Sain lopulta imusarjan irti ja aloin pesuhommiin. Laitan myöhemmin foorumille kuvineen ohjeet prosessista helpottaakseni seuraavien työtä.
Reilut 300 tkm siis ajettu. Tarkoitus on vain putsata systeemi, ei poistaa mitään. Aika tukossa olikin. Kannen kanavien putsaus onkin hankalampi kotikonstein mutta mekaanisesti nyt enimmät vain raksaimurin ja lusikan kanssa
Sain lopulta imusarjan irti ja aloin pesuhommiin. Laitan myöhemmin foorumille kuvineen ohjeet prosessista helpottaakseni seuraavien työtä.
Reilut 300 tkm siis ajettu. Tarkoitus on vain putsata systeemi, ei poistaa mitään. Aika tukossa olikin. Kannen kanavien putsaus onkin hankalampi kotikonstein mutta mekaanisesti nyt enimmät vain raksaimurin ja lusikan kanssa
Aloin nyt purkaa konehuoneesta imusarjaa. Ensimmäinen stoppi tuli kun ei ollut tx-hylsyjä. Kaupastahan niitä. Purkaminen ei ihan yksinkertaista ole kun ei ole varmaa mitä kannattaa irrottaa ja missä järjestyksessä. Egr päästänee nestettäkin pihalle, pitänee varautua jotenkin.
Kärsiikö egr:ää laittaa uä-pesuriin? Entä map-anturia (oli varsin karstassa)? Miten ne olette putsanneet?
Ajattelin jatkaa kuitenkin purkua, saa nähdä miten käy. Tiivisteitä en ole ajatellut vaihtaa. Ruuvit pitää näköjään laittaa momenttiin ja kiristysjärjestyskin imusarjalle on. Se ohje edellä on tarpeellinen. Saa nähdä, riittääkö minulle.
Mulla oli toinen noista pakopuolen pulteista tosi tiukassa ja vielä se mikä on todella ahtaassa raossa sylinterilohkon puolella. Sinne kun ei edes nähny ku peilin kanssa... Mut irrotusaineella liottelua ja pikkuhiljaa vääntöä ni kyllä se sieltä irtosi. Mutta katkeamisvaara on...
Niinpä. Tuohon jäähdyttimeen katkenneet pultit on vielä pienhkö ongelma mutta jos pakosarjaan katkeaa niin sitäpä ei sieltä ihan niin helposti pois oteta. Eikä auta egr:n ohitus softalla, pakokaasut vuotaa laipasta silti. Toki nykyisessä tilanteessa riskinä on että nyt katkenneen pultin kohdalta alkaa laippa vuotaa, eikä imusarjaa saa puhtaaksi ellei riskeeraa näillä lisäkatkeamisilla.
Mulla on nyt EGR pois N57Z koneesta ohjelmallisesti. Nyt vaikuttaa että lämpenee jonkun verran hitaammin. +5 kelissä pitää ajaa varmaan lähemmäs 20km ennen kuin on 87 lämpöä carlyn mukaan... Onko näissä niitä termostaatti jumivikoja tms? Antaa muuten nyt vikakoodin joka väittää että ilmamassa on liian suuri laskettuun verrattuna. Mistä tämä voi johtua? jos egr venttiili vuotaisi olisi tuo toisinpäin...
Mitään en tiiä, mutta onkohan tuo softasi miten hyvin tehty? Egr kun poistetaan niin ilmassamittarin läpi menee enempi ja jos rajoja ei muuteta niin eikös tossa käy just niin et mitattu ilmamassa on normaalisti egr:ltä tulevan verran liian iso eli isompi kuin mitä moottorinohjaus odottaa. Itse kiusaisin softan laittajaa tommosesta.
Kokemuksia kaivataan. Imusarjan irroitus puhdistusta varten jäi kesken kun EGR-putken toinen kiinnityspultti katkesi irroitettaessa. Kyseessä siis 180kW moottori jossa mennee se pitkä putki EGR:ltä imusarjaan. Jos tuo EGR:n jäähdytin nyt pitää irrottaa että katkenneen (ja ehkä se toinenkin vielä katkeaa) pultin saa pois, niin onko samaa pulttien katkeilua luvassa EGR/pakosarja välisessä laipassa? Yleensähän nuo pakosarjojen pultit palaa aika tiukkaan kiinni.
Mulla oli toinen noista pakopuolen pulteista tosi tiukassa ja vielä se mikä on todella ahtaassa raossa sylinterilohkon puolella. Sinne kun ei edes nähny ku peilin kanssa... Mut irrotusaineella liottelua ja pikkuhiljaa vääntöä ni kyllä se sieltä irtosi. Mutta katkeamisvaara on...
Kokemuksia kaivataan. Imusarjan irroitus puhdistusta varten jäi kesken kun EGR-putken toinen kiinnityspultti katkesi irroitettaessa. Kyseessä siis 180kW moottori jossa mennee se pitkä putki EGR:ltä imusarjaan. Jos tuo EGR:n jäähdytin nyt pitää irrottaa että katkenneen (ja ehkä se toinenkin vielä katkeaa) pultin saa pois, niin onko samaa pulttien katkeilua luvassa EGR/pakosarja välisessä laipassa? Yleensähän nuo pakosarjojen pultit palaa aika tiukkaan kiinni.
Kun tuo EGR coolerin nestekierto pitää tulpata... Niin onko nuo yhdeputket, osa 10, metallia tms. voiko hitsata umpeen vai miten tuo tulppaus on helpoin tehdä?
Mulla on nyt EGR pois N57Z koneesta ohjelmallisesti. Nyt vaikuttaa että lämpenee jonkun verran hitaammin. +5 kelissä pitää ajaa varmaan lähemmäs 20km ennen kuin on 87 lämpöä carlyn mukaan... Onko näissä niitä termostaatti jumivikoja tms? Antaa muuten nyt vikakoodin joka väittää että ilmamassa on liian suuri laskettuun verrattuna. Mistä tämä voi johtua? jos egr venttiili vuotaisi olisi tuo toisinpäin...
Itsellä on imusarjan putsaus menossa. Voiko ton EGRn tulpata vaikka ei vielä ole ohjelmallisesti poistettu käytöstä, vai meneeko koko paska ihan tilttiin moisesta?
Fiksuin tapa vissiin tulpata egr on tehdä peltilevy osa 4 tilalle, eikä muuta tarvitse?
Jos tulppaat ilman ohjelma muutosta niin vikatilaan menee.
Tiiviste 4 paikalle teet vaikka pellistä sokean lätkän.
Itsellä on imusarjan putsaus menossa. Voiko ton EGRn tulpata vaikka ei vielä ole ohjelmallisesti poistettu käytöstä, vai meneeko koko paska ihan tilttiin moisesta?
Fiksuin tapa vissiin tulpata egr on tehdä peltilevy osa 4 tilalle, eikä muuta tarvitse?
Leave a comment: