Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    Originally posted by Juspa View Post
    Eli hitsasitte pakosarjan lähdön umpeen ja vielä varmistukseksi lätkä EGR:n lähtöön. Laitoitteko silti koko hässäkän takaisin kiinni, eli vesi kiertää edelleen lauhduttimen läpi? Vai tulppasitteko vesikanavatkin?

    Kyllä eli hitsaamalla / omavalmiste lätkillä lävet kiini.
    EGR on syytä jättää fyysisesti paikoilleen ja neste voi kiertää sisällä.
    Tulee leimalla armotta hylky jos sen menee poistamaan.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      Originally posted by Spetke View Post
      Kyllä eli hitsaamalla / omavalmiste lätkillä lävet kiini.
      EGR on syytä jättää fyysisesti paikoilleen ja neste voi kiertää sisällä.
      Tulee leimalla armotta hylky jos sen menee poistamaan.
      Syynääkö ne muka näitä EGR-laitteitakin? Siellähän se on vähän muovin alla piilossa, niin pitää ainakin tietää mitä etsii. Itseltä olen kahdesta aiemmasta autosta heittänyt mäkeen kaiken EGR:n liittyvän, eli putket, letkut, EGR-venttiilit ja lämmönvaihtimet. Ikinä ei ole katsastuksessa ollut mitään ongelmia. Vai onko niin, että ei niitä enää tuollaiset vanhemmat, eli M57:t kiinnosta?

      Nykyisestä N57Z:sta ajattelin siivota samat romut helvettiin, kunhan ehdin. Nykyään ne on paikallaan, mutta EGR tulpattu. Tuo aiemmin linkattu ebayn sarja ei vaan sovi N57Z moottoriin, ainakaan suoraan sellaisenaan.


      Comment

      • TAP
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 84
        • Kuopio

        Egr poisto

        Osaako kukaan Kuopion lähellä tuota poistaa ohjelmasta N57 vai pitääkö viedä liikkeeseen?
        ----- F11 535 XD -12 ------
        ----- E39 530 DA -00 ------

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by TAP View Post
          Osaako kukaan Kuopion lähellä tuota poistaa ohjelmasta N57 vai pitääkö viedä liikkeeseen?
          Iisalmessa olisi minun lähin jälleenmyyjä: LJ Kone - Oskari P. 044 9719 981 - [email protected]
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • kktune
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 164
            • Tuusula

            Siinä maistiainen vähän yli satkun ajetusta.
            F20 116i M-sport
            F11 530dA M-sport

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1400
              • Kuopio

              Originally posted by TAP View Post
              Osaako kukaan Kuopion lähellä tuota poistaa ohjelmasta N57 vai pitääkö viedä liikkeeseen?
              DT consulting Jännevirta.
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • Shatter
                BTCF Member
                • Mar 2013
                • 923
                • Oulu

                Originally posted by kktune View Post
                Siinä maistiainen vähän yli satkun ajetusta.
                https://www.youtube.com/watch?v=LU95GCBCOMQ
                Juuri imusarjajumppaa tehneenä näyttää samalta kuin itsellä 150tkm ajettu, paitsi että omassa oli vielä hitusen enempi kökköä reunoilla.
                Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                E91 330dA xDrive M-Sport '09
                VW Golf mk4 1.6 '03
                Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                MB W108 250S '67 x2

                Comment

                • kktune
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 164
                  • Tuusula

                  Originally posted by Shatter View Post
                  Juuri imusarjajumppaa tehneenä näyttää samalta kuin itsellä 150tkm ajettu, paitsi että omassa oli vielä hitusen enempi kökköä reunoilla.
                  Nyt kun tässä suunnittelen imusarjan puhdistusta olisi hyvä paikka kysyä:
                  -onko irroittamisessa mitään yllättävää vai meneekö ihan selkeästi tyyliin kaikki tarvittavat ruuvit ja mutterit irti ja nosto pesupaikalle?
                  -ilmeisesti tiivisteet kannattaa uusia?
                  -jotain muuta huomioitavaa?
                  F20 116i M-sport
                  F11 530dA M-sport

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by kktune View Post
                    Nyt kun tässä suunnittelen imusarjan puhdistusta olisi hyvä paikka kysyä:
                    -onko irroittamisessa mitään yllättävää vai meneekö ihan selkeästi tyyliin kaikki tarvittavat ruuvit ja mutterit irti ja nosto pesupaikalle?
                    -ilmeisesti tiivisteet kannattaa uusia?
                    -jotain muuta huomioitavaa?
                    Joitakin sähköjohtoja joutuu irroittelemaan ja liittimet on todella vittumaiset irrottaa kotikonstein... Itse en vaihtanut tiivisteitä, ne on sellaista jotain silikonin/kumin tapaista ja ainakin mulla ne oli erittäin hyvässä kunnossa irroituksen jälkeenkin.

                    Comment

                    • Shatter
                      BTCF Member
                      • Mar 2013
                      • 923
                      • Oulu

                      Tällä ohjeella remontti onnistui hyvin, aikaa meni 3h käyntikuntosesta takaisin läjään sis. putsauksen ja läppien poiston.

                      Joitain liittimiä joutuu tosiaan irroittamaan edestä sekä johtosarjan pätkän mikä menee laturi-ilm.kompura-öljynpaineanturi. Turhaa tilaa ei ole, mutta onnistuu kyllä kun rauhassa tekee ohjeiden mukaan. Imusarjan pulttien löysyttelyn jälkeen EGR:n putki pitää nitkutella irti kannesta sillä tulevat yhtenä pakettina ylös, aika tiukassa oli vaikka onkin vain o-renkaalla..

                      Toinen kiroilun aiheuttaja on tämä:


                      Irroitus hoituu helpoiten kun ihan viimeiseksi ennen pois nostoa kohottaa sarjaa hieman kannen puolelta niin pääsee näppärästi vapauttamaan venttiilin lukituksen.

                      Tässä vielä muutamat kuvat omasta harrastelusta:

                      150tkm ajettu, p*skaa reilu sentti seinämillä.


                      Roskiin.. läpät poistettiin kun antoi ajoittain koodia jumittamisesta.


                      Asennusta vailla uusilla osilla.


                      Käytetyt osat:
                      Läppärungot
                      Tiivistesarja + tulppa akselin poistoon
                      O-renkaat Schmiedmannilta


                      Summasummarum: osat 165e + ilta hallilla.

                      E: Tuossa vielä ohje läppien poistoon

                      Last edited by Shatter; 28-04-2018, 12:46.
                      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                      E91 330dA xDrive M-Sport '09
                      VW Golf mk4 1.6 '03
                      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                      MB W108 250S '67 x2

                      Comment

                      • kktune
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 164
                        • Tuusula

                        -"O-renkaat Schmiedmannilta" näitä menee 2 kpl siihen egr-putkeen? Löytyvätkö tiskiltä kysymällä, nettisivulta en löytänyt?
                        -Millä puhdistit kun meni noin nopeasti? Jotkut ovat liottaneet yön yli uuninpesuvaahdot sarjan sisälle tulpattuna.
                        -Mikä noiden läppien tehtävä oikeastaan on? Mitä hyötyä/haittaa jos ne jättää puhdistettuna paikalleen?
                        Last edited by kktune; 28-04-2018, 16:39.
                        F20 116i M-sport
                        F11 530dA M-sport

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          Läpät kannattaa jättää.

                          Läppä sulkee jokaisesta sylinteristä sen toisen kanavan.
                          Silloin moottoriin menevä ilma joutuu pakkaantumaan puolet pienempää kanavaa pitkin ja sen vauhti kiihtyy.
                          Tällä, kiihtyvällä ilma-annoksella on enemmän massan hitautta, kun se imetään sylinteriin, jolloin sylinteriin muodostuu parempi pyörre, joka on suureksi eduksi ilman/polttoaineen tasaisen seoksen muodostumisessa, sekä massan hitaus vetää mukanaan "lisäilmaa" syliteriin, saaden aikaan paremman täytöksen jo pienilläkin virtauksilla.

                          Läppäsystematiikkaa ei olisi sinne rakennettu, ellei siitä olisi hyötyä.
                          Kun ahdimia suurennellaan, niin läppien hyöty tuleekin korostetusti esiin, kun voi laittaa heti alusta asti reilummin syöttöjä, jolla sitä ahdinta herätellään.
                          Ja saa siihen paremman vasteen kaasupolkimellekkin.

                          Kuutoskone pelaa ihan hyvin ilman läppiäkin, mutta savuherkkä alhaalta siitä tulee, itse olen aina läpät jättänyt.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Shatter
                            BTCF Member
                            • Mar 2013
                            • 923
                            • Oulu

                            Originally posted by kktune View Post
                            -"O-renkaat Schmiedmannilta" näitä menee 2 kpl siihen egr-putkeen? Löytyvätkö tiskiltä kysymällä, nettisivulta en löytänyt


                            Nro.7, Nro.11, Nro. 21

                            Jokaista yksi kuten räjäytyskuvassa näkyy.
                            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                            E91 330dA xDrive M-Sport '09
                            VW Golf mk4 1.6 '03
                            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                            MB W108 250S '67 x2

                            Comment

                            • kktune
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2013
                              • 164
                              • Tuusula

                              Niin niin, tuohon ilmaläppäkoteloon tarvitaan yksi...
                              Mitenkäs Shatter, puhdistitko imukanavat kannesta? Olivatko kovin likaiset? Onko karstasaastaa ylipäätään imusarjassa kanteen asti vai väheneekö EGR:ltä pidemmälle mennessä?
                              Last edited by kktune; 29-04-2018, 19:05.
                              F20 116i M-sport
                              F11 530dA M-sport

                              Comment

                              • kktune
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2013
                                • 164
                                • Tuusula

                                Moni imusarjan irroittanut on kertonut että sähköliittimien irroittaminen on hankalin osa koko hommaa. Olisiko jollakulla intoa kertoa millä tekniikalla ne aukenevat nitä rikkomatta?
                                F20 116i M-sport
                                F11 530dA M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎