Vertailun vuoksi sekarengastus 245/45 ja 275/40 19" joissa takana loput renkaat ja edessä lähes täysi kulutuspinta. 63km/h vakkarissa näyttämä testerillä etu 61 ja taka 60.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
X-Drive - jakolaatikon öljynvaihto
Collapse
X
-
Originally posted by fraatti View PostItseasiassa mietin aivan samaa juttua että kuinkahan tarkasti tuon vierintäkehän saa selville suoraan tuolta DSC:n livedatasta. Tuon laittamasi kuvan perusteella näyttäisi että se selviää varsin tarkasti. Eikös tuohon ollu joku max 3% sääntö? Toki paras tilanne lienee silloin mitä lähempänä arvot ovat toisiaan.
Vaikuttaakohan paine asiaan millään tapaa? :think
Tai vaikuttaahan se jotain mutta pystyyköhän vaikutusta näkemään noista luvuista ja niiden suhteesta toisiinsa... Saattaa kyllä olla että vaikutus on niin pieni ettei sitä näe noista.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostPaineet oli yksi syy miksi ajattelin tsekata tuon livedatan. Minulla on nyt ollut 0,2 enemmän takana ja mietin että pitäisikö niitä säätää suuntaan tai toiseen tämän takia mutta jätän ne näin.
Pyöränkulmat itsessään tuossa on säädetty ja pitäisi olla kohdallaan. Näkäjään tasanopeuteen 80/90km/h säädettynä vakkari ajattaa autoa noin 2km/h vähemmän.
Näköjään myös sinulla oikea takarengas näyttää jostain syystä inasen suurempaa lukemaa...
Kuitenkin renkaista saadaan seuraavat vierintäkehät tuosta continentalin luettelosta.
225/45-18, vierintäkehä 2010mm ja 255/40-18 2016mm. Näistä laskettuna takabuutsien pitäisi pyöriä 3/1000 hitaammin kuin eturenkaiden. Jos noista eturenkaista laskee takabuutseille nopeuden niin se pitäisi olla 112,50km/h. Liekö sitten paineella hiukan myös merkitystä vai onko renkaiden vierintäkehä todellisuudessa täysin tuo standardin mukainen. Tuskimpa. Stardardikin antaa vierintäkehille toleranssiksi + 1.5 % - – 2.5 % ja testissä nopeus ja paine on vakioitu ja auton alla niissä saattaa olla eroa.
Hyvältä nuo sinunkin lukemat näyttävät jos ajattelee että vielä 1% olisi myös ok. Näiden lukemien valossa se tuntuu varsin suurelle. :think
edit. korjattu 3% -> 1%Last edited by fraatti; 09-07-2019, 21:30.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostVertailun vuoksi sekarengastus 245/45 ja 275/40 19" joissa takana loput renkaat ja edessä lähes täysi kulutuspinta. 63km/h vakkarissa näyttämä testerillä etu 61 ja taka 60.
245/45 kehä 2144mm ja 275/40 2144mm ainakin standarin mukaan. Renkaan kulumisen perusteella voisi kuvitella että ero olisi toisinpäin. Että auto näyttäisi että takarengas pyörisi nopeammin kuin eturengas.
Jos tuosta vierintäkehästä lasketaan 1,6% ja oletetaan että renkaat olisivat alunperin samankokoiset ja nopeusero johtuisi vain renkaan kulumasta niin toinen rengas pitäisi olla halkaisijaltaan 672mm ja toisen 682mm. Tällöin kulutuspinnassa olisi 5mm ero. Tuo sinänsä olisi loogista.
Olihan nuo kertomasi luvut oikeinpäin eikä menneet ristiin?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostHyvältä nuo sinunkin lukemat näyttävät jos ajattelee että vielä 3% olisi myös ok. Näiden lukemien valossa se tuntuu varsin suurelle. :think
No, eihän tässä tietenkään mitään maagista rajaa ole jonka alle kaikki on ok ja sen päälle kosahtaa heti. Mitä lähempänä sen parempi.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostJossain keskusteluissa on pyörinyt mielestäni 1% mutta en tiedä onko sekään mikään virallinen luku. TIS sanoo että kulutuspinnassa ei saisi olla yli 2mm eroa joka mielestäni on jotain hiukan yli puolen prosentin luokkaa. Ja meidän mittaukset on vielä hyvin senkin alapuolella.
No, eihän tässä tietenkään mitään maagista rajaa ole jonka alle kaikki on ok ja sen päälle kosahtaa heti. Mitä lähempänä sen parempi.
"Additionally for all-wheel drive vehicles:
The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.
The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)"
Aikasempia lukuja katsellessa 2010mm vierintäkehästä saa halkasiijaksi 640mm. Jos rengas kuluu pinnasta niin halkaisija taitaa pienentyä 4mm mutta meneekös se kuitenkin niin että vierintäkehä muuttuu vain tuon säteen kohdalle osuman kuluman verran eli 2mm? Tällöin vierintäkehäksi tulisi 2004mm? Tuossa tapauksessa eroa ei ole kuin 0,3%?
Tuo 1% tulee varmaan tästä? Tässäkin on kuitenkin mainittu että tietyistä asioista johtuen halkaisijat ovat erilaiset (näille ei mahda mitään) mutta halkaisija pitäisi kuitenkin olla sama. Tälläisessä tapauksessa kun autoon ruuvataan jo valmiiksi erikoiset renkaat niin saattaapi olla että tilanne menee vielä epäedullisemmaksi ajansaatossa.
Kyllä se niin taitaa olla mikäli täyden varmuuden haluaa erikokoisilla gummeilla xdrivessä niin sitten vaihtoehtona ei ole kuin BMW:n OE tähtipyörät missä vierintäkehät on trimmattu kuntoon. :think
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostPaineet oli yksi syy miksi ajattelin tsekata tuon livedatan. Minulla on nyt ollut 0,2 enemmän takana ja mietin että pitäisikö niitä säätää suuntaan tai toiseen tämän takia mutta jätän ne näin.
Melkein veikkaisin että vierintäkehä alkaa muuttumaan reilummin vasta sitten kun rengas on tyhjä.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Oliks tää jakolaatikon öljynvaihtotopicci vai pyöränkulmien säätötopicci?:thinkKäyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostAikasempia lukuja katsellessa 2010mm vierintäkehästä saa halkasiijaksi 640mm. Jos rengas kuluu pinnasta niin halkaisija taitaa pienentyä 4mm mutta meneekös se kuitenkin niin että vierintäkehä muuttuu vain tuon säteen kohdalle osuman kuluman verran eli 2mm? Tällöin vierintäkehäksi tulisi 2004mm? Tuossa tapauksessa eroa ei ole kuin 0,3%?Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by XV70D View PostJakolaatikon öljyt vaihdettu propun kautta. Vanhat oli mustat ja 169tkm ajettu. Nyt vedon kytkeytymisen viive tuntuisi olevan poissa. Muutenkin käytös tuntuisi parantuneen.
Porukat vois laittaa nuo adaptaation jälkeiset arvot tänne niin pääsee ihmettelemään?Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Post...
Itse jakolaatikon sopivuudesta en osaa sanoa mitään. Joku muu varmaan tietää paremmin. Varaosakatalogista pystyisi varmaan väijymään että kun jakolaatikko muuttuu tuohon uudempaan niin pysyykö kaikki muu jakolaatikon ympärillä samana. Toki siihen on kuitenkin mahdollisuus että sähköisesti(tai ohjelmallisesti) laatikoissa on jotain eroa. Varmin lienee ostaa loota samalla varaosanumerolla.
Muista en tiedä mutta jos itse joutuisin jakolaatikko kaupoille niin katsoisin kunnostettua jakolaatikkoa.
Jos tästä katsoo varaosanumerolla 27107643750 niin hinnaksi tulee 4600€
Kunnostettua jakolaatioita voi löytää vaikka tästä hintaan 1200-1500€, luultavasti näitä löytää maailmalta myös muualta.
Valitsisin tuosta sellaisen pajan "tuotteen" joka on kokonsa ja edustavuutensa puolesta paras ja ehkä kokenein. Esim tuo itävaltalainen firma mainostaa tehneensä noita pikaisesti selattuna 25v. Voinet kysyä myös tuolta sopivuutta ristiin, he tietävät asian varmasti.... Toki jos saat siihen jotain vastausta niin kirjoita tännekin...
Kokeiltiin tuota minun autoa parillakin eri rengassarjalla (18" tasalevee ja 19" 245/275) ja niillä pelasi hienosti. Lopulta paljastui, että alla olevan 20" vannesetin (WSP Italy replicat) keskireiät on aavistuksen liian isot, eikä välttämättä keskitä kunnolla. Ne on nyt sorvattavana ja koitetaan soviterenkaiden kanssa loppuisiko tärinät niilläkin. Nykimisten syyksi osoittaitui suurella todennäköisyydellä vuotava EGR cooleri.
Eli seurataan tilannetta, eikä tehdä toistaiseksi tuolle jakolaatikolle vielä mitään.F10 530d xDrive 2011
Comment
-
-
Originally posted by JPa_ View PostKokeiltiin tuota minun autoa parillakin eri rengassarjalla (18" tasalevee ja 19" 245/275) ja niillä pelasi hienosti.
Jos haluaa pitää auton ehjänä ja erilevyiset renkaat edessä ja takana niin sitten käyttää vain *-merkittyä bemarille speksattua rengasta niin homma toimii varmasti.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment