Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 926
    • Oulu

    Originally posted by Cableguy View Post
    Tänään tuli käytettyä F11 softalla.
    Vähän jäi tuo tehon nousu mietityttämään/harmittamaan kun henkisesti olin varautunut tuonne ~380hp, mutta tällä on mentävä. (Toistaiseksi:think)

    EGR softalla kiinni, DPF paikallaan ja vakio välijäähdytin.
    Imusarjasta ei ole tietoa että miten tukossa/puhdas se on.

    Auto dynottiin ennen ja jälkeen, paikkana BC Motors Oy Kellokoskella.

    Softa: AJ Tech
    Auto: 535d LCI -14
    Ajokilometrit: 171000km
    Loppulukemat: 360,5Hp/794,6Nm
    Hiljattain yksi 35d LCI ajettu penkissä missä tuikun ohjelma ja DPF käytössä, 350/772 joten aikalailla samoissa pyörii. :think
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    E91 330dA xDrive M-Sport '09
    VW Golf mk4 1.6 '03
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67 x2

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17527
      • Turku

      Kenen softa BC laittoi? Sehän käyttää AJ:tä ainakin. Itselläni 535d 313hv AJ:llä kutiteltuna Seinäjoella 392hv ja 840Nm.

      Edit: EGR ja DPF off.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Cableguy
        Newbiemmer
        • Feb 2021
        • 5
        • Järvenpää

        Originally posted by Laku View Post
        Kenen softa BC laittoi? Sehän käyttää AJ:tä ainakin. Itselläni 535d 313hv AJ:llä kutiteltuna Seinäjoella 392hv ja 840Nm.

        Edit: EGR ja DPF off.
        AJ:n softa laitettiin.

        Comment

        • Tehari
          Bimmer Rookie
          • Mar 2018
          • 121
          • TKU Area

          Turunseudulla oiskos voiskos joku laittaa ohjelmaa -16 520xd ?? @suppari

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Originally posted by Tehari View Post
            Turunseudulla oiskos voiskos joku laittaa ohjelmaa -16 520xd ?? @suppari
            www.lisaatehoa.fi/reseller —> SALO
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Tehari
              Bimmer Rookie
              • Mar 2018
              • 121
              • TKU Area

              Ne jotka omistaa 520d niin voin kyllä suositella ohjelmointia. Rakettiahan tuosta ei saa mutta vaivaton on se oikea sana. Suorituskyky ei varmasti kauas jää 530 vakiosta. Hiukan jäädään tehosta mutta painoa myös vähemmän..

              Comment

              • alpine3
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2010
                • 1271
                • Kajjjaani

                Kenen ohjelma ja paljonko (noin) luvattiin?
                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                Comment

                • Tehari
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2018
                  • 121
                  • TKU Area

                  Aj techin. 240/450-480.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by Tehari View Post
                    Ne jotka omistaa 520d niin voin kyllä suositella ohjelmointia. Rakettiahan tuosta ei saa mutta vaivaton on se oikea sana. Suorituskyky ei varmasti kauas jää 530 vakiosta. Hiukan jäädään tehosta mutta painoa myös vähemmän..
                    Originally posted by Tehari View Post
                    Aj techin. 240/450-480.
                    Teho ja vääntö ei suoraan kerro eikä korreloi kulkua. 20d ja 30d vääntökäyrät tuskin vastaa toisiaan. Aikanaan testattiin (525xd 30d) 197hv/400nm ja 520d (204hv/400nm 20d) muistaakseni 20d nuo tehot. Eikä tuo 2.0 pysy mukana, varsinkin kun sisällä on enemmän ihmisiä, painon lisäys tuntuu jostain syystä vievän puhdin 20d moottorista. Vaikka hevoset ja nyyttonit pitäisi olla samoja litratilavuudesta riippumatta.

                    F korisen 20d viritetyn ja 30d vakion käyrät. 30d on vääntöä alakierroksilta lähtien 100-150nm enemmän, tehoakin esim 2000rpm kohdalla 40-50hp enemmän.
                    Last edited by BMW525Xda; 12-10-2021, 23:11.

                    Comment

                    • Tehari
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2018
                      • 121
                      • TKU Area

                      Niinpä kyllähän se kutonen jaksaa vääntää paremmin ja antaa enemmän tehoa. Mutta aika lähelle tolla 520 pääsee mitä vakio 530 varsinkin kun paino huomioidaan. Mut anyways, suosittelen kyllä ohjelmaa 520. On aika eri laite sen jälkeen, niinhän ne kaikki kyllä on 😁

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 445
                        • Oulu

                        Oliko 4 ja 6 pyttysissä eri perävälitykset?
                        Todellisessa ajotilanteessa moottoreita ei voi verrata samalla kierrosluvulla jos perävälitykset on erit. Jos 4 pyttysessä on lyhyempi perä niin voi olla pirteämmän tuntuinen kuin käppyröiden perusteella luulisi. Siis näillä suomalaisilla nopeusrajoituksilla. Saksan baanat sitten eri juttu.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • cb3
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 40
                          • keski-suomi

                          Originally posted by Tehari View Post
                          Ne jotka omistaa 520d niin voin kyllä suositella ohjelmointia. Rakettiahan tuosta ei saa mutta vaivaton on se oikea sana. Suorituskyky ei varmasti kauas jää 530 vakiosta. Hiukan jäädään tehosta mutta painoa myös vähemmän..

                          Olikos autosi B47 moottorilla? Ja ohjelmoitiinko vain moottoripuolta vai tuliko vaihteistoonkin jotain muutosta?

                          Comment

                          • Tehari
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2018
                            • 121
                            • TKU Area

                            Originally posted by cb3 View Post
                            Olikos autosi B47 moottorilla? Ja ohjelmoitiinko vain moottoripuolta vai tuliko vaihteistoonkin jotain muutosta?
                            Joo B47, pelkkä moottori. En mä tiedä mitä hyötyisin vaihteiston softauksesta. Onko siinä muutakin kuin että saa sporttilootan eli manuaalisesti voi käyttää sport modea? Jos niin en tee sillä mitään. Mulla ei oo rattivaihteita...

                            Comment

                            • Toni.S
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 115
                              • Helsinki

                              Originally posted by Tehari View Post
                              Ne jotka omistaa 520d niin voin kyllä suositella ohjelmointia. Rakettiahan tuosta ei saa mutta vaivaton on se oikea sana. Suorituskyky ei varmasti kauas jää 530 vakiosta. Hiukan jäädään tehosta mutta painoa myös vähemmän..
                              Komppaa tätä, omaan F11 LCI b47 520xda tuli reilu kk sitten Tuikun softa ja nyt on huomattavasti vaivattomampi ajella.
                              Kulutuskin tippui n.0,4-0,5 l/100km. Reilun satasen keskinopeudella meni 500km siivu 4,9l/100km kulutuksella.
                              - F11 LCI xda -15
                              -Supra mk4 tt 6mt Euro
                              Ex:
                              - E91 325d -08 alpinweiss
                              - E39 530d Msport mt -01
                              - E46 320d toukka -02
                              - Golf 3 tdi +200kw
                              - B5 A4 tq ABT286
                              - 8L A3 t ABT215
                              - E36 325ic
                              - E28 520i
                              - E30
                              -jne käyttiksiä

                              Comment

                              • Jacques
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 573
                                • pk

                                Yli kahdeksan vuoden ajan ja 210tkm verran tuli harrastettua uskollisella E-sarjan 335d:llä. Autolle sekä harrastajalle itselleen tullut ikää sen verran lisää, että oli aika tehdä muutos rauhallisempaan suuntaan.
                                Seuraajaksi valikoitui F-sarjan 435d, suhteellisen etäinen ja rauhallinen kruiseri, juuri sitä mitä vanheneva harrastaja kaipaa.

                                Sitten itse aiheeseen. Heti koeajolla heräsi epäilys että lieneekö vakio vai softattu (vakiota olin ostamassa), normaalit diagnosoinnit ja tarkistukset ystävien avustuksella, jotka myös tuumasivat että tuntuu ajaessa softatulta.
                                Ei auttanut kuin viedä auto tienpäälle ja logittaa testolla. Epäilys vaihtui faktaksi, softattu on .. ja sitten "ei helvetti" .. Siinä missä moottori tuntui toimivan hyvin, auto kulki kivasti, Testo näytti lambdan olevan todella alhainen (<1.1) 4000rpm->ylöspäin. DPF:n tappaja.

                                Ilmoitin havainnoista autoliikkeelle, jäin empimään ostoa. Päädyin lopulta ostamaan ja Iso Kiitos Rahulle, auto päivitettiin kaikkien ohjainlaitteiden osalta vakioksi.
                                Koska olen epätäydellinen ihminen, päädyin kuitenkin pientä rapsutusta autolle tekemään. Pakko _vähän_ harrastaa, ehtona (itselle) että auto on ja pysyy mekaanisesti vakiona.


                                Tarinaan lisäsisältöä kuvan muodossa: Tienpäältä Testo-logia, tuotuna Virtual Dynoon. Asetin skaalauksen niin että on paras arvaus moottoritehon/väännön osalta.


                                Punainen = Vakio N57 335d
                                Sininen = Autossa ollut _jokin_ virisofta
                                Vihreä = tekeillä oleva softa, viides iteraatio (vääntöä leikattava pois, lambdaa seurattava lämpimällä kelillä ja miettiä nostaako ahtoa vai tiputtaako vähän syöttöä pois)

                                Niille jotka vertailevat moottoriohjelmia vain penkkitehojen muodossa. Tuntemattomassa tehoversiossa (sininen) oli 15% enemmän syöttöä kuin omassa 5:ssä työversiossa.
                                Ilman logitusta, ne fiilikset että nyt toimii hyvin, ei kerro paljoakaan. Ette kuitenkaan tarvitse kuin kaapelin, läppärin ja Teston, niin pystytte autoistanne tonkimaan valtavasti tietoa esille.


                                Edit: Hieman smoothingia tiedynoihin.
                                Last edited by Jacques; 17-10-2021, 17:44.
                                G30 540i
                                F32 435d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎