Kuuluiko se naputtava ääni selkeästi sisälle ohjaamoon?
Kuului kyllä selvästi ohjaamoon vaikkakin toi ei ollut mitenkään kova ääni ja kuskin paikalla ääni tuli selvästi oikealta edestä. Ääntä ei tosiaan kuulunut ollenkaan jos ei ollut vetoa päällä. Myöskään täydessä kiihdytyksessä ääni oli pienempi eli vaati sellaisen kevyen vedon kuuluakseen selvästi.
Epäilys oli että toi olis voinut olla sisempi nivel kun ei pitänyt ääntä käännettäessä, tosin netistä bongasin että joillakin on myös laakerivika kuulunut naputuksena.
Ostin juuri fixus liikkeestä oikean etuvetoakselin, spidan merkkisen, hintaa jäi pienen alennuksen kera 360 eur. Kyselin muualtakin ja löbroltakin olisi ollut jo saatavilla mutta olisi mennyt tehdas tilaukseen ja kuukauden toimitusaika. Tarkkaa hintaa tuolle en saanut mutta saattaisi olla halvempi kuin tuo spidan.
Vetoakselin stefan tilasin bemariosat.fi sivuilta, ei ollut saatavilla tuolta varaosaliikkeestä. Välttämättähän tuota ei tarvi vaihtaa mutta ei niin paljon maksa etteikö vois vaihtaa. Koitan ensi viikolle ottaa asennuksen niin katsotaan paljonko tulee kokonaisuudessaan kustantamaan.
Alkuperäisen osan hinta on sen verran kova että tämä tuntuu jo lottovoitolta
Noniin, päivitystä aiheeseen. Käytin autoa normi huollossa ja huomasivat että vaihdetun vetoakselin sisempi suojakumi on rikki. Pyörinyt alla siis n 2kk.
Varaosa takuuseen uusi suojakumi tilalle ja asennus oli maanantaille. Asentaja soitti heti aamupäivällä että tilattu kumi ei sovi. Sain hommattua bemariosat.fi:stä varmasti alkuperäisen suojakumen ja tänään(tiistaina) asentaja totesi ettei sekään sovi.
Soittoja ristiin rastiin ja alkoi selvitä että tuossa spidanin akselissa on erilainen sisempi suojakumi. Kuuleman mukaan näistä spidanin akseleista on mennyt useammasta suojakumi rikki melko uutena.
Nyt on tulossa alkuperäinen vetari ensi viikolla. Fixus on luvannut korvata ylimääräisestä hässäkästä aiheutuneet kustannukset. Saas nähä paljonko kustantaa itselle tämä ilo
Jouluaaton kysymys, kun ei kehtaa lähteä auton alle mönkimään .
Saako noita suojakumeja sen verran litistettyä sivuun, että voisi laittaa vähän jäykempää rasvaa niveliin? Että ei siis tarvitsisi rikkoa ja etsiä uusia tilalle?
Ketkä niitä itse ovat puristelleet niin kertokee .
Jouluaaton kysymys, kun ei kehtaa lähteä auton alle mönkimään .
Saako noita suojakumeja sen verran litistettyä sivuun, että voisi laittaa vähän jäykempää rasvaa niveliin? Että ei siis tarvitsisi rikkoa ja etsiä uusia tilalle?
Ketkä niitä itse ovat puristelleet niin kertokee .
- Antti -
Käytä napapulitti irti ja tunge prässillä rasvaa sinne siitä pultin reiästä... Ei sitä tehtaalta lähtiessään liikaa ole ja ne tuppaa jäämään suojakumea vasten joten eivät enää kunnolla voitele itse niveltä.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Onkos kukaan laittanut tuota Löbron vetaria vielä? Tuolla hinnallahan noita saa melkein 5kpl kun OEMmiä saa yhden.
Löbro 305945 ja 305948 KLIK
Liekköhän tämä kunnostettu vai uusi osa?
Nyt mittarissa 180tkm ja vaseman vetarin kumi halki ja oikea puoli alkoi samalla naputtaa välillä. 530dx vm 2011. Laitoin ensiavuksi motonetin halkaistavan kumin (kuten joku muukin täällä), mutta kai tuo pitäisi kunnolla laittaa.
Onkos kukaan laittanut tuota Löbron vetaria vielä? Tuolla hinnallahan noita saa melkein 5kpl kun OEMmiä saa yhden.
Löbro 305945 ja 305948 KLIK
Liekköhän tämä kunnostettu vai uusi osa?
Nyt mittarissa 180tkm ja vaseman vetarin kumi halki ja oikea puoli alkoi samalla naputtaa välillä. 530dx vm 2011. Laitoin ensiavuksi motonetin halkaistavan kumin (kuten joku muukin täällä), mutta kai tuo pitäisi kunnolla laittaa.
Sama kiinnostaisi myös täällä. Ulommat nivelet naputtavat molemmilla puolilla, joten akseleita pitää minun tapauksessani tilata kaksin kappalein.
Onkohan Löbron osassa sama tilanne kuin Spidanissa, että sisempi vetonivelen suojakumi on erilainen kuin alkuperäisosassa? Siksi kysyn, että Löbron akselin käyttöikää voisi mahdollisesti pidentää vaihtamalla siihen laadukkaammat suojakumit ennen asennusta. Jäisivät nimittäin edelleen aika tavalla halvemmaksi, kuin alkuperäisosat.
Käytä napapulitti irti ja tunge prässillä rasvaa sinne siitä pultin reiästä... Ei sitä tehtaalta lähtiessään liikaa ole ja ne tuppaa jäämään suojakumea vasten joten eivät enää kunnolla voitele itse niveltä.
Omassakin vetarit naputti vaimeasti ratti linkussa. Rasvaus auttoi ja oli helppo homma. 17mm kuusiokolohylsyn vaatii ja mielellään momenttiavaimen. ISTA kertoo kiristysmomentiksi 210Nm ja 90 astetta. Tuo on niin hävyttömän kova momentti M16 pultille, että en uskaltanut noin piukkaan laittaa. Varsinkin kun lähti auki todella helposti (arvio 150Nm).
Omassakin vetarit naputti vaimeasti ratti linkussa. Rasvaus auttoi ja oli helppo homma. 17mm kuusiokolohylsyn vaatii ja mielellään momenttiavaimen. ISTA kertoo kiristysmomentiksi 210Nm ja 90 astetta. Tuo on niin hävyttömän kova momentti M16 pultille, että en uskaltanut noin piukkaan laittaa. Varsinkin kun lähti auki todella helposti (arvio 150Nm).
Juuri pyöräytin Audin A6:n 200Nm ja 180 astetta päälle. Tuota sai jo vähän vääntääkin.. M16 kuusiokolokannalla oli tuo pultti.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Omassakin vetarit naputti vaimeasti ratti linkussa. Rasvaus auttoi ja oli helppo homma. 17mm kuusiokolohylsyn vaatii ja mielellään momenttiavaimen. ISTA kertoo kiristysmomentiksi 210Nm ja 90 astetta. Tuo on niin hävyttömän kova momentti M16 pultille, että en uskaltanut noin piukkaan laittaa. Varsinkin kun lähti auki todella helposti (arvio 150Nm).
Kyl se kannattaa vetää ohjeen mukaiseen momenttiin. Mulla nimittäin vetarin vaihdon jälkeen tuo pultti aukesi, ja se oli siis korjaamon, ei mun itseni jäljeltä... M16 pultin suositus kiristysmomentille jo 8.8 laadussa on 197Nm, eikä tuo 8.8 ole vielä mikään erikoinen laatu. Tuolla astekiristyksellä tehdään se lopullinen tiukkuus, kun mahdollinen venymä huomioidaan. Kieltämättä ihan napakka momentti tuossa on, mutta ei kannata ujostella sen kanssa.
Kieltämättä ihan napakka momentti tuossa on, mutta ei kannata ujostella sen kanssa.
Kunhan uusii sen pultin, eikä yritä venyttää vanhaa uudestaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Näkeekö helposti kumien kunnon jos on rengas paikallaan? Vai pitää saada autoa ylös?
Ulommaisen kumin näkee hyvin kun nostaa pyörä kerrallaan ylös ja rengas käännettynä ulospäin linkkuun. Sitten kun pyörittää, niin näkee hyvin kun kumin laskokset aukeaa ja onko mahdollisesti repeämiä tai alkavaa murtumaa.
Kunhan uusii sen pultin, eikä yritä venyttää vanhaa uudestaan.
Totta, fiksuinta on uusia pultti suosituksen mukaan. Mutta on noissa astekiristettävissä usein tullut myös vastaan esim. joidenkin Volvon koneiden kannen pulteissa, että viisi kertaa voi tiukata ja sitten viimeistään vaihtoon.
Mut varman päälle pelatessa vaihtaa pultin, ei se kallis ole...
Tosiaan itsellä meni vanhat pultit takaisin paikoilleen. Testasin 300Nm, eikä se kiertynyt kuin n. 20 astetta 210Nm momentista eteenpäin, niin loppui usko kesken. Pitää vääntää ne siis piukempaan..
Comment