Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    Originally posted by VilleP View Post
    Tuo SKF. Se tuntui että oli halkaisijaltaan ehkä hieman liian iso, mutta sen verran pehmeä oli että puristui kyllä tiukkaan. Ei järki riittänyt selvittämään irtoamisen syytä sen enempää, ehkä siellä oli rasvaa välissä tms.
    No mutta sehän onkin paketista vedettynä halkaisijaltaan (murroksen päästä) 5mm liian iso, mutta siinä on neljä vaihtoehtoista "porrasta" josta voi viipaloida mattopuukolla itselleen juuri oikealla halkaisijalla olevan portaan. Itse leikkasin isoimman 87mm portaan pois, jolloin seuraava "porras" oli n.75mm (murros on 83mm).

    Last edited by JKK; 10-02-2020, 17:14.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      Teenpäs nyt vielä tähän tyhmyyteni paljastavan kysymyksen.... Olen tässä F10:ssä ottanut oikeanpuoleisen etuvetarin irti irroittamalla sisemmän nivelen suojakumin ja vetämällä tripodinivelen kupistaan ulos. Syynä se, että en äkkiseltään keksinyt että mistä raosta ja millä työkalulla pääsisin klonksauttamaan koko vetarin irti vaihdelaatikosta, koska sauman kohdalla on apurunko, enkä löytänyt työkalua tai sellaista rakoa, jolla olisin päässyt vääntämään sisäkupin ja laatikon välistä. Onko tähän joku erikoistyökalu?

      Haluaisiko joku paljastaa että miten olette päässeet irroittamaan F10:ssä koko vetarin kokonaisena sisäpään osalta? Vasen puoli näyttää olevan helpompi enkä usko etttä siinä mitään ongelmaa olisikaan. Siinähän on oikealla puolella joku muoviholkki vieläpä välissä vaikeuttamassa asiaa.
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2278
        • Vantaa

        Originally posted by JKK View Post
        No mutta sehän onkin paketista vedettynä halkaisijaltaan (murroksen päästä) 5mm liian iso, mutta siinä on neljä vaihtoehtoista "porrasta" josta voi viipaloida mattopuukolla itselleen juuri oikealla halkaisijalla olevan portaan. Itse leikkasin isoimman 87mm portaan pois, jolloin seuraava "porras" oli n.75mm (murros on 83mm).

        Joo kyllä, hiffasin sen. Ei siis ollut minun laittama, vaan oli ostettaessa.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          Originally posted by JKK View Post
          en äkkiseltään keksinyt että mistä raosta ja millä työkalulla pääsisin klonksauttamaan koko vetarin irti vaihdelaatikosta, koska sauman kohdalla on apurunko, enkä löytänyt työkalua tai sellaista rakoa, jolla olisin päässyt vääntämään sisäkupin ja laatikon välistä.

          Haluaisiko joku paljastaa että miten olette päässeet irroittamaan F10:ssä koko vetarin kokonaisena sisäpään osalta? Vasen puoli näyttää olevan helpompi enkä usko etttä siinä mitään ongelmaa olisikaan. Siinähän on oikealla puolella joku muoviholkki vieläpä välissä vaikeuttamassa asiaa.
          TIS:n mukaan ei tarvitse erikoistyökalua kummallakaan puolella. Kopautetaan tuosta paksumman kohdan pykälästä niin että lukitusrengas vapautuu. Vasen puoli tosiaan lähtee helposti, tehtiin just viikko sitten. Oikean puolen osalta en tiedä, kun sen vetarin vaihdon teetin pajalla. Liitteenä kuva TIS:n ohjeesta.
          Attached Files

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Tässä vielä kommentit Motonetin liimattavasta kumista, eli 165tkm kohdalla laitoin tuollaisen liimattavan kumin ulompaan niveleen ja tiukkasin kumin paikoilleen hyvälaatuisilla rosteriklemmareilla. Hyvin kesti ehjänä paikallaan yli 120tkm, kunnes vaihdoin koko vetoakselin. Tuo nivel naputti koko tuon matkan käännettäessä ja tiukkaan vedätettäessä, mutta ei siitä mitään harmia ollut. Nyt kun vaihdettiin reaktiotangot niin samalla tuli vaihdettua tuo koko vetoakseli, kun kerran niveliä oli muutenkin auki. Mutta tosiaan tuo motonetin liimattava kumi oli edelleen täysin kunnossa, ties miten pitkään olisi kestänyt. Ja vaihto todella helppo homma purkamatta yhtään mitään.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2328
              • Uusimaa

              Originally posted by HV530XD View Post
              TIS:n mukaan ei tarvitse erikoistyökalua kummallakaan puolella. Kopautetaan tuosta paksumman kohdan pykälästä niin että lukitusrengas vapautuu. Vasen puoli tosiaan lähtee helposti, tehtiin just viikko sitten. Oikean puolen osalta en tiedä, kun sen vetarin vaihdon teetin pajalla. Liitteenä kuva TIS:n ohjeesta.
              Eli tuo lukitusrengas vetäistään ikäänkuin laatikon suuntaan "auki" ja sen jälkeen akseli lähtee kampeamalla saumasta? Näinkö? Ehkä se vasen puoli pitää kammeta konehuoneen puolelta, josta on edes jonkinlainen pääsy saumakohtaan?
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • >Jon1<
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1054
                • Kuopio

                Pyörän navan suuntaan tuosta tribodin kuoresta kun lyö niin lähtee.. Itse kasasin jatkoista sopivan mittasen pätkän ja moskalla kopautti niin hyvin irtoo

                Itsekkin yritin kun suojakumi rikki niin uuden vaihtamalla eheyttää vaan ei pysynyt.. Loppujen lopuksi jo naputti murros kun sen verran päässyt paskaa oyörimään
                Last edited by >Jon1<; 10-02-2020, 19:34.
                ex:F11 535xd M-Sport
                ex:e61 530D M-Sport
                ex:e38 740i mafia
                ex:e36 328
                ex:e36 320
                ex:e30 320->325

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by >Jon1< View Post
                  Pyörän navan suuntaan tuosta tribodin kuoresta kun lyö niin lähtee.. Itse kasasin jatkoista sopivan mittasen pätkän ja moskalla kopautti niin hyvin irtoo
                  Just näin, hyvin selitetty. Auton poikittaissuunnassa akselin suuntaan napaa kohti jämäkkä kopautus, niin siellä boorissa oleva lukitus antaa myöten ja akseli irtoaa. Sitten takaisin päin pitää tökätä se akseli napakasti sisäänpäin, että se lukitus siellä akselin päässä napsahtaa kiinni.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    Jep, sekoilin nyt lukitusrenkaan osalta kun mun mielestä tuossa mun autossa on joku muovinen rengas tripodikulhon ja vaihdelaatikon välissä mikä pitää napsauttaa irti? Vai pitääkö? Tarkoitan osaa, joka lyödään irti tässä videossa kohdassa 3:10min.

                    https://www.youtube.com/watch?v=8bBCa9AAi0M
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • >Jon1<
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1054
                      • Kuopio

                      Originally posted by JKK View Post
                      Jep, sekoilin nyt lukitusrenkaan osalta kun mun mielestä tuossa mun autossa on joku muovinen rengas tripodikulhon ja vaihdelaatikon välissä mikä pitää napsauttaa irti? Vai pitääkö? Tarkoitan osaa, joka lyödään irti tässä videossa kohdassa 3:10min.

                      https://www.youtube.com/watch?v=8bBCa9AAi0M
                      Ei siihen tarvitse koskea.. Tietysti jos uuden vetarin vaihtaa niin sen rikkomalla saa lisää tilaa.. Mutta jos meinaa vanhan laittaa takaisin niin ei sitä kannata särkeä

                      Lukitusrengas on vetarissa boorien loppupäässä
                      ex:F11 535xd M-Sport
                      ex:e61 530D M-Sport
                      ex:e38 740i mafia
                      ex:e36 328
                      ex:e36 320
                      ex:e30 320->325

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        Originally posted by JKK View Post
                        Kyllä sen venypultin voi käyttää ihan hyvin toiseenkin kertaan. En ole kuullut että olisi kenelläkään tapahtunut mitään dramaattista sen uusiokäytöstä.
                        Jotkut pultit kestää ja jotkut ei. Mulla venähti selkeästi kirittettäessä yksi pultti...
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • kmr
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 175
                          • Turku / Kotka

                          Originally posted by JKK View Post
                          Mahtaakohan tällainen puoli-ilmainen murrosnivel olla aivan hukkaostos?

                          Eikös nämä kiinalaiset murrokset ole kuudella kuulalla tehtyjä? Alkuperäisessä taitaa olla kahdeksan kuulaa? Joku firma eBayssa myy n.50 euron murrosta jossa mainostetaan olevan kahdeksan kuulaa.
                          Eilen laitoin toiselle puolen paikoilleen linkin tuotteen. Alkuperäinen on kahdeksalla kuulalla ja tämä kuudella. Jämäkän oloinen nivel, karkaistut pinnat ja kaikki tarvittava paketissa mukana. Tosin laitoin Redline CV-2 -rasvaa ja napapultin kautta. Vaihtoon riitti tolpan yläpallonivelen avaus, vaikka ei se vaihto silti mitään herkkua ole. Toinen on hyllyssä varalla.

                          Vanhan nivelen sisäkehä ei ole symmetrinen. Se oli väljä ja sormella tuntee kulumat. Ehkä nuuka mies kääntäisi tuon välillä.
                          Attached Files
                          F11 530Xd M-sport
                          ex. E92 325d -07
                          ex. E30 320tic -87

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2278
                            • Vantaa

                            Kerro miten kestää, olen kuulevinani jo naputusta omastani. Tosin kumi irronnut pariin kertaan, se on hieman liian lyhyt, joten ei kannata kiristää ohuempaa päätä siihen loveen. Paskaa varmasti sisällä jo reilusti...
                            Last edited by VilleP; 27-03-2020, 15:17.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • kmr
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 175
                              • Turku / Kotka

                              Originally posted by VilleP View Post
                              Kerro miten kestää, olen kuulevinani jo naputusta omastani. Tosin kumi irronnut pariin kertaan, se on hieman liian lyhyt, joten ei kannata kiristää ohuempaa päätä siihen loveen. Paskaa varmasti sisällä jo reilusti...
                              Kiitos tiedosta, pitää seurata. En huomannut, että kumi olisi lyhyt. Liitteenä vielä kuva siitä asennettuna.
                              Attached Files
                              F11 530Xd M-sport
                              ex. E92 325d -07
                              ex. E30 320tic -87

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2278
                                • Vantaa

                                Sulla istuu paremmin. Joutuu venyttämään tuota minun että meni siihen pykäläänsä.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎