Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wescu-
    Newbiemmer
    • Mar 2016
    • 4
    • Lempäälä

    #76
    Originally posted by fraatti View Post
    Katselin huvikseen myös mitä noista vetoakseleista on kirjoitettu. Yleensä tarina näyttää olevan se että niitä menee kuin leipää. Kuitenkin eri foorumeiden perusteella näyttää siltä että GNK (SPIDAN tai LÖBRO) valmistamat vetonivelet ovat samaa kamaa kuin alkuperäiset. Ilmeisesti joku on bongannut tuon GNK merkinnän alkuperäisestä nivelestä. Mutta itse vetoakseli on BMW numerolla olevassa ja tarvikkeessa eroina. Samoin tuosta nivelen kiinnittävästä sokasta on mainintoja että se on parempi bemarin valmistamana.
    Kiitos hyvästä yhteenvedosta! Edelleen itse mietin että ovatko nuo GNK:n kepit niin paljon huonompia että ne kannattaa suosiolla unohtaa ja panostaa vähintään tuplat lisää alkuperäisvalmistajan tuotteeseen. Kiinalaiset saavat tässä vaiheessa pitää tunkkinsa.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #77
      Originally posted by Wescu- View Post
      Kiitos hyvästä yhteenvedosta! Edelleen itse mietin että ovatko nuo GNK:n kepit niin paljon huonompia että ne kannattaa suosiolla unohtaa ja panostaa vähintään tuplat lisää alkuperäisvalmistajan tuotteeseen. Kiinalaiset saavat tässä vaiheessa pitää tunkkinsa.
      Ota alkuperäisistä kepit ja laita vain niihin uudet päät. Näin koko komeus pitäisi olla jotakuinkin uusi. Ainakin mikäli idänmiesten kirjoituksiin on uskomista.

      Tässä vanhasta alkuperäisestä nivelestä kuva:





      Kiinanpojan tyylinäyte samasta asiasta:


      Tuli noista alkuperäisten jäljistä vain mieleen että rajoittaako joku muu ratin liikettä ennenkuin vetarit ovat "tapissa"?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #78
        Täältä löytyykin selitys miksi vai alkuperäisellä valmistajalla on kahdeksan kuulaa tuolla sisällä ja muilla kuusi. GNK on patentoinut tuon nivelen ja sattuneesta syystä saman valmistajan aftermarket merkit ovat myös kahdeksalla kuulalla....


        Molempien merkkien varaosanumero uloimman puolen suojakumille on: 306053
        ja sisemmällesuojakumille: 306058

        Tuossa vielä valmistajan roippeet tecdocissa: http://ows-cdn.tecdoc.net/gkn/index....icleCountry=FI


        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2000
          • Tampere/kainuu

          #79
          Skf.n ylivedettävä todettu hyväksi.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            #80
            Numerot voivat olla mitä vain, mutta fakta on se,että Spidan ja GKN ulommat suojakumit on erilaiset kepeissä. Juuri tänään verrattu paketit vierekkäin. Myöskin Spidanin myymät ulommat kumit on kelvottomat, lähinnä muovia ja väärän kokoiset. Irtokumi on myös erilainen kuin koko Spidanin akseliin asennettu.
            Originally posted by fraatti View Post
            Täältä löytyykin selitys miksi vai alkuperäisellä valmistajalla on kahdeksan kuulaa tuolla sisällä ja muilla kuusi. GNK on patentoinut tuon nivelen ja sattuneesta syystä saman valmistajan aftermarket merkit ovat myös kahdeksalla kuulalla....


            Molempien merkkien varaosanumero uloimman puolen suojakumille on: 306053
            ja sisemmällesuojakumille: 306058

            Tuossa vielä valmistajan roippeet tecdocissa: http://ows-cdn.tecdoc.net/gkn/index....icleCountry=FI


            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • Wäinö
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 142
              • Kirkkonummi

              #81
              Originally posted by suppari View Post
              Numerot voivat olla mitä vain, mutta fakta on se,että Spidan ja GKN ulommat suojakumit on erilaiset kepeissä. Juuri tänään verrattu paketit vierekkäin. Myöskin Spidanin myymät ulommat kumit on kelvottomat, lähinnä muovia ja väärän kokoiset. Irtokumi on myös erilainen kuin koko Spidanin akseliin asennettu.
              Tarkoitatko että sekä Spidan että GKN:n ulommat suojakumit ovat molemmat myöskin erilaiset/kokoiset verrattuna originaaleihin ?

              Itselläni tullut muutaman viime viikon aikana tämä naputusongelma ajankohtaiseksi (molemmat puolet naputtavat kevyellä vedolla risteyksissä) ja kyllä kieltämättä kiinnostaisi arpoa, josko esim. nuo GKN:n satsit olisivat kelvollinen vaihtoehto ihan hinnankin puolesta verrattuna originaaliin. Ilmeisesti ainakaan Spidan versiot eivät herätä luottamusta.

              Ihan halvinta kuraa kun ei toisaalta kannata kuitenkaan asennuttaa alle kun tuo asennustyö maksaa kumminkin jonkun verran jos ei itse aio sitä hoitaa.
              F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                #82
                Menee hermo näiden surkeiden vetarin kumien kanssa. Vaihdoin oikealle eteen rikkoituneen suojakmin tilalle uuden Spidanin valmistaman suojakumin (lue:suojamuovin). Tuo Spidan oli materiaaliltaan enemmän kovaa muovia kuin kumia. Ja helvetin jäykkä saada vedettyä murroksen päälle paikalleen. Itseasiassa niin jäykkä etten saanut sitä puolen tunnin kiroilun tuloksena paikalleen ennenkuin lämmitin sitä kuumailmapuhaltimella joustavammaksi. Sen jälkeen laitoin klemmarin asianmukaisesti ja sen kiristykseen käytin juuri sitä oikeata SKF:n valmistamaa kiristystyökalua. Mielestäni panta kiristyi erittäin tiukaksi.

                Nyt tankillisen ajon jälkeen sain havaita ilokseni että suojakumi oli pullahtanut pois paikaltaan murroksen päältä ja koko hemmetin murros täynnä hiekkaa ja rapaa. Puhdistelua ja enemmän puhdistelua ja tietysti uudet rasvat. Nyt suojakumi oli jo vertynyt sen verran että meni onneksi paikalleen ilman tuskia. Puhdistelin kiinnityspinnat bräkleenillä rasvasta ja pyöräytin kumin kiinnityskauluksen sisäpintaan joustavaa tiivisteliimaa (muuta ei löytynyt). Ja uusi Motonetin panta paikalleen asianmukaisesti kiristettynä. Epäilen että tuskin pysyy taaskaan paikallaan.

                Ongelma taitaa olla se, että nuo muoviset "kumit" menee varsinkin pakkasella niin jäykäksi että renkaat käännettynä kumiin tulee liian kova veto ja poksahtaa pois paikaltaan.

                Jos tuo vielä kerran irtoaa, niin onko tiedossa että miltä valmistalta saisi sellaista perinteistä joustavaa kumia olevan suojuksen tuohon? Bilteman liimattavaa en halua laittaa. Onko SKF samaa kuraa kuin orggis, spidan ja löbro? Entä mahtuuko tuolla pyörimään perinteinen kiristettävä letkuklemmari?
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Mattix
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 83
                  • Tampereen seutu

                  #83
                  Miksi et kokeilisi liimattavaa? Niitähän voi vaihtaa sitten vaikka kerran vuodessa.

                  Se on totta, että liian äkkiä nuo suojakumit menee näissä vehkeissä.
                  ex: 530xda F11 2012 Msport
                  ex: 530xda E61 2008 Msport

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 2000
                    • Tampere/kainuu

                    #84
                    SKF:n ylivedettävä todettu laadukkaaksi. Ei ole tullut takaisin rikkoontumisen tai irtoamisen takia.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2328
                      • Uusimaa

                      #85
                      Jeps, ja eipähän se Spidanin surkea muovikumi taaskaan pysynyt murroksen päällä, vaikka laitoin liimaa väliin. Ja klemmariakaan ei pysty enää kireämmälle saamaan kuin mitä sen laitoin. En vaan ymmärrä millä sen olette saaneet pysymään paikallaan. Olen näitä ennenkin useita vaihtanut eikä tällaista tapausta ole vielä koskaan osunut kohdalle. Tai sitten tuon minulle myyty kumi ei ole tarkoitettu tähän autoon. Älkää vaan ostako noita Spidaneita. Ja käsittääkseni Löbron kumi on saman firman tavaraa.

                      Saako tuohon murrosniveltä irto-osana? On sen verran jo pyörinyt kuraa tuolla murroksessa että tekisi mieli vaihtaa se samalla kun laitan SKF:n kumin.
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2278
                        • Vantaa

                        #86
                        Tässä itsekkin turannut kuukauden ajan etu ulomman kumin kanssa. Ei pysy paikallaan sitten millään. Hermostuin ja vein pajalle, katotaan saivatko yhtään paremmin sen sinne kuin minä.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          #87
                          Originally posted by JKK View Post
                          Saako tuohon murrosniveltä irto-osana? On sen verran jo pyörinyt kuraa tuolla murroksessa että tekisi mieli vaihtaa se samalla kun laitan SKF:n kumin.

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #88
                            Jopas on kalliita murroksia kun samaan hintaan ja halvemmalla saa kokonaisia Löbron vetoakseleita eBayn kaupoista. Pelkästä Febestin murroksesta yli 300 euroa tuntuu kovalta....

                            Ehkäpä teen niin että pinkaisen huomenna Motonetistä SKF:n joustavamman yleismallisen kumin ja lotraan murroksen vielä kerran puhtaaksi ja pruuttaan uudet rasvat sisään. Jos ei ala pysymään kumi päällä tai alkaa murros rutajamaan niin tilataan sitten vaikkapa tämä tästä..

                            Olen kyllä aika vakuuttunut että tässä tapauksessa ongelman juurisyy on tuossa Spidanin kumissa, joka vaan on täysi susi. Jos kumi pitää venyttää murroksen päälle kuumailmapuhaltimen kanssa niin kyllä siinä jo silloin on tehdaslähtöinen sopivuusongelma. Paska mikä paska.
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2278
                              • Vantaa

                              #89


                              Tuolta tilasin omaani. Jostain löysin löbron murroksen mutta oli tosiaan sekin saman hintainen kuin koko akseli Ihme logiikka.
                              Last edited by VilleP; 08-02-2020, 20:07.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • hjenkka
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 577
                                • JKL

                                #90
                                tuolta kannattaa myös katsoa:

                                "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                                Vs1400 Intruder

                                Ex:
                                F11 530dA xDrive
                                E60 523iA
                                E39 520i Sedan
                                E39 530dA Touring
                                E39 528iA Sedan
                                E46 318i Sedan
                                E39 523i Sedan
                                E36 316i Sedan x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎