Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    Originally posted by pyyn0 View Post
    Mahtuukohan se klemmarin paksumpi kohta (kiristysruuvi) pyörimään siellä navassa? Muistelisin että aika hintsusti oli tilaa.
    Joku jo mainitsikin että mahtuu. Vaihdoin eilen nivelen ja Motonetin klemmarin ja alapallonivelen väliin jää noin 2mm tilaa pyöriä. Järeat ja leveät klemmarit ei luonnollisesti mahdu mutta väittäisin että parempi tuo on kuin paketissa sisällä ollut...

    Jätin nivelen mukana tulleet pannat käyttämättä.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      Alkuperäinen suojakumin ulkopään ulkohalkaisija klemmarille on 89mm
      Tuo mahtuu pyörimään.


      Sisäpää 29mm


      Ja jos haluaa notkean suojakumin niin tuosta


      Korppu ja notkeampi vierekkäin.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        Jahas, siperia opettaa. Jos vetonivelen vaihtaa niin kannattaa katsoa että kierre jää mahdollisimman rasvavapaaksi. Mulla aukesi uusi pultti joka oli kiristetty oikein 210Nm + 90 astetta. Syynä pidän sitä että kierteeseen oli jäänyt liikaa vassua.



        Meni laakeri ja nivel vaihtoon kun ruopas tyhjää.


        Kun uusi nivel meni seuraavaksi niin paikoilleen että asentamisen ajaksi laitoin vanhan pultin paikoilleen joka esti rasvan päätymisen kierteisiin.

        Tuossa on sitten Spidanin nivel ja toisena puolan ihme josssa oli kuitenkin 8 kuulaa. Siitä ei pääse mihinkään että tuo Spidan on laadukkaamman näköinen kuin tuo Puolalainen. Puolalaisessa on säästetty myös maalauksen osalta. Molemmat on nyt testissä eri autoissa.




        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          Syy tuohon ei ole pultissa, vaan siinä että päätypinalla oleva hammastus ei ole ollut kohdallaan kiristaessä. Tämä tapahtuu yllättävän helposti.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Vesa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 363
            • Oulu

            Originally posted by fraatti View Post

            Tuossa on sitten Spidanin nivel ja toisena puolan ihme josssa oli kuitenkin 8 kuulaa. Siitä ei pääse mihinkään että tuo Spidan on laadukkaamman näköinen kuin tuo Puolalainen. Puolalaisessa on säästetty myös maalauksen osalta. Molemmat on nyt testissä eri autoissa.




            Saakos Spidenin niveltä irto-osana jostain?
            Nykyiset:
            BMW F11 535DA xDrive -15
            Toyota Yaris Hybrid -20

            Exiä noin 60 kpl...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Syy tuohon ei ole pultissa, vaan siinä että päätypinalla oleva hammastus ei ole ollut kohdallaan kiristaessä. Tämä tapahtuu yllättävän helposti.
              Kyllä noita on tullut useampia jo kiristeltyä mutta väittäisin silti että vika on ainoastaan rasvassa, ei muussa. Pidän aina toisella kädellä niveltä paikoillaan kuin kiristän pulttia ja tunnustelen että nivel on paikoillaan. Kun boorit on kunnossa niin tuo istuu siihen kuin nyrkki silmään.


              Väittäisin että syy on sama kuin miksi tämä M3:lla ajava herra ihmettelee miksi pultit aukeavat itsekseen kun kierteessä on kiinnileikaantumisen estoainetta. Renkaanpulttien voitelu on yleinen syy myös raskaalla puolella siihen että pultit aukeavat.


              Samaa tuntuu tapahtuvan autourheilupuolellakin.


              Ja ths virallinen ohjeistus kyllä kertoo myös asiasta että sinne väliin ei kuulu vassu tai muu öljy ja samassa mainitaan myös seuraus.


              Jos tuosta M16*1,5mm sinkkipinnoitetusta pultista ja sen kiristämisestä puhutaan niin 210Nm millä se kiskaistaan alkuun kiinni saa pultin lähes myötörajalle.

              Seuraavat 90 astetta venyttää pulttia. Tällätapaa saadaan tarkemmin kontrolloitu kiinnitys pulttiin kuin pelkällä momentilla.

              Preload Setting Error
              Operator "Feel" +/- 35%
              Torque Wrench +/- 25%
              Angle Torquing (Turn of nut) +/- 15%
              Load Indicating Washer +/- 10%
              Measuring Bolt elongation +/- 5%
              Hydraulic Bolt pretension +/- (1% to 10%)
              Strain Gauges / Ultrasonics +/- 1%
              Superbolt multi-jackbolt tensioners +/- 5%

              Olen itse koittanut joskus käyttää samanlaisen vetarinpultin toiseen kertaan. Toinen pultti alkoi kiristäessä myötäämään eli se oli venynyt jo liikaa. Kokeilin asiaa myös toisella pultilla ja tämän kanssa ei käynyt samalla tavalla eli tuuripeliä kuinka käy.

              Mahdollisen aukeamisen lisäksi tuossa on toinenkin juttu, rasvattuna pultti kiristyy aivan eri tavalla kuin kuivana. Myötörajalle päästään helpommin ja pienemmällä momentilla.

              Ehkä suurin idioottimaisuus omassa toiminnassa oli se että täytin nivelen rasvalla sisäpuolelta. Kun nivel oli täynnä rasvaa kuin turunsen pyssy, työnsin sen vetoakselin boorille. Tämä boori työsi vassua pihalle tuolta kierrereijästä jotakuinkin kierteen ylös asti kunnes laitoin tilalle pultin millä naputin nivelen paikoilleen. Näin ollen kierteeseen jäi jotainkuinkin täydelllinen voitelu.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • saunatoni
                Newbiemmer
                • Jun 2007
                • 14

                saako tuon nivelen vaihdettua tuosta laakerin reiästä. mahtuuko tuleen läpi. ainakin pöydällä näyttää että tuo nivel on aavistuksen pienempi kuin tuo laakeri.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  Originally posted by saunatoni View Post
                  saako tuon nivelen vaihdettua tuosta laakerin reiästä. mahtuuko tuleen läpi. ainakin pöydällä näyttää että tuo nivel on aavistuksen pienempi kuin tuo laakeri.
                  En tiedä mahtuuko mutta epäilen. Helpompikin tapa on.

                  Tuolla on kuvakin tuosta reijästä.


                  Vetonivelen vaihto:
                  -vetarin pultti irti (210 NM + 90 astetta, vaihta pultti uuteen)
                  -satula ja kannake irti ja satulan sitominen ylätukivarteen
                  -levy irti
                  -ylätukivarren uloin pultti irti (56Nm) ja olka-akselin irroitus ylätukivarresta

                  -kääntämällä olkavartta sivuun saa vetonivelen käännettyä suoraan vetoakseliin nähden
                  -vetonivelen saa painettua omalla pultillaan vetoakselin sokasta irti helposti ruuvaamalla vetarinpultin samaan reikään

                  kasaus:
                  -vanha gummi pois ja uusi tilalle
                  -uusi sokka paikoilleen
                  -uuteen niveleen vanha vetarin pultti paikoilleen kierteen loppuun saakka
                  -rasvat sisään vetoakselin reijästä, tuon saa pysymään sen verran tiiviinä että rasvat tulevat sisäkautta kuulien välistä ulos asti. Loput rasvat pystyy kuorruttamaan tuohon nivelen päälle ja jos jotain jää niin suojakumin välistä ne voi vielä tyrkätä sisään ennen pannan asentamista.
                  -nivelen asennus boorille. Pultti estää rasvan päätymisen kierteeseen. Vetarista räpylällä kiinni ja kääntää nivelen suoraan ja antaa vasaralla vauhtia pultien päästä että nivel hyppää sokan yli.
                  -vanha pultti pois uudesta nivelestä
                  -suojakumin ja pantojen asennus
                  -loput kasataan takas käänteisessä järjestyksessä


                  Laakerinvaihdossa vetarin pultti irti ja pultit pääsee pyörittelemään takaa auki kääntelemällä rengasta puolelta toiselle. Uusissa laakereissa pultit ovat eri nousulla ja kiristys 120Nm + 90 astetta.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    Originally posted by Vesa View Post
                    Saakos Spidenin niveltä irto-osana jostain?
                    Saa, yleensä ne on ollut niin kalliita(>200€) että en oo raskinut ostaa niitä. Osan hinta kun on ollut jo varsin lähellä koko vetoakselin hintaa. Nyt sattui silmiin tarjous missä ketale maksoi noin 110€. Tilasin noita kolme kun muutama meni tutuillekin.

                    GKN on näille molemmille valmistaja ja tuollaisilla numeroilla voi hakea niveliä. Sama pajaa tekee myös alkuperäiset nivelet.... jotka ei kestä.
                    SPIDAN 36109
                    LÖBRO 306288
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1571

                      tuo löbrön numero näyttää tuota osaa että olisi sama 750xd ja sitten nuo 5srj... Minulla on GKN / Lörppö tms koko vetari kaapissa, aikoinaan ostettu 750xdhen... Saa halvalla jos on nivelille käyttöä...

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Kyllä noita on tullut useampia jo kiristeltyä mutta väittäisin silti että vika on ainoastaan rasvassa, ei muussa. Pidän aina toisella kädellä niveltä paikoillaan kuin kiristän pulttia ja tunnustelen että nivel on paikoillaan. Kun boorit on kunnossa niin tuo istuu siihen kuin nyrkki silmään.


                        Väittäisin että syy on sama kuin miksi tämä M3:lla ajava herra ihmettelee miksi pultit aukeavat itsekseen kun kierteessä on kiinnileikaantumisen estoainetta. Renkaanpulttien voitelu on yleinen syy myös raskaalla puolella siihen että pultit aukeavat.


                        Samaa tuntuu tapahtuvan autourheilupuolellakin.


                        Ja ths virallinen ohjeistus kyllä kertoo myös asiasta että sinne väliin ei kuulu vassu tai muu öljy ja samassa mainitaan myös seuraus.


                        Jos tuosta M16*1,5mm sinkkipinnoitetusta pultista ja sen kiristämisestä puhutaan niin 210Nm millä se kiskaistaan alkuun kiinni saa pultin lähes myötörajalle.

                        Seuraavat 90 astetta venyttää pulttia. Tällätapaa saadaan tarkemmin kontrolloitu kiinnitys pulttiin kuin pelkällä momentilla.

                        Preload Setting Error
                        Operator "Feel" +/- 35%
                        Torque Wrench +/- 25%
                        Angle Torquing (Turn of nut) +/- 15%
                        Load Indicating Washer +/- 10%
                        Measuring Bolt elongation +/- 5%
                        Hydraulic Bolt pretension +/- (1% to 10%)
                        Strain Gauges / Ultrasonics +/- 1%
                        Superbolt multi-jackbolt tensioners +/- 5%

                        Olen itse koittanut joskus käyttää samanlaisen vetarinpultin toiseen kertaan. Toinen pultti alkoi kiristäessä myötäämään eli se oli venynyt jo liikaa. Kokeilin asiaa myös toisella pultilla ja tämän kanssa ei käynyt samalla tavalla eli tuuripeliä kuinka käy.

                        Mahdollisen aukeamisen lisäksi tuossa on toinenkin juttu, rasvattuna pultti kiristyy aivan eri tavalla kuin kuivana. Myötörajalle päästään helpommin ja pienemmällä momentilla.

                        Ehkä suurin idioottimaisuus omassa toiminnassa oli se että täytin nivelen rasvalla sisäpuolelta. Kun nivel oli täynnä rasvaa kuin turunsen pyssy, työnsin sen vetoakselin boorille. Tämä boori työsi vassua pihalle tuolta kierrereijästä jotakuinkin kierteen ylös asti kunnes laitoin tilalle pultin millä naputin nivelen paikoilleen. Näin ollen kierteeseen jäi jotainkuinkin täydelllinen voitelu.

                        Joo, kyllä se rasvakin voi jotain tehdä mutta mulla itellä on 2 kertaa tuo käynyt, ja ajamaan en ehtinyt kun ihan vähän kun alkoi kalkatus kuulua.

                        Onhan moottorissakin kaikki kierteet öljyssä kun ne kasataan, eikä ne aukee.

                        Pyöränpulttiin ei rasva kuulu, vaikka usein niissä näkee sitä, eikä ne kyllä tämän tästä aukeile.

                        Lisäksi, kannan ja alustan välillä jos ei rasvaa ole kuten tuossa kuvassakaan ei tainnut olla, minusta sen naulan pitäs pysyä kiinni ihan hyvin. VÄITÄN että kyse on huonosti kohdistuneesta boorituksesta
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Joo, kyllä se rasvakin voi jotain tehdä mutta mulla itellä on 2 kertaa tuo käynyt, ja ajamaan en ehtinyt kun ihan vähän kun alkoi kalkatus kuulua.

                          Onhan moottorissakin kaikki kierteet öljyssä kun ne kasataan, eikä ne aukee.

                          Pyöränpulttiin ei rasva kuulu, vaikka usein niissä näkee sitä, eikä ne kyllä tämän tästä aukeile.

                          Lisäksi, kannan ja alustan välillä jos ei rasvaa ole kuten tuossa kuvassakaan ei tainnut olla, minusta sen naulan pitäs pysyä kiinni ihan hyvin. VÄITÄN että kyse on huonosti kohdistuneesta boorituksesta
                          Tässä meni ehkä noin tkm että aukesi.

                          Pulttia kiristettäessä karkeasti 40% momentista menee kierteen kitkan voittamiseen, 40% kannan kierteen ja ainoastaan 10% siihen mihin halutaan eli pultit venyttämiseen tai liitoksen puristamiseen miten sen nyt sitten esittääkään. Jos kierteen kitkakerroin saadaan puolitettua niin tämä voima sitten suuntautuu muualle.

                          Kiritysmomentin eri kiinnityksille määrää kitkakertoimet. Mitä liukkaammat pinnat toisiinsa nähden niin sen vähemmän tarvitaan momenttia että suunniteltu puristus toteutuu. Jos kitkakerroin on pienempi kuin mitä on oletettu niin tämä johtaa liitoksen ylikiristämiseen. Tässä tapauksessa pultin ylimääräiseen venymään. Jossain vaiheessa tulee tietysti myös myötöraja vastaan. Kuitenkin kitkakerroin, kiinnikkeen materiaalit määrittävät maksimaalisen kiritysmomentin.

                          Joskus kitkaa voidaan vähentää vaikka öljyillä, rasvoilla ja kiinnileikkaantumisen estoaineilla. Joskus niillä saadaan myös taattua se että kiristettäessä kitkakerroin olisi mahdollisimman vakio.

                          Toiseen suuntaan voidaan myös mennä eli lisätään kitkaa löystymisen estämiseksi. Siihen löytyy ratkaisuksi kierrelukitteet, nylockit ja nordlockit, erilaiset lukkomutterit ja vetoakseleista yleisesti löytyvät mutterit mitkä lukitaan vaikka mysömällä mutterista nurkka läjään.

                          Syynsä näissäkin lienee sille että miksi vetoakselin mutteri mysötään ja vielä erikseen mainitaan että tänne ei kuulu minkään valtakunnan rasvat väliin. Syy lienee siinä että paikka lienee altis aukeamiselle.


                          Kuitenkin pulteissa värinät ja tärinät aiheuttavat niiden aukeamisen. Sopivissa olosuhteissa se tapahtuu helpostikin.

                          Tuosta videosta näkee kuinka helposti se sopivissa olosuhteissa käy ja tekstistä miksi.
                          Bolt loosening can have profound consequences. One loose bolt can bring a whole production plant to a standstill, while in other applications loose bolts can pose a significant safety hazard. So, what are the main causes of bolt loosening?


                          Tuo "rataslukitus" mitäs buimuri käyttää on FAGin keksintö.

                          An innovative production process has enabled Schaeffler to develop a new FAG wheel bearing that is 10 per cent lighter than conventional alternatives


                          En tiedä mikä sen pultin ympärillä olevan jousen virka oikein on. Kuitenkin tässäkin on ohjeessa mainittu että kiristä käsin.


                          Ja vielä erikseen että pidä paikat kuivana ja rasvattomana.


                          No, niin tai näin. Tarkkana tuon kanssa saa olla. Siperia se muakin opetti.

                          Raskaalla puolella öljyvuodon ja rasvat avaa mutterit ja jättäisin kyllä nuo tökötit autonkin pulteista pois....
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • H3nkka
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 30
                            • Kuopio

                            2013 f10 520d xdrive ja vasen etu vetoakseli vaihdettu korjaamolla. Heti sen jällkeen havaitsin pienen mikrovärinänn ratissa, kun lähdin ajelemaan. Vedättäessä 80...120kmh tärisee ratti myös, mutta nyt pakkasaamuina kun laittaa pyörimäänn koko auton kori täririsee ikäänkuin moottorin värinätt siirtyisi remontin seurauksena autonkoriin. Mistä voi johtua eikö akseli mennyt pohjaan saakka vai mikä voi olla syy? Voi olla toki sattumaakin ja toinen vika kyseessä:think
                            Last edited by H3nkka; 09-07-2023, 16:06.
                            F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                            E90 330d -06 Black saphire metallic
                            E46 320i - 98 Hellrott

                            Comment

                            • H3nkka
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 30
                              • Kuopio

                              2013 f10 520d xdrive ja vasen etu vetoakseli vaihdettu korjaamolla. Heti sen jällkeen havaitsin pienen mikrovärinänn ratissa, kun lähdin ajelemaan. Vedättäessä 80...120kmh tärisee ratti myös, mutta nyt pakkasaamuina kun laittaa pyörimäänn koko auton kori täririsee ikäänkuin moottorin värinätt siirtyisi remontin seurauksena autonkoriin. Mistä voi johtua eikö akseli mennyt pohjaan saakka vai mikä voi olla syy? Voi olla toki sattumaakin ja toinen vika kyseessä��
                              [/QUOTE]
                              Nyt huomasin, että ulomman nivelen kumin panta lentänyt irti ja rasvat pellolla ihmetyttää että 1000km ei kestä (kuulema uuden) akselin panta ajella.
                              Edit: Joo korjaamo vaihtoi koko vetoakselin uuteen veloituksetta ja tärinät loppui siihen! En tiedä mitä oli tehty aiemmin mutta uudesta akselista maksoin.
                              Last edited by H3nkka; 09-07-2023, 16:12.
                              F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                              E90 330d -06 Black saphire metallic
                              E46 320i - 98 Hellrott

                              Comment

                              • riparipa
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 92
                                • Jyväskylä

                                autodoc:lta löytyi 8 palloinen vetari


                                Click image for larger version

Name:	20230425_160446.jpg
Views:	1
Size:	114.9 KB
ID:	4840023
                                Click image for larger version

Name:	20230425_160422.jpg
Views:	1
Size:	112.2 KB
ID:	4840024
                                sisälti kaikki tykötarpeet, saapa nähä kauanko tuo kestää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎