Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    #61
    Originally posted by HV530XD View Post
    Totta, fiksuinta on uusia pultti suosituksen mukaan. Mutta on noissa astekiristettävissä usein tullut myös vastaan esim. joidenkin Volvon koneiden kannen pulteissa, että viisi kertaa voi tiukata ja sitten viimeistään vaihtoon.
    Mut varman päälle pelatessa vaihtaa pultin, ei se kallis ole...
    Pultti lienee tälläinen




    Collar screw with spring
    31 20 6 795 249
    Chrome-free CR(VI)
    M16X1,5X72-8.8

    Tässä yleiset kiristysmomentit M16 pulteille:



    Joten kuten Clavurion tuossa totesikin niin pultti taitaa venähtää kiristettäessä. Monissa alustan osissa kiritys menee vastaavalla tavalla. Mikä tuossa venymisessä on ylipäätään ideana?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      #62
      Originally posted by fraatti View Post

      Joten kuten Clavurion tuossa totesikin niin pultti taitaa venähtää kiristettäessä. Monissa alustan osissa kiritys menee vastaavalla tavalla. Mikä tuossa venymisessä on ylipäätään ideana?
      Tutun näköinen pultti. Ruuviliitoksessa 80-90% momentista menee kierteen ja otsapintojen kitkaan ja vasta noin 10% tekee jännitystä pulttiin eli alkaa venyttää pulttia. Staattisessa liitoksessa nuo kitkat riittää pitämään liitoksen kiinni, mutta jos liitokseen tulee jatkuvaa dynaamista kuormaa (niinkuin autoissa nivelissä yms), tarvitaan lisää momenttia, ja sitä löytyy sitten jännittämällä lisää tuota pulttia niin paljon, että alkaa tulla venymää. Astekulmakiristys ei huomioi pelkästään liitoksen kitkaa, joten sitä käytetään kun halutaan oikeasti tiukka liitos. Venymää voi olla sen verran että ei tule pysyvää muodonmuutosta, eli pysytään riittävästi myötörajan alapuolella. Siksi nuo pultit nyt ei ole ihan kertakäyttökamaa, jos ei mennä ihan sinne myötörajalle pois elastiselta alueelta. Siis se pultti oikeaan momenttiin kiristettynä kyllä venyy, ja pitää jännityksellään yllä ruuvin ja otsapintojen kitkaa, mutta avatessa se venymä palautuu. Jos mennään myötörajan yli, niin jännityksestä ei ole enää mitään hyötyä ja liitos vaan löystyy.

      Comment

      • HV530XD
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 399
        • Lappeenranta

        #63
        Originally posted by kmr View Post
        Tosiaan itsellä meni vanhat pultit takaisin paikoilleen. Testasin 300Nm, eikä se kiertynyt kuin n. 20 astetta 210Nm momentista eteenpäin, niin loppui usko kesken. Pitää vääntää ne siis piukempaan..
        Tuosta astekiristyksestä minulle on opetettu että se pitäisi saada tehtyä kertaväännöllä...Siinä nimittäin liikkeen pysähtyessä alkaa lepokitka vaikuttaa. Jo alakoulussa opetettiin, että liikekitka on pienempi ja lepokitkan voittamiseksi tarvitaan liikkeellelähtiessä taas suurempi voima kuin mitä tarvitaan liikekitkan voittamiseksi. Luultavasti kmr on törmännyt tähän ilmiöön; jos astekiristys ei ole kerralla mennyt sitä 90 astetta, niin edes 300Nm ei riitä että pultti lähtisi uudelleen liikkeelle. Melkein vois suositella uutta pulttia, ja sitten loppukiristys kerralla niin pitkällä jatkovarrella että se varmasti menee kerralla...

        Comment

        • Benzino
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 1402
          • EFHK

          #64
          Minkäs kokoinen tuo etuvetarin ulomman suojakumin ulompi panta on?
          Realoem ei anna sitä erikseen vaan koko setti kumeineen päivineen..

          Comment

          • Wescu-
            Newbiemmer
            • Mar 2016
            • 4
            • Lempäälä

            #65
            Oma 530XD alkanut naputtaa mielestäni vasemmalta puolelta hitaasta nopeudesta vedättäessä ratti vasemmalle käännettynä (esim. risteykset ja liikenneympyrät). Suoraan ajaessa ei ääntä kuulu. Oire viittaa kaiketi vetarin väsymiseen? Suojakumeja on vaihdeltu useampaan kertaan ja tämä naputus alkoi ennen viimeistä vaihtoa jolloin vetarit irroitettiin, putsattiin ja rasvattiin, mutta ääni ei poistunut. Voisiko tämän tyyppisen äänen aiheuttaa joku muu?

            Jos vetareita lähtee vaihtamaan, niin onko foorumisteilla suositella järkihintaista osaa tilalle?
            OEM-osa bemariosat.fi -kaupassa 935€/985€
            Alkuperäisvalmistajan osa bemariosat.fi -kaupassa 485€/495€ Tämä siis ilmeisesti saman tehtaan tekemä osa kuin OEM-osakin, mutta ilman BMW-leimoja?
            Autodocilta näyttäisi saavan Spidanin vetareita hintaan ~n. 370€/puoli ja Löbron vetareita ~n. 250€/puoli

            Eli hintaskaala on melko laaja. Mikähän näistä on sellainen, jota 210tkm ajettuun kannattaa laittaa tilalle? Ja mitä muuta on tarve tilata vaihtoa ajatellen, tarvitseeko tilata erikseen jotain stefaa tai napapulttia?

            P.S. Mikähän olisi sellainen suojakumi, joka kestäisi yli vuoden murtumatta?

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #66
              Originally posted by Wescu- View Post

              P.S. Mikähän olisi sellainen suojakumi, joka kestäisi yli vuoden murtumatta?

              Laitoin kokeeksi Motonetin liimattavan kumin:

              Tuo on kestänyt jo noin 90tkm. Ainut vaan että kumin mukana tulleet kiristyspannat olivat huonot, joten vetäisin niiden tilalle tavalliset hyvälaatuiset rosteriklemmarit. Jos tuota kokeilee, niin kannattaa varmistaa koko. Muistaakseni se oli tuo isompi malli.

              Comment

              • Anzafin
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 3747
                • Kajaani

                #67
                Originally posted by HV530XD View Post
                Laitoin kokeeksi Motonetin liimattavan kumin:

                Tuo on kestänyt jo noin 90tkm. Ainut vaan että kumin mukana tulleet kiristyspannat olivat huonot, joten vetäisin niiden tilalle tavalliset hyvälaatuiset rosteriklemmarit. Jos tuota kokeilee, niin kannattaa varmistaa koko. Muistaakseni se oli tuo isompi malli.
                Hyvä tietää!

                - Antti -

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #68
                  Originally posted by Wescu- View Post
                  P.S. Mikähän olisi sellainen suojakumi, joka kestäisi yli vuoden murtumatta?
                  Katsopa tänne, majordrake on ansiokkaasti laittanut vaihtoehdot tähän:

                  kts. myös ketjun ensimmäinen viesti, siinä on myös asiaa samasta jutusta.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    #69
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Katsopa tänne, majordrake on ansiokkaasti laittanut vaihtoehdot tähän:

                    kts. myös ketjun ensimmäinen viesti, siinä on myös asiaa samasta jutusta.

                    Tuo MajorDraken vinkkaama Motonetin murroskumin vaihtoehto oli myös mulla toinen vaihtoehto. Mutta ainakin silloin se materiaali oli sellainen kovan muovin oloinen, ei ollenkaan kumimainen, lisäksi vaatii perinteisen vaihtotyön eli nivel/vetoakseli irti ja kumin venytys paikoilleen. Niinpä päädyin itse kokeilemaan liimattavaa vaihtoehtoa kun se oli paljon elastisemman oloinen, sekä vaihtotyö oli todella helppo. Se liimattava malli on siis mulla kestänyt noin 90tkm, en tiedä on kellään kertoa kokemusta tuon toisen mallin kestävyydestä?

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by HV530XD View Post
                      Tuo MajorDraken vinkkaama Motonetin murroskumin vaihtoehto oli myös mulla toinen vaihtoehto. Mutta ainakin silloin se materiaali oli sellainen kovan muovin oloinen, ei ollenkaan kumimainen, lisäksi vaatii perinteisen vaihtotyön eli nivel/vetoakseli irti ja kumin venytys paikoilleen. Niinpä päädyin itse kokeilemaan liimattavaa vaihtoehtoa kun se oli paljon elastisemman oloinen, sekä vaihtotyö oli todella helppo. Se liimattava malli on siis mulla kestänyt noin 90tkm, en tiedä on kellään kertoa kokemusta tuon toisen mallin kestävyydestä?
                      Tämä kumi siis sopii vetoakselin uloimpaan päähän?
                      Sisäpää lienee sitten eri mitoilla?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        #71
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Tämä kumi siis sopii vetoakselin uloimpaan päähän?
                        Sisäpää lienee sitten eri mitoilla?

                        Joo, sisäpäässä on erilainen kumi:

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #72
                          Tsekkasin aikani kuluksi nuo vaihtoehdot kumeiksi.
                          Vaihdelaatikonpäähän alkuperäinen on varaosanumeroltaan: 31607570270
                          Tuon osan sisämitat ovat 24,8mm x 81mm ja korkeus 124mm

                          Materiaaleiksi tuolla sanotaan thermoplast tai NBR riippuen valmistajasta. Pikaisen kuukkeloinnin perusteella thermoplast on se vaihtoehto millä pitäisi mennä. Myös SKF:n ylivetokumit ovat thermoplastista materiaalia. Mitä se sitten tarkoittaakaan... Miksi muuten nämä yleismalliset ylivetokumit eivät käy? Vaihtoehtoja tälle sisemmälle kumille näyttää olevan useita erilaisia.


                          Ulkopään kumi näyttää olevan alkuperäiseltä numeroltaan 31607606091 ja tuota ei olekaan niin vain tarjolla.


                          Nyt jos katsoo tuon majordraken tarjoamaa kumia niin siinä mitat ovat:
                          sisämitta 1 25,5mm
                          sisämitta 2 83mm
                          korkeus 110mm.
                          Vaihtoehtoja valmistajille näyttää olevan vaikka kuinka:


                          Sitten febestiltä löytyy myös kumi jonka ulkomitat ainakin täsmäävät vaikka varaosanumro ei täsmäänkään:

                          Samasta paikasta löytyy myös irtoniveliä noihin akseleihin. Kumpi sitten on parempi, vaihtaa vain rikkinäinen nivel vai koko keppi (kiinalaiseen vai mitä nuo halvat ovat?)
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2750
                            • Tampere

                            #73
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Tsekkasin aikani kuluksi nuo vaihtoehdot kumeiksi.
                            Termoplastinen elastomeerikumi ja nitriilikumi (NBR) ovat molemmat suhteellisen laajalla käyttölämpötila-alueella joustavina pysyviä ja öljynkestäviä materiaaleja, jolloin niiden valinta esim. vetoakseleiden suojakumien valmistukseen on loogista. Valmistajia on useita kummallekin materiaalille.

                            Materiaalien ominaisuuksien samankaltaisuudesta johtuen en itse näe ongelmaa käyttää tarvikevalmistajien tuotteita esim. vetoakselin suojakumina. Edelleen jos saatavuus on hyvä ja hinta edullinen materiaalista riippuen, niin kokeilemisen arvoisia vaikkei varaosanumeroa olisikaan jos tuotteen mitat kuitenkin sattuvat lähelle.
                            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Materiaalien ominaisuuksien samankaltaisuudesta johtuen en itse näe ongelmaa käyttää tarvikevalmistajien tuotteita esim. vetoakselin suojakumina. Edelleen jos saatavuus on hyvä ja hinta edullinen materiaalista riippuen, niin kokeilemisen arvoisia vaikkei varaosanumeroa olisikaan jos tuotteen mitat kuitenkin sattuvat lähelle.
                              Se mitä noita ylivedettäviä SKF:n vetoakseleiden suojakumeja on tullu pideltyä niin kyllähän nuo ovat käsittämättömiä venymään. Luulisin että nuo kyllä kestävät jos vain sattuvat sopimaan paikoilleen.

                              Katselin huvikseen myös mitä noista vetoakseleista on kirjoitettu. Yleensä tarina näyttää olevan se että niitä menee kuin leipää. Kuitenkin eri foorumeiden perusteella näyttää siltä että GNK (SPIDAN tai LÖBRO) valmistamat vetonivelet ovat samaa kamaa kuin alkuperäiset. Ilmeisesti joku on bongannut tuon GNK merkinnän alkuperäisestä nivelestä. Mutta itse vetoakseli on BMW numerolla olevassa ja tarvikkeessa eroina. Samoin tuosta nivelen kiinnittävästä sokasta on mainintoja että se on parempi bemarin valmistamana.

                              Sitten löytyy myös lisäksi näitä kiina-akseleita kuten febest (tai siinä on ilmeisesti myös jotain heidän valmistamaa osaa kylläkin). Kiina-akseleita ovat kuitenkin mm ASParts AS3706, Deppul DE18BMB, Ruei RU18BM6, ZZVF ZV18BM, NTY NPW-BM-029, Markenlos SBBM404OE. (tiedot täältä: https://www.bmwclub.ru/threads/probl...#post-38044624)
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Anzafin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 3747
                                • Kajaani

                                #75
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Se mitä noita ylivedettäviä SKF:n vetoakseleiden suojakumeja on tullu pideltyä niin kyllähän nuo ovat käsittämättömiä venymään. Luulisin että nuo kyllä kestävät jos vain sattuvat sopimaan paikoilleen.

                                Katselin huvikseen myös mitä noista vetoakseleista on kirjoitettu. Yleensä tarina näyttää olevan se että niitä menee kuin leipää. Kuitenkin eri foorumeiden perusteella näyttää siltä että GNK (SPIDAN tai LÖBRO) valmistamat vetonivelet ovat samaa kamaa kuin alkuperäiset. Ilmeisesti joku on bongannut tuon GNK merkinnän alkuperäisestä nivelestä. Mutta itse vetoakseli on BMW numerolla olevassa ja tarvikkeessa eroina. Samoin tuosta nivelen kiinnittävästä sokasta on mainintoja että se on parempi bemarin valmistamana.

                                Sitten löytyy myös lisäksi näitä kiina-akseleita kuten febest (tai siinä on ilmeisesti myös jotain heidän valmistamaa osaa kylläkin). Kiina-akseleita ovat kuitenkin mm ASParts AS3706, Deppul DE18BMB, Ruei RU18BM6, ZZVF ZV18BM, NTY NPW-BM-029, Markenlos SBBM404OE. (tiedot täältä: https://www.bmwclub.ru/threads/probl...#post-38044624)
                                Nyt tuli dataa !

                                - Antti -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎