Tuo SKF. Se tuntui että oli halkaisijaltaan ehkä hieman liian iso, mutta sen verran pehmeä oli että puristui kyllä tiukkaan. Ei järki riittänyt selvittämään irtoamisen syytä sen enempää, ehkä siellä oli rasvaa välissä tms.
No mutta sehän onkin paketista vedettynä halkaisijaltaan (murroksen päästä) 5mm liian iso, mutta siinä on neljä vaihtoehtoista "porrasta" josta voi viipaloida mattopuukolla itselleen juuri oikealla halkaisijalla olevan portaan. Itse leikkasin isoimman 87mm portaan pois, jolloin seuraava "porras" oli n.75mm (murros on 83mm).
Teenpäs nyt vielä tähän tyhmyyteni paljastavan kysymyksen.... Olen tässä F10:ssä ottanut oikeanpuoleisen etuvetarin irti irroittamalla sisemmän nivelen suojakumin ja vetämällä tripodinivelen kupistaan ulos. Syynä se, että en äkkiseltään keksinyt että mistä raosta ja millä työkalulla pääsisin klonksauttamaan koko vetarin irti vaihdelaatikosta, koska sauman kohdalla on apurunko, enkä löytänyt työkalua tai sellaista rakoa, jolla olisin päässyt vääntämään sisäkupin ja laatikon välistä. Onko tähän joku erikoistyökalu?
Haluaisiko joku paljastaa että miten olette päässeet irroittamaan F10:ssä koko vetarin kokonaisena sisäpään osalta? Vasen puoli näyttää olevan helpompi enkä usko etttä siinä mitään ongelmaa olisikaan. Siinähän on oikealla puolella joku muoviholkki vieläpä välissä vaikeuttamassa asiaa.
No mutta sehän onkin paketista vedettynä halkaisijaltaan (murroksen päästä) 5mm liian iso, mutta siinä on neljä vaihtoehtoista "porrasta" josta voi viipaloida mattopuukolla itselleen juuri oikealla halkaisijalla olevan portaan. Itse leikkasin isoimman 87mm portaan pois, jolloin seuraava "porras" oli n.75mm (murros on 83mm).
Joo kyllä, hiffasin sen. Ei siis ollut minun laittama, vaan oli ostettaessa.
en äkkiseltään keksinyt että mistä raosta ja millä työkalulla pääsisin klonksauttamaan koko vetarin irti vaihdelaatikosta, koska sauman kohdalla on apurunko, enkä löytänyt työkalua tai sellaista rakoa, jolla olisin päässyt vääntämään sisäkupin ja laatikon välistä.
Haluaisiko joku paljastaa että miten olette päässeet irroittamaan F10:ssä koko vetarin kokonaisena sisäpään osalta? Vasen puoli näyttää olevan helpompi enkä usko etttä siinä mitään ongelmaa olisikaan. Siinähän on oikealla puolella joku muoviholkki vieläpä välissä vaikeuttamassa asiaa.
TIS:n mukaan ei tarvitse erikoistyökalua kummallakaan puolella. Kopautetaan tuosta paksumman kohdan pykälästä niin että lukitusrengas vapautuu. Vasen puoli tosiaan lähtee helposti, tehtiin just viikko sitten. Oikean puolen osalta en tiedä, kun sen vetarin vaihdon teetin pajalla. Liitteenä kuva TIS:n ohjeesta.
Tässä vielä kommentit Motonetin liimattavasta kumista, eli 165tkm kohdalla laitoin tuollaisen liimattavan kumin ulompaan niveleen ja tiukkasin kumin paikoilleen hyvälaatuisilla rosteriklemmareilla. Hyvin kesti ehjänä paikallaan yli 120tkm, kunnes vaihdoin koko vetoakselin. Tuo nivel naputti koko tuon matkan käännettäessä ja tiukkaan vedätettäessä, mutta ei siitä mitään harmia ollut. Nyt kun vaihdettiin reaktiotangot niin samalla tuli vaihdettua tuo koko vetoakseli, kun kerran niveliä oli muutenkin auki. Mutta tosiaan tuo motonetin liimattava kumi oli edelleen täysin kunnossa, ties miten pitkään olisi kestänyt. Ja vaihto todella helppo homma purkamatta yhtään mitään.
TIS:n mukaan ei tarvitse erikoistyökalua kummallakaan puolella. Kopautetaan tuosta paksumman kohdan pykälästä niin että lukitusrengas vapautuu. Vasen puoli tosiaan lähtee helposti, tehtiin just viikko sitten. Oikean puolen osalta en tiedä, kun sen vetarin vaihdon teetin pajalla. Liitteenä kuva TIS:n ohjeesta.
Eli tuo lukitusrengas vetäistään ikäänkuin laatikon suuntaan "auki" ja sen jälkeen akseli lähtee kampeamalla saumasta? Näinkö? Ehkä se vasen puoli pitää kammeta konehuoneen puolelta, josta on edes jonkinlainen pääsy saumakohtaan?
Pyörän navan suuntaan tuosta tribodin kuoresta kun lyö niin lähtee.. Itse kasasin jatkoista sopivan mittasen pätkän ja moskalla kopautti niin hyvin irtoo
Itsekkin yritin kun suojakumi rikki niin uuden vaihtamalla eheyttää vaan ei pysynyt.. Loppujen lopuksi jo naputti murros kun sen verran päässyt paskaa oyörimään
Pyörän navan suuntaan tuosta tribodin kuoresta kun lyö niin lähtee.. Itse kasasin jatkoista sopivan mittasen pätkän ja moskalla kopautti niin hyvin irtoo
Just näin, hyvin selitetty. Auton poikittaissuunnassa akselin suuntaan napaa kohti jämäkkä kopautus, niin siellä boorissa oleva lukitus antaa myöten ja akseli irtoaa. Sitten takaisin päin pitää tökätä se akseli napakasti sisäänpäin, että se lukitus siellä akselin päässä napsahtaa kiinni.
Jep, sekoilin nyt lukitusrenkaan osalta kun mun mielestä tuossa mun autossa on joku muovinen rengas tripodikulhon ja vaihdelaatikon välissä mikä pitää napsauttaa irti? Vai pitääkö? Tarkoitan osaa, joka lyödään irti tässä videossa kohdassa 3:10min.
Jep, sekoilin nyt lukitusrenkaan osalta kun mun mielestä tuossa mun autossa on joku muovinen rengas tripodikulhon ja vaihdelaatikon välissä mikä pitää napsauttaa irti? Vai pitääkö? Tarkoitan osaa, joka lyödään irti tässä videossa kohdassa 3:10min.
Ei siihen tarvitse koskea.. Tietysti jos uuden vetarin vaihtaa niin sen rikkomalla saa lisää tilaa.. Mutta jos meinaa vanhan laittaa takaisin niin ei sitä kannata särkeä
Kyllä sen venypultin voi käyttää ihan hyvin toiseenkin kertaan. En ole kuullut että olisi kenelläkään tapahtunut mitään dramaattista sen uusiokäytöstä.
Jotkut pultit kestää ja jotkut ei. Mulla venähti selkeästi kirittettäessä yksi pultti...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Mahtaakohan tällainen puoli-ilmainen murrosnivel olla aivan hukkaostos?
Eikös nämä kiinalaiset murrokset ole kuudella kuulalla tehtyjä? Alkuperäisessä taitaa olla kahdeksan kuulaa? Joku firma eBayssa myy n.50 euron murrosta jossa mainostetaan olevan kahdeksan kuulaa.
Eilen laitoin toiselle puolen paikoilleen linkin tuotteen. Alkuperäinen on kahdeksalla kuulalla ja tämä kuudella. Jämäkän oloinen nivel, karkaistut pinnat ja kaikki tarvittava paketissa mukana. Tosin laitoin Redline CV-2 -rasvaa ja napapultin kautta. Vaihtoon riitti tolpan yläpallonivelen avaus, vaikka ei se vaihto silti mitään herkkua ole. Toinen on hyllyssä varalla.
Vanhan nivelen sisäkehä ei ole symmetrinen. Se oli väljä ja sormella tuntee kulumat. Ehkä nuuka mies kääntäisi tuon välillä.
Kerro miten kestää, olen kuulevinani jo naputusta omastani. Tosin kumi irronnut pariin kertaan, se on hieman liian lyhyt, joten ei kannata kiristää ohuempaa päätä siihen loveen. Paskaa varmasti sisällä jo reilusti...
Kerro miten kestää, olen kuulevinani jo naputusta omastani. Tosin kumi irronnut pariin kertaan, se on hieman liian lyhyt, joten ei kannata kiristää ohuempaa päätä siihen loveen. Paskaa varmasti sisällä jo reilusti...
Kiitos tiedosta, pitää seurata. En huomannut, että kumi olisi lyhyt. Liitteenä vielä kuva siitä asennettuna.
Comment