Announcement

Collapse
No announcement yet.

8HP öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pablo52
    Newbiemmer
    • Dec 2020
    • 9
    • Järvenpää

    Joo kuullosti kyllä omaan korvaan aika kalliilta. Jos jollain on jostain muualta hyviä kokemuksia, niin mielellään kuulisi.
    BMW F11 535da M-sport -11

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      Originally posted by VilleP View Post
      Taitaa tulla hintava operaatio, jos vertaa laakkosen hintaan huuhdeltuna 350e koko homma. Toki pohjaa ei vaihdeta.
      Mikä järki on vaihtaa pelkät öljyt pohjaa vaihtamatta? Kun siinä pohjassa on se suodatin?

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        Originally posted by HV530XD View Post
        Mikä järki on vaihtaa pelkät öljyt pohjaa vaihtamatta? Kun siinä pohjassa on se suodatin?
        Jep tämä.
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2236
          • Vantaa

          Käsittääkseni tuo on BG:n laite mikä pesun tekee, heidän mukaan suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Siellä siis pyöritetään ihan pesuainetta, eikä pelkkää öljyä. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide...

          Toki laatikkoöljyn seassa ei samalla tavalla moskaa ole kuin moottoriöljyn. Kukaan ikinä avannut 8hp laatikon suodatinta? Millainen se on? Laatikosta riippuen suodatin voi olla vaikka pelkkä metallisihti.
          Last edited by VilleP; 13-01-2021, 21:38.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Originally posted by VilleP View Post
            Käsittääkseni tuo on BG:n laite mikä pesun tekee, heidän mukaan suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Siellä siis pyöritetään ihan pesuainetta, eikä pelkkää öljyä. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide...

            Toki laatikkoöljyn seassa ei samalla tavalla moskaa ole kuin moottoriöljyn. Kukaan ikinä avannut 8hp laatikon suodatinta? Millainen se on? Laatikosta riippuen suodatin voi olla vaikka pelkkä metallisihti.
            Ensi alkuun kannattaa lukea tämä ketju kokonaan läpi, löytyy aika paljon kokemuksia miltä näyttää käytetty lootan suodatin ja öljyt.
            Ja jos yhtään mitään automaattilaatikon toiminnasta ymmärrän, niin laatikkoöljyn sekaan paskaa irtoaa ihan eri tavalla kuin moottoriöljyyn, johtuen momentinmuuntimen ja kytkinpakkojen kitkapinnoista, mitä avataan ja suljetaan, ja vääjäämättä aina on luistoa mukana vaikka vaihdot olisi kuinka nopeita. Sieltä kitkapinnoista sitä materiaa lähtee tonne öljyn sekaan ja se moska päätyy suodattimeen ja magneettisieppariin. Tilanne on täysin eri mitä moottoriöljyillä. Kuinka moni jättää moottoriöljyn vaihdon yhteydessä suodattimen vaihtamatta? Väitän että laatikkoöljyjen kohdalla suodattimen vaihdolla on paljon suurempi merkitys kuin moottoriöljyn suodattimen vaihdolla.

            Comment

            • RRR77
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2016
              • 232
              • Tuusula

              Vähemmän sinne laatikkoöljyyn sakkaa kertyy kuin moottoriin. Esim 150tkm ajetut laatikkoöljyt on tummat, mutta ei ne ole vielä kovin huonokuntoisen näköiset vrt esim 30tkm ajettuun moottoriöljyyn. Suodatinta en ole purkanut kertaakaan, mutta oletettavasti se ei ole noilla kilsoilla ainakaan tukossa, kun nuo zf:n laatikot kestää kuitenkin vielä aika paljon enemmön kilsoja ilman hajoamista.

              Mulla on video 407tkm ajetusta 8hp laatikkoöljystä..sattumalta ne kesti juurikin laatikon eliniän. Väri on harmaa, ja ensimmäisenä mieleen tulee enemmänkin tummanharmaa pohjamaali kuin laatikkoöljy.

              Tavallaan ymmärrän bmw:n lifetime fillin, laatikon kuluminen on kuitenkin aika maltillista, poislukien vian aiheuttama kuluminen.

              Siltikin, oman auton mittarissa on nyt 168tkm, ja jos olis ite ajettuja kilsoja niin laatikkoöljyt olis vaihdettu ainakin kahdesti jo.
              Last edited by RRR77; 13-01-2021, 22:41.
              535d F07
              120d M-Sport F20

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2236
                • Vantaa

                Originally posted by HV530XD View Post
                Ensi alkuun kannattaa lukea tämä ketju kokonaan läpi, löytyy aika paljon kokemuksia miltä näyttää käytetty lootan suodatin ja öljyt.
                Ja jos yhtään mitään automaattilaatikon toiminnasta ymmärrän, niin laatikkoöljyn sekaan paskaa irtoaa ihan eri tavalla kuin moottoriöljyyn, johtuen momentinmuuntimen ja kytkinpakkojen kitkapinnoista, mitä avataan ja suljetaan, ja vääjäämättä aina on luistoa mukana vaikka vaihdot olisi kuinka nopeita. Sieltä kitkapinnoista sitä materiaa lähtee tonne öljyn sekaan ja se moska päätyy suodattimeen ja magneettisieppariin. Tilanne on täysin eri mitä moottoriöljyillä. Kuinka moni jättää moottoriöljyn vaihdon yhteydessä suodattimen vaihtamatta? Väitän että laatikkoöljyjen kohdalla suodattimen vaihdolla on paljon suurempi merkitys kuin moottoriöljyn suodattimen vaihdolla.
                Tuskin sitä materiaalia samaan tahtiin irtoaa kuin moottorissa palamis tähteistä öljyn sekaan, muutenhan niitä laatikon öljyjä ja suodattimia pitäisi vaihtaa samaan tahtiin moottoriöljyjen kanssa. Ja se öljyjen väri ei kerro juuri mitään itse öljyistä. Tosiaan laatikoiden suodattimet on suunniteltu "elinikäisiksi", mitä se tarkalleen sitten onkaan. Sen suodattimen tarkoitushan on sitoa ylimääräiset partikkelit itseensä, ongelmiahan seuraa siinä vaiheessa kun suodatin on niin tukossa että öljy ei enää virtaa läpi kunnolla, tämän voisi kuvitella tuntuvan oireiluna jo hyvissä ajoin.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • HenkkaT
                  Newbiemmer
                  • Feb 2013
                  • 3
                  • jkl

                  Hiljattain tuli vaihdatettua omaan 180tkm ajettuun 2012 535d xdrive:een vaihteisto- ja jakolaatikon öljyt öljypisteellä Jyväskylässä. Vaihto tapahtui BG-laitteella pesuaineen kera, jonka jälkeen myös öljypohja vaihdettiin uuteen. Jakolaatikko oli tätä uudempaa proputonta mallia, joten sieltä vanhat öljyt jouduttiin poistamaan imemällä.

                  Laatikkoon meni Fuchc titan atf 6008 ja jakolaatikkoon Ravenol tf-0870 öljyt.

                  Voimansiirto toimi ennen huoltoa moitteettomasti ja myös sen jälkeen. Mitään vaihteiston adaptioiden nollauksia en tehnyt. Semmoisen huomion tein kun vaihtotyötä seurasin, että öljyt olivat paremman näköisiä kuin mitä 9 vuotta vanhoilta ja 180tkm ajetuilta nesteiltä olisin odottanut. Väri oli toki tummunut alkuperäisestä, mutta kun esim kastoi paperia öljypohjan vanhaan öljyyn, ei se muuttunut tummaksi vaan lähinnä vaaleaksi harmaan vihreäksi. Myös öljypohjan magneeteissa oli vain hyvin ohut kerros mutaa pinnassa, joten nekin olisivat varmaan ajaneet asiansa vielä seuraavatkin 180tkm. Peräöljyjä en tämän perusteella tule edes vaihtamaan, ovat varmasti yhtä hyvässä kunnossa, eikä näissä ole tainnut niiden kanssa muutenkaan olla ongelmia.

                  Tältä pohjalta BMW:n filosofia laatikon ikiöljyistä tuntuu ihan järkeenkäyvältä, varsinkin jos auton käyttöikää katsotaan eurooppalaiselta pohjalta, eikä suomalaiselta jossa autoilla ajetaan vähintään 5v/100tkm pidempään.

                  Nyt on kuitenkin öljyt vaihdettu ja tarkoitus on pitää autoa loppu elinkaari omassa käytössä. Arvoitukseksi jää tuliko tässä tehtyä rahaa säästävä huolto vai tuleeko auton elinkaari täyteen ensin joltain muulta osin. Pääsipähän ainakin kolkutuksesta takaraivossa että laatikko pyörii miltei 10v vanhoilla öljyillä.

                  Niin ja hintaa tälle kolkutukselle tuli 596e.

                  Liikkeestä jäi oikein hyvä ja ammattimainen kuva, asiakaspalvelukin oli kunnossa ja kaupanpäälisiksi annettiin vielä loppukesän tuulilasinpesunesteet

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    Originally posted by HenkkaT View Post
                    Hiljattain tuli vaihdatettua omaan 180tkm ajettuun 2012 535d xdrive:een vaihteisto- ja jakolaatikon öljyt öljypisteellä Jyväskylässä. Vaihto tapahtui BG-laitteella pesuaineen kera, jonka jälkeen myös öljypohja vaihdettiin uuteen. Jakolaatikko oli tätä uudempaa proputonta mallia, joten sieltä vanhat öljyt jouduttiin poistamaan imemällä.

                    Laatikkoon meni Fuchc titan atf 6008 ja jakolaatikkoon Ravenol tf-0870 öljyt.

                    Voimansiirto toimi ennen huoltoa moitteettomasti ja myös sen jälkeen. Mitään vaihteiston adaptioiden nollauksia en tehnyt. Semmoisen huomion tein kun vaihtotyötä seurasin, että öljyt olivat paremman näköisiä kuin mitä 9 vuotta vanhoilta ja 180tkm ajetuilta nesteiltä olisin odottanut. Väri oli toki tummunut alkuperäisestä, mutta kun esim kastoi paperia öljypohjan vanhaan öljyyn, ei se muuttunut tummaksi vaan lähinnä vaaleaksi harmaan vihreäksi. Myös öljypohjan magneeteissa oli vain hyvin ohut kerros mutaa pinnassa, joten nekin olisivat varmaan ajaneet asiansa vielä seuraavatkin 180tkm. Peräöljyjä en tämän perusteella tule edes vaihtamaan, ovat varmasti yhtä hyvässä kunnossa, eikä näissä ole tainnut niiden kanssa muutenkaan olla ongelmia.

                    Tältä pohjalta BMW:n filosofia laatikon ikiöljyistä tuntuu ihan järkeenkäyvältä, varsinkin jos auton käyttöikää katsotaan eurooppalaiselta pohjalta, eikä suomalaiselta jossa autoilla ajetaan vähintään 5v/100tkm pidempään.

                    Nyt on kuitenkin öljyt vaihdettu ja tarkoitus on pitää autoa loppu elinkaari omassa käytössä. Arvoitukseksi jää tuliko tässä tehtyä rahaa säästävä huolto vai tuleeko auton elinkaari täyteen ensin joltain muulta osin. Pääsipähän ainakin kolkutuksesta takaraivossa että laatikko pyörii miltei 10v vanhoilla öljyillä.

                    Niin ja hintaa tälle kolkutukselle tuli 596e.

                    Liikkeestä jäi oikein hyvä ja ammattimainen kuva, asiakaspalvelukin oli kunnossa ja kaupanpäälisiksi annettiin vielä loppukesän tuulilasinpesunesteet
                    Itse tein joskus yhteen perään laakeri remontin. Sen jälkeen olen vaihtanut öljyt suosiolla.

                    Vaihdoin myös omaan nelikkoon molemmat peräöljyt. Edessä öljy oli tummunut paljon enemmän. Jossain täällä on kuviakin öljyistä.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • HenkkaT
                      Newbiemmer
                      • Feb 2013
                      • 3
                      • jkl

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Itse tein joskus yhteen perään laakeri remontin. Sen jälkeen olen vaihtanut öljyt suosiolla.

                      Vaihdoin myös omaan nelikkoon molemmat peräöljyt. Edessä öljy oli tummunut paljon enemmän. Jossain täällä on kuviakin öljyistä.
                      Mikä auto oli kyseessä perän laakeriremontin yhteydessä? Itsekkin olen yhteen ujeltavaan fordin perään vaihtanut öljyt, ja ne olivatkin surkeassa kunnossa. Ehkä tämä on omaa mietintää, mutta en ole ajatellut että yleensä peräöljyjä kovin aktiivisesti vaihdellaan.

                      Comment

                      • RRR77
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2016
                        • 232
                        • Tuusula

                        Originally posted by fraatti View Post

                        Vaihdoin myös omaan nelikkoon molemmat peräöljyt. Edessä öljy oli tummunut paljon enemmän. Jossain täällä on kuviakin öljyistä.
                        Tämä juurikin. Mikä lie aiheuttaa sen että etuperäöljyt tummuu paljon enemmän :think

                        Omaankin tarttis vaihdella piakkoin. Samalla vaihtaa jakolaatikon öljyt.
                        535d F07
                        120d M-Sport F20

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          Originally posted by HenkkaT View Post
                          Mikä auto oli kyseessä perän laakeriremontin yhteydessä? Itsekkin olen yhteen ujeltavaan fordin perään vaihtanut öljyt, ja ne olivatkin surkeassa kunnossa. Ehkä tämä on omaa mietintää, mutta en ole ajatellut että yleensä peräöljyjä kovin aktiivisesti vaihdellaan.
                          e90 330d
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            Originally posted by RRR77 View Post
                            Tämä juurikin. Mikä lie aiheuttaa sen että etuperäöljyt tummuu paljon enemmän :think

                            Omaankin tarttis vaihdella piakkoin. Samalla vaihtaa jakolaatikon öljyt.
                            Itse veikkasin että johtuu moottorin öljypohjan tuomasta lämpökuormasta. Voin olla toki väärässäkin.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • HenkkaT
                              Newbiemmer
                              • Feb 2013
                              • 3
                              • jkl

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Ok, kiitos tiedosta, ehkä harkitsen tätä asiaa uudelleen tai vain vaihdan öljyt itse. Mitä lakeereita sieltä meni ja paljonko tuli remontille hintaa? Sori menee hieman offtopic.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by HenkkaT View Post
                                Ok, kiitos tiedosta, ehkä harkitsen tätä asiaa uudelleen tai vain vaihdan öljyt itse. Mitä lakeereita sieltä meni ja paljonko tuli remontille hintaa? Sori menee hieman offtopic.
                                Pinjonin laakerit oli loppu. Tuolla linkissä oli kuviakin kun selailee eteenpäin. Osan maksoi jotain 400-500€. Tuota ei kyllä jokapaikassa saa korjautettua.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎