Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    Originally posted by VilleP View Post
    Ja näinhän se on. Tilaa aika vähän lyödä itse murrosta, mutta jollain tapilla voi myös lyödä vetoakselia, ja samalla pitää murroksesta kiinni. Vaatii melkee kolme kättä.
    Miten sitä akselia pääsee lyömään ennen nivelen purkamista?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2278
      • Vantaa

      Pultin reijästä.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        Originally posted by VilleP View Post
        Pultin reijästä.
        Unohtui jo matkan varrella, että nyt olikin kyse pulttikiinnitteisistä vetareista. Kuten Major edellä totesi, riittävän pitkällä pultillakin saa akselin työnnettyä irti nivelestä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Vesa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 363
          • Oulu

          Originally posted by Vesa View Post
          Uusi nivel 58 eur. Samalla vaihtuu muutakin palikkaa, mm. pyöränlaakerit. Toki uusi vetoakselin pultti laitetaan.

          Pitääpä tsekata, pääseekö sokkaan käsiksi tuon ohjeen mukaisesti. Mitä uutta niveltä pyöritelly, sokka ei ole tuossa kohtaa. No, kohta tuon näkee.
          Vetonivel vaihdettu. En saanut paikallaan irti muutoin kuin rälläkällä mutta aika nopea noinkin. Samalla vaihtui molemmin puolin iskarin suojakumit, etupyöränlaakerit, tukivarren irtopallonivelet ja reaktiotankojen puslat. Myös toisella puolella oli ulomman vetonivelen suojakumi hieman antautunut, joten puhdistus, uudet rasvat ja uusi suojakumi sinnekin.

          Iskarien suojakumien vaihto on muuten työlään puoleinen homma. Mutta samallahan nuo meni, kun purki laakerien vaihtoa varten koko etupyörän tuennan. Laakerit kahnutti hieman pyöritellessä. Reaktiotankojen puslat oli kohtuu ehjät mutta löysemmät kuin uudet. Muutoin kaikki pallonivelet timanki kunnossa, joten en vaihtanut koko tukivarsia.

          Autolla ajettu 196 tkm. Tällä kokemuksella näillä kilometreillä etupäästä paukkuu vetonivelen suojakumit, etupyörän laakerit, iskarien suojakumit ja reaktiotankojen puslat.

          Vielä vaihtuu taakse iskarien suojakumit mutta niiden vaihtaminen on onneksi helppo homma.

          Osin näissä autoissa on luokattoman huonolaatuisia osia...
          Nykyiset:
          BMW F11 535DA xDrive -15
          Toyota Yaris Hybrid -20

          Exiä noin 60 kpl...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            Originally posted by Vesa View Post
            Vetonivel vaihdettu. En saanut paikallaan irti muutoin kuin rälläkällä mutta aika nopea noinkin. Samalla vaihtui molemmin puolin iskarin suojakumit, etupyöränlaakerit, tukivarren irtopallonivelet ja reaktiotankojen puslat. Myös toisella puolella oli ulomman vetonivelen suojakumi hieman antautunut, joten puhdistus, uudet rasvat ja uusi suojakumi sinnekin.

            Iskarien suojakumien vaihto on muuten työlään puoleinen homma. Mutta samallahan nuo meni, kun purki laakerien vaihtoa varten koko etupyörän tuennan. Laakerit kahnutti hieman pyöritellessä. Reaktiotankojen puslat oli kohtuu ehjät mutta löysemmät kuin uudet. Muutoin kaikki pallonivelet timanki kunnossa, joten en vaihtanut koko tukivarsia.

            Autolla ajettu 196 tkm. Tällä kokemuksella näillä kilometreillä etupäästä paukkuu vetonivelen suojakumit, etupyörän laakerit, iskarien suojakumit ja reaktiotankojen puslat.

            Vielä vaihtuu taakse iskarien suojakumit mutta niiden vaihtaminen on onneksi helppo homma.

            Osin näissä autoissa on luokattoman huonolaatuisia osia...
            Ei luovuttanut vaikka sillä vetonivelen pultilla koitti tuupata ?

            Kun itse vaihdoin etupyöränlaakerit niin muistaakseni muuta ei tarvinnut ottaa pois edestä kuin satula ja jarrulevy. Ja tietysti löysätä vetari. Saattaa olla että paikka oli aika ahdas ja siinä tarvi 3/8" väännintä ja jotain eri mittaista torxipalaa että ahtaimmatkin pultit sai auki.

            Kyllä näihin näillä kilsoilla saa jotain vaihtaa jos meinaa pitää alustan aivan moitteettomassa kunnossa. Omalla on ajettu suurinpiirtein samanverran.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • kakkoskuski
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 84
              • Rauma

              Jatkan tähän vanhaan ketjuun kun löytyi jo ennestään näinkin paljon juttua näistä niin ihanista suojakumiasioista.

              Korjaamolta tuli huollon yhteydessä huomio että molemmin puolin ulommat suojakumit huonossa kunnossa. Kyseessä noin 4kk/10tkm ajetut SKF ylivedettävät kumit! Näitä on tässäkin ketjussa aiemmin kehuttu, minä en ole ensinkään vaikuttunut laadusta. Toki en ole näitä vielä omin silmin päässyt tarkastelemaan kun olen ulkomailla työreissulla. Jos ne on oikeasti sököt niin kyseessä lienee maailmanennätys?

              Muutama päivä huollon jälkeen emäntä ilmoitti että auto on alkanu pitää kääntäessä naputtavaa ääntä. Hurraa! Saakin ehkä tilailla kokonaan uudet vetarit eikä pelkkiä suojakumeja.

              Tämän ketjun vinkeistä ja vippaskonsteista intoutuneena tekisi mieleni vielä lisätä niveliin rasvaa napapulttien kautta, kuulostella poistuuko nakutukset ja tarkkailla koska nuo laadukkaat SKF tuotteet lopulta antautuu

              Comment

              • hakala-
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 459
                • Tampere

                Originally posted by kakkoskuski View Post
                Jatkan tähän vanhaan ketjuun kun löytyi jo ennestään näinkin paljon juttua näistä niin ihanista suojakumiasioista.

                Korjaamolta tuli huollon yhteydessä huomio että molemmin puolin ulommat suojakumit huonossa kunnossa. Kyseessä noin 4kk/10tkm ajetut SKF ylivedettävät kumit! Näitä on tässäkin ketjussa aiemmin kehuttu, minä en ole ensinkään vaikuttunut laadusta. Toki en ole näitä vielä omin silmin päässyt tarkastelemaan kun olen ulkomailla työreissulla. Jos ne on oikeasti sököt niin kyseessä lienee maailmanennätys?

                Muutama päivä huollon jälkeen emäntä ilmoitti että auto on alkanu pitää kääntäessä naputtavaa ääntä. Hurraa! Saakin ehkä tilailla kokonaan uudet vetarit eikä pelkkiä suojakumeja.

                Tämän ketjun vinkeistä ja vippaskonsteista intoutuneena tekisi mieleni vielä lisätä niveliin rasvaa napapulttien kautta, kuulostella poistuuko nakutukset ja tarkkailla koska nuo laadukkaat SKF tuotteet lopulta antautuu
                Tilaa pelkät nivelet ja vaihda ne. Täällä jossain foorumilla on keskusteltu niistä nivelistä jonka itse myös vaihdoin, maksoi jonkun 50e posteineen muistaakseni ja kumi tuli tietysti myös mukana. Ehdin tuolla ajelemaan 25tkm ja hyvin pysy paikallaan ja pelas niinkuin piti
                F15 M50D
                E36 328 turbo
                E34 535 turbo

                Comment

                • kakkoskuski
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2015
                  • 84
                  • Rauma

                  En äkkiseltään löytänyt kyseistä keskustelua. Muistatko minkä valmistajan nivelet ja mistä hankittu? Aeromotorsilta ei löytyny lainkaan irtoniveltä, Autodock tarjosi etupäähän vain n.235€ hintasta Febest merkkistä ja Motenettikin oli vesiperä.

                  Onko muuten näistä eri merkkisistä tarvikevalmistajien vetaripaketeista jo jollain kokemuksia? Olis kiva vähän tietää mitä merkkiä kannattaa suosia tai mitä välttää ennen kun alkaa niveliä tai vetareita tilaamaan.

                  Comment

                  • Vesa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 363
                    • Oulu

                    Originally posted by kakkoskuski View Post
                    En äkkiseltään löytänyt kyseistä keskustelua. Muistatko minkä valmistajan nivelet ja mistä hankittu? Aeromotorsilta ei löytyny lainkaan irtoniveltä, Autodock tarjosi etupäähän vain n.235€ hintasta Febest merkkistä ja Motenettikin oli vesiperä.

                    Onko muuten näistä eri merkkisistä tarvikevalmistajien vetaripaketeista jo jollain kokemuksia? Olis kiva vähän tietää mitä merkkiä kannattaa suosia tai mitä välttää ennen kun alkaa niveliä tai vetareita tilaamaan.
                    Tuolta tilasin itse: https://www.bandel-online.de/radantr...7_133476_0.htm

                    Hyvin pelittää.
                    Nykyiset:
                    BMW F11 535DA xDrive -15
                    Toyota Yaris Hybrid -20

                    Exiä noin 60 kpl...

                    Comment

                    • MikkoL
                      Newbiemmer
                      • May 2015
                      • 6
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by kakkoskuski View Post
                      En äkkiseltään löytänyt kyseistä keskustelua. Muistatko minkä valmistajan nivelet ja mistä hankittu? Aeromotorsilta ei löytyny lainkaan irtoniveltä, Autodock tarjosi etupäähän vain n.235€ hintasta Febest merkkistä ja Motenettikin oli vesiperä.

                      Onko muuten näistä eri merkkisistä tarvikevalmistajien vetaripaketeista jo jollain kokemuksia? Olis kiva vähän tietää mitä merkkiä kannattaa suosia tai mitä välttää ennen kun alkaa niveliä tai vetareita tilaamaan.
                      Löbron vetarit kesti 6kk ja molemmat alkoi ääntämään. Nyt Ridex ja ilmeisesti toisessa vikaa, kun vasemmalle ääriasennossa nykii.

                      Comment

                      • Vesa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 363
                        • Oulu

                        Originally posted by MikkoL View Post
                        Löbron vetarit kesti 6kk ja molemmat alkoi ääntämään. Nyt Ridex ja ilmeisesti toisessa vikaa, kun vasemmalle ääriasennossa nykii.
                        Hajonneet ehjillä suojakumeilla ja rasvaakin ollut riittävästi?
                        Nykyiset:
                        BMW F11 535DA xDrive -15
                        Toyota Yaris Hybrid -20

                        Exiä noin 60 kpl...

                        Comment

                        • MikkoL
                          Newbiemmer
                          • May 2015
                          • 6
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Vesa View Post
                          Hajonneet ehjillä suojakumeilla ja rasvaakin ollut riittävästi?
                          Suojakumet oli ehjät. Rasvan määrästä en tiedä, kun en avannut. Vanhat vetarit on vielä tallessa, kun ei Autodoc halunnut takaisin.

                          Löytyisiköhän jostakin edullisesti ulompia niveliä...?

                          Comment

                          • hakala-
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 459
                            • Tampere

                            Originally posted by Vesa View Post
                            Tuolta tilasin itse: https://www.bandel-online.de/radantr...7_133476_0.htm

                            Hyvin pelittää.
                            Tämähän se tosiaan oli minullakin ja hyvin rokkas
                            F15 M50D
                            E36 328 turbo
                            E34 535 turbo

                            Comment

                            • kakkoskuski
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 84
                              • Rauma

                              Kiitos! Ehkä noi pitäisi tilata jo valmiiksi niin saisi laittaa heti uutta osaa alle kun parin viikon päästä pääsee kotipuoleen.

                              En ole vielä päättänyt vaihdanko itse vai teetänkö korjaamolla. Tarviiko tossa hommassa mitään erikoisempia työkaluja mitä ei joka tallista löydy?

                              Comment

                              • hakala-
                                BTCF Member
                                • Sep 2011
                                • 459
                                • Tampere

                                Ei tarvi muutakun hyvät hermot ja kaveri auttaa kummasti
                                Itse ainakin saatiin vaihdettua niin että vetari oli kokoaika paikallaan.
                                F15 M50D
                                E36 328 turbo
                                E34 535 turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎