memebuy23buy

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NakkiMakki
    replied
    Originally posted by kktune View Post
    No entäpä sitten tuo egr ja imusarjan karsta. Näitä autoja on euroopassa liikenteessä varmaan kymmeniä tuhansia. Kuinka moni on palanut? Se ei varmaan ole kovin suuri ongelma vaikka tiedän itsekin että niin on tapahtunut. Kuinka paljon tuo karstoittuminen vaikuttaa moottorin toimintaan? Onko tämä oikeasti suuri ongelma?

    Omalla N57 moottorilla ajettu nyt vähän yli 90tkm ja tutkin hieman imusarjaa irroittamalla intercoolerilta tulevan putken. Pitkällehän tuonne ei näe mutta mustaa, hieman kosteaa nokea oli kyllä. Muuttuuko karsta sylinterinkannen puoleisessa päässä kovaksi karstaksi vai onko se edelleen nokimaista, pehmeää? Ajatuksena siis että jos auto nyt toimii kaikin tavoin moitteettomasti ja tehot on tallessa, riittääkö ehkä vain egr delete+softaus, vai onko imusrajan irroitus ja puhdistus välttämätön?

    Jos vain egr poistetaan käytöstä, tuollainen pehmeä noki varmaan vähitellen poistuu sarjasta, kova tietysti ei.

    Asiaan viitaten, toisessa autossa alkaa olemaan imusarja niin tukossa että enää auttaa vain irrotus ja puhdistus. Nyt on herännyt ajatus että pitäisikö bemarin (N20B20) imusarjaa suihkutella vaikka liquid mollyn tuotteilla että pysyisi paremmin auki.

    Haittaako turbon toimintaa jos ainetta laittaa suoraan ilmanputsarin jälkeen sisään, vai pitäisikö suihkuttelu hoitaa vasta turbon ja välihäähdyttimen jälkeen?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by MTervonen View Post
    Mielenkiinnolla luin tätä threadia. Mulla hajosi nyt toisen kerran EGR coolerin haitariputki 2 vuoden sisään, ja jos vaihtoehtona on että pääsisi kokonaan moisesta (kalliista) murheesta eroon niin kiinnostaa kovasti. Onko teillä tiedossa joku firma joka noita tekee (saa softailla samalla potkua lisää) ? Auto f10 530dA -2010 aj. 210tkm
    Ota vaan yhteyttä niin hoidetaan homma lopullisesti kuntoon

    Leave a comment:


  • MTervonen
    replied
    Mielenkiinnolla luin tätä threadia. Mulla hajosi nyt toisen kerran EGR coolerin haitariputki 2 vuoden sisään, ja jos vaihtoehtona on että pääsisi kokonaan moisesta (kalliista) murheesta eroon niin kiinnostaa kovasti. Onko teillä tiedossa joku firma joka noita tekee (saa softailla samalla potkua lisää) ? Auto f10 530dA -2010 aj. 210tkm

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Sellaista tervaa tai pikeä se imusarja on täynnä. Tuolla aikaisemmissa postauksissa löytyy muutama kuva mitä laitoin omasta imusarjasta. Ei se terva siellä nyt hirveesti vaikuta suorituskykyyn. Mutta se imusarjasta löytyvä map-anturi kannattaa ehdottomasti puhdistaa. Se piki siinä anturissa vaikuttaa enemmän kuin terva itse imusarjassa.

    Leave a comment:


  • kktune
    replied
    No entäpä sitten tuo egr ja imusarjan karsta. Näitä autoja on euroopassa liikenteessä varmaan kymmeniä tuhansia. Kuinka moni on palanut? Se ei varmaan ole kovin suuri ongelma vaikka tiedän itsekin että niin on tapahtunut. Kuinka paljon tuo karstoittuminen vaikuttaa moottorin toimintaan? Onko tämä oikeasti suuri ongelma?

    Omalla N57 moottorilla ajettu nyt vähän yli 90tkm ja tutkin hieman imusarjaa irroittamalla intercoolerilta tulevan putken. Pitkällehän tuonne ei näe mutta mustaa, hieman kosteaa nokea oli kyllä. Muuttuuko karsta sylinterinkannen puoleisessa päässä kovaksi karstaksi vai onko se edelleen nokimaista, pehmeää? Ajatuksena siis että jos auto nyt toimii kaikin tavoin moitteettomasti ja tehot on tallessa, riittääkö ehkä vain egr delete+softaus, vai onko imusrajan irroitus ja puhdistus välttämätön?

    Jos vain egr poistetaan käytöstä, tuollainen pehmeä noki varmaan vähitellen poistuu sarjasta, kova tietysti ei.
    Last edited by kktune; 02-06-2017, 16:30.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by kktune View Post
    Joo, olen ollut siinä luulossa että ohjelmointia tehdään kahdella tavalla: -toisessa autossa olevaa ohjelmistoa muutetaan jarrupenkkiä hyväksikäyttäen niin että kyseisestä autoyksilöstä saadaan niin hyvä kuin suinkin. Silloin karstat, pakoputket, suuttimet ja muut vaikuttaa lopputulokseen.
    -toisessa autoon asennetaan jossakin muualla laadittu ohjelmisto joka käy kaikkiin ko.mallisiin autoihin mutta on yleishyvä. Jarrupenkkiä ei tarvita.

    Näinkö ei siis ole?
    Ei ole, poikkeuksena teknisesti muutetut, esim. suuttimet vaihdettu suurempiin niin siinä se penkki tai muu luotettava mittausmenetelmä ajaa asiansa, jolla vain todetaan tapahtunut muutos ja tarvittaessa muokataan lisää softaa.

    Siinä taas on kahta koulukuntaa, että tehdäänkö ohjelma oikein vai vääntämällä suutinkarttaa.

    Leave a comment:


  • kktune
    replied
    Joo, olen ollut siinä luulossa että ohjelmointia tehdään kahdella tavalla: -toisessa autossa olevaa ohjelmistoa muutetaan jarrupenkkiä hyväksikäyttäen niin että kyseisestä autoyksilöstä saadaan niin hyvä kuin suinkin. Silloin karstat, pakoputket, suuttimet ja muut vaikuttaa lopputulokseen.
    -toisessa autoon asennetaan jossakin muualla laadittu ohjelmisto joka käy kaikkiin ko.mallisiin autoihin mutta on yleishyvä. Jarrupenkkiä ei tarvita.

    Näinkö ei siis ole?
    Last edited by kktune; 31-05-2017, 14:24.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by kktune View Post
    Olin kuvitellut että kun ohjelmisto optimoidaan autokohtaisesti jarrupenkkiä käyttäen, tuollaisella olisi merkitystä.
    Toki jos autoon ajetaan yleisohjelma niin silloin asian laita on varmaan kuten sanoit.
    Kuten tuossa yllä sanoin, kaikki diesel ohjelmat ovat enemmän tai vähemmän yleisohjelmia.
    Jos autoon on tehty pumppu, suutin, ahdin yms. muutoksia niin silloin tehdään custom softa, joka sekään ei synny samalla tavalla kuin megasquirtilla.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tässä kysyjä oletettavasti tarkoitti vain sitä, että dynamometrin avulla auton ohjelmoinnin yhteydessä voitaisiin mahdollisesti tehdä yksilöllisempiä säätöjä, kun objektiivisesti mitattu tehokäyrä on käytettävissä. Ja edelleen, mikäli imusarja on törkyä täynnä tms., niin tällaisten tekijöiden korjaaminen tai muu huomioiminen kannattaisi oletettavasti toteuttaa ennen tehonmittauksia ja ohjelmointia.
    Mutta niin ei tapahdu.
    Ei nää mitään megasquirttejä ole. Tämä on se suuri yleinen harhaluulo jonka vuoksi "kukaan" ei laitata softaa sellaisella jolla ei ole penkkiä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Meinaatko, että autoon työnnetään eri softa kun on penkki?
    Tässä kysyjä oletettavasti tarkoitti vain sitä, että dynamometrin avulla auton ohjelmoinnin yhteydessä voitaisiin mahdollisesti tehdä yksilöllisempiä säätöjä, kun objektiivisesti mitattu tehokäyrä on käytettävissä. Ja edelleen, mikäli imusarja on törkyä täynnä tms., niin tällaisten tekijöiden korjaaminen tai muu huomioiminen kannattaisi oletettavasti toteuttaa ennen tehonmittauksia ja ohjelmointia.
    Last edited by JaniLap; 31-05-2017, 11:16. Reason: Täsmennys

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by kktune View Post
    Olin kuvitellut että kun ohjelmisto optimoidaan autokohtaisesti jarrupenkkiä käyttäen, tuollaisella olisi merkitystä.
    Toki jos autoon ajetaan yleisohjelma niin silloin asian laita on varmaan kuten sanoit.
    Meinaatko, että autoon työnnetään eri softa kun on penkki? Voin kertoa järkytykseksi, että ei työnnetä.

    Leave a comment:


  • kktune
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    Tuolla järjestyksellä nyt ei periaatteessa ole mitään merkitystä, sama jos siihen lisää dpf poistonkin.

    Sama softa siihen ajetaan sisään oli imusarja likainen tai ei ja softaus paikalla dynoa tai ei.

    Joten ihan sama missä järjestyksessä noi tekee.
    Olin kuvitellut että kun ohjelmisto optimoidaan autokohtaisesti jarrupenkkiä käyttäen, tuollaisella olisi merkitystä.
    Toki jos autoon ajetaan yleisohjelma niin silloin asian laita on varmaan kuten sanoit.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by kktune View Post
    Originally Posted by SilverHawk
    Elikkä mikä tässä nyt olisi oikea järjestys jos lähdetään miettimään softausta?
    Imusarjan ja EGR paskasuudesta ei ole tietoakaan (en siis ole käynyt
    tutkimassa niitä) Autolla ajettu 151tkm eli varmaan siellä jonkinlaista skeidaa on

    Meneekö tämä suurinpiirtein näin?

    1. Imusarjan puhdistus (jos tarvis)
    2. Softaus
    3. EGR puhdistus tai pois pelistä




    Miksi ei ensimmäisenä imusarjan puhdistus? Eikö tuollainen pahimmillaan "puoliksi" tukkeutunut putkisto ahdista niin paljon että softalla ei saa kaikkia tehoja ulos? Näin maalaisjärjellä ajatellen kanavat puhtaaksi ja sitten ohjelmointi. Ainakin moposta piti kanavia viilata ja kaasari vaihta isompaan jos meinasi saada lisää tehoa...
    Tuolla järjestyksellä nyt ei periaatteessa ole mitään merkitystä, sama jos siihen lisää dpf poistonkin.

    Sama softa siihen ajetaan sisään oli imusarja likainen tai ei ja softaus paikalla dynoa tai ei.

    Joten ihan sama missä järjestyksessä noi tekee.

    Leave a comment:


  • kktune
    replied
    Originally Posted by SilverHawk
    Elikkä mikä tässä nyt olisi oikea järjestys jos lähdetään miettimään softausta?
    Imusarjan ja EGR paskasuudesta ei ole tietoakaan (en siis ole käynyt
    tutkimassa niitä) Autolla ajettu 151tkm eli varmaan siellä jonkinlaista skeidaa on

    Meneekö tämä suurinpiirtein näin?

    1. Imusarjan puhdistus (jos tarvis)
    2. Softaus
    3. EGR puhdistus tai pois pelistä


    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Vaihtoehto 2. ensin sitten vaihtoehto 1. Vaihtoehto 3:sta ei tarvita, koska se on jo hoitunut vaihtoehto kakkosella.
    Miksi ei ensimmäisenä imusarjan puhdistus? Eikö tuollainen pahimmillaan "puoliksi" tukkeutunut putkisto ahdista niin paljon että softalla ei saa kaikkia tehoja ulos? Näin maalaisjärjellä ajatellen kanavat puhtaaksi ja sitten ohjelmointi. Ainakin moposta piti kanavia viilata ja kaasari vaihta isompaan jos meinasi saada lisää tehoa...

    Leave a comment:


  • Lallevihtinen
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Ei tuossa normaslisti kyllä päivitystä tarvita, miksihän se on tehty?
    Eiköhän tässä tapauksessa ole auton softat päivitetty, moottorin ohjelmaanhan on tehty muutoksia imusarjan palamisen estämiseksi jostain versiosta lähtien. Suositeltavaa päivittää auton softat jos on esim alkuperäset softa versiot vielä. Voi auttaa vähän näihin palo riskeihin..

    Leave a comment:

Working...
X