Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • macman_lahti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2017
    • 290
    • Lahti

    Ei kokemusta näissä autoissa, mutta juuri vaihdoin vähän alle 1,5 vuotta vanhan SKF:n kumin S-maxiin. En tiedä johtuiko nopea hajoaminen siitä, että kumi jäi aika "kasaan" ja kertyikö sinne sitten hiekkaa väliin, mutta aika nopeasti meni kun originaali kesti 8 vuotta.
    Vedin uuden haitarin nyt vähän suoremmaksi niin katsotaan miten kestää. Mutta paikallaan on pysynyt hyvin. Kumi on VKJP01001.
    -08 E60 LCI
    -13 F10 3.0 xDrive

    Comment

    • Spere
      Bimmer Rookie
      • Jun 2018
      • 78
      • Finland

      Ulompien suojakumien vaihto liikkeessä nuuka 600e. Tuntuu melko hintavalta :think

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2278
        • Vantaa

        Melko hintavalta on aika lievä ilmaus. Johan tuohon hintaan vaihtaa uudet vetarit lähes tulkoon.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Spere
          Bimmer Rookie
          • Jun 2018
          • 78
          • Finland

          Onko näihin minkälainen homma laittaa tuollaista ylivedettävää kumia ja mikähän sinne mahtaa käydä tai kannattaa laittaa?

          Nivelten kunnon ollessa täysi arvoitus, varmaan kannattavinta olisi toteuttaa joku tuollainen ratkaisu ja katsoa meneekö lopulta vetarit kuitenkin vaihtoon. Varmuuden vuoksi en mielellään noita vaihtaisi, hinnan ollessa +1000e/kpl.

          Kaikki vinkit ovat tervetulleita, tuolle kuitenkin täytyy tehdä jotain mahdollisimman nopeasti..

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Originally posted by Spere View Post
            Onko näihin minkälainen homma laittaa tuollaista ylivedettävää kumia ja mikähän sinne mahtaa käydä tai kannattaa laittaa?

            Nivelten kunnon ollessa täysi arvoitus, varmaan kannattavinta olisi toteuttaa joku tuollainen ratkaisu ja katsoa meneekö lopulta vetarit kuitenkin vaihtoon. Varmuuden vuoksi en mielellään noita vaihtaisi, hinnan ollessa +1000e/kpl.

            Kaikki vinkit ovat tervetulleita, tuolle kuitenkin täytyy tehdä jotain mahdollisimman nopeasti..

            Löbron ja Spidanin vetaria saa alle 200egee... Ja vaihto ei oo kummoinen homma.
            Jos kumet haluaa vaihtaa, niin helpoimmalla kumin vaihdon tekee liimattavalla yleiskumilla, saa esim. Motonetista. Mulla tuollainen kestänyt mitä lie 100tkm-150tkm, en nyt jaksa kaivaa kuittia, mutta on todella helppo laittaa ja kestää. Ei tarvii purkaa mitään, senkun leikkaa vanhan kumin pois ja liimaa uuden kasaan ja sitoo pannalla kiinni, Itse laitoin kunnon rosteriklemmarit tuohon liimattavaan kumiin, kun sen kumin mukana tuli aika heppoiset pannat.

            Comment

            • Pakkopaita
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 13
              • Helsinki

              Originally posted by HV530XD View Post
              Löbron ja Spidanin vetaria saa alle 200egee... Ja vaihto ei oo kummoinen homma.
              Jos kumet haluaa vaihtaa, niin helpoimmalla kumin vaihdon tekee liimattavalla yleiskumilla, saa esim. Motonetista. Mulla tuollainen kestänyt mitä lie 100tkm-150tkm, en nyt jaksa kaivaa kuittia, mutta on todella helppo laittaa ja kestää. Ei tarvii purkaa mitään, senkun leikkaa vanhan kumin pois ja liimaa uuden kasaan ja sitoo pannalla kiinni, Itse laitoin kunnon rosteriklemmarit tuohon liimattavaan kumiin, kun sen kumin mukana tuli aika heppoiset pannat.
              On OEM osia, tarvikeosia ja sitten on Löbro. Kannattaa huomata, että kun Löbron tuotetiedoissa lukee ”uudelleenvalmistettu”, niin se tarkoittaa ”refurbished”, eli kyseessä on käytetty varaosa, joka on kunnostettu. Samasta syystä haluavat vanhan osan vaihtarina, että kunnostavat sen takaisin myyntiin.

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by Pakkopaita View Post
                On OEM osia, tarvikeosia ja sitten on Löbro. Kannattaa huomata, että kun Löbron tuotetiedoissa lukee ”uudelleenvalmistettu”, niin se tarkoittaa ”refurbished”, eli kyseessä on käytetty varaosa, joka on kunnostettu. Samasta syystä haluavat vanhan osan vaihtarina, että kunnostavat sen takaisin myyntiin.
                Kyllä, Löbron kunnostetussa osassa on kaikki kuluvat osat vaihdettu ja sen puoleen se on täysin käypä peli. Ja pantti on luokkaa parikymppiä, eikä sitä vanhaa osaa ole mikään pakko palauttaa, menee jo postikuluihin äkkiä enemmän rahaa... Yksi tuollainen kunnostettu Löbron vetari hommattiin ja ei palautettu vanhaa eikä koira perään haukkunut, jää vain se parinkympin pantti saamatta.

                Comment

                • Spere
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2018
                  • 78
                  • Finland

                  Kiitoksia vinkeistä

                  Comment

                  • Spere
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2018
                    • 78
                    • Finland

                    Originally posted by HV530XD View Post
                    Jos kumet haluaa vaihtaa, niin helpoimmalla kumin vaihdon tekee liimattavalla yleiskumilla, saa esim. Motonetista..... Itse laitoin kunnon rosteriklemmarit tuohon liimattavaan kumiin, kun sen kumin mukana tuli aika heppoiset pannat.
                    Motonetissä näyttää olevan kahta eri kokoa (Tämä ja tuo) tuota leikkaa-ja-liimaa mallin kumia. Kumpihan noista istuu nätimmin. En tiedä onko sillä merkitystä mutta kyseessä 2011 530.

                    Edit: Ilmeisesti tuo pienempi 80mm kumi on oikean kokoinen? Ajattelin kuitenkin varmistella, ettei auto jää pukeille vääränlaisten kumien takia.
                    Last edited by Spere; 12-08-2020, 09:34.

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Spere View Post
                      Motonetissä näyttää olevan kahta eri kokoa (Tämä ja tuo) tuota leikkaa-ja-liimaa mallin kumia. Kumpihan noista istuu nätimmin. En tiedä onko sillä merkitystä mutta kyseessä 2011 530.

                      Edit: Ilmeisesti tuo pienempi 80mm kumi on oikean kokoinen? Ajattelin kuitenkin varmistella, ettei auto jää pukeille vääränlaisten kumien takia.
                      Nopea googletus tuotti tulokseksi että ulomman nivelen halkaisija olisi 86mm. Muistelen myös että itse olisin laittanut tuon isomman mallin. Ihan sataprosenttisen varma en kyllä ole, mutta illalla voisin kaivaa kuitin esille jos muistan. Motonetissahan on käyttämättömälle tuotteelle palautusoikeus, niin jos ottaa molemmat ja kattoo pajalla kumpi näyttää käyvän ja palauttaa toiset?

                      Comment

                      • Spere
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2018
                        • 78
                        • Finland

                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Nopea googletus tuotti tulokseksi että ulomman nivelen halkaisija olisi 86mm. Muistelen myös että itse olisin laittanut tuon isomman mallin. Ihan sataprosenttisen varma en kyllä ole, mutta illalla voisin kaivaa kuitin esille jos muistan. Motonetissahan on käyttämättömälle tuotteelle palautusoikeus, niin jos ottaa molemmat ja kattoo pajalla kumpi näyttää käyvän ja palauttaa toiset?
                        Jos millään kehtaat tarkistaa omasi niin mikäettei. Tuon 86mm mukaanhan tuo pienempi olisi oikea (80-89mm nivelelle)

                        Comment

                        • HV530XD
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2015
                          • 399
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by Spere View Post
                          Jos millään kehtaat tarkistaa omasi niin mikäettei. Tuon 86mm mukaanhan tuo pienempi olisi oikea (80-89mm nivelelle)

                          Löysin kuitin ja siinä oli tuon liimattavan suojakumin tuotekoodi 17-2947 eli tuo isompi. En muista että sopivuudessa olisi ollut ongelmaa. Ja yli 120tkm kestänyt.

                          Comment

                          • Spere
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2018
                            • 78
                            • Finland

                            Originally posted by HV530XD View Post
                            Löysin kuitin ja siinä oli tuon liimattavan suojakumin tuotekoodi 17-2947 eli tuo isompi. En muista että sopivuudessa olisi ollut ongelmaa. Ja yli 120tkm kestänyt.
                            Isot kiitokset

                            Comment

                            • macman_lahti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2017
                              • 290
                              • Lahti

                              Tuli juuri vaihdettua vasen etuvetari Löbrohon. Vaihdoin suosiolla uuden suorakumin, akselin mukana tullut oli kuin muovia. Motonettiin oli tullut ERT:n kumia, koodi 17-2928. Se on tosi pehmoista kumia, saa nähdä nyt sitten miten kestää.
                              Oletteko muuten vaihtaneet ton vetarin stefan samalla ? Mullahan se nyt jäi sitten vaihtamatta. Auto on kyllä vielä osittain kasaamatta, joten nyt se on vielä suht helppo vaihtaa jos on se on pakko vaihtaa..:think
                              -08 E60 LCI
                              -13 F10 3.0 xDrive

                              Comment

                              • macman_lahti
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2017
                                • 290
                                • Lahti

                                Katselin, että jossain oli sanottu, että etuvetarin vaihto helppo ja nopea homma niin miten sen pystyy helposti ja nopeasti tekemään..?
                                Eihän sitä vetaria saa muuten pois kun tolpan ottamalla pois ? Ja on siinä tolpan ottamisessa ihan kohtuullinen homma, etenkin oikealla puolella kun joutuu purkamaan sen ecun sähköboksin pois.

                                Ja entäs pelkkä kumin vaihto jos haluaa laittaa ylivedettävän ? Siinäkin täytynee ottaa se ylätukivarsi pallonivelestä irti jotta saa kallistettua napaa sen verran, että saa vaihtotyökalun väliin. Mutta mahtuuko se siltikään ? Vai onko se tolppa taaskin otettava pois ?
                                -08 E60 LCI
                                -13 F10 3.0 xDrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎