Joo kuullosti kyllä omaan korvaan aika kalliilta. Jos jollain on jostain muualta hyviä kokemuksia, niin mielellään kuulisi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
8HP öljynvaihdosta
Collapse
X
-
Käsittääkseni tuo on BG:n laite mikä pesun tekee, heidän mukaan suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Siellä siis pyöritetään ihan pesuainetta, eikä pelkkää öljyä. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide...
Toki laatikkoöljyn seassa ei samalla tavalla moskaa ole kuin moottoriöljyn. Kukaan ikinä avannut 8hp laatikon suodatinta? Millainen se on? Laatikosta riippuen suodatin voi olla vaikka pelkkä metallisihti.Last edited by VilleP; 13-01-2021, 21:38.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostKäsittääkseni tuo on BG:n laite mikä pesun tekee, heidän mukaan suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Siellä siis pyöritetään ihan pesuainetta, eikä pelkkää öljyä. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide...
Toki laatikkoöljyn seassa ei samalla tavalla moskaa ole kuin moottoriöljyn. Kukaan ikinä avannut 8hp laatikon suodatinta? Millainen se on? Laatikosta riippuen suodatin voi olla vaikka pelkkä metallisihti.
Ja jos yhtään mitään automaattilaatikon toiminnasta ymmärrän, niin laatikkoöljyn sekaan paskaa irtoaa ihan eri tavalla kuin moottoriöljyyn, johtuen momentinmuuntimen ja kytkinpakkojen kitkapinnoista, mitä avataan ja suljetaan, ja vääjäämättä aina on luistoa mukana vaikka vaihdot olisi kuinka nopeita. Sieltä kitkapinnoista sitä materiaa lähtee tonne öljyn sekaan ja se moska päätyy suodattimeen ja magneettisieppariin. Tilanne on täysin eri mitä moottoriöljyillä. Kuinka moni jättää moottoriöljyn vaihdon yhteydessä suodattimen vaihtamatta? Väitän että laatikkoöljyjen kohdalla suodattimen vaihdolla on paljon suurempi merkitys kuin moottoriöljyn suodattimen vaihdolla.
Comment
-
-
Vähemmän sinne laatikkoöljyyn sakkaa kertyy kuin moottoriin. Esim 150tkm ajetut laatikkoöljyt on tummat, mutta ei ne ole vielä kovin huonokuntoisen näköiset vrt esim 30tkm ajettuun moottoriöljyyn. Suodatinta en ole purkanut kertaakaan, mutta oletettavasti se ei ole noilla kilsoilla ainakaan tukossa, kun nuo zf:n laatikot kestää kuitenkin vielä aika paljon enemmön kilsoja ilman hajoamista.
Mulla on video 407tkm ajetusta 8hp laatikkoöljystä..sattumalta ne kesti juurikin laatikon eliniän. Väri on harmaa, ja ensimmäisenä mieleen tulee enemmänkin tummanharmaa pohjamaali kuin laatikkoöljy.
Tavallaan ymmärrän bmw:n lifetime fillin, laatikon kuluminen on kuitenkin aika maltillista, poislukien vian aiheuttama kuluminen.
Siltikin, oman auton mittarissa on nyt 168tkm, ja jos olis ite ajettuja kilsoja niin laatikkoöljyt olis vaihdettu ainakin kahdesti jo.Last edited by RRR77; 13-01-2021, 22:41.535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
-
Originally posted by HV530XD View PostEnsi alkuun kannattaa lukea tämä ketju kokonaan läpi, löytyy aika paljon kokemuksia miltä näyttää käytetty lootan suodatin ja öljyt.
Ja jos yhtään mitään automaattilaatikon toiminnasta ymmärrän, niin laatikkoöljyn sekaan paskaa irtoaa ihan eri tavalla kuin moottoriöljyyn, johtuen momentinmuuntimen ja kytkinpakkojen kitkapinnoista, mitä avataan ja suljetaan, ja vääjäämättä aina on luistoa mukana vaikka vaihdot olisi kuinka nopeita. Sieltä kitkapinnoista sitä materiaa lähtee tonne öljyn sekaan ja se moska päätyy suodattimeen ja magneettisieppariin. Tilanne on täysin eri mitä moottoriöljyillä. Kuinka moni jättää moottoriöljyn vaihdon yhteydessä suodattimen vaihtamatta? Väitän että laatikkoöljyjen kohdalla suodattimen vaihdolla on paljon suurempi merkitys kuin moottoriöljyn suodattimen vaihdolla.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Hiljattain tuli vaihdatettua omaan 180tkm ajettuun 2012 535d xdrive:een vaihteisto- ja jakolaatikon öljyt öljypisteellä Jyväskylässä. Vaihto tapahtui BG-laitteella pesuaineen kera, jonka jälkeen myös öljypohja vaihdettiin uuteen. Jakolaatikko oli tätä uudempaa proputonta mallia, joten sieltä vanhat öljyt jouduttiin poistamaan imemällä.
Laatikkoon meni Fuchc titan atf 6008 ja jakolaatikkoon Ravenol tf-0870 öljyt.
Voimansiirto toimi ennen huoltoa moitteettomasti ja myös sen jälkeen. Mitään vaihteiston adaptioiden nollauksia en tehnyt. Semmoisen huomion tein kun vaihtotyötä seurasin, että öljyt olivat paremman näköisiä kuin mitä 9 vuotta vanhoilta ja 180tkm ajetuilta nesteiltä olisin odottanut. Väri oli toki tummunut alkuperäisestä, mutta kun esim kastoi paperia öljypohjan vanhaan öljyyn, ei se muuttunut tummaksi vaan lähinnä vaaleaksi harmaan vihreäksi. Myös öljypohjan magneeteissa oli vain hyvin ohut kerros mutaa pinnassa, joten nekin olisivat varmaan ajaneet asiansa vielä seuraavatkin 180tkm. Peräöljyjä en tämän perusteella tule edes vaihtamaan, ovat varmasti yhtä hyvässä kunnossa, eikä näissä ole tainnut niiden kanssa muutenkaan olla ongelmia.
Tältä pohjalta BMW:n filosofia laatikon ikiöljyistä tuntuu ihan järkeenkäyvältä, varsinkin jos auton käyttöikää katsotaan eurooppalaiselta pohjalta, eikä suomalaiselta jossa autoilla ajetaan vähintään 5v/100tkm pidempään.
Nyt on kuitenkin öljyt vaihdettu ja tarkoitus on pitää autoa loppu elinkaari omassa käytössä. Arvoitukseksi jää tuliko tässä tehtyä rahaa säästävä huolto vai tuleeko auton elinkaari täyteen ensin joltain muulta osin. Pääsipähän ainakin kolkutuksesta takaraivossa että laatikko pyörii miltei 10v vanhoilla öljyillä.
Niin ja hintaa tälle kolkutukselle tuli 596e.
Liikkeestä jäi oikein hyvä ja ammattimainen kuva, asiakaspalvelukin oli kunnossa ja kaupanpäälisiksi annettiin vielä loppukesän tuulilasinpesunesteet
Comment
-
-
Originally posted by HenkkaT View PostHiljattain tuli vaihdatettua omaan 180tkm ajettuun 2012 535d xdrive:een vaihteisto- ja jakolaatikon öljyt öljypisteellä Jyväskylässä. Vaihto tapahtui BG-laitteella pesuaineen kera, jonka jälkeen myös öljypohja vaihdettiin uuteen. Jakolaatikko oli tätä uudempaa proputonta mallia, joten sieltä vanhat öljyt jouduttiin poistamaan imemällä.
Laatikkoon meni Fuchc titan atf 6008 ja jakolaatikkoon Ravenol tf-0870 öljyt.
Voimansiirto toimi ennen huoltoa moitteettomasti ja myös sen jälkeen. Mitään vaihteiston adaptioiden nollauksia en tehnyt. Semmoisen huomion tein kun vaihtotyötä seurasin, että öljyt olivat paremman näköisiä kuin mitä 9 vuotta vanhoilta ja 180tkm ajetuilta nesteiltä olisin odottanut. Väri oli toki tummunut alkuperäisestä, mutta kun esim kastoi paperia öljypohjan vanhaan öljyyn, ei se muuttunut tummaksi vaan lähinnä vaaleaksi harmaan vihreäksi. Myös öljypohjan magneeteissa oli vain hyvin ohut kerros mutaa pinnassa, joten nekin olisivat varmaan ajaneet asiansa vielä seuraavatkin 180tkm. Peräöljyjä en tämän perusteella tule edes vaihtamaan, ovat varmasti yhtä hyvässä kunnossa, eikä näissä ole tainnut niiden kanssa muutenkaan olla ongelmia.
Tältä pohjalta BMW:n filosofia laatikon ikiöljyistä tuntuu ihan järkeenkäyvältä, varsinkin jos auton käyttöikää katsotaan eurooppalaiselta pohjalta, eikä suomalaiselta jossa autoilla ajetaan vähintään 5v/100tkm pidempään.
Nyt on kuitenkin öljyt vaihdettu ja tarkoitus on pitää autoa loppu elinkaari omassa käytössä. Arvoitukseksi jää tuliko tässä tehtyä rahaa säästävä huolto vai tuleeko auton elinkaari täyteen ensin joltain muulta osin. Pääsipähän ainakin kolkutuksesta takaraivossa että laatikko pyörii miltei 10v vanhoilla öljyillä.
Niin ja hintaa tälle kolkutukselle tuli 596e.
Liikkeestä jäi oikein hyvä ja ammattimainen kuva, asiakaspalvelukin oli kunnossa ja kaupanpäälisiksi annettiin vielä loppukesän tuulilasinpesunesteet
Vaihdoin myös omaan nelikkoon molemmat peräöljyt. Edessä öljy oli tummunut paljon enemmän. Jossain täällä on kuviakin öljyistä.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostItse tein joskus yhteen perään laakeri remontin. Sen jälkeen olen vaihtanut öljyt suosiolla.
Vaihdoin myös omaan nelikkoon molemmat peräöljyt. Edessä öljy oli tummunut paljon enemmän. Jossain täällä on kuviakin öljyistä.
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Vaihdoin myös omaan nelikkoon molemmat peräöljyt. Edessä öljy oli tummunut paljon enemmän. Jossain täällä on kuviakin öljyistä.
Omaankin tarttis vaihdella piakkoin. Samalla vaihtaa jakolaatikon öljyt.535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
-
Originally posted by HenkkaT View PostMikä auto oli kyseessä perän laakeriremontin yhteydessä? Itsekkin olen yhteen ujeltavaan fordin perään vaihtanut öljyt, ja ne olivatkin surkeassa kunnossa. Ehkä tämä on omaa mietintää, mutta en ole ajatellut että yleensä peräöljyjä kovin aktiivisesti vaihdellaan.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by RRR77 View PostTämä juurikin. Mikä lie aiheuttaa sen että etuperäöljyt tummuu paljon enemmän :think
Omaankin tarttis vaihdella piakkoin. Samalla vaihtaa jakolaatikon öljyt.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Comment
-
-
Originally posted by HenkkaT View PostOk, kiitos tiedosta, ehkä harkitsen tätä asiaa uudelleen tai vain vaihdan öljyt itse. Mitä lakeereita sieltä meni ja paljonko tuli remontille hintaa? Sori menee hieman offtopic.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment