Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    Jahas, liityin itsekin porukkaan jolla vetonivel on kypsä. Oikeanpuolen nivel alkoi naputtamaan pienelle kuormalla melkein kokoajan ja myös suoraan ajettaessa.

    Spidan/Löbrö keppi olisi maksanut 330€ + runkopantti. Noi lienee yleensä takuukunnostettuja. Ja niitä taidetaan kunnostaa eri paikoissa. Joku venäläinen oli tilannut noita 4 kpl ja verrannut niitä keskenään.
    Итак эксперименты закончились. Заказал привод в сборе GKN Spidan 25754 Но какой то странный, выглядит хорошо, но есть наплывы краски Наткнулся на обзор в ютубе, где сравнивают эти привода Spidan, но…


    Tuo tännekin linkattu erillinen NTY merkkinen nivel on ilmeisesti kiinanpojan kamaa ja venäläisten mukaan nivel on tinaa. Joillain se on alkanut täristämään jo muutaman tonnin jälkeen. Ilmeisesti myös suojakumi on korppua. Ajattelin sitten että katson jonkun muun vaihtoehdon.

    Venäläisten keskustelua pöyhiessä tuli vastaan eräs tarvikenivel joka on 8 kuulalla toteutettu kuten alkuperäinenkin. Yleensä nuo kiinanivelet on tehty 6 kuulalla.

    Tilasin nyt tuollaisen nivelen Puolasta kokeeksi. Hinnaksi tuli noin 90e postikuluineen. Tilaus piti tehdä sähköpostilla.




    Jätän tuon paketissa olevan rasvan laittamatta ja korvaan sen tällä Redlinen CV-2 vaseliinilla jota on kehuttu monessa paikassa. Nivelen kumin taidan laittaa suosiosta letkuklemmarilla kiinni.
    Last edited by fraatti; 28-07-2022, 10:00.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Kraftwerk
      Bimmer Rookie
      • Mar 2022
      • 133
      • Joensuu area

      Toiseen säikeeseen jo laitoinkin viestiä, mutta vielä tähän, jos jokin murehtii omassaan samaa.

      Minulla vetarien oire oli rutiseva "pippurimyllymäinen" ääni sisäänjoustoissa kaasu päällä maantievauhdeissa, kun vedon löysäsi, niin ei kuulunut mitään. Lisäksi veto päällä liikenneympyröissä yms. käännöksissä kuulu murrokselle tyypillinen napse. Uudet Spidanit Aeromotorsilta 350 €/kpl ja kolmen tunnin työ yhteensä alatukivarsien vaihdon ja nelipyörsuuntauksen kanssa. Nyt on hiljainen. Vanhoista oli ampunut rasvat jo pois löysästä klemmarista.
      F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

      Comment

      • pyyn0
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 1053
        • Fin

        Originally posted by fraatti View Post
        Nivelen kumin taidan laittaa suosiosta letkuklemmarilla kiinni.
        Mahtuukohan se klemmarin paksumpi kohta (kiristysruuvi) pyörimään siellä navassa? Muistelisin että aika hintsusti oli tilaa.
        -BMW F11 530xd -12
        -BMW E60 530dA -04
        -BMW E23 735iA -85
        Ex
        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
        -BMW E39 528i 96

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4630
          • Tampere

          Originally posted by pyyn0 View Post
          Mahtuukohan se klemmarin paksumpi kohta (kiristysruuvi) pyörimään siellä navassa? Muistelisin että aika hintsusti oli tilaa.
          Mulla on sellainen muistikuva että olisin laittanut jo aikaisemminkin molempiin päihin klemmarit. Täytyy tarkistaa samalla kun vaihdan nivelen.

          Näiden kumien kiinnitykset on tupanneet olemaan usein vähän huonoja monesta on tullut välistä rasvat ulos.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • 316bemi
            BTCF Member
            • Oct 2010
            • 221
            • Joensuu

            Onko muilla sattunu näin sekundaa olemaan löbron vetari et keväällä ~10-12tkm takaperin molemmat eestä uusittu,ja nyt vänkärin puoleinen kolkattaa vähän rattia kääntäessä ja tasanen veto pidettäessä esim parkkiksella kääntäessä? Nosturilla kävin tsekkaa siten että toinen piti putkipihdeillä akselia paikallaan ja toinen rengasta käänteli,nii aikalaillaha tuossa ulomassa nivelesssä tuntu väljää olevan. Mietin vaan kun takuuseen menee nii liekkö sama homma esissä taas pikapuoliin

            Comment

            • kakkoskuski
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 84
              • Rauma

              Originally posted by kakkoskuski View Post
              Melkein vuosi ja noin 30tkm menty näillä nivelillä ja mukana tulleilla suojakumeilla. Nyt on taas vasen ulompi suojakumi melkeen irtipoikki kahtia keskeltä. Rasvat tietysti pisin poikin jarruja, renkaita ja alustaa.

              Alkaa vähän ärsyttää. Auto ollu nyt vajaa puoltoista vuotta, ajettu noin 42tkm ja nyt pitäs jo kolmatta kertaa vaihtaa vetarin suojakumeja.

              Taidan hakea seuraavaks BMW alkuperäis kummit marmorilta, vaikka lienee hinnoissaan. Vai onko jollain parempaa ideaa? Tai tietoa minkä valmistajan kumia alkuperäisasennuksessa on käytetty? Olis kiva jos edes sen pari-kolme vuotta kestäis.
              Oikeen puoleinen kesti puolen vuotta pidempään. Tai kuka tietää kuinka kauan on jo ollut rikki, mutta tänään huomasin muuta huoltohommaa tehdessä että kumi melkeen irtipoikki.

              Näitä eri merkkisiä tarvikekumeja on menny ku leipää. Seuraavaks tosiaan alkuperäis osaa testiin. Jos jollain sattuis olemaan tiedossa OE valmistaja niin kiitollisuudella otan tiedon vastaan!

              Comment

              • tozini
                Newbiemmer
                • Jul 2015
                • 14
                • Mikkeli

                Originally posted by 316bemi View Post
                Onko muilla sattunu näin sekundaa olemaan löbron vetari et keväällä ~10-12tkm takaperin molemmat eestä uusittu,ja nyt vänkärin puoleinen kolkattaa vähän rattia kääntäessä ja tasanen veto pidettäessä esim parkkiksella kääntäessä? Nosturilla kävin tsekkaa siten että toinen piti putkipihdeillä akselia paikallaan ja toinen rengasta käänteli,nii aikalaillaha tuossa ulomassa nivelesssä tuntu väljää olevan. Mietin vaan kun takuuseen menee nii liekkö sama homma esissä taas pikapuoliin
                Mulla on alle kaksi vuotta sitten uusittu molemmat etuvetarit ja viime kevättalvella (eli noin vuoden päästä vaihdosta) alkoi lumella "revitellessä" naputusta taas kuulua... Normaalissa ajossa, edes parkkipaikoilla käännellessä en ole ääntä kuullut joten olen antanut asian toistaiseksi olla. Apukuskin puoleinen vetari on ainakin löbro, mutta toisesta ei ole varmuutta, kun oli myyjäliikkeen toimesta vaihdatettu ennen kun auto mulle tuli.

                Ei siis kovin pitkäikäisiltä vaikuta...

                Comment

                • Vesa
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 363
                  • Oulu

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Jahas, liityin itsekin porukkaan jolla vetonivel on kypsä. Oikeanpuolen nivel alkoi naputtamaan pienelle kuormalla melkein kokoajan ja myös suoraan ajettaessa.

                  Spidan/Löbrö keppi olisi maksanut 330€ + runkopantti. Noi lienee yleensä takuukunnostettuja. Ja niitä taidetaan kunnostaa eri paikoissa. Joku venäläinen oli tilannut noita 4 kpl ja verrannut niitä keskenään.
                  Итак эксперименты закончились. Заказал привод в сборе GKN Spidan 25754 Но какой то странный, выглядит хорошо, но есть наплывы краски Наткнулся на обзор в ютубе, где сравнивают эти привода Spidan, но…


                  Tuo tännekin linkattu erillinen NTY merkkinen nivel on ilmeisesti kiinanpojan kamaa ja venäläisten mukaan nivel on tinaa. Joillain se on alkanut täristämään jo muutaman tonnin jälkeen. Ilmeisesti myös suojakumi on korppua. Ajattelin sitten että katson jonkun muun vaihtoehdon.

                  Venäläisten keskustelua pöyhiessä tuli vastaan eräs tarvikenivel joka on 8 kuulalla toteutettu kuten alkuperäinenkin. Yleensä nuo kiinanivelet on tehty 6 kuulalla.

                  Tilasin nyt tuollaisen nivelen Puolasta kokeeksi. Hinnaksi tuli noin 90e postikuluineen. Tilaus piti tehdä sähköpostilla.




                  Jätän tuon paketissa olevan rasvan laittamatta ja korvaan sen tällä Redlinen CV-2 vaseliinilla jota on kehuttu monessa paikassa. Nivelen kumin taidan laittaa suosiosta letkuklemmarilla kiinni.
                  https://www.motonet.fi/fi/tuote/6030...koisrasva-397g
                  Tästä 8 kuulaisesta nivelestä olisi kiva kuulla kokemuksia. Minulla naputtaa 1,5 vuotta sitten vaihdettu NTY-nivel eli elinkaari jäi lyhyeksi.
                  Last edited by Vesa; 29-10-2022, 09:50.
                  Nykyiset:
                  BMW F11 535DA xDrive -15
                  Toyota Yaris Hybrid -20

                  Exiä noin 60 kpl...

                  Comment

                  • kakkoskuski
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2015
                    • 84
                    • Rauma

                    Itselleni vastaten: Alkuperäisten vetarien ja niiden kumien valmistaja on GKN.

                    Löbro kuuluu kai (ainakin nykyään) tähän GKN konserniin, mutta oman kokemukseni ja netistä luetun perusteella osa Löbro osista on laadultaan huonoa. Ilmeisesti kuitenkin Löbro nimen alla myydään myös alkuperäisosien kanssa samaa, eli laadukkaampaa tavaraa.

                    Comment

                    • Reiska56
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 185
                      • Kerava

                      Originally posted by pyyn0 View Post
                      Mahtuukohan se klemmarin paksumpi kohta (kiristysruuvi) pyörimään siellä navassa? Muistelisin että aika hintsusti oli tilaa.
                      90000km ja oikeasta etummaisesta suojakumista rasvat pihalle. Motonetista liimattava 20 euron suojakumi tilalle ja letkulemmareilla kiinni. Mahtuu pyörimään ainakin 535xd 2015 vuosimallissa. Saa sitten nähdä, miten kauan kestää. Ainakin on nopea asentaa.

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        Originally posted by Reiska56 View Post
                        90000km ja oikeasta etummaisesta suojakumista rasvat pihalle. Motonetista liimattava 20 euron suojakumi tilalle ja letkulemmareilla kiinni. Mahtuu pyörimään ainakin 535xd 2015 vuosimallissa. Saa sitten nähdä, miten kauan kestää. Ainakin on nopea asentaa.
                        Motonetin liimattava on todella kestävä, jos vain liimaus onnistuu (ei rasvaa liimapinnoilla). En usko, että olisi kestävyydessä eroa alkuperäiseen.
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • kakkoskuski
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 84
                          • Rauma

                          Vaihdoin viikko sitten rikkonaisen suojakumin tilalle hätäensiapuna motonetin liimattavan. Putsasin nivelen niin hyvin kun sen paikallaan ollessa vaan sain putsattua ja reilusti uutta rasvaa. Laitoin ne mukana tulleet rosteriset "nippusiteet", saas nähdä pysyykö ja kestääkö.

                          Hankin valmiiksi varalle "OEM GKN" (Löbro) suojakumisarjan. Se suojakumi on semmosta puolikovaa, vähän niinku muovia.

                          Osaako joku sanoa onko näissä alunperin tehtaalta tullessa ollut edessä ulompien vetonivelten suojakumit tollasta joustavaa puolikovaa ämpärimuovia vai normaalia pehmeää kumia? Raporttien mukaan ne alkuperäiset on kestänyt sentään joitakin vuosia. Ämpärimuovi vaan epäilyttää.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9158
                            • Oulu

                            Originally posted by kakkoskuski View Post
                            Vaihdoin viikko sitten rikkonaisen suojakumin tilalle hätäensiapuna motonetin liimattavan. Putsasin nivelen niin hyvin kun sen paikallaan ollessa vaan sain putsattua ja reilusti uutta rasvaa. Laitoin ne mukana tulleet rosteriset "nippusiteet", saas nähdä pysyykö ja kestääkö.

                            Hankin valmiiksi varalle "OEM GKN" (Löbro) suojakumisarjan. Se suojakumi on semmosta puolikovaa, vähän niinku muovia.

                            Osaako joku sanoa onko näissä alunperin tehtaalta tullessa ollut edessä ulompien vetonivelten suojakumit tollasta joustavaa puolikovaa ämpärimuovia vai normaalia pehmeää kumia? Raporttien mukaan ne alkuperäiset on kestänyt sentään joitakin vuosia. Ämpärimuovi vaan epäilyttää.
                            Eiköhän ne orkkis suojakumit ala olla järjestään thermoplastista elastomeeria (TPE).

                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • kakkoskuski
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 84
                              • Rauma

                              Monitulkintainen vastaus josta on pääteltävissä että näiden autojen kokoonpanossa olisi käytetty noita TPE (ämpärimuovi) -suojakumeilla varustettuja akseleita :think

                              Seuraavaksi kun taas tarvii laitella niin menee tämä "OEM"/GKN/Löbro TPE-muovikikkare paikoilleen.
                              Ylipäätään hermot menny tähän nivel- ja suojakumijumppaan. Missään aikaisemmissa autoissa (neliveto/etuveto) ei ole ole ollut vastaavia ongelmia.

                              Comment

                              • kakkoskuski
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2015
                                • 84
                                • Rauma

                                Päivitystä asian. Eipä ne motonetin liimattavan suojakumin teräsnipparit pitäneet kumia paikoillaan paria viikkoa kauempaa.
                                Eikä ole siitä kiinni että olisi jäänyt löysään. Koitin kiristellä sitä takasin paikoilleen niin se paskahan luistaa heti takasin löysälle.
                                Letkuklemmareita en laita koska riskinä on että ottaa anturijohtoihin kiinni. Tosi ahdas väli.

                                Seuraava liike: nivel irti, perusteellinen putsaus, kasaus OEM GKN TPE-suojakumin ja kunnon pantojen kanssa niin katsotaan alkaako kestää

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎