8HP öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 380
    • J

    #331
    Originally posted by Tatu6o View Post

    Jos olen oikein ymmärtänyt perus öljynvaihdolla osa vanhoista öljyistä jää laatikon sisään. Oma f10 on rullattu nyt 190t km todennäköisesti alkuperäisillä öljyillä, joten haluasin saada kaikki vanhat öljyt pihalle huuhtelemalla vaihteiston. Siitä eteenpäin sitten perus öljynvaihdoilla, jotka on mahdollista tehdä itsekkin.

    Pari kaveria suositteli Hobenool nimistä paikkaa Tallinnassa. Heidän öljynvaihto/huuhteluun kuuluu myös vaihteiston vikakoodien luku ja adaptaatioiden tarkastaminen. En saanut vielä tarjousta, mutta kaverilla oli maksanut 6hp öljyhuuhtelu noin 450€.
    Kannattaa varmistua, että käyttävät tuota ZF lg8 öljyä eikä mitään ”vastaavaa” ja vaihtavat myös öljypohjan. ZF alkuperäinen vaihtosetti missä pohja ja 7l öljyä maksaa Ipartsilta tilattuna n. 220-260€ riippuen mikä vaihteisto malli autossa on.

    Minun henkilökohtainen mielipide on, että jos loota toimii normaalisti niin tuo ZF ohjeen mukainen vaihto riittää. Saa toki olla eri mieltäkin.

    Comment

    • vekkuli
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1340
      • Liminka

      #332
      En nyt liputtaisi tuon ZF öljyn puolesta, kyllä sinne muutakin voi aivan hyvin laittaa, kunhan luokitus kunnossa.
      Nuita on kumminkin ajan saatossa tullut kymmeniä huuhdeltua. Itse käyttänyt mannol ag60 tai ravenol atf 8hp.
      E93 ///M3
      E60 530dA aka M5
      F11 525dA Xdrive
      Tesla model 3 LR MY22

      Comment

      • Tatu6o
        BTCF Member
        • Sep 2021
        • 82
        • Uusimaa

        #333
        Originally posted by 314da View Post

        Kannattaa varmistua, että käyttävät tuota ZF lg8 öljyä eikä mitään ”vastaavaa” ja vaihtavat myös öljypohjan. ZF alkuperäinen vaihtosetti missä pohja ja 7l öljyä maksaa Ipartsilta tilattuna n. 220-260€ riippuen mikä vaihteisto malli autossa on.

        Minun henkilökohtainen mielipide on, että jos loota toimii normaalisti niin tuo ZF ohjeen mukainen vaihto riittää. Saa toki olla eri mieltäkin.
        Käyttävät kuulemma ZF:n omaa öljyä ja vaihtavat öljypohjan/suodattimen. Heidän huollossa öljyä menee kuulemma noin 13 litraa kun osa uudesta öljystä valuu pihalle huuhtelun aikana.

        Ongelma on että vaihteisto ei mielestäni toimi normaalisti. Nykii kylmänä ja satunnaisesti kickdownin aikana loota jää arpomaan vaihteita.

        Comment

        • Tatu6o
          BTCF Member
          • Sep 2021
          • 82
          • Uusimaa

          #334
          Soittelin tänää merkkihuoltoon ja he eivät enää tee vaihteistoöljy huuhteiluita vaan vaihtavat ainostaan perinteisellä tyylillä öljyt. Onko kenelläkään muita suosituksia paikoista, jotka tekevät juurikin huuhteluita?
          Edit: typo

          Comment

          • teemu.k
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 509
            • raahe

            #335
            Originally posted by vekkuli View Post
            En nyt liputtaisi tuon ZF öljyn puolesta, kyllä sinne muutakin voi aivan hyvin laittaa, kunhan luokitus kunnossa.
            Nuita on kumminkin ajan saatossa tullut kymmeniä huuhdeltua. Itse käyttänyt mannol ag60 tai ravenol atf 8hp.
            Mannol ag60 öljyä on myös tullut omaan ja kavereiden autoihin laitettua.

            Comment

            • diablo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 46
              • Kirkkonummi

              #336
              Haluaisin kysyä raadilta mielipidettä. Vaihdatin eräällä (voin myöhemmin kertoa mikä paja) etelä-suomalaisella bemareihin erikoistuneella firmalla automaattilaatikon öljyt. Halusin että tekevät nimenomaan huuhtelemalla. Kuten kuvasta näkee lauhduttimen putkia ei ole irroitettu. Pohja oli kyllä vaihdettu. Ts. perinteinen uuden ja vanhan öljyn sekoitus vaihto. Voiko mielestänne kutsua vaihtoa huuhtelemalla tehdyksi, jos lauhduttimen paluuputkesta ei oteta vanhaa pois.
              Attached Files
              F10 530dxA -16
              ex E60 530dA -08 LCI
              ex E39 523iA -96
              Vikakoodinluku, Livedata, E- ja F-sarjat (Rheingold ISTA, ISTA+, INPA)

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5168
                • Paimio

                #337
                Kaipa noihinkin on eri metodeja eri pajoilla... Jossain ollut tapana että otetaan öljyt pois mitä tulee, laitetaan uudet sisään ajetaan vaihteet läpi ja pois ja uudet sisään ja se on siinä ja lopuksi uusi suodatin/pohja. Ei kait sitä välttämättä tarvitse noista lauhduttimen putkista pois ottaa?
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • diablo
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 46
                  • Kirkkonummi

                  #338
                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Kaipa noihinkin on eri metodeja eri pajoilla... Jossain ollut tapana että otetaan öljyt pois mitä tulee, laitetaan uudet sisään ajetaan vaihteet läpi ja pois ja uudet sisään ja se on siinä ja lopuksi uusi suodatin/pohja. Ei kait sitä välttämättä tarvitse noista lauhduttimen putkista pois ottaa?
                  Et ilmeisesti ymmärtänyt kysymystä. Asioita voi tehdä monella tavalla - hyvin, huonosti tai hyvin huonosti - mutta kysyin (varmuuden vuoksi) voiko sanan "huuhtelu" ymmärtää monella tavalla.
                  Jos poistat huuhtelemalla lauhduttimen paluuletkusta, vaihtuu 10 litralla uutta öljyä yli 95% öljystä uuteen. Mutta jos sekoitat kuvaamallasi tavalla 10 litraa uutta öljyä vanhaan, vaihtuu öljystä n. 50-60%.
                  Kysymys on siis kuinka paljon voi huijata, kun tilaa jotakin ja maksaa siitä.
                  ​​​(Lisäksi tossa sun tavassa ei vaihdeta suodatinta lopuksi vaan aluksi)
                  F10 530dxA -16
                  ex E60 530dA -08 LCI
                  ex E39 523iA -96
                  Vikakoodinluku, Livedata, E- ja F-sarjat (Rheingold ISTA, ISTA+, INPA)

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5490
                    • S:t Karins

                    #339
                    Originally posted by diablo View Post

                    Et ilmeisesti ymmärtänyt kysymystä. Asioita voi tehdä monella tavalla - hyvin, huonosti tai hyvin huonosti - mutta kysyin (varmuuden vuoksi) voiko sanan "huuhtelu" ymmärtää monella tavalla.
                    Jos poistat huuhtelemalla lauhduttimen paluuletkusta, vaihtuu 10 litralla uutta öljyä yli 95% öljystä uuteen. Mutta jos sekoitat kuvaamallasi tavalla 10 litraa uutta öljyä vanhaan, vaihtuu öljystä n. 50-60%.
                    Kysymys on siis kuinka paljon voi huijata, kun tilaa jotakin ja maksaa siitä.
                    (Lisäksi tossa sun tavassa ei vaihdeta suodatinta lopuksi vaan aluksi)
                    Tehdään oletus että turbiiniin/lauhduttimeen jää 30% vanhaa öljyä tyhjennyksen jälkeen ja käytetään laatikon öljymääränä nyt vaikka 10 l:aa. Lasketaan laatikosta kaikki ölyt ulos mitä tulee. Eli ekan tyhjennyksen ja täytön jälkeen laatikkoon jää 30% vanhaa öljyä eli 3l . Nyt laatikkoon lisätään 7 l uutta öljyä. Sitten ajetaan vaihteet läpi useaan kertaan ja 7 litraa öljyä ulos (laatikkoon jää öljyä 3 l, joka koostuu 0,9l vahaa ölyä + 2,1 l uutta öljyä) vaihdetaan öljypohja. Sitten lisätään taas 7 l uutta öljyä .
                    No paljonko laatikkoon jäi tämän ähertämisen jälkeen sitä vanhaa öljyä? 0,9l joten kahdella vaihdolla 91 % öljystä on uutta. Onko riittävä määrä uutta öljyä, sitä en tiedä.​
                    Last edited by Tommix; 01-09-2025, 07:57.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • diablo
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 46
                      • Kirkkonummi

                      #340
                      Originally posted by Tommix View Post
                      Tehdään oletus että turbiiniin/lauhduttimeen jää 30% vanhaa öljyä tyhjennyksen jälkeen ja käytetään laatikon öljymääränä nyt vaikka 10 l:aa. Lasketaan laatikosta kaikki ölyt ulos mitä tulee. Eli ekan tyhjennyksen ja täytön jälkeen laatikkoon jää 30% vanhaa öljyä eli 3l . Nyt laatikkoon lisätään 7 l uutta öljyä. Sitten ajetaan vaihteet läpi useaan kertaan ja 7 litraa öljyä ulos (laatikkoon jää öljyä 3 l, joka koostuu 0,9l vahaa ölyä + 2,1 l uutta öljyä) vaihdetaan öljypohja. Sitten lisätään taas 7 l uutta öljyä .
                      No paljonko laatikkoon jäi tämän ähertämisen jälkeen sitä vanhaa öljyä? 0,9l joten kahdella vaihdolla 91 % öljystä on uutta. Onko riittävä määrä uutta öljyä, sitä en tiedä.
                      Kun tulpan ottaa pois, sieltä ei tule 7 litraa vaan 3,5 litraa. Joten sinne ei voi lisätä 7 litraa.
                      F10 530dxA -16
                      ex E60 530dA -08 LCI
                      ex E39 523iA -96
                      Vikakoodinluku, Livedata, E- ja F-sarjat (Rheingold ISTA, ISTA+, INPA)

                      Comment

                      • teemu.k
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 509
                        • raahe

                        #341
                        Voi sen laatikolta lämmönvaihtimelle tulevan putken myös konehuoneen puolelta käyttää irti ja sitä kautta tehdä sen huuhteluvaihdon. Ei siis tarvitse laatikosta välttämättä irroittaa. En sitten tiedä onko se helpompi vai vaikeampi tapa tehdä. Luulisin että yleensä tehdään tuosta laatikon kyljestä olevasta putkesta. Laatikon puolelta olen itse irroitellut.

                        Montako litraa öljyä laskutettiin? noin 15 litraa menee ennenkuin alkaa puhdasta tulemaan huuhtelutyylillä tehtynä. Onhan niitä koneita jotka kierrättää vanhaa öljyä, niin siinä varmaan menee vähemmän uutta öljyä. Sanoisin että jos koneellakin tehdään vaihto, niin kyllä nuo laatikosta olevat putket pitää irroittaa. Kuvan perusteella voisin sanoa, että noita ei ole irti käytetty. Eli normaali öljynvaihto tehty ilman huuhtelua.
                        Last edited by teemu.k; 01-09-2025, 11:42.

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5490
                          • S:t Karins

                          #342
                          Originally posted by diablo View Post

                          Kun tulpan ottaa pois, sieltä ei tule 7 litraa vaan 3,5 litraa. Joten sinne ei voi lisätä 7 litraa.
                          Joo, vedin hatusta arvio luvut. Aika paljon jää sitten öljyä laatikkoon (puolet) vaikka laatikon tyhjentää. Tässä tapauksessa vaihtoja pitäisi kyllä tehdä tosiaan aika monta jotta saavutettaisiin haluttu tulos.
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • diablo
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2005
                            • 46
                            • Kirkkonummi

                            #343
                            Originally posted by teemu.k View Post
                            Voi sen laatikolta lämmönvaihtimelle tulevan putken myös konehuoneen puolelta käyttää irti ja sitä kautta tehdä sen huuhteluvaihdon. Ei siis tarvitse laatikosta välttämättä irroittaa. En sitten tiedä onko se helpompi vai vaikeampi tapa tehdä. Luulisin että yleensä tehdään tuosta laatikon kyljestä olevasta putkesta. Laatikon puolelta olen itse irroitellut.

                            Montako litraa öljyä laskutettiin? noin 15 litraa menee ennenkuin alkaa puhdasta tulemaan huuhtelutyylillä tehtynä. Onhan niitä koneita jotka kierrättää vanhaa öljyä, niin siinä varmaan menee vähemmän uutta öljyä. Sanoisin että jos koneellakin tehdään vaihto, niin kyllä nuo laatikosta olevat putket pitää irroittaa. Kuvan perusteella voisin sanoa, että noita ei ole irti käytetty. Eli normaali öljynvaihto tehty ilman huuhtelua.
                            Kiitos kommentista. Joo ei ole irrotettu, kun ei ole tippaakaan öljyä kyljessä ja törksin kanta koskematon. Jep, olet samaa mieltä että tuo on se "huuhtelu" menetelmä. Enpä usko että kukaan konehuoneesta irrottelis, kun auto anyways on nosturilla, pohjapahvit irrotettava, tyhjennettävä, pohja vaihdettava ja täytettävä alakautta.
                            10 litraa laskutettiin. Itsekin olen kuullut, että vähintään 12 litraa menee huuhtelemalla.

                            Edellisessä kulkineessa tein itse kolmeen kertaan sekoittamalla, mutta en ollut tyytyväinen. Nyt ajattelin teettää kun "huuhteluvaihto" luvattiin ja hinta ei ollut ihan mahdoton, useita satosia kuitenkin.

                            Pointtihan tässä mulla on se, että jos ostan tuopin olutta ja maksan tuopista olutta, niin saan tuopin olutta enkä esim. alkoholitonta olutta.

                            Katsotaanpa mitä firma vastaa. Oliko asentajan oman työn optimointi vai firman tapa ja mitä siitä seuraa. Luottohan tollasessa menee ja alkaa epäilemään onko edes 10 litraa käytetty.
                            F10 530dxA -16
                            ex E60 530dA -08 LCI
                            ex E39 523iA -96
                            Vikakoodinluku, Livedata, E- ja F-sarjat (Rheingold ISTA, ISTA+, INPA)

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2832
                              • Tampere

                              #344
                              Näiden kasilaatikoiden kokonaistilavuus on 8,8 litraa ja pohjasta valuttamalla saa sen nelisen litraa ulos. Mekatroniikan irroittamalla ja tyhjentämällä vajaan litran lisää, ja onhan noita useampia paikkoja missä öljyä on edelleen varastossa laatikon sisällä. Kertavalutuksella saa siis n. 45 % vaihdettua tuoreeseen, täyttämällä, vaihteita läpi käymällä ja valutuksen toistamalla poistuu edelleen n. 15 % alkuperäistä öljyä, mutta sen jälkeen alkaa olla siinä määrin tuoretta öljyä sekoittunut, etteivät lisätäyttökerrat kovinkaan tehokkaasti poista alkuperäistä öljyä suhteessa huuhtelussa kuluvaan öljyn määrään. Matemaattisesti vaihtuminen voidaan tietyin oletuksin laskea tarkastikin, mutta kokonaisuuden kannalta sillä ei ole merkitystä em. syiytä johtuen. Usein tällä menetelmällä vaihtuneen öljyn määrä on kuitenkin riittävä ehjän laatikon öljyhuoltoa ajatellen, ja toistettaessa toimenpide reilun 100 tkm välein laatikon toimintakyky säilyy ainakin omien kokemusteni mukaan suhteellisen hyvänä. Omiin ajokkeihini olen kuvatulla menetelmällä vaihtanut öljypohjan kautta ja todennut riittäväksi uusimalla samalla öljypohjan, mutta sitähän tässä ei kysytty. Kysyjän kuvauksen perusteella linjoja ei ole avattu, ellei konehuoneen kautta toteutettu. Öljyhuollon toteuttanut liike osannee kysyttäessä vastata, kuinka ylempänä keskustelussa mainittu toimenpide toteutettiin.

                              Keskustelussa hyvä huomioida, että laatikon valmistajan Zahnradfabrik Friedrichshafen suositteleman huolto-ohjelman mukaisesti öljyhuolto toteutetaan määrävälein varaosana toimitettavalla huoltokitillä. Valmistajan ohjeen mukaisesti öljyt valutetaan kertaalleen ulos ja öljypohja uusitaan samalla kun laatikosta valutettu öljymäärä korvataan ja lopuksi tarkastetaan. Koko öljymäärän korvaamisesta valmistaja ei sen sijaan ohjeista sanallakaan.
                              Last edited by JaniLap; Yesterday, 22:23.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Crete88
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2023
                                • 59
                                • Lohja

                                #345
                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Näiden kasilaatikoiden kokonaistilavuus on 8,8 litraa ja pohjasta valuttamalla saa sen nelisen litraa ulos.
                                Miksi noissa öljynvaihtokiteissä sitten on järjestään 7 litraa uutta öljyä jos vain 4 litraa saa vaihdettua?

                                Comment

                                Working...
                                X