Katselin huvikseen myös mitä noista vetoakseleista on kirjoitettu. Yleensä tarina näyttää olevan se että niitä menee kuin leipää. Kuitenkin eri foorumeiden perusteella näyttää siltä että GNK (SPIDAN tai LÖBRO) valmistamat vetonivelet ovat samaa kamaa kuin alkuperäiset. Ilmeisesti joku on bongannut tuon GNK merkinnän alkuperäisestä nivelestä. Mutta itse vetoakseli on BMW numerolla olevassa ja tarvikkeessa eroina. Samoin tuosta nivelen kiinnittävästä sokasta on mainintoja että se on parempi bemarin valmistamana.
Kiitos hyvästä yhteenvedosta! Edelleen itse mietin että ovatko nuo GNK:n kepit niin paljon huonompia että ne kannattaa suosiolla unohtaa ja panostaa vähintään tuplat lisää alkuperäisvalmistajan tuotteeseen. Kiinalaiset saavat tässä vaiheessa pitää tunkkinsa.
Kiitos hyvästä yhteenvedosta! Edelleen itse mietin että ovatko nuo GNK:n kepit niin paljon huonompia että ne kannattaa suosiolla unohtaa ja panostaa vähintään tuplat lisää alkuperäisvalmistajan tuotteeseen. Kiinalaiset saavat tässä vaiheessa pitää tunkkinsa.
Ota alkuperäisistä kepit ja laita vain niihin uudet päät. Näin koko komeus pitäisi olla jotakuinkin uusi. Ainakin mikäli idänmiesten kirjoituksiin on uskomista.
Tässä vanhasta alkuperäisestä nivelestä kuva:
Kiinanpojan tyylinäyte samasta asiasta:
Tuli noista alkuperäisten jäljistä vain mieleen että rajoittaako joku muu ratin liikettä ennenkuin vetarit ovat "tapissa"?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Täältä löytyykin selitys miksi vai alkuperäisellä valmistajalla on kahdeksan kuulaa tuolla sisällä ja muilla kuusi. GNK on patentoinut tuon nivelen ja sattuneesta syystä saman valmistajan aftermarket merkit ovat myös kahdeksalla kuulalla....
Molempien merkkien varaosanumero uloimman puolen suojakumille on: 306053
ja sisemmällesuojakumille: 306058
Numerot voivat olla mitä vain, mutta fakta on se,että Spidan ja GKN ulommat suojakumit on erilaiset kepeissä. Juuri tänään verrattu paketit vierekkäin. Myöskin Spidanin myymät ulommat kumit on kelvottomat, lähinnä muovia ja väärän kokoiset. Irtokumi on myös erilainen kuin koko Spidanin akseliin asennettu.
Täältä löytyykin selitys miksi vai alkuperäisellä valmistajalla on kahdeksan kuulaa tuolla sisällä ja muilla kuusi. GNK on patentoinut tuon nivelen ja sattuneesta syystä saman valmistajan aftermarket merkit ovat myös kahdeksalla kuulalla....
Molempien merkkien varaosanumero uloimman puolen suojakumille on: 306053
ja sisemmällesuojakumille: 306058
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Numerot voivat olla mitä vain, mutta fakta on se,että Spidan ja GKN ulommat suojakumit on erilaiset kepeissä. Juuri tänään verrattu paketit vierekkäin. Myöskin Spidanin myymät ulommat kumit on kelvottomat, lähinnä muovia ja väärän kokoiset. Irtokumi on myös erilainen kuin koko Spidanin akseliin asennettu.
Tarkoitatko että sekä Spidan että GKN:n ulommat suojakumit ovat molemmat myöskin erilaiset/kokoiset verrattuna originaaleihin ?
Itselläni tullut muutaman viime viikon aikana tämä naputusongelma ajankohtaiseksi (molemmat puolet naputtavat kevyellä vedolla risteyksissä) ja kyllä kieltämättä kiinnostaisi arpoa, josko esim. nuo GKN:n satsit olisivat kelvollinen vaihtoehto ihan hinnankin puolesta verrattuna originaaliin. Ilmeisesti ainakaan Spidan versiot eivät herätä luottamusta.
Ihan halvinta kuraa kun ei toisaalta kannata kuitenkaan asennuttaa alle kun tuo asennustyö maksaa kumminkin jonkun verran jos ei itse aio sitä hoitaa.
Menee hermo näiden surkeiden vetarin kumien kanssa. Vaihdoin oikealle eteen rikkoituneen suojakmin tilalle uuden Spidanin valmistaman suojakumin (lue:suojamuovin). Tuo Spidan oli materiaaliltaan enemmän kovaa muovia kuin kumia. Ja helvetin jäykkä saada vedettyä murroksen päälle paikalleen. Itseasiassa niin jäykkä etten saanut sitä puolen tunnin kiroilun tuloksena paikalleen ennenkuin lämmitin sitä kuumailmapuhaltimella joustavammaksi. Sen jälkeen laitoin klemmarin asianmukaisesti ja sen kiristykseen käytin juuri sitä oikeata SKF:n valmistamaa kiristystyökalua. Mielestäni panta kiristyi erittäin tiukaksi.
Nyt tankillisen ajon jälkeen sain havaita ilokseni että suojakumi oli pullahtanut pois paikaltaan murroksen päältä ja koko hemmetin murros täynnä hiekkaa ja rapaa. Puhdistelua ja enemmän puhdistelua ja tietysti uudet rasvat. Nyt suojakumi oli jo vertynyt sen verran että meni onneksi paikalleen ilman tuskia. Puhdistelin kiinnityspinnat bräkleenillä rasvasta ja pyöräytin kumin kiinnityskauluksen sisäpintaan joustavaa tiivisteliimaa (muuta ei löytynyt). Ja uusi Motonetin panta paikalleen asianmukaisesti kiristettynä. Epäilen että tuskin pysyy taaskaan paikallaan.
Ongelma taitaa olla se, että nuo muoviset "kumit" menee varsinkin pakkasella niin jäykäksi että renkaat käännettynä kumiin tulee liian kova veto ja poksahtaa pois paikaltaan.
Jos tuo vielä kerran irtoaa, niin onko tiedossa että miltä valmistalta saisi sellaista perinteistä joustavaa kumia olevan suojuksen tuohon? Bilteman liimattavaa en halua laittaa. Onko SKF samaa kuraa kuin orggis, spidan ja löbro? Entä mahtuuko tuolla pyörimään perinteinen kiristettävä letkuklemmari?
Jeps, ja eipähän se Spidanin surkea muovikumi taaskaan pysynyt murroksen päällä, vaikka laitoin liimaa väliin. Ja klemmariakaan ei pysty enää kireämmälle saamaan kuin mitä sen laitoin. En vaan ymmärrä millä sen olette saaneet pysymään paikallaan. Olen näitä ennenkin useita vaihtanut eikä tällaista tapausta ole vielä koskaan osunut kohdalle. Tai sitten tuon minulle myyty kumi ei ole tarkoitettu tähän autoon. Älkää vaan ostako noita Spidaneita. Ja käsittääkseni Löbron kumi on saman firman tavaraa.
Saako tuohon murrosniveltä irto-osana? On sen verran jo pyörinyt kuraa tuolla murroksessa että tekisi mieli vaihtaa se samalla kun laitan SKF:n kumin.
Tässä itsekkin turannut kuukauden ajan etu ulomman kumin kanssa. Ei pysy paikallaan sitten millään. Hermostuin ja vein pajalle, katotaan saivatko yhtään paremmin sen sinne kuin minä.
Jopas on kalliita murroksia kun samaan hintaan ja halvemmalla saa kokonaisia Löbron vetoakseleita eBayn kaupoista. Pelkästä Febestin murroksesta yli 300 euroa tuntuu kovalta....
Ehkäpä teen niin että pinkaisen huomenna Motonetistä SKF:n joustavamman yleismallisen kumin ja lotraan murroksen vielä kerran puhtaaksi ja pruuttaan uudet rasvat sisään. Jos ei ala pysymään kumi päällä tai alkaa murros rutajamaan niin tilataan sitten vaikkapa tämä tästä..
Olen kyllä aika vakuuttunut että tässä tapauksessa ongelman juurisyy on tuossa Spidanin kumissa, joka vaan on täysi susi. Jos kumi pitää venyttää murroksen päälle kuumailmapuhaltimen kanssa niin kyllä siinä jo silloin on tehdaslähtöinen sopivuusongelma. Paska mikä paska.
Comment