Announcement

Collapse
No announcement yet.

8HP öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fymfer
    Newbiemmer
    • Oct 2021
    • 17
    • Espoo

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Kyseinen toimenpide kannattaa jättää tekemättä, siitä enemmän haittaa kun hyötyä...

    Jos et tiedä miksi...
    Teetätin pari kk kaikkien voimansiirtoöljyjen vaihdon öljypisteellä. Nyt tuntuu että vaihteisto nykäisee vaihtaessa ainakin kylmänä, lisäksi tuntuu tahmealta. Ja välillä arpoo vaihteita juurikin kylmänä. Onko syynä tämä pesu josta varoitellaan? Mikä logiikka sitä tehdä jos se aina huonontaa vaihteistoa? Luulisi öljypisteen tekevän näitä paljon, ja kuivaavavan laatikon ennen uusia öljyjä. Miten vaihteiston saa takaisin kuntoon, vai kuuluuko sen toimia pehmeästi ja ripeästi pakkasilla kylmänä ollenkaan, eli onko tämä ominaisuus?

    Aiempaa kokemusta vain DSG stä, ja viimeisen sähköhybridiversion toiminnan pystyi toteamaan vain kierroslukumittarista vaikka oli kylmänä lähtö ja 25 pakkasta.

    Comment

    • mikes75
      Newbiemmer
      • Aug 2020
      • 24
      • Kokkola

      Originally posted by Fymfer View Post
      Teetätin pari kk kaikkien voimansiirtoöljyjen vaihdon öljypisteellä. Nyt tuntuu että vaihteisto nykäisee vaihtaessa ainakin kylmänä, lisäksi tuntuu tahmealta. Ja välillä arpoo vaihteita juurikin kylmänä. Onko syynä tämä pesu josta varoitellaan? Mikä logiikka sitä tehdä jos se aina huonontaa vaihteistoa? Luulisi öljypisteen tekevän näitä paljon, ja kuivaavavan laatikon ennen uusia öljyjä. Miten vaihteiston saa takaisin kuntoon, vai kuuluuko sen toimia pehmeästi ja ripeästi pakkasilla kylmänä ollenkaan, eli onko tämä ominaisuus?

      Aiempaa kokemusta vain DSG stä, ja viimeisen sähköhybridiversion toiminnan pystyi toteamaan vain kierroslukumittarista vaikka oli kylmänä lähtö ja 25 pakkasta.
      Oisko väärä määrä öljyä laatikossa, tarkistusproppu auki auto käynnissä ja täytät kunnes alkaa valumaan ulos (auto vaaterissa ja viileillä öljyillä n 40C muistaakseni) Voi olla likaset ruskeat öljyt jos moskaa irronnut ni vaihda ite tyhjennyspropusta sen n 4l mitä tulee niin monesti että pysyy kirkkaana ja tarkista pinta lopuksi ajolenkin jälkeen tai öljyjen jäähdyttyä.. Mitä öljyä käyttivät?
      Last edited by mikes75; 03-12-2021, 18:17.

      Comment

      • Fymfer
        Newbiemmer
        • Oct 2021
        • 17
        • Espoo

        Originally posted by mikes75 View Post
        Oisko väärä määrä öljyä laatikossa, tarkistusproppu auki auto käynnissä ja täytät kunnes alkaa valumaan ulos (auto vaaterissa ja viileillä öljyillä n 40C muistaakseni) Voi olla likaset ruskeat öljyt jos moskaa irronnut ni vaihda ite tyhjennyspropusta sen n 4l mitä tulee niin monesti että pysyy kirkkaana ja tarkista pinta lopuksi ajolenkin jälkeen tai öljyjen jäähdyttyä.. Mitä öljyä käyttivät?
        Käyttivät Fuchs merkkistä öljyä, joka on ihan speksien mukaista. Tuntuivat myös tietävän mitä tekevät öljynvaihdossa, kun kyselin miten aikovat sourittaa vaihdon. Näitä ZF kaseja käy siellä aika paljon varmaankin öljynvaihdossa

        Eli kuuluuko vaihteiston toimia pehmeästi kuinka pian esim -15 asteesta lähdön jälkeen? Olisi kiva ymmärtää mikä on ominaisuus ja mikä vika. Mulla on pari ekaa km toivottoman tahmea, sitten tietyillä vaihteilla nykäisee pehmeästi ehkä seuraavat 10-15 km jonka jälkeen alkaa vaihtaa aika huomaamattomasti. Onkohan joissakin versioissa vaihteistossa joku lämmitysvastus joka minulta esim. puuttuu?

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5063
          • Paimio

          Originally posted by Fymfer View Post
          Eli kuuluuko vaihteiston toimia pehmeästi kuinka pian esim -15 asteesta lähdön jälkeen? Olisi kiva ymmärtää mikä on ominaisuus ja mikä vika. Mulla on pari ekaa km toivottoman tahmea, sitten tietyillä vaihteilla nykäisee pehmeästi ehkä seuraavat 10-15 km jonka jälkeen alkaa vaihtaa aika huomaamattomasti. Onkohan joissakin versioissa vaihteistossa joku lämmitysvastus joka minulta esim. puuttuu?
          Kyllä tämä heti kylmänä isommilla pakkasilla lähdettäessä vaihtaa vähän "laiskan" oloisesti ykköseltä kakkoselle. Sitten isommille voi hieman töksähtääkin. Kaasun käytöstä riippuen.
          Tuohan johtunee ihan vain öljyn kylmyydestä.

          En usko että sinulla mitään vikaa on, aika normaalilta minusta kuulostaa.

          Mitään lämmityksiä näissä ei tietääkseni ole edes Cold Climate versioissa.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Zebavar
            Newbiemmer
            • Oct 2019
            • 10
            • Uusimaa

            Originally posted by mikes75 View Post
            Oisko väärä määrä öljyä laatikossa, tarkistusproppu auki auto käynnissä ja täytät kunnes alkaa valumaan ulos (auto vaaterissa ja viileillä öljyillä n 40C muistaakseni) Voi olla likaset ruskeat öljyt jos moskaa irronnut ni vaihda ite tyhjennyspropusta sen n 4l mitä tulee niin monesti että pysyy kirkkaana ja tarkista pinta lopuksi ajolenkin jälkeen tai öljyjen jäähdyttyä.. Mitä öljyä käyttivät?
            Ääni tälle.

            Itse vaihdatin öljyt paikallisella pajalla jolla ei ollut ilmeisesti kokemusta tällaisista askeista (ZF8HP50).
            Vein heille mukanani ZF:n oman öjynvaihtosarjan jossa oli mukana uusi öljypohja, proput ja pultit, 7 purkkia öljyä sekä hyvin tarkka ohjekirjanen öljyn vaihdosta.

            Noutaessani autoa tiskin takana ollut kaveri kertoi että öljyä oli kulunut vain pikkasen reilu 4 litraa mutta testeri oli näyttänyt että sitä oli tarpeeksi...
            Syksyllä sitten ilmojen viilennettyä tuli oireina juurikin pienten vaihteiden kovat nykäisyt matkan ensimmäisillä 10-20 kilometrilla.

            Nyt pakkasten tullen käytin koslan Schmiedmannilla muuten vaan peräöljyjen vaihdossa ja pyysin samalla tarkastamaan/täyttämään vaihteistoöljytkin. Ilmeisesti oli mennyt toista litraa koska mukaan antamiani kahta tölkkiä ei palautettu.

            Nyt vaihtuu pykälät kylmänäkin pehmoisesti.

            ---
            ZF omat ohjeet (PDF) ja linkki FCP Euro:n kuvitettuihin ohjeisiin.

            Comment

            • Tatu6o
              Bimmer Rookie
              • Sep 2021
              • 81
              • Uusimaa

              Herätellään vähän vanhaa lankaa. Onko kenelläkään tietoa ketkä tarjoisivat 8hp öljynhuuhtelua pk seudulla? Kyselin parista paikkaa, mutta kuulemma vaihtavat vain perinteisellä tyylillä öljyt. Öljypiste on yksi paikka, joka tarjoaa vaihteistoöljy huuhtelua, mutta ihan vertailun vuoksi kiinnostaisi kysyä muualtakin.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2299
                • Vantaa

                Ihan merkkari esim.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 678
                  • Uusimaa

                  Suodatin/öljypohja pitää vaihtaa samalla ja öljyn pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa. Molemmat voi jäädä merkkihuollolla toteutumatta jos et erikseen näitä pyydä.

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1271
                    • Kainuu

                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Suodatin/öljypohja pitää vaihtaa samalla ja öljyn pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa. Molemmat voi jäädä merkkihuollolla toteutumatta jos et erikseen näitä pyydä.
                    Pahimmallaan näin että kytketään johonkin pesukoneeseen ja öljypohja jää vaihtamatta.
                    BMW i5 M60, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2565
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by Rattiukko View Post
                      Suodatin/öljypohja pitää vaihtaa samalla ja öljyn pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa. Molemmat voi jäädä merkkihuollolla toteutumatta jos et erikseen näitä pyydä.
                      Ex G30:een tuli hankittua 100tkm kohdalla laatikkoöljynvaihto. BMW on muuttanut huolto-ohjettaan ja vain alkup. BMW-öljy kelpaa. No, tai ainakin vain BMW-purkista laatikkoon pumpattu. Vanhoja varastoöljyjä saa käyttää, mutta niihin tulee 60tkm vaihtokehoitus, mitä ilmeisesti uusilla BMW-laatikkoöljyillä ei ole.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • 314da
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2015
                        • 306
                        • J

                        Tuo öljynvaihtohan on hyvin yksinkertainen ja helppo toimenpide kunhan tilat, välineet ja tieto mitä tekee on olemassa. Valitettavan usein myyvät ihmisille tuon pesukäsittelyn ja sen mukana esim BG öljyt ja sitä seuraavan 60 tkm vaihtovälin. 100-120 tkm välein kun vaihtaa zf öljypohjan ja lifeguard 8 öljyt niin ei tarvitse laatikon kanssa ihmetellä. ISTA+ on olemassa öljytason tarkastukselle proseduuri kannattaa tsekata sillä jos on epäily, että laatikossa väärä määrä öljyä.

                        Comment

                        • 314da
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2015
                          • 306
                          • J

                          Tuosta vielä suomenkielinen video:

                          Comment

                          • Tatu6o
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2021
                            • 81
                            • Uusimaa

                            Originally posted by 314da View Post
                            Tuo öljynvaihtohan on hyvin yksinkertainen ja helppo toimenpide kunhan tilat, välineet ja tieto mitä tekee on olemassa. Valitettavan usein myyvät ihmisille tuon pesukäsittelyn ja sen mukana esim BG öljyt ja sitä seuraavan 60 tkm vaihtovälin. 100-120 tkm välein kun vaihtaa zf öljypohjan ja lifeguard 8 öljyt niin ei tarvitse laatikon kanssa ihmetellä. ISTA+ on olemassa öljytason tarkastukselle proseduuri kannattaa tsekata sillä jos on epäily, että laatikossa väärä määrä öljyä.
                            Jos olen oikein ymmärtänyt perus öljynvaihdolla osa vanhoista öljyistä jää laatikon sisään. Oma f10 on rullattu nyt 190t km todennäköisesti alkuperäisillä öljyillä, joten haluasin saada kaikki vanhat öljyt pihalle huuhtelemalla vaihteiston. Siitä eteenpäin sitten perus öljynvaihdoilla, jotka on mahdollista tehdä itsekkin.

                            Pari kaveria suositteli Hobenool nimistä paikkaa Tallinnassa. Heidän öljynvaihto/huuhteluun kuuluu myös vaihteiston vikakoodien luku ja adaptaatioiden tarkastaminen. En saanut vielä tarjousta, mutta kaverilla oli maksanut 6hp öljyhuuhtelu noin 450€.

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2299
                              • Vantaa

                              Kyllä tuohon huuhtelu vaihtoon kuuluu adaptaatioiden nollaus ihan merkkiliikkeessäkin. Kuuluu siis tehtaan ohjeeseen. Eikä ole tuon kalliimpi.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • Tatu6o
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2021
                                • 81
                                • Uusimaa

                                Originally posted by VilleP View Post
                                Kyllä tuohon huuhtelu vaihtoon kuuluu adaptaatioiden nollaus ihan merkkiliikkeessäkin. Kuuluu siis tehtaan ohjeeseen. Eikä ole tuon kalliimpi.
                                Okei hyvä tietää. Soittelen huomenna ja kyselen vähän paljon operaatio maksaisi. Olen yllättänyt positiivisesti jos merkkiliike antaa kilpailukykyisen tarjouksen. Itselle on jotenkin jäänyt merkkiliikkeistä sellainen maku suuhun, että työstä velotetaan järkyttäviä summia ja työn laatu on vaihtelevaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎