F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • makkis
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Onko kokemuksia Tampereen liikkeistä, esimerkiksi Akkupojat? Osaako ne siellä (rehellisesti) sanoa nopeilla mittauksilla, että onko akku vaihtokunnossa vai ei?

    HTK12: Avasin joo oven, mutta löin sen kiinni ja lukot päälle heti. Mittailin muutaman minuutin, jännite 12,35V luokkaa toisiaan.

    ---

    BTW; auto tekee tätä 0,5 sek käyntihäiriötä ja "vilunväristystä" vain kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Ja latauksen vikaveroitus on tullut aina vain näin. Tässä vaiheessahan system voltage salavalikon mukaan putoaa moottorijarrutuksen 14,7V lukemasta sinne 13,3V tasoon. Voisikohan tästä päätellä jotain?

    Akun liitännät näyttävät kovin siisteiltä, mutta voisin ne kiristellä varmuudeksi. Saako näissä johdotukset irrottaa noin vaan, puhdistaa ja laittaa kiinni uudestaan?
    Luulisi niillä akun rasitustesteri olevan, joten uskoisin osaavan jotain järkevää sanovan.
    Oven lukitsemisen jälkeen pitäisi odottaa vielä nukahtamista (n. 15min) ennen kuin voisi mitään sanoa yleismittarilla.

    Nuo värinät viittaisi ennemmin egr vikaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Onko kokemuksia Tampereen liikkeistä, esimerkiksi Akkupojat? Osaako ne siellä (rehellisesti) sanoa nopeilla mittauksilla, että onko akku vaihtokunnossa vai ei?

    HTK12: Avasin joo oven, mutta löin sen kiinni ja lukot päälle heti. Mittailin muutaman minuutin, jännite 12,35V luokkaa toisiaan.

    ---

    BTW; auto tekee tätä 0,5 sek käyntihäiriötä ja "vilunväristystä" vain kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Ja latauksen vikaveroitus on tullut aina vain näin. Tässä vaiheessahan system voltage salavalikon mukaan putoaa moottorijarrutuksen 14,7V lukemasta sinne 13,3V tasoon. Voisikohan tästä päätellä jotain?

    Akun liitännät näyttävät kovin siisteiltä, mutta voisin ne kiristellä varmuudeksi. Saako näissä johdotukset irrottaa noin vaan, puhdistaa ja laittaa kiinni uudestaan?
    Auto kiinni kunnon BMW diagnostiikkaohjelmaan ja lukemaan IBS:ltä akun kunnosta tiedot. Ei tarvitse yleismittarilla itse arpoa.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Menee sinne akkuliikkeeseen, niiltä löytyy kyllä akkutesterit millä näkee ainakin suuntaa onko akku kunnossa eikä tarvitse arpoa kuukausikaupalla ja jännittää sitten talvella miten käy. Ja sitten oikeasti skippaa ne exidet ja muut halpikset ja laittaa suoraan Vartan.
    Onko kokemuksia Tampereen liikkeistä, esimerkiksi Akkupojat? Osaako ne siellä (rehellisesti) sanoa nopeilla mittauksilla, että onko akku vaihtokunnossa vai ei?

    HTK12: Avasin joo oven, mutta löin sen kiinni ja lukot päälle heti. Mittailin muutaman minuutin, jännite 12,35V luokkaa toisiaan.

    ---

    BTW; auto tekee tätä 0,5 sek käyntihäiriötä ja "vilunväristystä" vain kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Ja latauksen vikaveroitus on tullut aina vain näin. Tässä vaiheessahan system voltage salavalikon mukaan putoaa moottorijarrutuksen 14,7V lukemasta sinne 13,3V tasoon. Voisikohan tästä päätellä jotain?

    Akun liitännät näyttävät kovin siisteiltä, mutta voisin ne kiristellä varmuudeksi. Saako näissä johdotukset irrottaa noin vaan, puhdistaa ja laittaa kiinni uudestaan?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    En tiedä akun kunnosta muutakuin se, että salavalikon kautta lataa ajossa 13,30V ja moottorijarrutuksessa 14,70V joka viittaa kai siihen, että jarruenergian talteenotto on käytössä. Latausjännite on kai OK koska lataa kumminkin täydettä jarruttaessa?

    Mittasin nyt akun levossa 3 tuntia ajon jälkeen, jännite 12,35V joka sanoo, että ei kai tuo akku kauhean hyvä ole? Jännite saisi olla 12,70V tietääkseni kun akku on hyvä?
    Akkuenergian talteenotto kun on käytössä, niin akku ladataan vain 80% asti, eli silloin jännite on 12,5v. Mikäli avasit ovet kun menit mittaamaan jännitteen, niin ei tuo 12.35v kovin huono ole. Tuo 12.5v jännite on akun lepojännite, eli kun akulla ei ole kuormaa. Heti kun avaa vaikka kontin auto herää ja alkaa kuluttaa akkua, joten jännite tipahtaa jonkun verran.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Se akun kuva kertoo ongelmasta latauksessa, ei akussa. Onkohan laturi missä kunnossa? Epätasainen käynti voi johtua monestakin asiasta.
    En tiedä laturin kunnosta muutakuin se, että salavalikon kautta lataa ajossa 13,30V ja moottorijarrutuksessa 14,70V joka viittaa kai siihen, että jarruenergian talteenotto on käytössä. Latausjännite on kai OK koska lataa kumminkin täydettä jarruttaessa?

    Mittasin nyt akun levossa 3 tuntia ajon jälkeen, jännite 12,35V joka sanoo, että ei kai tuo akku kauhean hyvä ole? Jännite saisi olla 12,70V tietääkseni kun akku on hyvä?
    Last edited by alspe; 25-10-2018, 06:35.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    No niin ja taas. Vaimo on sanonut useasti, että auto meinaa sammua ja heikuu sivusuunnassa. Nyt itsekin olen sen muutaman kerran kokenut. Vika on pieni käyntihäiriö valoissa seistessä, aivan kuin moottori yskähtäisi ja samallahan se havisuttaa konetta sivusuunnassa. Moottori ei sammu, vain kuin hieman yskähtäisi. Nyt tuli muutaman kerran punainen akun kuva näyttöön ja battery not charged. Tämä tuli äsken kaksi kertaa ja lähti hetken päästä itsellään ajossa pois. Auton akku on jo kerran vaihdettu koska ei ole alkuperäinen. Eikö tällainen viittaisi ennemmin esimerkiksi latauksen kosketushäiriöön tai muuta vastaavaa? Vikakoodit pitäis lukea, Kun tietäis keneltä kysyy. Olikohan alueella harrastajia jotka iltaisin tykkäävät auttaa?
    Se akun kuva kertoo ongelmasta latauksessa, ei akussa. Onkohan laturi missä kunnossa? Epätasainen käynti voi johtua monestakin asiasta.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Tänään '10 F10 antoi valituksen charging failure tai low charging (vaimon ajossa). Sen jälkeen taas toimi normaalisti. Katselin salavalikosta niin tyhjäkäynnillä jännite 14,0V, normaalissa ajossa vain 13,2V ja moottorijarrutuksessa 14,7V.

    Onko tuo nyt jarruenergian talteenotto eli täyslatausta ei ole koodattu käyttöön vai onko lataus 13,2V ajossa muutenkin liian alhainen? Koodaus pois käytöstä varmaan kannattaa ennen talvea kun webasto on käytössä ja ajot melko usein pätkä-ajoa.
    No niin ja taas. Vaimo on sanonut useasti, että auto meinaa sammua ja heikuu sivusuunnassa. Nyt itsekin olen sen muutaman kerran kokenut. Vika on pieni käyntihäiriö valoissa seistessä, aivan kuin moottori yskähtäisi ja samallahan se havisuttaa konetta sivusuunnassa. Moottori ei sammu, vain kuin hieman yskähtäisi. Nyt tuli muutaman kerran punainen akun kuva näyttöön ja battery not charged. Tämä tuli äsken kaksi kertaa ja lähti hetken päästä itsellään ajossa pois. Auton akku on jo kerran vaihdettu koska ei ole alkuperäinen. Eikö tällainen viittaisi ennemmin esimerkiksi latauksen kosketushäiriöön tai muuta vastaavaa? Vikakoodit pitäis lukea, Kun tietäis keneltä kysyy. Olikohan alueella harrastajia jotka iltaisin tykkäävät auttaa?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by awd-69 View Post
    Mihin olette asennuttaneet/asentaneet moottorinlämmittimen ulkopistokkeen? (Virtapiuha)

    Onko mahdollista saada pistoke esim. munuaisiin, ts. helppoon paikkaan käyttää?
    Just toi laitettiin puskurin alla olevaan ritilään. Siinä se on siististi ja huomaamattomasti. Samassa paikassa oli myös edellisessä.

    Leave a comment:


  • awd-69
    replied
    Mihin olette asennuttaneet/asentaneet moottorinlämmittimen ulkopistokkeen? (Virtapiuha)

    Onko mahdollista saada pistoke esim. munuaisiin, ts. helppoon paikkaan käyttää?

    Leave a comment:


  • kallek77
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Mulla on etujarrut vaihdettu noin 8tkm sitten ja silloin vahdettiin levyt ja palat ja anturit. Näytti silloin ajomäärää +60tkm uusille palikoille. Nyt tuossa viikko takaperin jouduin tekemään vähän tiukemman jarrutuksen ja seuraavan startin jälkeen alkoi näyttää huoltoon matkaa 6tkm ja huolto koskien etujarruja. Menikö tuolla nyt bitti sekaisin, vai onko tuolla huollossa jätetty jotain tekemättä? Alle tuli vielä pelkästään alkuperäistä palikkaa huollossa.
    Kyllä laskuri voi vielä tuosta muuttua, tosin keltaiselle/punaiselle ei mene ennen kuin anturi kuluu fyysisesti. Huollossa jos paloissa esim paljon pintaa jäljellä ja auto näyttää lyhyttä matkaa jarruhuoltoon niin testerillä voi syöttää palojen kuluneisuuden niin laskurikin korjaantuu paremmin paikkaansa pitäväksi.

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Saattaa vaatia softapäivityksen että korjaantuu :think

    Leave a comment:


  • sportpug25
    replied
    Mulla on etujarrut vaihdettu noin 8tkm sitten ja silloin vahdettiin levyt ja palat ja anturit. Näytti silloin ajomäärää +60tkm uusille palikoille. Nyt tuossa viikko takaperin jouduin tekemään vähän tiukemman jarrutuksen ja seuraavan startin jälkeen alkoi näyttää huoltoon matkaa 6tkm ja huolto koskien etujarruja. Menikö tuolla nyt bitti sekaisin, vai onko tuolla huollossa jätetty jotain tekemättä? Alle tuli vielä pelkästään alkuperäistä palikkaa huollossa.

    Leave a comment:


  • arpuC
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    No mimmonen katsuri se nyt oli!?!... Kyllä setä aina sanoo, mikä pallonivel tms on kyseessä.
    Jompikumpi kuulemma :think

    Leave a comment:


  • Kosta87
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Pohdintasi on hyvin aiheellinen ja looginen, ja kun tällaiset lämpenemiseen liittyvät viat kohdistuvat polttoaineen käsittelyjärjestelmään, niin ainakin itse suosittelen turvallisuussyistäkin menemään varmuusvara edellä eli vaihtamaan koko pumpun, vaikka kustantaakin enemmän kuin tee-se-itse liittimen korjaus.
    Toisaalta jos sinne on päässyt liittimeen sitä dieseliä niin kyllähän se hapettaa noita liitoksia ja hapettunut liitos sitten lämpiää kyllä kivasti. No ei se nyt dieseli kovin syttyvää tavaraa ole. Vissiin ominaista että tuo liitos ja piuhat lämpenee ja liitin sulaa..ilmeisesti liittimen nastan juuresta pääsee aikanaan riisseli läpi. Nyt siellä on 250celsiusta kestävää massaa niin näillä mennään. Mitään ei vaiheta ennenku pumppu sanoo ittensä irti lopullisesti Jos jollain on aikaa niin vois koittaa kädellä kuinka lämpösenä ne piuhat käy jotka tulee siihen liittimelle..tietäs että onko tämä ihan ominaista.. Sen pystyy kokeilemaan siitä kumiläpiviennin alta eli mitään ihmeitä ei tarvitse purkaa.
    Last edited by Kosta87; 18-10-2018, 18:09.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by arpuC View Post
    Käytin katsastuksessa ja hyväksytty tuli.

    Takana oli kuulemma väljää sivusuunnassa, mutta ei tarkemmin eritellyt missä osassa. Näytti kuitenkin heiluttelemalla, että alkavaa välystä on.

    Mikä osa kyseessä ja millainen operaatio kyseessä?
    No mimmonen katsuri se nyt oli!?!... Kyllä setä aina sanoo, mikä pallonivel tms on kyseessä.

    Leave a comment:

Working...
X