EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Björkka
    replied
    Originally posted by vito75 View Post
    Onko laajempaa kokemusta siitä, kuinka EGR:n poisto vaikuttaa auton lämpiämiseen F11 535D:ssä? eli webastoa kun ei ole niin lähinnä siksi.
    F11 XB11 (230kW xdrive) lämpenee mulla EGR ohjelmallisesti poistettuna ihan yhtä hyvin/huonosti kuin vakiona. Ehkä viimeiset 3-5 astetta öljyn lämpötilassa nousee hitaammin alle -5 lämpötilassa. Ei ole webastoa, Defan vesilämppäri kiertopumpulla ja sisäpistokkeessa 2kW puhallin.

    Leave a comment:


  • racediesel
    replied
    moi
    kyllä vaikuttaa kuten m57 moottorissakin.
    eli jos egr/termari toimii niin kun pakokaasu menee imusarjaan niin välillisesti lämpöä siirtyy veteen egr-jäähdyttäjässä ja vedenlämpö nousee selvästi nopeammin kuin ilman egr:än toimintaa.
    T:Pasi

    Leave a comment:


  • Palomies
    replied
    F10 535D lämenee mielestäni ihan kuin EGR olisi paikoillaan. Vaikkakin eka taövi vasta tämän kanssa menossa.
    Kylmällä -15° kelillä kehnosti alle 80 nopeuksissa, lämmöt 80-89°, öljy lämpötiloja piilovalikosta seurannut.
    Kun nopeutta 100 niin alkaa lämmöt nousta sinne lähemmäs 100°, siis öljyjen.

    Mutta, varmuuden varaksi on tulossa eberi ja säteilylämmitin on jo asennettu lämmittämään öljyjä.

    Leave a comment:


  • vito75
    replied
    Onko laajempaa kokemusta siitä, kuinka EGR:n poisto vaikuttaa auton lämpiämiseen F11 535D:ssä? eli webastoa kun ei ole niin lähinnä siksi.

    Leave a comment:


  • Tonukka
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Tein ite imusarjan putsauksen ja EGR:n tulppauksen, ja softapuoli tehtiin Jyväskylässä Turbotecillä. Kouvolassa nimimerkki Makkis vois ehkä tehdä, kysypä sieltä.
    Kiitoksia

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by Tonukka View Post
    Terve,
    Löysitkö mistä tekijän EGR- hässäkälle Lappeenrannan seudulta? Tuli hommattua 530d GT vm. -10 ja rauhottas yöunia jos se ois otettu pois käytöstä...
    Tein ite imusarjan putsauksen ja EGR:n tulppauksen, ja softapuoli tehtiin Jyväskylässä Turbotecillä. Kouvolassa nimimerkki Makkis vois ehkä tehdä, kysypä sieltä.

    Leave a comment:


  • Tonukka
    replied
    Originally posted by Tonukka View Post
    Terve,
    Löysitkö mistä tekijän EGR- hässäkälle Lappeenrannan seudulta? Tuli hommattua 530d GT vm. -10 ja rauhottas yöunia jos se ois otettu pois käytöstä...
    Kukaan? Samalla vois kutitella hieman polleja koneesta ulos...

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by HannuE60 View Post

    Mulla myös samoja ongelmia, ajoittain pientä pakokaasun hajua tulee sisälle.
    Mitä tuo egr maksaa uutena, versus että tekis kokonaisvaltaisen tulppauksen?

    Mulla on auto ohjelmoitu, ja egr on otettu ohjelmalla pois käytöstä, ilmeisesti kuitenkin pakokaasut kiertää egr.ssä?.

    -Hannu-
    Autosi on ilmeisesti E61?
    Siinä on erilainen ja yksinkertaisempi tuo egr jäähdytys. Toki voihan sekin vuotaa, mutta kannattaa tarkistaa myös DPF jälkeinen pakoputken joustoliitos.
    M57 egr cooleri maksaa jotain ulkomuistista heitettynä 400€ paikkeilla.
    Soittele arkena virka aikaan niin jutellaan tarkemmin.

    Leave a comment:


  • Arnoltti
    replied
    Originally posted by Kahimooni View Post
    Arnoltti, mun vankkuri 525 on mennyt jo kohta 300 tkm. Mielessä on sama operaatio. Onko tuo mahdollista suorittaa pihahommina ts. vaatiiko paljon aikaa ja erityisosaamista/erityistyövälineitä? EGRää en aio poistaa/ohittaa.

    En ole huomannut ajossa mitään erityistä vielä, käynnistettäessä ravistaa mutta se nyt johtuu hehkujen ohjausboksin rikkoutumisesta. Sekin pitäisi vaihtaa samalla.

    -K
    Kyllä tuon voi varmasti pihallakin tehdä, mutta aikaa kuluu helposti n. 3 tuntia ainakin ensikertalaiselta. Eli kohtuullisen hyvä keli pitää olla. Ainakaan tuossa 4 mukisessa koneessa ei tarvii erikoistyökaluja: pikkuräikkään sopivat torx 30 hylsy, pitkä ja lyhyt jatko ja 10mm hylsy, 13mm lenkki/piippu/hylsy ja talttapää ruuvari taitaa riittää. Sitten ku irroitat akun ennen työn aloittamista, niin muista jättää takakontti auki/taolleen, että pääset kytkemään akun kengän takaisin kiinni työn loputtua.

    Leave a comment:


  • HannuE60
    replied
    [QUOTE=Spetke;3977752]F10 530xD 2013/11.
    Auton omistaja valitti, että ajoittain tulee pakokaasun hajua auton sisälle. EGR:ästä oli revennyt ohuempi putki kahdesta kohtaa puoliksi poikki. Hän ei ollut halukas ostamaan uutta kallista osaa vaan päädyttiin poistamaan EGR kokonaan. Hitsattiin kaikki lävet umpeen ja imusarjan puolelle myös peltilätkä vielä tukkeeksi. Samalla kun tehtiin softamuutokset EGR suhteen päivitettiin myös teholukemat uusille lukemille. Saatiin tällä hommalla pakokaasun haju pois, lisää tehoa, mahdollisesti tulevaisuudessa vikaantuva järjestelmä deletoitua pois, ei enään enempää karstaa imusarjana / kanaviin.


    Mulla myös samoja ongelmia, ajoittain pientä pakokaasun hajua tulee sisälle.
    Mitä tuo egr maksaa uutena, versus että tekis kokonaisvaltaisen tulppauksen?

    Mulla on auto ohjelmoitu, ja egr on otettu ohjelmalla pois käytöstä, ilmeisesti kuitenkin pakokaasut kiertää egr.ssä?.

    -Hannu-

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    F10 530xD 2013/11.
    Auton omistaja valitti, että ajoittain tulee pakokaasun hajua auton sisälle. EGR:ästä oli revennyt ohuempi putki kahdesta kohtaa puoliksi poikki. Hän ei ollut halukas ostamaan uutta kallista osaa vaan päädyttiin poistamaan EGR kokonaan. Hitsattiin kaikki lävet umpeen ja imusarjan puolelle myös peltilätkä vielä tukkeeksi. Samalla kun tehtiin softamuutokset EGR suhteen päivitettiin myös teholukemat uusille lukemille. Saatiin tällä hommalla pakokaasun haju pois, lisää tehoa, mahdollisesti tulevaisuudessa vikaantuva järjestelmä deletoitua pois, ei enään enempää karstaa imusarjana / kanaviin.

    IMG_20180125_092526 by Bemu Expert, on Flickr

    IMG_20180125_092532 by Bemu Expert, on Flickr

    IMG_20180125_102108 by Bemu Expert, on Flickr

    IMG_20180125_102118 by Bemu Expert, on Flickr

    IMG_20180125_103101 by Bemu Expert, on Flickr

    Leave a comment:


  • Kahimooni
    replied
    Arnoltti, mun vankkuri 525 on mennyt jo kohta 300 tkm. Mielessä on sama operaatio. Onko tuo mahdollista suorittaa pihahommina ts. vaatiiko paljon aikaa ja erityisosaamista/erityistyövälineitä? EGRää en aio poistaa/ohittaa.

    En ole huomannut ajossa mitään erityistä vielä, käynnistettäessä ravistaa mutta se nyt johtuu hehkujen ohjausboksin rikkoutumisesta. Sekin pitäisi vaihtaa samalla.

    -K

    Leave a comment:


  • Tonukka
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Nyt kyllä tulee EGR:lle lähtö... Hiljattain auto hälytti vähästä jäähdytysnesteestä ja täytön jälkeen muutama tuhat km mennyt ja nestettä on kadonnut nyt jo aika lailla. Eli haiskahtaa siltä että EGR cooleri vuotaa, ei kai näissä jäähdytinnesteitä paljon muualle ole hävinnyt kun tuon EGR coolerin hajoamisen takia? EGR virtauksesta ei tosin vielä ole vikakoodia tullut. Mutta ei muuta kun ohjelmaa koneeseen, EGR poisto ohjelmallisesti ja sitten nestekierron tulppaus ja miksei myös kaasujen kiertoon tulppa. Bonuksena sitten lisää tehoa ja vääntöä... Tekijäkin löytyi jo, mutta kun autolla pitäisi olla koko ajan liikenteessä sellaiset keskimäärin tuhat km viikossa eikä viettää aikaa pajalla... Vaan eiköhän sitä jossain välissä kevään mittaan ehdi homman hoitamaan.
    Terve,
    Löysitkö mistä tekijän EGR- hässäkälle Lappeenrannan seudulta? Tuli hommattua 530d GT vm. -10 ja rauhottas yöunia jos se ois otettu pois käytöstä...

    Leave a comment:


  • Arnoltti
    replied
    Otin ensin kaikki osat irti imusarjasta mitä lähti ja ruuttasin koko purkin Mr Muscle uunin ja grillin puhdistus ainetta imusarjan sisään. Annoin liota ehkä tunteroisen. Sitten kaadoin kannulla kuumaa vettä kaikista rööreistä, isoimmat klimpit irtosi jo.
    Tässä vaiheessa rakensin erikoistyökalun. 20 litran kanisteri, jonka yläosan sahasin lähes irtipoikki alaosasta. Sinne mahtuu justiin sopivasti imusarja pystyyn. Sitte kanisteri teipillä taas ”ehjäksi”. Korkki irti ja korkin reiästä työnsin painepesurin suuttimen imusarjan päädystä sisään ja annoin kunnon painepesua!

    Tuolla konstilla ei mene koko halli/talli mustan mönjän peittoon.

    Sitte imusarja kuivaksi rätillä tms. ja lopuksi vielä paineilmalla päästää joka rööriin. 👌🏾

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by Arnoltti View Post
    Otin tuossa viikolla omasta kulkineesta 520D F11 -2011 imusarjan irti putsausta varten, ja pakko myöntää että oli aiheellista. 260tkm ajettu, eli kökköä riitti vaikka muille jakaa. Olin varautunut sen verran etukäteen, että tilasin marmorilta imusarjan tiivisteen johon siis sisältyy tässä versiossa uudet läpät akselia myöten. Hintaa on ko. systeemillä n. 40€, eli ei kannata kovin paljoa väkertää patentteja.
    Oho. Johan oli tavaraa!! Millä sait noin hyvin puhtaaksi??

    Leave a comment:

Working...
X