memebuy23buy

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    EGR kun poistetaan ohjelmasta niin ei tarvita mitään mekaanista toimenpidettä jos EGR on vielä ehjä ja et sitä meinaa sieltä konehuoneesta minnekään viskata. Tämä on siis se tyypillisin ratkaisu ja tällöinkään ei palovaaraa ole.
    Jos tälle tielle lähtee niin kyllä minä samalla vaivalla askartelisin sen lätkän siihen imusarjan puoleiseen coolerin päätyyn. Peltisakset, pala peltiä ja puoli tuntia aikaa niin ei tarvitse yöuniaan sen jälkeen menettää että pääseekö siellä kaasut virtailemaan vai ei. Vanhoista EGR-venttiileistä et koskaan voi tietää että sulkeeko ne "kaasuväylän" 100% varmuudella. Sen jälkeen imusarja on takuuvarmasti irroitettu pakopuolesta.

    Tässä kun on aihe itsellänikin kovin ajankohtainen, niin olen alkanut miettimään tuon EGR:n toimivuutta ihan tosissani? Käytännnössähän siinä syntyy siis avoin virtausväylä pakosarjan ja imusarjan välille tyhjäkäynnillä, sekä osakuormalla. Ja mikä voima pitää siitä huolen, että virtaus tapahtuu aina pakosarjasta imusarjaan päin? Mitenkäs käy sellaisessa tilanteessa, jossa pakosarjan paine onkin pienempi kuin käytettävän osakuorman ahtopaine? Esim. tilanteessa, jossa DPF on "poikkeuksellisen vastapaineeton"? Tällöinhän virtaus meneekin toisinpäin, jos imusarjan paine ylittää pakosarjan paineen? ts, eihän sieltä voi mitään virrata imusarjaan jos pakosarjassa oleva ylipaine on liian pieni? Korjatkaa minua jos olen jotain käsittänyt väärin.

    Tätä aloin miettimään kun omassa autossani (vakiosoftalla ja tehtaan EGR-systeemillä) regeneroinnin jälkeen mitattu ilmamassa oli 30% suurempi kuin pyyntiarvo (tyhjäkäynnillä ja osakuormalla). Ja tämä tilanne tuli ilmi kun autoon oli juuri vaihdettu uusi EGR-venttiili ja adaptaatiot oli nollattu. Liekö syynä se että uusi EGR ei ollut vielä adaptoitunut oikeisiin positioihin, jonka vuoksi auto nyki tasakaasulla ihan penteleesti? Sitten laitoin sulkulätkän takaisin EGR:n ja imusarjan väliin niin mitattu/pyynti alkoivatkin samantien seuraamaan täysin toisiansa kaikilla ajonopeuksilla. Myös paha tasakaasunykiminen poistui... tai ainakin pieneni sille "normaalille" tasolle, jotka ei liity EGR-systeemiin.
    Last edited by JKK; 04-03-2017, 13:22.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Tampereelle tulee sinulle liikaa matkaa, mutta kysymyksiin voin vastata.

    EGR kun poistetaan ohjelmasta niin ei tarvita mitään mekaanista toimenpidettä jos EGR on vielä ehjä ja et sitä meinaa sieltä konehuoneesta minnekään viskata. Tämä on siis se tyypillisin ratkaisu ja tällöinkään ei palovaaraa ole. Mutta sitten on se EGR cooleri, joka todella usein alkaa vuotamaan N-sarjan moottoreissa ja vuodon saa ehkäistyä vain heivaamalla koko klontin sieltä konehuoneesta. Tämä vaatii siis mekaanista työskentelyä ja ainakin vesireikiin ja pako- sekä imupuolelle tulpat. Ohjelma pitää tehdä niin, että EGR voidaan irroittaa auton sähköjärjestelmästä.

    Tehonlisäys ei pääsääntöisesti vaadi DPF poistoa vaikka moni sen nimeen vannookin, DPF poisto antaa parisenkymmentä hevosta lisää jos haluaa sen viimeisenkin puristaa ulos, mutta sinun tapauksessasi sen sinne jättäisin.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Terve. Voin tarvittaessa tulla kotiovelle ja hoitaa homman kuntoon. Jos EGR pysyy kiinni, ei bypassistakaan ole harmia. Luokkaa 380hp ja 750nm on noista penkitetty meillä, mitään vähempää ei kannata ottaa, saat säädeltyä sitä itse kaasupolkime asennolla. DPF ei kannata koskea jos se on vielä ehjä/poltettavissa auki.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    started a topic EGR hässäkkä ja softaus

    EGR hässäkkä ja softaus

    Alkaa mieli kallistua pikku hiljaa moottorin softauksen puolelle jos samalla saa tuon EGR himmelin pois pelistä... Aluksi tuumin että 535d:ssä on puhtia ihan tarpeeksi ilman ohjelmointia, mutta nyt noita EGR juttuja ihmetelleenä alkaa tuntua siltä että tuosta systeemistä olisi hyvä päästä eroon = uusi softa koneeseen, lisää tehoa ja vääntöä maltillisesti ei haittaa ja samalla EGR pois pelistä sotkemasta imusarjaa ja jos siellä on tosiaan vielä paloriskiä EGR bypassin takia, niin eipä tarvitsisi siitäkään enää huolta kantaa. Nyt vaan pitäisi löytää kaakon kulmalta Lappeenrannan suunnalta jostain tekijä joka hoitaisi sellaisen softan 535d:hen missä EGR ja EGR bypass myös poistetaan pelistä. Vinkkejä? Pari kysymystä, pitääkö EGR:lle tehdä jotain mekaanista tulppausta myös, vesikiertoon tai itse pakokaasun kiertoon? Ja mitä mieltä ollaan PDF:n poistosta? Jos maltillinen tehonlisäys tehdään ja EGR on pois pelistä, niin PDF voinee jäädä paikalleenkin?
Working...
X