää seurailla kuinka auto pelaa. Äkkiseltään vaikutti että lataaminen auttoi, mutta onhan se mahdollista että akun osto tulee viimeistään eteen ensi syksynä.
            F11 520dA -12.

            Comment

            • H3nkka
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 30
              • Kuopio

              Originally posted by suppari View Post
              Pelkkä cas parametrimuutos ei varmasti ihan riitä, oikea tapa tehdä on vaihtaa akun varustekoodi, ja sitten myös ista näyttää sen oikein.
              Hei, vaihdoin uuden kapasiteetiltaan isomman akun bmw f10 -2013
              -Alkuperäinen oli 90Ah ja uusi asennettu 105Ah
              -Esys muutos 90-> 105Ah
              -Ista+ akun vaihdon rekisteröinti, valitsin 2. Enter battery exchange lower/higher capacity -> Ista ilmoittaa:

              After retrofitting perform terminal change. Only then can the new battery capacity be displayed correctly in the diagnosis

              Mitähän terminaalin vaihdolla tarkalleen meinataan?
              Akun rekisteröinti kyllä onnistui..
              Last edited by H3nkka; 02-01-2022, 20:14.
              F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
              E90 330d -06 Black saphire metallic
              E46 320i - 98 Hellrott

              Comment

              • JiiVee92
                BTCF Member
                • Mar 2017
                • 923
                • Kouvola/Myllykoski

                Ei sitä akun koon muutosta tarvi enää istalla tehdä, jos olet sen jo esyksellä muuttanut. Ja se terminaalin muutos tarkoittaa "virrat pois--virrat päälle"
                EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                NYT: E61 530xd -08 käyttis
                Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                Comment

                • H3nkka
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 30
                  • Kuopio

                  Originally posted by JiiVee92 View Post
                  Ei sitä akun koon muutosta tarvi enää istalla tehdä, jos olet sen jo esyksellä muuttanut. Ja se terminaalin muutos tarkoittaa "virrat pois--virrat päälle"
                  Joo justiinsa näin arvelinkin asian olevan, kun esysillä se homma hoidettu jo.. ilmeisesti Istalla tarvittaisiin kuitenkin program versio tähänn toimenpiteeseen, ja kiitos tiedosta!

                  Lieneekö tuo vo koodaus tarpeellinen ? Pitäisi myös hoitaa pois tuo jarruenergian talteenotto..
                  Last edited by H3nkka; 02-01-2022, 21:01.
                  F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                  E90 330d -06 Black saphire metallic
                  E46 320i - 98 Hellrott

                  Comment

                  • alpine3
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2010
                    • 1265
                    • Kajjjaani

                    Originally posted by H3nkka View Post
                    Lieneekö tuo vo koodaus tarpeellinen ? Pitäisi myös hoitaa pois tuo jarruenergian talteenotto..
                    En tiedä mitä kaikkea olet tehnyt, mutta jos koon muutoksen koodaa ainoastaan CAS:siin eikä se ole VO:ssa niin mitä tapahtuu kun muokkaat VO:ta ja koodaat uuden VO:n CAS:siin? Aivan, CAS palautuu takaisin oletusasetuksille ja sille akkukoolle mikä on VO:ssa
                    Last edited by alpine3; 02-01-2022, 21:21.
                    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                    Comment

                    • H3nkka
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 30
                      • Kuopio

                      Originally posted by alpine3 View Post
                      En tiedä mitä kaikkea olet tehnyt, mutta jos koon muutoksen koodaa ainoastaan CAS:siin eikä se ole VO:ssa niin mitä tapahtuu kun muokkaat VO:ta ja koodaat uuden VO:n CAS:siin? Aivan, CAS palautuu takaisin oletusasetuksille ja sille akkukoolle mikä on VO:ssa
                      Kiitos hyvästä kommentista, kun sen verta rookie näissä hommissa
                      F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                      E90 330d -06 Black saphire metallic
                      E46 320i - 98 Hellrott

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by H3nkka View Post
                        Joo justiinsa näin arvelinkin asian olevan, kun esysillä se homma hoidettu jo.. ilmeisesti Istalla tarvittaisiin kuitenkin program versio tähänn toimenpiteeseen, ja kiitos tiedosta!

                        Lieneekö tuo vo koodaus tarpeellinen ? Pitäisi myös hoitaa pois tuo jarruenergian talteenotto..
                        Kyllä, ISTA:lla tuon akun koon muutoksen tekoon tarvitset sen ohjelmointiosion. Virallisesti sitten vielä pitäisi olla ICOM, puukotuksilla onnistuu ENET:lläkin. Tosin paljon järkevämpi tehdä E-sys:llä koodaukset. Tee VO muutos ja sitten sitten koodaat. Toki sen jarruenergian voi myös muuttaa ilman varustelista muutoksia ihan kuten akun koon. Jokainen tekee kuten haluaa, suosittelen tekemään varustelistalle tälläiset muutokset, niin ei katoa joskus koodatessa varustelistan mukaan.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎