Originally posted by VolvoTDi
View Post
Tässä kun on aihe itsellänikin kovin ajankohtainen, niin olen alkanut miettimään tuon EGR:n toimivuutta ihan tosissani? Käytännnössähän siinä syntyy siis avoin virtausväylä pakosarjan ja imusarjan välille tyhjäkäynnillä, sekä osakuormalla. Ja mikä voima pitää siitä huolen, että virtaus tapahtuu aina pakosarjasta imusarjaan päin? Mitenkäs käy sellaisessa tilanteessa, jossa pakosarjan paine onkin pienempi kuin käytettävän osakuorman ahtopaine? Esim. tilanteessa, jossa DPF on "poikkeuksellisen vastapaineeton"? Tällöinhän virtaus meneekin toisinpäin, jos imusarjan paine ylittää pakosarjan paineen? ts, eihän sieltä voi mitään virrata imusarjaan jos pakosarjassa oleva ylipaine on liian pieni? Korjatkaa minua jos olen jotain käsittänyt väärin.
Tätä aloin miettimään kun omassa autossani (vakiosoftalla ja tehtaan EGR-systeemillä) regeneroinnin jälkeen mitattu ilmamassa oli 30% suurempi kuin pyyntiarvo (tyhjäkäynnillä ja osakuormalla). Ja tämä tilanne tuli ilmi kun autoon oli juuri vaihdettu uusi EGR-venttiili ja adaptaatiot oli nollattu. Liekö syynä se että uusi EGR ei ollut vielä adaptoitunut oikeisiin positioihin, jonka vuoksi auto nyki tasakaasulla ihan penteleesti? Sitten laitoin sulkulätkän takaisin EGR:n ja imusarjan väliin niin mitattu/pyynti alkoivatkin samantien seuraamaan täysin toisiansa kaikilla ajonopeuksilla. Myös paha tasakaasunykiminen poistui... tai ainakin pieneni sille "normaalille" tasolle, jotka ei liity EGR-systeemiin.
Leave a comment: