memebuy23buy

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VolvoTDi
    replied
    Originally posted by TAP View Post
    Osaako kukaan Kuopion lähellä tuota poistaa ohjelmasta N57 vai pitääkö viedä liikkeeseen?
    Iisalmessa olisi minun lähin jälleenmyyjä: LJ Kone - Oskari P. 044 9719 981 - [email protected]

Leave a comment:

• TAP
    replied
    Egr poisto

Osaako kukaan Kuopion lähellä tuota poistaa ohjelmasta N57 vai pitääkö viedä liikkeeseen?

Leave a comment:

• Bullitt
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Kyllä eli hitsaamalla / omavalmiste lätkillä lävet kiini.
    EGR on syytä jättää fyysisesti paikoilleen ja neste voi kiertää sisällä.
    Tulee leimalla armotta hylky jos sen menee poistamaan.
    Syynääkö ne muka näitä EGR-laitteitakin? Siellähän se on vähän muovin alla piilossa, niin pitää ainakin tietää mitä etsii. Itseltä olen kahdesta aiemmasta autosta heittänyt mäkeen kaiken EGR:n liittyvän, eli putket, letkut, EGR-venttiilit ja lämmönvaihtimet. Ikinä ei ole katsastuksessa ollut mitään ongelmia. Vai onko niin, että ei niitä enää tuollaiset vanhemmat, eli M57:t kiinnosta?

Nykyisestä N57Z:sta ajattelin siivota samat romut helvettiin, kunhan ehdin. Nykyään ne on paikallaan, mutta EGR tulpattu. Tuo aiemmin linkattu ebayn sarja ei vaan sovi N57Z moottoriin, ainakaan suoraan sellaisenaan.

Leave a comment:

• Spetke
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    Eli hitsasitte pakosarjan lähdön umpeen ja vielä varmistukseksi lätkä EGR:n lähtöön. Laitoitteko silti koko hässäkän takaisin kiinni, eli vesi kiertää edelleen lauhduttimen läpi? Vai tulppasitteko vesikanavatkin?

Kyllä eli hitsaamalla / omavalmiste lätkillä lävet kiini.
    EGR on syytä jättää fyysisesti paikoilleen ja neste voi kiertää sisällä.
    Tulee leimalla armotta hylky jos sen menee poistamaan.

Leave a comment:

• TAP
    replied
    Nestekierron tulppaus

Miten tuo nestekierron tulppaus on helpoin tehdä? Lätkät pakopuolelle mutta mitäs neste?

Leave a comment:

• HV530XD
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    Niinhän sitä aina luulisi, mutta aina on varmempaa kun se säilyy ennallaan, ja kun ja jos niin tuo voi päteä vain tähän moottoriin.

Itse kun joutuu ajattelemaan asioita jokaiseen automerkkiin ja moottoriversioon, niin kaikkiin ei vaan voi kokeilla että toimisikohan se hyvin tulpattuna vai ei.
    No joo, ei varmasti voi yleistää kaikkiin merkkeihin ja moottoreihin, mut tämä nyt sattuu olemaan mallisarjakohtainen keskustelualue ja täällä käsiteltäneen lähinnä noita N47/N57 moottoreita, niin niiden suhteen minun mielestä ei ole isoa riskiä jos EGR jäähdytyskierron tulppaa. Tämä siis vain omaan päättelyyn perustuva sekä oman N57:n kokemuksen pohjalta vetäisty mielipide...

Leave a comment:

• makkis
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Eipä tuon EGR:n nestekierron tulppauksessa sen suurempaa riskiä ole. Sehän on vain rinnakkaiskierto jäähdytyssysteemissä. Kun pakokaasujen kierto on tulpattu, ja Egr coolerille ei tule kuumaa pakokaasua jäähdytettäväksi, niin voisi kuvitella että moottorin muu jäähdytys jopa tehostuu jos tuo rinnakkaiskierto on pois pelistä. Lisäksi noissa coolereissa on ollut aika paljon jäähdytysnesteen vuotoja joten itse olen tulppaamisen kannalla. Mulla ollut kierto jo pitkään tulpattu eikä ongelmia ole esiintynyt missään muotoa.
    Niinhän sitä aina luulisi, mutta aina on varmempaa kun se säilyy ennallaan, ja kun ja jos niin tuo voi päteä vain tähän moottoriin.

Itse kun joutuu ajattelemaan asioita jokaiseen automerkkiin ja moottoriversioon, niin kaikkiin ei vaan voi kokeilla että toimisikohan se hyvin tulpattuna vai ei.

Leave a comment:

• HV530XD
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Tuossahan on vain että noita egr romuja ei voi jättää enää näön vuoksi paikoilleen... ex. e61:n kanssa kerran katsastus keskeytettiin, koska puuttui noita päästövermeitä konehuoneesta... ajo toiselle konttorille ja leima tuli
    Jos EGR on siististi tulpattu sekä pakokaasujen että nestekierron osalta ja se on ohjelmallisesti poistettu, mutta itse cooleri ja venttiili on "näön vuoksi" paikallaan, niin sitä ei kyllä yksikään katsastusinssi voi hylätä sen takia että päästövermeitä puuttuu konehuoneesta. Saa olla aika fakiiri inssi joka huomaa päälle päin lätkät pakokaasukierrossa jos egr releet on muuten paikallaan. Jos on tulpattu ja koko EGR hässäkkä on heivattu mäkeen konehuoneesta ni sen kyllä huomaa tyhmempikin inssi...Eli tuolla ebay:n sarjalla tosiaan joutuu egr:n alkuperäiset kamat nakkaamaan mäkeen ja se kyllä aiheuttaa katsastuksessa ongelmia.
    Tulppauksen voi tehdä näppärästi ja siististi itse pienellä vaivalla käsityönä...
    Last edited by HV530XD; 30-03-2018, 08:34. Reason: Täsmennys ebayn sarjan tuomasta ongelmasta.

Leave a comment:

• HV530XD
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    Itse suosin nestekierron vakioksi jättämistä, sitä ei ikinä tiedä kuinka hyvin se pidemmän päälle toimii kun nestekiertoa rupeaa tulppailemaan.
    Eipä tuon EGR:n nestekierron tulppauksessa sen suurempaa riskiä ole. Sehän on vain rinnakkaiskierto jäähdytyssysteemissä. Kun pakokaasujen kierto on tulpattu, ja Egr coolerille ei tule kuumaa pakokaasua jäähdytettäväksi, niin voisi kuvitella että moottorin muu jäähdytys jopa tehostuu jos tuo rinnakkaiskierto on pois pelistä. Lisäksi noissa coolereissa on ollut aika paljon jäähdytysnesteen vuotoja joten itse olen tulppaamisen kannalla. Mulla ollut kierto jo pitkään tulpattu eikä ongelmia ole esiintynyt missään muotoa.

Leave a comment:

• makkis
    replied
    Itse suosin nestekierron vakioksi jättämistä, sitä ei ikinä tiedä kuinka hyvin se pidemmän päälle toimii kun nestekiertoa rupeaa tulppailemaan.

Pakokaasun voi sitten tulppailla monella tapaa.

Leave a comment:

• ptikkala
    replied
    Tuossahan on vain että noita egr romuja ei voi jättää enää näön vuoksi paikoilleen... ex. e61:n kanssa kerran katsastus keskeytettiin, koska puuttui noita päästövermeitä konehuoneesta... ajo toiselle konttorille ja leima tuli

Leave a comment:

• Juspa
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    tämmönen pulpahtelee tuolla ebayssä aina välillä... https://www.ebay.com/itm/263396322213
    Vaikuttaa ok setiltä. Mielestäni tuossa ei ole ratkaistu putken No 21 (N57) tukkimista.

Leave a comment:

• ptikkala
    replied
    tämmönen pulpahtelee tuolla ebayssä aina välillä... https://www.ebay.com/itm/263396322213

Leave a comment:

• Juspa
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    F10 530xD 2013/11.
    Auton omistaja valitti, että ajoittain tulee pakokaasun hajua auton sisälle. EGR:ästä oli revennyt ohuempi putki kahdesta kohtaa puoliksi poikki. Hän ei ollut halukas ostamaan uutta kallista osaa vaan päädyttiin poistamaan EGR kokonaan. Hitsattiin kaikki lävet umpeen ja imusarjan puolelle myös peltilätkä vielä tukkeeksi. Samalla kun tehtiin softamuutokset EGR suhteen päivitettiin myös teholukemat uusille lukemille. Saatiin tällä hommalla pakokaasun haju pois, lisää tehoa, mahdollisesti tulevaisuudessa vikaantuva järjestelmä deletoitua pois, ei enään enempää karstaa imusarjana / kanaviin.
    Eli hitsasitte pakosarjan lähdön umpeen ja vielä varmistukseksi lätkä EGR:n lähtöön. Laitoitteko silti koko hässäkän takaisin kiinni, eli vesi kiertää edelleen lauhduttimen läpi? Vai tulppasitteko vesikanavatkin?

Leave a comment:

• Ceeray
    replied
    Alkoi haista pakokaasu sisällä. Egr otettiin softalla pois päältä ja nyt vissiin vuotaa joku putki tuolta. Onko valmiita tukkimissettejä tms koska joutuu eristämään egr systeemin kokonaan pakokaasukierrosta vai ihan peltilätkää?

Leave a comment:

Working...
X